Gå til innhold

Erfaringer med ASUS M6Va


Lightning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så hvis man benytter forskjellig størrelse på brikkene så får man ikke dual channel? Tenkte kanskje at den benyttet 512 mb av hver brikke til dual channel mens de resterende 512 mb på den ene brikken ville bare bli kjørt i single modus

5007822[/snapback]

 

nei, du får nok kun dual channel med like store brikker.. men seriøst; dual channel er IKKE noe å bry seg om. Får nok bedre følelse av god ytelse med 1,5gb ram enn med 1gb dual-channel.

Lenke til kommentar
Så hvis man benytter forskjellig størrelse på brikkene så får man ikke dual channel? Tenkte kanskje at den benyttet 512 mb av hver brikke til dual channel mens de resterende 512 mb på den ene brikken ville bare bli kjørt i single modus

5007822[/snapback]

 

nei, du får nok kun dual channel med like store brikker.. men seriøst; dual channel er IKKE noe å bry seg om. Får nok bedre følelse av god ytelse med 1,5gb ram enn med 1gb dual-channel.

5007918[/snapback]

 

Såvidt jeg har skjønt er integrerte skjermkort som deler ram med resten av systemet det eneste dual-channel minne har mye å si for ytelsen på.

Lenke til kommentar

Hei hei!

 

Jeg lurer på hvilke programmer dere bruker for å undervolte og styre viftene og temperator med? Bare tenkte jeg kunne gjøre det ennå stillere når jeg skal være i forelesningssal.. synes ikke det bråker så ille faktisk, men det er litt frem og tilbake. Noe annet dere anbefaler å laste ned? =)

Lenke til kommentar
Hei hei!

 

Jeg lurer på hvilke programmer dere bruker for å undervolte og styre viftene og temperator med? Bare tenkte jeg kunne gjøre det ennå stillere når jeg skal være i forelesningssal.. synes ikke det bråker så ille faktisk, men det er litt frem og tilbake. Noe annet dere anbefaler å laste ned? =)

5013709[/snapback]

 

Du kan bruke Centrino Hardware Control til å stille voltstyrke osv. Viftene kan ikke styres såvidt jeg vet...

 

En ting du kan prøve er å gå inn på innstillingene til skjermkortet. Der er det noe som heter Powerplay som kan underklokke skjermkortet. Jeg har opplevd at viftene ikke går så ofte med denne innstillingen.

Lenke til kommentar
Jeg har fått den igår, helt fint, ingen knirk, satte cpu ned til 0,7v når den var på idle, viften går ikke. når jeg fikk den, orginal cpu volt maks var 1.356v, det var svært varm grader på cpu-load, så jeg senket den til 1,116v, kjøligere nå. Ingen problemer så langt. Litt lite minne.

 

Hei! Jeg har nå installert Centrino hardware control og lurer på hvordan jeg bruker dette? Har sett litt på det og satt cpu speed på max batteri.. da står det voltage: 0.988v... hvordan får man mer ned da? viftene går jo ennå og jeg synes den vifta til venstre "piper" litt på en måte.. jeg har også satt ned skjermkort klokkingen (?) som en av dere nevnte ville hjelpe, det hjalp også litt!

 

Men kan dere si litt om hvordan det funker? Jeg har ikke så mye peil... hvilke innstillinger burde jeg gjøre når jeg skal ha den så stille som mulig, kun word bruk!

 

Og hvordan styrer man lysstyrken forresten? synes den er litt for lys til vanlig.

 

 

Edit: Nå har jeg fått den til å holde helt kjeft nesten.. men hvordan kommer man tilbake til utgangspunktet når jeg ikke trenger at den er stille? Lol husker ikke hva den orginalt var på??

 

Hva betyr det når det flagget er rødt forresten? det var det fra starten av! Man kan ikke gjøre noe skade på maskinen med den hardware control greia?

Endret av therese84
Lenke til kommentar

Du kan stille voltstyrken på det tredje fanebladet mener jeg å huske. Du kan stille voltstyrken på forskjellige mulitpliere, fra 6x og oppover. Hvis du stiller for lavt kan PCen fryse og du må restarte den. Hvis du stiller på volten vil den kjøre igjennom et testprogram på 30 sek for å se om den takler volten. Jeg tror jeg kan kjøre på ca 0.750 volt ved 6x.

Så lenge du ikke stiller volten hørere enn standard, så skal det vel være vanskelig å ødelegge noe, som sagt kan PCen stoppe opp hvis du stiller den for lavt.

 

Lysstyrken stiller du med Fn+F5 og F6.

 

Skal du tilbake til utgangspunktet kan du i CHC kjøre Max performance eller noe sånt. Da vil den kjøre på full hastighet hele tiden. Skjermkortet må du også stille tilbake til normal innstilling.

 

Det røde flagget betyr at du bruker innstillingen Max performance, se de forskjellige [urlhttp://www.pbus-167.com/chc_guid.htm]her[/url].

Lenke til kommentar
1.356 for å være nøyaktig, jeg kjører mitt på 1.132v

5017463[/snapback]

 

Takker! Begynner å bli veldig glad i PCen min jeg! særlig når mankan få den så stille bare ved å gjøre noen enkle justeringer! Også må jeg si at det er den peneste PCen jeg har sett, det må det være :p Når jeg får PCen under 55 grader.. den er nå på 50 grader så blir den nesten dønn stille.

Lenke til kommentar
1.356 for å være nøyaktig, jeg kjører mitt på 1.132v

5017463[/snapback]

 

Takker! Begynner å bli veldig glad i PCen min jeg! særlig når mankan få den så stille bare ved å gjøre noen enkle justeringer! Også må jeg si at det er den peneste PCen jeg har sett, det må det være :p Når jeg får PCen under 55 grader.. den er nå på 50 grader så blir den nesten dønn stille.

5018290[/snapback]

 

Hmm :hmm: min 9300 ligger jevnt på 38 grader og er dønn stille :tease:

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

I dag kom jeg hjem med min M6VA, og selv om tasteplasseringen er litt annerledes enn jeg er vant til, er dette det beste tastaturet jeg har hatt på noen bærbar! Og 3D Mark og alt annet var meget tilfredsstillende. Til og med høyttalerne var hakket over høyttalende telefon i kvalitet! ;) Jeg mislikte støyen med en gang, men med litt fikling med SpeedFan fungerte det greit. Jeg kjører begge vifter på i overkant av 30 %, dermed er det ikke for mye støy, og de klarer å holde temperaturen nede på rundt 50 grader hvis jeg husker å ha pc-en sånn at ingen luftinntak er blokkert. Men jeg vurderer å sjekke kjølepastaen, jeg har lest at noen av dem har dårlig pasta.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett på både C hardware control og den speedfan,men de viser jo ganske ulike temperaturer da.. hvem skal man stole på egentlig?

 

Mastiff: hvordan får du speedfan til å funke? står ingen fans listet opp der..

 

Men jeg vurderer å sjekke kjølepastaen, jeg har lest at noen av dem har dårlig pasta.

 

Sier du ifra når du finner ut mer om dette eller? =)

Endret av therese84
Lenke til kommentar
Er det noen som vet forskjellen mellom M6V og M6Va?

5023670[/snapback]

 

så vidt jeg kan lese utifra Asus sine websider er hovedforskjellen chipset og skjermkort. m6va har 915gm og x700, m6v har 915pm og x600. Hva forskjellen (om noen) er mellom chipsetene aner jeg ikke ;)

Dimensjoner, vekt, batteritid osv. ser ut til å være identisk på begge modellene.

 

 

edit: btw, nettopp bestillt meg en fra psdata :w00t: Gleder meg til den kommer!

Endret av oycob
Lenke til kommentar
Hmm...min batteritid på bærbar er sunket til 1 time på 70%, før var det ca 1 time 40 min :s Den varierer litt på tid. Men det er omtrent. 0% wear level.

 

Tror nok noe har skjedd ja. Min ligger på 2 timer og 43min når det er 70% igjen, på max performance. Det er jo endel mer enn 1 time, og jeg har 1%wear level.

 

 

 

Finnes det absolutt ingen email adresse til Asus Norge? kan man bare ringe? jeg hater å ringe, lol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...