Gå til innhold

Erfaringer med ASUS M6Va


Lightning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei hei

 

Hvordan går det med PCene? Min har det fint (lol). Men er det noe morsomt eller praktisk tilbehør jeg burde ønske meg til jul? Jeg har sett litt på Notebook Cooler og det ser jo veldig kjent ut, kan jo ikke skade å ha ennå litt ekstra kjøling for PCen (heller tvert imot).

Er det noe annet moro eller lurt?

 

 

 

Og til c_t_s_o: jeg merker ikke noe spes lyslekasje.. bare litt nederst på skjermen ved oppstart. Nå kan ikke jeg så fryktelig mye om det, med denne er fin. Var jo ingen som ville kommentere din post her... hehe

Lenke til kommentar
Det skal være S/PDIF utgang i følge specsen. Er ikkje sikker på kor eg kan aktivera den, einaste eg har funnet er S/PDIF out frekvensen under realekt kontrollpanelet.

5140911[/snapback]

 

Står det at det er OPTISK da? Hvis det står det så skal det lyse rød lys hvis den er aktivert. Gå på volumkontroll, også står det AVANSERT et eller annet sted. Trykk på den og du kommer til der du kan aktivere SPDIF.

Lenke til kommentar

Hei, henger meg på denne aktive tråden, selv om jeg har en a6va. Sjønner at bla webkamera og mikrofon er det samme på disse maskinene.

Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg setter opp/aktiverer den innebygde mikrofonen. Vil prøve videosamtale, men får kun opp "realtek audio", altså mik-inngangen.

Noen tips?

 

Jarle

Lenke til kommentar

Etter å ha justert frem og tilbake både lysstyrke (via Fn-tasten) og kontrast (via software) så kan jeg vel si at skjermen er... ok. Føler fortsatt at lyset til tider kan være ujevnt, spesielt når skjermen viser mørke bilder, samt at det er et poeng å finne rett synsvinkel til enhver tid. Men sånn er det vel kanskje med LCD-skjermer generelt?

 

Husker jeg rett så bruker jeg nå lysstyrke 3 (fra venstre på den Fn-tast-aktiviserte skalaen) og kontrast 149 / lysstyrke -47 (i skjermkort-instillingene for ”Farge”... hvor jeg forøvrig har latt ”Gamma” stå som den er). Hvis jeg nå øker lysstyrken via Fn-tasten så blir de lyse fargene i Windows så like/lyse at de begynner å gå sammen i hverandre. Samtidig vil bildet da bli for lyst når det skal vise mørke farger (som f.eks. ved spill).

 

Ellers virker maskinen bra. Den blir litt varm. CPU'en ligger valigvis på rundt 69-74 *C ved enkel bruk og noen timers 3D-spilling. Hva som er direkte skadelig vet jeg ikke.(?) Vet heller ikke om denne modellen (med tanke på luftehullet under chassiet) egner seg til noe som Thermaltake's CoolPad (http://www.psdata.no/ps.asp?it=108495&mlevel=011600). Noen som vet noe om dette? Og hva er "Notebook Cooler"? Ligner det på CoolPad?

Endret av c_t_s_o
Lenke til kommentar
Etter å ha justert frem og tilbake både lysstyrke (via Fn-tasten) og kontrast (via software) så kan jeg vel si at skjermen er... ok. Føler fortsatt at lyset til tider kan være ujevnt, spesielt når skjermen viser mørke bilder, samt at det er et poeng å finne rett synsvinkel til enhver tid. Men sånn er det vel kanskje med LCD-skjermer generelt?

 

Må sei meg uenig at det er lyslekasje på m6va-en. Lyset er jevnt fordelt og det er ingen partier som skinner meir enn andre. Men vist du er vant til god gammaldags CRT skjerm så vil det nok sjå litt merkelig ut til å begynne med. Dette er fordi LCD skjermer ikkje klarar å visa svart- fargen lika godt som CRT skjerma.

Einaste eg har lagt merke til er at skjermen kan opplevast som litt treig, men dåg ikkje plagsomt treig.

 

Har prøvd å ta bilde av skjermen for å visa at det er javn lysfordeling, men d vart cræpp, fekk refleksjoner og masse støy på bilde...mn her er det i hvertfall.

Når du snakker om at lyse fargane går i kvarandre, så er det fordi du mest sans. har noko progs. som har økt lysstyrken softwaremessig (kontrollpanel, gammaloader i photoshop osv).

FN + f5 og f6 styrer kun styrken på bakgrunnslyset til LCD skjermen, og har ingenting med fargemettningen å gjere. MEN destå høgare lysstyrken er stilt destå "gråare" blir svartfargen.

 

Når du snakker om tempen på den så skal eg være enig at den blir unødvendig varm. Dette er eine aleina pga av viftestyringen som ASUS har valgt. Vist du blar deg bakover i denna tråden så finner du ein post av therese vist eg ikkje tar feil, der det står beskreve korleis få m6va- en kjølig og lydlaus.

 

EDIT:

Har forresten ikkje fått til S/PDIF utgangen til å virka enda, er det nokon andre med M6Vaen som har prøvd den eller som har rødt lys ut av den?

Endret av adis
Lenke til kommentar

Det er to forskjellige typer SPDIF. Optisk gir rødt lyst, mens den andre gir ikke rødt lys. Det du må finne ut er om pcen din har optisk eller ikke. Hvis SPDIF er aktivert og det lyser ikke rødt, da har du ikke optisk. Så da kan du slutte å lure på hvor lyset blir av. For å aktivere så går du på volumkontroll -> avansert. Der finner du det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noe lys i min S/PDIF kontakt. Jeg søkte litt og fant denne informasjonen:

 

In some cases, the sound card in the Media Center PC may output the surround sound through a 1/8-inch mini port. If that’s the case, you may need to use a mono-to-mono plug adapter, with a 1/8-inch mini plug on one end and an RCA phono jack on the other.

 

SU_SurSnd04.jpg

 

Kilde

Lenke til kommentar

Nå falt jeg av lasset her. Om det ikke er optisk vil jo ikke en slik kabel fungere. Når det gjelder en slik kabel som andreasn postet bilde av har jeg et par slike liggende fra fotoutstyr. Har også brukt dem til digital lyd på annet utstyr (SB Live!). Når det gjelder 'rødt lys' vil jeg anta at det er en liten flipp eller sensor i utgangen som styrer dette. Jeg har i alle fall ikke 'sett lyset' med portable dingser (først på en Sony MiniDisc) på samme måte som man gjør med en vanlig Toslink-utgang på stasjonært utstyr.

 

Når det gjelder Inspiron 9300 er det vel en av pinnene i S-Video kontakten som fører SPDIF. Se vedlegget. En slik dongle fulgte med XPS2, men ikke 9300. Kanskje Dell selger dem, men dette er vel off topic i forhold til M6Va.

post-12669-1132331503_thumb.jpg

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Fikk min M6Va fra PSdata for litt over en uke siden, men pga eksamensavvikling er det blitt mest skriving og lite testing.

 

Et par ting jeg lurer på:

Klarer den 2 GB RAM som det står på Asus' hjemmesider eller tar den bare 1 GB slik som PSdata påstår?

 

Er det noen som har kjøpt fra PSdata og har sjekket om maskinen kommer med 1x512 eller 2x256? Skal selv sjekke hva min er utstyrt med, men holder på med hjemmeeksamen og maskinen har ikke akkurat pri 1 om dagen.

 

Kommer til å eksperimentere litt med CHC etterhvert også, synes ikke Power4Gear virker lovende. Ser ut som det er laget til win98, er sist oppdatert i 2003 og virker som det er lite moderne og konfigurerbart. Som andre har nevnt kan det nok være smart med en formattering. Selv ble jeg overrasket da jeg oppdaget at maskinen kom med to partisjoner (40 og 35 GB), og en skjult sikkerhetspartisjon.

 

Ellers er inntrykket av maskinen bra. Solide saker, herlig å skrive på og kraft når det trengs. Tilstrekkelig fin veske også (for min del), og musen er kjekk! Skal investere i 1024 mb RAM til hvis det er sånn at grensen går på 2 istedetfor 1 GB som PSdata opplyser.

 

Skriver mer utfyllende om maskinen etter eksamen!

 

EDIT: en leif jeg ikke kunne leve med

Endret av ecnelis
Lenke til kommentar
Et par ting jeg lurer på:

Klarer den 2 GB RAM som det står på Asus' hjemmesider eller tar den bare 1 GB slik som PSdata påstår?

 

Er det noen som har kjøpt fra PSdata og har sjekket om maskinen kommer med 1x512 eller 2x256? Skal selv sjekke hva min er utstyrt med, men holder på med hjemmeeksamen og maskinen har ikke akkurat pri 1 om dagen.

 

Kommer til å eksperimentere litt med CHC etterhvert også, synes ikke Power4Gear virker lovende.

 

5177184[/snapback]

 

Om den har en eller to brikker finner du enkelt ut ved å skru opp platen der du setter inn minne. Jeg tror det er lokket som ligger midt på under maskinen.

Har du bare en 1x512MB så er den installert "inni" maskinen og du må skru opp hele maskinen for å bytte den. Det står en bruksanvisning på dette et eller annet sted i denne tråden.

 

Jeg har den med PM770 prosessor (ikke fra PS-Data) og den hadde 1x512MB RAM. Jeg kjøpte også en 1024 brikke så jeg har totalt 1,5GB.

 

Se også i denne tråden for en oppskrift som forteller hvordan man kan overstyre viftene til å ikke starte så ofte.

Lenke til kommentar
Hei, henger meg på denne aktive tråden, selv om jeg har en a6va. Sjønner at bla webkamera og mikrofon er det samme på disse maskinene.

Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg setter opp/aktiverer den innebygde mikrofonen. Vil prøve videosamtale, men får kun opp "realtek audio", altså mik-inngangen.

Noen tips?

 

Jarle

5163393[/snapback]

 

Ingen som har satt opp den innebygde mikrofonen til bruk i f.eks MSN Messenger?

 

Jarle

Lenke til kommentar
Ingen som har satt opp den innebygde mikrofonen til bruk i f.eks MSN Messenger?

 

Jarle

5182603[/snapback]

 

M6Va har ikkje innebyggd kamera, mn den har mic. Den fungere fint her, trur ikkje det er nokon plass du kan velga mellom den interne og eksterne micen. Det blir valgt automatisk alt etter om det er plugget noko i mic inngangen eller ikkje. Samma som når du plugger inn øreklokker så slutter lyden fra høgtalarar å spela.

 

Var kanskje ikkje mykje til hjelp dette, men du kan prøva å stilla på volumkontrollen --> mic --> avansert og kanskje oppdatera driveren til lydkortet.

Lenke til kommentar
Ingen som har satt opp den innebygde mikrofonen til bruk i f.eks MSN Messenger?

 

Jarle

5182603[/snapback]

 

M6Va har ikkje innebyggd kamera, mn den har mic. Den fungere fint her, trur ikkje det er nokon plass du kan velga mellom den interne og eksterne micen. Det blir valgt automatisk alt etter om det er plugget noko i mic inngangen eller ikkje. Samma som når du plugger inn øreklokker så slutter lyden fra høgtalarar å spela.

 

Var kanskje ikkje mykje til hjelp dette, men du kan prøva å stilla på volumkontrollen --> mic --> avansert og kanskje oppdatera driveren til lydkortet.

5183128[/snapback]

 

Takk, det ordnet seg. Måtte stille mikrofonvolumet helt opp, og krysse av på mic-boost.

 

Jarle

Lenke til kommentar
Fant denne, for de som vil gjøre maskinen stille (og som ikke klarer å finne ut av det selv - som meg  :blush: )

 

http://forum.rightmark.org/topic.cgi?id=6:336

5048474[/snapback]

helt FANTASTISK guide! Min pc' er nå lydløs som bare det, kan høre en knappenål falle!! D går faktisk å la den stå på om natten uten at den forstyrrer søvnen nå! deili! :)

her er guiden på engelsk og med skriveleifene rettet:

 

OK, so I will try to explain the setting...

You will need Centrino Hardware Control (http://www.pbus-167.com/chc.htm#anchor_download), SpeedFan 4.27beta (http://www.almico.com/speedfan.php) and eventually Everest (http://www.lavalys.com/).

 

1) Centrino Hardware Control is almost the same as RM Clock, but in a way simpler. Just install it (and deactivate any other power saving software just like RM Clock or Asus Power4Gear). All you have to do here is enable dynamic switching and undervolt CPU, which is very effective (you can undervolt in when on 800Mhz from original 0.9V to 0.7V and its still stable), if you like to undervolt it in other modes, you can do so, but you have to run some test to find out if your setting is stable enough (for example I have my CPU undervolted even when on 2Ghz, and its stable on 1.180V). And that’s all on CHC... to explain it in every detail would be too long, so I count on your ability to work with such a tools...

 

2) Run Everest, go to Computer > Sensors here you can see 4 thermal sensors, Main board, CPU, AUX and HAD ... AUX is just some secret name of you video card, after you run Everest (keep it running), run SpeedFan, it should find 5 sensors, CPU, Local, Remote and Temp1. CPU and Remote is important for us. Remote = AUX= GPU. But remember to first run Everest then SpeedFan, if you would run only SpeedFan, it wouldn’t find the sensors. I had a small email conversation with creator of SpeedFan and he helped me out a bid and repaired SpeedFan code so that it can find the sensors, the patched version of speedfan.exe is here, just overwrite the old file with this one. In case it won’t find the sensors, shut it down and run it again, sometimes you have to do so.

 

3)Setting SpeedFan ... run SpeedFan and go press configure then Advanced and select chip ADT746 there you can see some useful settings ... Now, change the PWM1 and PWM2 mode to Manually Controlled and press "remember it" on both. Now you can manually change FAN speeds in the SpeedFan main window. You can also set the FAN2 div from 1 to 3. Now go to Temperature tab, uncheck Local and open all of the checked ones. Now uncheck subsettings (speed1 and speed2) on every checkers, the only two of them to be checked are Speed1 under CPU and Speed2 under Remote 2. Now click on CPU and set the desired and warning temperatures (my setting is 70 for desired and 95 for warning, which looks too high, but you will se why in next few moments). Do the same thing with Remote2 (my setting for this one is 85 desired and 97 warning). Now go to tab Fans and uncheck Fan 3 and Fan4. Now go to Speeds tab and uncheck speed3. For Speed1 set minimum value 35% and for speed2 set minimum value 30%. Don’t forget to check "Automatically varied" on both Speed1 and Speed2. The maximum values depends only on how good is your hearing ... I mean if you are willing to listen do 4000rpm, then set 100% for both, but my setting is 65% for speed1 and 55% for speed2.

 

4)The final touch ... close configuration and go to the main SpeedFan window, if your fans are now going on 100% and are absolutely loud, don’t worry! The final touch is checking "Automatic fan speed" option in main window above the temperature readings. Fan speeds of your GPU and CPU fan should decrease after 2 or 3 seconds.

 

Explanation: Now we have that cool and quiet notebook that we all wanted to have. What have changed? Now after you start windows you can hear the fans running really fast, but after the SpeedFan pops up it will decrease. Fans are now running on about 1000rpm even on idle, 1000rpm cant be heard by human ears, when you start some game or any other application that needs full power CHC will clock CPU back to 2Ghz and you can put up ATI x700 on full speed through ATI powerplay in ati control panel or control center, there will be more heat and SpeedFan running on background will detect it and it will start fans depending on your desired temperature and on your maximum fan speeds. BUT thanks to those 1000rpm on idle, it will take more time to produce such a heat. And to finish things up, after you stop your game or whatever, the temperature will decrease really fast, because CPU will be underclocked and undervolted and as a result, SpeedFan will put back those unhearable 1000rpm. And now I am getting to those high desired temperatures of mine. It is so high because those are operational temperatures of CPU and GPU, it’s the edge where you need active cooling, and why I have set it this way? Because when the temperature drops down from these values it means it wont be going up, so those 1000rpms are enough to cool it down when you are just browsing or writing text after you stopped playing game or whatever. For example my idle temperatures are 40 to 45C on the CPU and 55 to 60 on GPU. Of course, after you stop playing the fans will be running go few second loud, but just for a few seconds and when they get to low rpm, both CPU a GPU will be hotter than that temperatures of mine, but wait few minutes and you will see same temperatures....

 

Denne er å anbefale!!

Endret av C|pher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...