Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Da har jeg nettopp bestilt meg en Macbook Air 13" :)

 

Tenkte jeg skulle bytte ut en store tunge 17" HP Laptopen min. Aldri hatt Mac, så blir sikkert en grei opplevelse (Har både iPhone og iPad fra før).

 

Kjøpte den fra eplehuset.no, med "frakt over natten" rundt kl 20:30, vil jeg få den imorgen eller bestillte jeg for sent på dagen?

 

Fikk epost idag om at pakken blir sendt ut idag, så jeg får den sannsynligvis i morgen. Dvs 350kr rett i dass :wallbash:

Endret av Merko.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg nettopp bestilt meg en Macbook Air 13" :)

 

Tenkte jeg skulle bytte ut en store tunge 17" HP Laptopen min. Aldri hatt Mac, så blir sikkert en grei opplevelse (Har både iPhone og iPad fra før).

 

Kjøpte den fra eplehuset.no, med "frakt over natten" rundt kl 20:30, vil jeg få den imorgen eller bestillte jeg for sent på dagen?

 

Fikk epost idag om at pakken blir sendt ut idag, så jeg får den sannsynligvis i morgen. Dvs 350kr rett i dass :wallbash:

Da får du jo "frakt over natten", da jo.

At du tolket det som "pakkes og sendes umiddelbart etter at du har klikket på 'Bekreft ordre'", det må du nok ta på egen kappe.

Lenke til kommentar

Sjekk i aktivitetsmonitor hvilke prosesser som bruker mest.

 

Kernel task bruker mest, med rundt 950 MB, og Safari, inkludert flash og "nettinnhold" er på en andre plass med ca 650 MB. Jeg har gått gjennom lista noen ganger, og noen ganger så er det mellom 3 og 4 GB med minne som bare har forsvunnet siden siste omstart.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på et par ting

 

1. Følger iWork, Keynote, Numbers og Pages med eller må du kjøpe det manuelt etterpå?

 

2. Lyser tastene til Apple Wireless Keyboard?

 

3. Jeg er ikke motstander av Apple og jeg har iPhone men er det verdt å bruke penger må Mac? Jeg er 15 og synes det er ganske dyrt med 20 000 for en iMac som jeg vil bruke, 25 000 for en MBP som jeg vil bruke og 15 000 for en MB Air som jeg kunne tenke meg. Er så nysgjerrig på OSX :)

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

1. Følger iWork, Keynote, Numbers og Pages med eller må du kjøpe det manuelt etterpå?

 

Det følger ikke med, nei.

 

 

2. Lyser tastene til Apple Wireless Keyboard?

 

Nei, det er kun tastaturene på de bærbare maskinene som lyser.

 

 

3. Jeg er ikke motstander av Apple og jeg har iPhone men er det verdt å bruke penger må Mac? Jeg er 15 og synes det er ganske dyrt med 20 000 for en iMac som jeg vil bruke, 25 000 for en MBP som jeg vil bruke og 15 000 for en MB Air som jeg kunne tenke meg. Er så nysgjerrig på OSX :)

 

Du får alle de maskinene til en langt rimeligere pris enn det du oppgir her. Minne og harddisk lønner det seg å kjøpe selv, og montere på egen hånd. Det er dog ikke mulig med MacBook Air.

Lenke til kommentar

1. Følger iWork, Keynote, Numbers og Pages med eller må du kjøpe det manuelt etterpå?

 

Det følger ikke med, nei.

 

 

2. Lyser tastene til Apple Wireless Keyboard?

 

Nei, det er kun tastaturene på de bærbare maskinene som lyser.

 

 

3. Jeg er ikke motstander av Apple og jeg har iPhone men er det verdt å bruke penger må Mac? Jeg er 15 og synes det er ganske dyrt med 20 000 for en iMac som jeg vil bruke, 25 000 for en MBP som jeg vil bruke og 15 000 for en MB Air som jeg kunne tenke meg. Er så nysgjerrig på OSX :)

 

Du får alle de maskinene til en langt rimeligere pris enn det du oppgir her. Minne og harddisk lønner det seg å kjøpe selv, og montere på egen hånd. Det er dog ikke mulig med MacBook Air.

 

Takk for svar :) Prisene jeg oppgir er når jeg har tastet inn de spesifikasjonene jeg vil ha. Om jeg ikke endrer noe blir prisene noe annet.

 

Dette er ikke Mac spesielt men hva brukes en SSD til? Har hørt at det er nyttig, spesielt på Mac slik at den går fortere ?!

Lenke til kommentar

Hva er bruksformålet her? Skolebruk eller blir det en dyr facebook maskin? :p Ettersom du spør etter software, ser jeg for meg at det blir en del skolearbeid. Men om du da trenger å punge ut for det beste av det beste, er jo en annen sak, eller om du fint kunne greidd deg med de rimeligste modellene. Det er mye penger det er snakk om her, spesielt for en på din alder.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Dette er ikke Mac spesielt men hva brukes en SSD til? Har hørt at det er nyttig, spesielt på Mac slik at den går fortere ?!

 

SSD er som et stort minnekort (ikke skyt meg), mens tradisjonelle harddisker har plater som spinner rundt. Med en SSD blir maskinen mye raskere, både til oppstart og bruk. Jeg merket enormt stor forskjell da jeg byttet ut HDD-en som fulgte med MacBooken min med en SSD.

 

SSD-er er dog dyrere enn harddisker, og et godt eksempel på noe du burde kjøpe fra andre enn Apple.

Lenke til kommentar

Hva er bruksformålet her? Skolebruk eller blir det en dyr facebook maskin? :p Ettersom du spør etter software, ser jeg for meg at det blir en del skolearbeid. Men om du da trenger å punge ut for det beste av det beste, er jo en annen sak, eller om du fint kunne greidd deg med de rimeligste modellene. Det er mye penger det er snakk om her, spesielt for en på din alder.

 

Det er vel først og fremst skole ja. Jeg er ikke så mye på Facebook men jeg er først og fremst mest nysgjerrig på OSX. Når jeg tenker på spesifikasjonene er det mest til hjemmebruk. Jeg klarer meg sikkert fint med de specsa som er der. Er MacBook Air et til skolebruk eller er det lurest å velge MacBook Pro ?

Lenke til kommentar

Er MacBook Air et til skolebruk eller er det lurest å velge MacBook Pro ?

 

Hvis du med «skolebruk» mener skrive rapporter, stiler, notater og lignende, er en Air mer enn nok.

 

Ja det er det jeg mener. Hvor mye koster iWork ? Går Pages, Numbers og Keynote under iWork eller er det noe annet? Jeg skal begynne på VGS neste år, vil helst ha noe lett og bra fordi jeg sliter med ryggproblemer.

 

Reiser til Machester i April, er den billigere i England. Der koster visst 850 pund den billigste modellen ? I Norge koster den jo under 8000 ?!

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

Ja det er det jeg mener. Hvor mye koster iWork ? Går Pages, Numbers og Keynote under iWork eller er det noe annet? Jeg skal begynne på VGS neste år, vil helst ha noe lett og bra fordi jeg sliter med ryggproblemer.

 

iWork koster 790 kroner i Apple Store, eller du kan kjøpe programmene hver for seg til 140 kroner (420 kroner totalt) i App Store. App Store for Mac er som App Store for iPhone: Du kjøper programmer direkte på Macen og laster de ned umiddelbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...