Gå til innhold

Oversettelsestråden - spør og få svar


Cuneax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes det er litt morsomt med de div. "bugsene" vi har i norsk, feks: "det er det det er" og "koser dere dere". Regner med at det er vanlig at det oppstår slike ting når det er syntaks-språk. Noen med andre "bugs"? (ja, jeg kjeder meg).

Er det det det er er enda verre :!:

Lenke til kommentar
På engelska säger man "that was fun", på svenska säger man "det var roligt". Kan man säga "det var kul" på norska, eller är det fel?

 

Som de andre også har påpekt, skal predikative adjektiv (som står til subjektet) samsvarsbøyes med subjektet, slik: Det (subjekt) var morsomt (adjektiv).

 

Siden det ubestemte "det" er intetkjønn, får vi "morsomt". Med jeg/du/han/hun/den som subjekt, hadde vi fått var morsom, og med vi/dere/dem hadde vi fått var morsomme.

 

Skulle du valgt "artig", ville det blitt jeg/du/den/det var artig og vi/dere/dem var artige. Jeg vet ikke om dette er et unntak eller om regelen er at man ikke samsvarsbøyer adjektiv som slutter på en konsonant. Du får holde utkikk. :)

 

Hva betyr snerpete?

 

Med lite humor og varme. Kjip. Moraliserende (som mener han/hun vet best hva du burde gjort i moralspørsmål, og ikke unnlater å fortelle deg det).

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
[Jeg vet ikke om dette er et unntak eller om regelen er at man ikke samsvarsbøyer adjektiv som slutter på en konsonant. Du får holde utkikk. :)

 

Adjektiver som slutter på -ig får ingen -t i intetkjønn. I tillegg er det et par andre som oppfører seg slik, f.eks. "bra".

:)

Lenke til kommentar
[Jeg vet ikke om dette er et unntak eller om regelen er at man ikke samsvarsbøyer adjektiv som slutter på en konsonant. Du får holde utkikk. :)

 

Adjektiver som slutter på -ig får ingen -t i intetkjønn. I tillegg er det et par andre som oppfører seg slik, f.eks. "bra".

:)

Landshenvisende adjektiv (norsk kjøtt)

-(l)ig

-isk

;)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Team Fortress 2 klanen min spilte i går mot noen finsker. Da vi var ferdige skrev de noe. Jeg misstenker at de snakket dritt om oss.

 

 

Hva betyr dette:

Komentar1: VITUN ISO LÖTKÖ

Komentar2: KAHEN KILON SIIKA.

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Jeg har fått fullstendig jernteppe! Det er et ord eller utrykk jeg er ute etter som forbindes med satanisme! Men jeg klarer bare ikke vri hodet mitt rundt nok til å komme på dette ordet!

 

Jeg har gått å irritert meg grønn over at jeg ikke klarer å huske dette!

 

Noen som vet hva jeg er ute etter?

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Jeg driver å øver på knespretten, men aner ikke hva det heter på engelsk.

Jeg skal søke på "[knespretten] tutorial" på youtube.

 

Edit: Det er den hvor man ligger på ryggen, bøyer beina i fosterstilling (?) (slik at beina ligger bøyd over magen/brystet). Armene har man bak skuldra, slik at håndflata går ned i bakken (da skal fingrene peke nedover mot skulrene/kroppen). Og så sparker man til alt man har og hjelper til med armene. Dette er kjempe-enkelt på trampolina, men uten fjærene blir det med en gang 1000 ganger værre.

Endret av Kallileo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...