Gå til innhold

Hvordan få til et suksessfylt LAN?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg og en gjeng har så smått begynt å tenke på å arrangere et LAN i vinterferien neste år. Men problemet er at vi aldri har vært med på å arrangere et så stort LAN før. Vi har hittil drevet å søkt etter sponsorer og søkt etter lån av alt nødvendig nettverksutstyr, søkt etter pengepremier, leie av lokale, god internettlinje og noen andre premier. Vi har også begynt å planlegge et crew hvor vi fordeler oppgaver.

 

Sånn ser crewet ut hittil:

 

Person 1: Webansvarlig/ PR/Sponsor ansvarlig

Person 2: Web/nettverksansvarlig

Person 3: Ansvarlig/Alt mulig

Person 4: Compo/Økonomisk ansvarlig

 

 

Vi har også tenkt på kiosk ansvarlige, men har ennå ikke funnet det.

 

Er det flere ansvarlige crewet trenger? Sikkerhetsansvarlig elns? Kanskje strømansvarlig eller hva man nå skal kalle det.

 

 

Vi har også tenkt å lage til en side med mest mulig informasjon og så skal vi lage plakater som vi skal spre utover så mye som mulig. Rykte er også er must.

 

 

 

Er det noen har som har vært med å organisere noe sånt før? Det er enda mange måneder igjen, men vi vil helst ha alt klart så fort som mulig. Så hvis noen vet hva som må til og hva som kan gjøres for at dette blir best mulig, setter vi pris på det.

 

 

Enn så lenge,

Vennlig hilsen meg m/ crew :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må bare si at på LAN-biten (nettverket) burde dere ha en som har vært borti sånne lan før, her kan ting fort skjære seg.

5006065[/snapback]

Er klar over det. Og hvis det skjer noe, er det viktig å få det opp igjen fort som mulig. Han som er nettverksadministrator sier han klarer å kontrollere og sette opp igjen nettverket hvis det skulle kræsje. Trengs det flere enn en?

Lenke til kommentar
Må bare si at på LAN-biten (nettverket) burde dere ha en som har vært borti sånne lan før, her kan ting fort skjære seg.

5006065[/snapback]

Er klar over det. Og hvis det skjer noe, er det viktig å få det opp igjen fort som mulig. Han som er nettverksadministrator sier han klarer å kontrollere og sette opp igjen nettverket hvis det skulle kræsje. Trengs det flere enn en?

5006080[/snapback]

 

Nei, holder med en, men da må han ha erfaring med like store lan som det dere skal arrangere, tenk hvis han bruker 10 timer på det da... mange sure folk da.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke så mye om strømforholdene. Det går jo veldig mye strøm med på et slikt arrangement. Er det noe ekstra strømgreier som må kobles opp før vi kan sette i gang? Vi prøver jo å få sponse gratis strøm med lokale kraftverket. Ordner de dette for oss? :hmm:

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar

Strømskap kanskje?

 

..gratis strøm? -> er ikke det inkl. i leieavtalen?

Si dere skal ha 100 personer må man regne ca 100amp

 

100amp*230V=23000Watt = 23KiloWatt

når man har kjørt opp Pcene en stund bruker det mindre..

 

Målte nettop litt på dette... ble utrolig overasket over hvor lite strøm pcene brukte når dem hadde stått på en stund. Selv med store strømforsyninger og masse tilkoblet.

 

Skal dere f.eks ha dette i en hall er det neste ikke langt ifra at dere bruker mer strøm på lysene i taket enn 100amp. Husk at de fleste "store" sikringene er 3fase og du kan trekke mye mer strøm...

- Fleste haller, kommunale ting, og slike annlegg får strøm VELDIG billig!! Så tror ikke det er noe særlig problem..

 

Dere må heller høre med lokale elektrikere. Sønnico f.eks om leie\lån av strømskap. Kjøp inn rikelig med padder og kabler. Eller evt. leie\lån der også.. Trenger dere forøvrig strømutsyr kan vi leie ut: www.ridiky.net - Ta kontakt for mer info isåfall...

 

Skal dere ha over 100 personer på LAN, MÅ dere vakter. (hvis dere ikke arrangerer dette for 20+ da) Utrolig mye trøbbel det kan bli med masse 14tiss gutter..

 

Ellers, har dere tenkt på:

 

- PA anlegg?

- Prosjektor?

- Sovesal organisering?

- Registrering?

- Mat?

- Sikkerhet, ansvarlig? (brann, vakt osv)

- Søppel\vasking (etter 2-3dager med LAN kan jeg garantere at gulvet er overfylt med søppel, vi måtte feie gulvet med store feiekoster sist gang:) )

- DHCP, servere, nettverk, internett?

- Bordløsninger

- Compoer, servere til dette?

- Premier?

 

osv..

Lenke til kommentar
Ellers, har dere tenkt på:

 

- PA anlegg?

- Prosjektor?

- Sovesal organisering?

- Registrering?

- Mat?

- Sikkerhet, ansvarlig? (brann, vakt osv)

- Søppel\vasking (etter 2-3dager med LAN kan jeg garantere at gulvet er overfylt med søppel, vi måtte feie gulvet med store feiekoster sist gang:) )

- DHCP, servere, nettverk, internett?

- Bordløsninger

- Compoer, servere til dette?

- Premier?

 

osv..

5008178[/snapback]

-Anlegg har vi tenkt på

-Prosjektor har vi også tenkt på. Gjerne brukes til å vise nyttig informasjon.

-Sovesal blir det sannsynligvis laget til i et rom litt utenfor selve LAN-lokale.

-Kiosk tenkte vi å ha ja. Vi har enda ingen kioskansvarlige, men dette kommer etter hvert.

-Sikkerhetsansvarlig har vi heller ikke enda.

-Er klar over mye søppel, men står alle på å rydder etter LAN'et er det fort gjort. Vi kommer til å oppfordre alle til å rydde etter seg og håper de fleste vil høre (selv om jeg ikke regner med det).

-Vi har 6 servere stående privat, pluss nettverksansvarlig klar. Vi søker fortsatt etter internett og swicther.

-Bord- og stol-løsning finnes i lokale vi har tenkt.

-Compoer blir det, et par av de serverne blir nok brukt til det.

-Premier blir det. Jo flere hyggelige sponsorer det blir, jo bedre premier blir det.

 

 

 

Strøm vet ikke jeg enda om er inkludert, men regner med det. Det er en kommunal hall vi snakker om. Skal høre med vaktmester nå på mandag. Tenkte også å snakke med Bautas å se om de kan låne oss strømskap.

 

Vakter skal vi prøve å få så mange som mulig av. Regner med det er folk som tørr og si ifra og folk som er myndige. En del av crewet er jo klar myndige, må bare få dem til å tørre å si ifra. Vet ikke om politiet kommer til å stikke innom en gang i løpet av LAN'et, men vi skal nok få tatt de som prøver å kødde.

 

 

SpaceFrog: Jeg skal se på guiden. :)

Lenke til kommentar

Det er bra!

Ser ut til at dere har det meste under kontroll..

 

Eneste dere burde seriøst tenke på er søppel og vasking, få noen som har ansvar til og få gjort rent toalettene og fylle på papir, såpe osv.. Etter 1 dag kan jeg garantere GRISESTI!

 

Reklame? - Hadde det vært en Idè? (plakater osv, da.)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Det er bra!

Ser ut til at dere har det meste under kontroll..

 

Eneste dere burde seriøst tenke på er søppel og vasking, få noen som har ansvar til og få gjort rent toalettene og fylle på papir, såpe osv.. Etter 1 dag kan jeg garantere GRISESTI!

 

Reklame? - Hadde det vært en Idè? (plakater osv, da.)

 

Lykke til!

5012294[/snapback]

Hva sier man til folk for å få dem til å rydde og vaske da? :p

 

Tror vi må bli enige i crew på forhånd at alle blir med å tar ansvar. Hvis du ikke har noen gode forslag til hvordan få med folk på det.

 

 

Plakater skal det være ja. Skal prøve å få hengt det opp så mange steder som mulig. Blir vel å sette ut en god del rykter også.

 

Men en ting til. Hva synes dere er best; at jenter for komme gratis inn, billigere inn eller inn til samme pris som gutter? Har vært på LAN hvor det har vært alle sammen. Klart det er gøy med jenter på LAN. Det er jo derfor noen har gratis inngang for de. Men skal man tenke litt økonomisk, ville jeg helst gått for litt billigere inngang. Innspill?

Lenke til kommentar

Har råd jeg kan gi deg for at det skal gå bra. Ha alt klart! Vit hva de forskjellige personene skal gjøre, vit hva som skal skje da og da. Ikke end opp med at en eller anna teknisk løsning f.eks ikke er testa før akkurat når den rigges opp. Det veit jeg om ett LAN som bomma så kraftig på som det går an. Vit at de du har i crewet faktisk vet hva de har meldt seg på og at de har gjort det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg har vært med å arrangere et dataparty med rundt 60-70 personer, og vi var vel ni stykker i crew, delt opp i følgende crews:

 

Electricity - våre kjære elektrikere som passer på at strømmen ikke går, og når det skjer så kommer den fort tilbake.

Game crew - folka som har fult ansvar for gamecompos.

Info crew - alt av infoflyt, og sørger for at folk vet hva som skjer.

Net crew - servere og nettverkstopologi.

Security crew - Som regel er eneste oppgaven dems å holde de fulle folka unna - et dataparty tiltrekker seg som regel masse pakk.

Tech crew - kabling, samt hjelp på fiksing av folks maskiner når de ikke kommer seg på nett.

Vision crew - Storskjermen og alt som skjer på den.

 

Vi kjørte vel døgnet rundt, og det funka ganske bra - ingen ble utslitt, og ingen fikk spesiellt nedsatt kvalitet på sin tid. Pass også på at du har folk som er villig til å jobbe, samt en eller to som kan ta å sørge for at tinga blir gjort - dvs. mase på de som har jobben.

Lenke til kommentar

På mitt (eg meinar vårt) dataparty, Newbie-LAN, hadde me delt crew inn i følgande område:

Admin (3) - Fiksa alt før treffet

Security (13)- Tryggleik, brannvakter og vanlege vakter (trøbbelvakter)

Tech:support (6)- Hjalp folk som hadde problem med pc-en sin osv.

Compo:all (2) - Tok seg av alle compoane

Tech:net (2) - Tok seg av all nettverk, internett, serverar

Mat:support (7) - solgte mat, tok ansvar for mat osv (dersom bua skal vera åpen heila natto, er det viktig at det er nok folk der til å ta kvarsitt skift.

Øyresus (1) - Tok vare på annlegget. Styra mikrofoner og miksar.

 

I tillegg til dette hadde me meg, som tok ansvar for ca alt som skjedde på scenen, info og underhaldning. Underhaldning er SVÆRT viktig for datatreff!

 

Me hadde ingen som tok ansvar for straum. Dette var eit extremt dårleg val. Når straumen gjekk, sprang alle i crew rundt som galne, to-tre personer hadde gått elektro-grunnkurs, så skillsa satt ikkje høgt. Men alt gjekk. :D

 

Vision-crew er noko Newbie-LAN satser på til neste år(takk Kazuo). Var mykje stress å få ting til å skje på stor-skjerma (kjørte mest ein presentasjon der det stod litt om alle sponsorane osv..)

 

Newbie-LAN hadde forresten 200 personer med pc, i tillegg til crew. (ca 30)

Endret av Denethor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...