Gå til innhold

Den Store AMD DC Opteron oc tråden


Anbefalte innlegg

vet ikke helt? er kanskje litt halvskuffa over hva dere klarer her..... men på en annen side har dere jo akkurat bare begynt :yes:

 

"ManagHead" spør om mulriplier siden FX kommer uten sperre så tenkte jeg at disse også var det siden de er sagt og være fx cpu....

 

blir da som dragonvon opplever at hk er det som stopper hele morroa :no: er jo ikke så veldig mange som har hk so klarer så mye mer en HTT 280- og opp og det kan faktisk ha sine fordeler og kjøpe 170 pga multiplier. finnes det noen måter og ågne den?

er nesten 210% sikker på at det lar seg gjøre på en eller annen måte, men skal ikke påstå noe for da blir det med meg og han som skulle sykle trondheim-oslo ;)

 

furyfax og Dragavon sikker på at det ikke stopper på minnet? har du skrudd det ned masse bare for og utelukke? både 250 og 280 er jo høyt men dog oppnåelig...... kan cpu burn-inn være aktuelt?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører jo med divider på minnet, så eg har kontroll over det, det som eg tror stoppe meg er den høye temperaturen på PWMIC område, monterer en 120mm vifte over der snart. Er sjøl ikkje skuffa over overklokkinga, har kjørt 2.7GHz helt fint ett døgn nå, bestått både diverse 3dmarks tester og dual 32MB SuperPI. Så er fornøyd med det. Men hadde likt å klare 2.8GHz,da er det liksom 1GHz OC, som høres bra ut, men får eg ned temperaturen på PWMIC området så skal eg klare 2.8GHz ++

Lenke til kommentar
har du skrudd det ned masse  bare for og utelukke? både 250 og 280 er jo høyt men dog oppnåelig...... kan cpu burn-inn være aktuelt?

5145230[/snapback]

 

Jepp, eg får samme feilene selv når eg kjører alt ned på 50%. DVS HTT på 100 er like stabilt/ustabilt som HTT 300. Har prøvd med 3 forskjellige CPU (2X3000+ Venice og Opteron 165), 3 forskjellige sett med dual channel ram (OCZ 2gb, Crucial Ballistix 2gb og Kingston HyperX 1gb). Alt oppfører seg på samme måten så eg konkluderer med at hovedkortet er klar for dynga.

 

Hovedkortet har gått stabilt på HTT 333 før, så det skulle gått fint å fått CPU opp i 3ghz om den tåler det.

 

opt165-2.jpg

Lenke til kommentar

Kan du annbefale en luftkjøler for "nakne" prosessorer?

 

Eg har en Thermalright XP-120, som er glimrende, har sett folk med vannkjøling som har høyere temperatur på prosessor enn eg har. Men den er hard å montere, og må stilles litt i vinkel under montering for å få på hektene på den ene siden, så eg er litt skeptisk til å ta av varmesprederen uten en annen kjøler. Er redd for å ødelegge kjernen.

Lenke til kommentar
Kan du annbefale en luftkjøler for "nakne" prosessorer?

 

Eg har en Thermalright XP-120, som er glimrende, har sett folk med vannkjøling som har høyere temperatur på prosessor enn eg har. Men den er hard å montere, og må stilles litt i vinkel under montering for å få på hektene på den ene siden, så eg er litt skeptisk til å ta av varmesprederen uten en annen kjøler. Er redd for å ødelegge kjernen.

5148333[/snapback]

Nakene kjerner tåler ikke rare vekten, så det er med god grunn du bekymrer deg for den saken!

 

Nå er det heldigvis også slik at akkurat DC-opteron har den største kjernen man rent fysisk kan kjøpe. Det betyr også at den tåler litt større bealstning enn feks en Venice.

areal (mm2) x vekt (gram) = belastning

..men det er under montering ting er som farligst, det handler om å ha minst mulig vinkel når kjøleren treffer kjernen. En for stor vinkel når man "bryter på" vil gi enorm belastning på de hjørerne av kjernen som først berøres.

 

Alt ligger i teknikk og hvor flink du er med de ti tommeltottene dine :p

 

Jeg eier selv en kjøler som er snill å montere og som også har en meget behagelig vekt. Asetek Micro

 

En Zalman 7700 er ikke så ille i monteringsfasen, men denne kan igjen bli litt i tyngste laget i lengen, du skjønner.. skulle boksen din ta et fall på f.eks 1cm og treffe bakken får vi den uhelige effekten av

kraft x arm = knust kjerne/depresjoner

Dette betyr at boxen din ikke tåler like mange G etter modden. Ett fall på f.eks noen få cm. kan produsere ganske kraftig med G`s når den stopper, og det vil selvfølgelig bli flest G i nedre kant og de tilhørene hjørenen på CPU-core.

Det du sitter igjen med i en sånn situasjon er umenneskelige lidelser og det man populært kaller for "chipped core". Hvilke deler og hvilken del av kjernen som blir skadet spiller liten rolle.. alt henger sammen i et stort system og de "fÅ" tusen transistorene du så fint klarte å "hugge" bort er fatale!

 

Flere uheldige brukere som har vært i samme situasjon sier 2-3valium kan hjelpe i perioden like etterpå, men fram med lommeboka må du uansett senere ;)

 

Alt uten IHS kan beskrives som lite LAN vennlig

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Har montert en 120mm vifte over PWMIC området, temp ligger på 35grader idle, men går faen meg opp til 71 grader på det varmeste når eg kjøre dual prime 95! Satt 2xprime95 på i natt, men idag morges så eg at maskinen hadde restartet, regner nesten med at det er temperaturen på PWMIC som har skapt restarten. Sinnsyke temperaturer på PWMIC når en har full load! Vett da søren ka eg ska gjør med den temperaturen.

Alle spenninger er på stock utenom Vcore som står på 1.5V.

Er spent på å se ka dine gode kjøleløsninger ArticOC kan gjøre med en slik varmeskapende CPU!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Det eg har sett av screenshots fra ArticOC har han hatt over 70c på PWMIC. Kan hende han må sette inn en ekstra vifte  :eek:

5151115[/snapback]

Jepp, vet det, var derfor eg har lyst å se ka som skjer med hans kjøleløsning nå. Dual Core skape rett og slett masse varme!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Det eg har sett av screenshots fra ArticOC har han hatt over 70c på PWMIC. Kan hende han må sette inn en ekstra vifte   :eek:

5151115[/snapback]

Jepp, vet det, var derfor eg har lyst å se ka som skjer med hans kjøleløsning nå. Dual Core skape rett og slett masse varme!

5151222[/snapback]

Problemet er fixet for en god stund tilbake siden, ducktet litt luft til det aktuelle området og tempen sank med over 10grader C. 70grader er ikke så stort å bekymre seg for, eneste gale som kan skje er at noen av kondisene kan tørke fortere enn normalt, men de mest belastede er jo av den keramiske typen og disse tørker jo ikke ut som de fleste vet. Kan anbefale vanlig superlim+ små kjøleribber montert på kjeramikk.kondisene :) skal komme med bilder

 

Dette gjelder også med x2 3800+en min

 

Fa*ns posten, pakken enda ikke kommet til tromsø

 

EDIT: fjernet flere skriveleif som var et resultat av for lite kaffe og sigg like etter jeg hadde våknet

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Haha, slik går det når du bor langt nord! Post gjerne bilder med kjøleribb limt på kondensatorene..

Synes eg har fått en merkelig CPU, kommer nesten inn i windows opp til 3GHz, men når loading skjermen kommer så fryser PCen og restarter, ellers så får eg av og til blåskjerm på vei inn i windows ( alto over 2.85GHz ). PCen har store problemer med dual prime uansett settings, tror derfor det er temperaturen på PWMIC området som skaper ustabiliteten, noen synspunkter på det noen ?

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Åhh! Jeg bestiller snart Opteron 180 og helt ny maskin!

Blir ganske så 150% sikkert en VapoChill LS med også  :cool:

Hva er beste hovedkort til oc'ing?

Blir helt **** arti når dette kommer i posten  :w00t:

5152518[/snapback]

Fint å høre du har vunnet i Lotto!! ;)

 

3,2GHz med litt flaks skulle jeg tippe

 

Jeg fortrekker DFI, men det er nesten som å banne i kirka nå for tiden, mange som ikke takler det kortet

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Skyline: CCBWE 0534 SPMW ?

Hvilken kjøling har du på CPU, og kjør dual prime95, slik du får 100%, og gi beskje ka temp du får på HK'et og hvilket HK har du ?

5152311[/snapback]

 

 

Den failer Prime95, sannsynligvis pga. minne mitt. Skal sjekke litt.

 

Jeg har DFI SLI-DR hk, temp på PWM passerte 78 grader, men nå har jeg montert vifte over. Vannavkjøling, uten RADIATOR! For øyeblikket.

Men iløpet av noen dager, så skal den nye radiatoren min være på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...