Gå til innhold

7 av 10 studenter piratkopierer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At studenter piratkopierer litt kan faktisk ha positiv effekt for programvareleverandørene. Når studentene er ferdig utdannet og skal ut i arbeidslivet skal de jo ofte velge programvare i forbindelse med jobben, og da vil de gjerne velge alternativer som de har hatt mulighet til å lære seg å bruke pga at de kunne bruke en piratversjon i studietiden. Dette gjelder naturligvis svært dyre programmer som en student ikke er i nærheten av å ha råd til.

 

Slik sett kunne det jo hatt samme effekten å legge til rette for at studenter skal kunne bruke lovlige gratis/billige versjoner i studietiden i større grad. Det er markedsføring i samme grad som i eksempelet over, forskjellen ligger kun i at studenten slipper å bli lovbryter om dette var tilrettelagt bedre.

Lenke til kommentar
At studenter piratkopierer litt kan faktisk ha positiv effekt for programvareleverandørene. Når studentene er ferdig utdannet og skal ut i arbeidslivet skal de jo ofte velge programvare i forbindelse med jobben, og da vil de gjerne velge alternativer som de har hatt mulighet til å lære seg å bruke pga at de kunne bruke en piratversjon i studietiden. Dette gjelder naturligvis svært dyre programmer som en student ikke er i nærheten av å ha råd til.

 

Slik sett kunne det jo hatt samme effekten å legge til rette for at studenter skal kunne bruke lovlige gratis/billige versjoner i studietiden i større grad. Det er markedsføring i samme grad som i eksempelet over, forskjellen ligger kun i at studenten slipper å bli lovbryter om dette var tilrettelagt bedre.

Du er inne på noe der...

Lenke til kommentar
Seierstad sier også at Microsoft har studentversjoner av de fleste programmer, slik at det skal være mulig for studenter å få tak i lovlige kopier. "En Office-pakke for studenter koster for eksempel en tredjedel av full pris," sa han.

For de som kan regne matte: 1/3 * Svindyrt er ikke lik billig. Derfor hører jeg heller på Gisle Hannemyr ;)

 

Gisle Hannemyr, universitetslektor ved Universitet i Oslo, sier at "det eksisterer gratisalternativer til Microsofts Office-pakke. OpenOffice er fri programvare, og kan lastes ned gratis og brukes lovlig."

 

Staten betaler for alt jeg laster ned.

:hmm: Den skjønnte jeg ikke..

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja eg har egentlig ikkje så dårlig samvittighet, ihvertfall ikkje for ka film angår. Eg har aldri kjøpt så mye film som i disse studie tider, nettop pga. en vanvitig god pris på filmer her i Sogndal. You gotta lova Narvesen :love:

 

Har heller ikkje lasta ned noen spill etter eg flytta, tvert i mott( nai ikkje lasta oppe, og alle ler) men kjøpt ett par. stykker :thumbup:

 

Men for all del, skal ikkje legge skjul på at ett par mp3 filer har funne seg godt til rett på HD`en min

 

Men det er meg. :blush:

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Synes det er synd alle sier at det kommer til å bli dyrere hvis alle kjøpe. Dette er en situasjon ingen av hos har sett enda. Og jeg vil gjerne likt å sett den!

Som skrevet over: Ta en kikk på konsollmarkedet kontra PCmarkedet. Trist? Ja!

Nei, fordi det er ikke piratkopiering på konsoll spill, eller har jeg tatt HELT feil?

Ikke piratkopiering på konsoll spill :!:

Du tar HELT feil ja..

Lenke til kommentar

Det finnes likevel altfor lite studentlisenser på mye av tilgjengelig programvare på markedet. Det er også en del programvare som er så dårlig laget at risikoen for å ha kjøpt katta i sekken er en mulighet. Du kan liksom ikke returnere varen etter at du har åpnet den hos alle programvarehus eller databutikker. Noen programvarehus har nok likevel en returpolicy.

 

Piratkopiering kan være et glimrende verktøy for å avdekke slike "katta i sekken" produkter på en gratis måte. Et "katta i sekken" produkt som jeg har opplevd selv er ScanSoft Omnipage versjon 8.0 og versjon 12.0. Nå er jeg så mektig irritert på akkurat det produktet at jeg kommer til - ja kommer til å piratkopiere akkurat det produktet med god samvittighet for å avdekke om det i det hele tatt har blitt ordnet opp i de dårlige sidene av programmet.

 

Har hørt at versjon 14.0 ikke var særlig god den heller. Og nå sender attpåtil ScanSoft meg reklame om versjon 15.0 selv om jeg har klaget på versjon 8.0 og 12.0 produktene. Versjon 9.0 fikk jeg prøvd med et datablad en gang, og den var heller ikke god.

 

Ligg unna ScanSoft produkter er min oppfordring. Det har ihvertfall kostet meg nok bortkastede penger allerede. :cry:

Lenke til kommentar

Trial-versjoner skal jo utelukke slike ting, liker man programmet etter en trial så kjøper man programmet, samme skal gå får demoer til spill. Syns folk ikke ser mulighetene ved trial-versjoner og heller laster ned ulovlig hele versjonen med en gang, det er dårlig praksis, men forstår at en del ikke ønsker å installere / avinstallere mange programmer.

Lenke til kommentar

Altså, skal man være sjokkert? Vi blir jo nærmest tvunget til å "kjøpe" programmene på høyskolen. MS Visual Studio, Photoshop, Maple osv er liksom programmene som offisielt skal brukes. Forventer man virkelig at en student som knapt har penger til mat og drikke skal kunne kjøpe alt dette? Bransjen kan ikke forvente at jeg skal klare å tyne ut flere tusen kroner. Photoshop koster f.eks 3800kr for nedlastbar fullversjon (fant ikke noen studentversjon). Dette er sånn cirka 3800kr mer enn jeg har til rådighet. Ærlig talt, bransjen er naiv hvis de tror at studenter skal betale for programmer etc som de bruker.

Lenke til kommentar
Altså, skal man være sjokkert? Vi blir jo nærmest tvunget til å "kjøpe" programmene på høyskolen. MS Visual Studio, Photoshop, Maple osv er liksom programmene som offisielt skal brukes. Forventer man virkelig at en student som knapt har penger til mat og drikke skal kunne kjøpe alt dette? Bransjen kan ikke forvente at jeg skal klare å tyne ut flere tusen kroner. Photoshop koster f.eks 3800kr for nedlastbar fullversjon (fant ikke noen studentversjon). Dette er sånn cirka 3800kr mer enn jeg har til rådighet. Ærlig talt, bransjen er naiv hvis de tror at studenter skal betale for programmer etc som de bruker.

Du stjeler vel ikke lærebøken også?

 

Hvis disse programmene ikke er instalert på datasaler på skolen og skolen heller ikke kan skaffe studenten billige/gratis lisenser, er jeg enig i at det er dårlig. Men det er uansett bare en dårlig unskyldning for å stjele!

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg Ernie. Prisene på programvare passer ikke alle kunder. Det blir vanskelig/umulig å opprettholde en og samme pris til alle typer kunder når man vet at man konkurrerer med gratis kopier. Dette er noe av grunnen til at Microsofts OS og programpakker har hatt en kopi-rate på opp mot 98% i fattige land. Har man ikke råd, så har man ikke råd selv om man skulle ønske at man kunne betalt noe man selv mener er en fornuftig pris etter sin økonomi i stedet for å kopiere ulovlig og gratis.

 

LessThanJake: Hvis en lærebok hadde kostet 10.000 kr (ref. sammenlignet med prisen på Photoshop CS2) så tror jeg nok at veldig mange hadde falt for fristelsen å låne seg en bok og ha en date med kopimaskinen en stund.

 

Det hele handler altså om rimelighet i forhold til den økonomiske situasjonen man er i. Hvis produsentene feiler i å gi lave nok priser til studenter eller f.eks folk i fattige land så vil den eneste praktiske utveien for disse være å kopiere ulovlig.

 

En annen ting er at folk som ikke har god råd bør være litt mer åpne for å ta i bruk konkurrerende og billigere ting, som f.eks Linux, Open Office og Gimp, men programvareindustrien har hittil stukket kjepper i hjulene for dette ved hjelp av lukkede (hemmelige) filformater så konkurrenter ikke har kunnet lage skikkelig kompatibel programvare (f.eks I.E. MSN Messenger, Word etc.).

 

Et annet problem har vært at Windows har vært for dominerende slik at programvare først og fremst utvikles til Windows for å kunne ha et anstendig marked, noe som har gått på bekostning av de som ønsker å bruke Linux. Ofte er det minst ett av programmene folk bruker som kun kjører skikkelig i windows så man ikke har muligheten til å kun bruke Linux. Dermed står fattige og studenter med ultimatumet: Kopiere windows ulovlig eller "selge kroppen sin" for å få råd til en orginal. Så når man først har innstallert windows, så kommer problemet med at man MÅ ha word fordi Open Office ikke takler det hemmelige/lukkede .doc-formatet som Word bruker, og som dermed 95% av verden bruker til å lage dokumenter med. For å få åpnet og redigert .doc-filene, .xls-filene osv. så må man altså også ha Office-pakken (Word selges ikke separat så her må man kanskje betale for flere programmer enn man har bruk for). Da står man igjen med ultimatumet: Kopiere ulovlig, se på 50-øringen i lommeboka og tenke "eller selge kroppen for å få råd til en orginal?".

 

Sånn fortsetter det. Valget er ikke så enkelt som "å bruke den utømmelige kontoen min til å betale med eller la være å betale".

 

Det er snakk om tvang via konkurransefientlige forretninsmetoder og mangel på et prissystem som tar høyde for de som trenger men ikke har råd til programvaren. Mangel på et prisstige-system rangert etter kjøperens økonomi. Det er også snakk om at for mange ukritiske brukere bruker MS programvare slik at konkurrerende programvare ikke får økonomisk fotfeste. Microsoft har ikke et 100% monopol, men det er nært nok til at det er skadelig for hele markedet av kunder og konkurrenter. Det er en fortvilet situasjon for mange at det skal være slik og kan dermed lett føre til at folk føler det moralsk forsvarlig å kopiere ulovlig: Microsoft, Adobe m.fl. har vært "slemme" først så da føles det riktig å være slem tilbake.

Lenke til kommentar
Altså, skal man være sjokkert? Vi blir jo nærmest tvunget til å "kjøpe" programmene på høyskolen. MS Visual Studio, Photoshop, Maple osv er liksom programmene som offisielt skal brukes. Forventer man virkelig at en student som knapt har penger til mat og drikke skal kunne kjøpe alt dette? Bransjen kan ikke forvente at jeg skal klare å tyne ut flere tusen kroner. Photoshop koster f.eks 3800kr for nedlastbar fullversjon (fant ikke noen studentversjon). Dette er sånn cirka 3800kr mer enn jeg har til rådighet. Ærlig talt, bransjen er naiv hvis de tror at studenter skal betale for programmer etc som de bruker.

vet ikke hvilken skole du går på, men på ntnu er dette ikke noe problem. alle som studerer data får alle program som microsoft lager, bortsett fra office. windows xp, server, visio, visual studio (2005 :) ) osv. vi får også maple, matlab og alle andre program som brukes på skolen. det eneste jeg savner er microsoft office. det er installert overalt på skolen, men vi får det ikke med hjem, så det er nok mange som koperer dette. alt annet får vi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Synes det er synd alle sier at det kommer til å bli dyrere hvis alle kjøpe. Dette er en situasjon ingen av hos har sett enda. Og jeg vil gjerne likt å sett den!

Som skrevet over: Ta en kikk på konsollmarkedet kontra PCmarkedet. Trist? Ja!

Nei, fordi det er ikke piratkopiering på konsoll spill, eller har jeg tatt HELT feil?

Du tar HELT feil ja. Man kan for eksempel flashe XBoxen sin og sette i ny harddisk. Så er det bare å laste ned spill og slenge dem over yil XBoxen med FTP.

Lenke til kommentar
Synes det er synd alle sier at det kommer til å bli dyrere hvis alle kjøpe. Dette er en situasjon ingen av hos har sett enda. Og jeg vil gjerne likt å sett den!

Som skrevet over: Ta en kikk på konsollmarkedet kontra PCmarkedet. Trist? Ja!

Nei, fordi det er ikke piratkopiering på konsoll spill, eller har jeg tatt HELT feil?

Du tar HELT feil ja. Man kan for eksempel flashe XBoxen sin og sette i ny harddisk. Så er det bare å laste ned spill og slenge dem over yil XBoxen med FTP.

Ironi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...