Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

handbreak cli?

 

Har brukt MkvToMp4, genialt verktøy! Dog kun til Windows.

 

Må si det å remuxe / transcode / konvertere hele film og serie biblioteket fra MKV til MP4 er noe av det mest geniale jeg har gjort på en stund, det å bare kunne spille av alt rett på Apple TV (Gen3) uten noe som helst snikksnakk og oppnå fantastisk bildekvalitet er rett og slett snasent!

 

Førsteinntrykket av MacBook Pro 15" Retina nå mens jeg har konfigurert ene maskinen, og nå kjører restore til den andre (hvorfor konfigurere to ganger..) er at skjermen er noe vannvittig skarp, trodde ikke jeg skulle oppleve så stor forskjell som jeg faktisk gjør og ei heller merker jeg noe som helst til hakking ved scroling i Safari heller når jeg kjører 1920x1200 skalering, ikke er ikoner eller tekst for smått for øynene mine heller! :w00t:

 

Er det en spesiell grunn til at du valgte å konvertere biblioteket kontra å jailbreake a-tvn? Du har sikkert en grunn men jeg kan definitivt anbefale en jailbreak, boksen er så utrolig mye mer når du åpner den :)

 

 

Har Apple TV (Gen3) som ikke lar seg jailbreake, og når jeg testet jailbreak på Apple TV (Gen2) for en stund tilbake så fungerte det langt under pari når det kom til ytelse. Når musikkbiblioteket uansett er i ALAC (Apple Lossless) og alle serier og filmer er repakket fra MKV til MP4 så ser jeg ikke helt det store poenget med jailbreak? Alt jeg har spilles jo rett av på Apple TV og det med knakande gode resultater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle serier og filmer er repakket fra MKV til MP4 så ser jeg ikke helt det store poenget med jailbreak? Alt jeg har spilles jo rett av på Apple TV og det med knakande gode resultater.

 

Spiller jo å reencode i eninga da, og selv om man får god kvalitet, så vil man jo tape kvalitet om man reencoder.

 

AtW

Lenke til kommentar

MKV er et container format, MP4 er et container format. Alt du i prinsippet gjør er å pakke ut MKV, og pakker inn til MP4 etterpå, videofilene og kildene blir ikke forandret overhode. Lyden derimot må konverteres om den er DTS for eksempel, AC3 (Dolby Digital) kan du kjøre i passthrough da dette støttes av Apple TV. Jeg har dog endt opp med å konvertere DTS og AC3 til multichannel AAC da AC3 passthrough med MkvToMp4 verktøyet har en lei tendens til å bli usynkronisert i forhold til bilde, noe aldri sliter med når jeg velger AAC.

 

Det er da potensielt noe tap i lydkvaliteten men jeg kjører like høy bitrate på AAC som det er på lydsporet i utgangspunktet så det er ikke noe jeg merker i praksis. Dette gjelder selvfølgelig bare om MKV-ene inneholder H264 videoformat som også støttes av MP4, har du andre mindre brukte formater som ikke støttes av MP4 så må konvertering av videokilden til som naturligvis vil føre til tap av bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Har jeg noengang påstått at kvaliteten på magisk vis skulle bli bedre ved å gå fra MKV til MP4? Hva vil du egentlig frem til? Du påstår at det er høy sjanse for tap av kvalitet, jeg sier at du ikke mister noe merkbar kvalitet om du gjør ting riktig.

 

Jeg syntes det er høyst relevant og gunstig å konvertere fra MKV til MP4 for at ting skal bli raskt, enkelt og ikke minst native støttes for streaming direkte til Apple TV, iPad, iPhone osv.. Er kjempefornøyd med hvordan Apple TV (Gen3) nå fungerer med et MP4 bibliotek kontra hva jeg opplevde med Apple TV (Gen2) da jeg hadde et MKV-bibliotek og kan varmt anbefale andre her (vi er altså i Macafé-tråden, ergo høy sannsynlighet for at folk enten eier MacBook, Apple TV, iPhone og / eller iPad) at konvertering fra MKV til MP4 med MkvToMp4 verktøyet fungerer som gull og har gitt meg tipptopp kvalitet og mye glede.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Må si det å remuxe / transcode / konvertere hele film og serie biblioteket fra MKV til MP4 er noe av det mest geniale jeg har gjort på en stund, det å bare kunne spille av alt rett på Apple TV (Gen3) uten noe som helst snikksnakk og oppnå fantastisk bildekvalitet er rett og slett snasent!

 

Førsteinntrykket av MacBook Pro 15" Retina nå mens jeg har konfigurert ene maskinen, og nå kjører restore til den andre (hvorfor konfigurere to ganger..) er at skjermen er noe vannvittig skarp, trodde ikke jeg skulle oppleve så stor forskjell som jeg faktisk gjør og ei heller merker jeg noe som helst til hakking ved scroling i Safari heller når jeg kjører 1920x1200 skalering, ikke er ikoner eller tekst for smått for øynene mine heller! :w00t:

Med slik skalering ... Blir det akkurat som å ha en 1920x1200 oppløsning (hva er da poenget med 2880x1800?) eller er det bare tekst o.l. som øker i størrelse (tilsvarende det ville vært med 1920x1200)?

Lenke til kommentar

Med slik skalering ... Blir det akkurat som å ha en 1920x1200 oppløsning (hva er da poenget med 2880x1800?) eller er det bare tekst o.l. som øker i størrelse (tilsvarende det ville vært med 1920x1200)?

 

Du får arbeidsrommet til den skalerte oppløysinga (1920x1200), men skarpheita til den eigenlege oppløysinga (2880x1800).

Lenke til kommentar

Med slik skalering ... Blir det akkurat som å ha en 1920x1200 oppløsning (hva er da poenget med 2880x1800?) eller er det bare tekst o.l. som øker i størrelse (tilsvarende det ville vært med 1920x1200)?

 

Du får arbeidsrommet til den skalerte oppløysinga (1920x1200), men skarpheita til den eigenlege oppløysinga (2880x1800).

 

Om man får den "riktige skarpheten" vil å avhenge litt av hvilke elementer man snakker om. Det er jo nettopp det at man ikke alltid får det som er litt av problemet med infleksibel skalering. Man burde hatt ett vektorisert opplegg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er i ferd med å selge Macbooken min og lurer på hvordan jeg kan gi den fra meg slik som jeg fikk den. Sånn at kjøper slår den på og skriver inn hva hva han heter osv. Har Snow Leopard på CD, men vil selge med Lion (som jeg kjøpte via AppStore)

 

EDIT: Har jeg forstått det riktig hvis jeg slår den av, booter opp med CMD+R, Formaterer den med Lion og slår den av. Blir den "ny" for neste eier da?

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...