Gå til innhold

Lys i kabinettet og alger


Anbefalte innlegg

En liten tanke.. vil fancy lys og "glam" i kabinettet føre til mer alger? Alger lever vel av fotosyntese, og det trengs lys for at slikt skal oppstå? Vil katode-lys og/eller vindu i kabinettet ha innvirkning?

 

I teorien kan vel ikke liv oppstå i sterilt vann i totalt mørke, da det ikke er noe i miljøet å leve av for organismer?

 

Jeg har selv kjørt med lukket og mørkt kabinett noen måneder, og ser overhodet ingen spor av rariteter i vannet. Men forleden dag tok forfengeligheten overhånd og jeg kjøpte 2 vifter med leds når jeg skulle bytte ut 8cm viftene i bakkant, og straks jeg hadde montert det begynte tvilen å melde seg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du har anti alge middel (kan bruke kjøleveske til bil) så er ikke dette noe problem..husk minst 20% med det da..

5033860[/snapback]

 

20% er vel i drøyeste laget?

I seg selv gjør det selvsagt ikke noe mht å unngå algevekst, men kjølemessig sett kan det slå negativt ut.

Har du "for mye" frostvæske i vannet, synker vannets kjøleevne, så jeg ville nok redusert blandingen noe.

10 til 15% er det som vanligvis anbefales, og enkelte bruker mindre også.

 

henningml:

Jeg tror ikke du skal være særlig redd for oppblomstring av alger, selv om du monterer inn et par puslete lysdioder.

Kunstig lys innenfor visse grenser, vil uansett ikke skape grodbunn for algevekst.

Men jo kraftigere lyset er, jo større er muligheten!

 

Dagslys / direkte sollys er jo noe som kan sette fart i sakene, selv med en skvett frostvæske i vannet. Så hold i alle fall det unna!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...