Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med standardoppsett har Quicktime kun støtte for et fåtalls kodeker, som mp4. Ikke DVD/MPEG2, xvid/avi og x264. Til dette må jeg bruke VLC.

 

Jeg husker imidlertid fra tiden med windows (som jeg forøvrig prøver å fortrenge) at det var mye bedre kvalitet å hente (spesielt på MPEG2) ved å bruke MediaPlayer Classic og installere codecs som Purevideo og ffdshow med diverse tweaks.

 

Det innebygde nvidia 650m kortet på Macbook Pro Retina skal jo også ha endel fiffige features for å forbedre bildekvalitet. Men jeg får ikke inntrykk av at disse utnyttes i VLC, spesielt er DVD/MPEG2 grumsete. Forskjellen var jo som natt og dag på et et Radeon 9800 kort da jeg installerte Pureview.

 

Har noen guide til hvordan jeg kan få best mulig codecs/kvalitet på avspilling av video på MBPR?

Lenke til kommentar

Med standardoppsett har Quicktime kun støtte for et fåtalls kodeker, som mp4. Ikke DVD/MPEG2, xvid/avi og x264. Til dette må jeg bruke VLC.

 

Jeg husker imidlertid fra tiden med windows (som jeg forøvrig prøver å fortrenge) at det var mye bedre kvalitet å hente (spesielt på MPEG2) ved å bruke MediaPlayer Classic og installere codecs som Purevideo og ffdshow med diverse tweaks.

 

Det innebygde nvidia 650m kortet på Macbook Pro Retina skal jo også ha endel fiffige features for å forbedre bildekvalitet. Men jeg får ikke inntrykk av at disse utnyttes i VLC, spesielt er DVD/MPEG2 grumsete. Forskjellen var jo som natt og dag på et et Radeon 9800 kort da jeg installerte Pureview.

 

Har noen guide til hvordan jeg kan få best mulig codecs/kvalitet på avspilling av video på MBPR?

 

Det beste er å kjøre videoer med H264 i MPEG4 container, spilles rett av i QuickTime og gir toppkvalitet. Hva avspiller angår så er det Movist jeg har best erfaring med når det kommer til bildekvalitet, gir på ingen måte like mye rom for fikling som Media Player Classic Home Cinema, gir heller ikke like god oppskalering som Media Player Classic Home Cinema kombinert med MadVR på Windows men resultatet er uansett veldig bra uten at du må fikle med noe som helst.

Lenke til kommentar

Den er ikke stabil nok til at man kan skrive på den, siden den balanserer midt på, men hvis noen er på jakt etter en billig stand som kan løfte opp maskinen, får man denne for under 200 kroner på eBay, inkludert frakt.

Her er en litt stiligere - og stødigere - løsning: http://www.xtand.net/coolingbar.html

Har man litt fantasi kan man enkelt lage noe lignende selv ...

Men den kan ikke brukes som iPad-stand, det er den store fordelen med mitt forslag. Og så var den betydelig billigere, de skulle jo ha €27 for frakt.

Lenke til kommentar

Tenkte det samme, men har nå endelig overbevist meg selv om at 13" Macbook Air er den beste maskinen jeg noengang har hatt. rMBP er "bare" en ny maskin, med akkurat samme operativsystem. Antageligvis ikke rare forskjellen til mitt bruk.

 

Dessuten har jeg bestemt meg for at jeg aldri vil ha større bærbar enn 13" :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Jeg bruker Chrome som nettleser, men har veldig lyst til å prøve å bruke Safari ettersom Safari 6 endelig har en velfungerende omnibar og Safari åpenbart håndterer flash bedre enn Chrome. Men har tre ting som jeg lurer litt på:

 

1. Er det mulig å få Safari til å huske faner når jeg lukker det? Altså, full quit ⌘Q.

2. Går det an å få Safari til å vise favicon i bokmerkelinjen? Er mye enklere å finne frem til bokmerkene da.

3. Kan ikke Safari la meg velge fra time to time hvor jeg vil lagre filer, istedenfor en fastsatt download-mappe?

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...