Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det egentlig man bruker en mikk med en MacBook Pro? Jeg har en linjeinngang, men den plukker ikke opp signalet fra mikken som hører til headsetet mitt, så jeg tenkte det var samme situasjon som på 13"-modellen, hvor mikk- og hodetelefoninngangene er delt, men jeg har ikke mulighet til å velge det som en inngang, og Skype fortsetter å bruke den innebygde mikrofonen uavhengig av hva jeg har plugget inn.

Lenke til kommentar

Jeg lurte bare på når de første modellene med "Dual Boot" kommer...? Det eneste jeg vil trenge i Windows vil være Counter-Strike, men det er til gjengjeld svært viktig!! :p

 

Finnes det ikke CS for mac da? Alle andre valve spill finnes jo for mac....

Lenke til kommentar

Jeg lurte bare på når de første modellene med "Dual Boot" kommer...? Det eneste jeg vil trenge i Windows vil være Counter-Strike, men det er til gjengjeld svært viktig!! :p

 

Finnes det ikke CS for mac da? Alle andre valve spill finnes jo for mac....

Du er klar over at posten er fra 2005, ikke sant? :tease:

 

Batteriet til Macbooken min begynte å ese ut her om dagen, det er vel ikke dekket av reklamasjonsretten ettersom den ble kjøpt for ~3.5 år siden? :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig som du sier. Man kan utvide garantien på batterier til 3 år via en AppleCare Protection Plan (som du også får kjøpt i Norge). Da utvider du fra 2 til 3 år. Dog er dekningen begrenset, feilen på batteriet må være et resultat av produksjonsfeil. Man er like langt om det f.eks er begrenset kapasitet. I ditt tilfelle er det kanskje like greit å kjøpe nytt batteri, blir faktisk billigere.

 

Apple.com - Battery replacement

Batteri til hvit macbook

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Hadde ikke Apple et "Battery Replacement Program" for eldre MacBooker? Hvis jeg ikke husker helt feil hadde de vel oppdaget en feil med enkelte batterier, så de som hadde serienummer som matchet kunne få byttet batteriene sine uavhengig av garanti/reklamasjonsrettigheter. Vet ikke om det er avsluttet eller om det fortsatt holder på, men verdt å sjekke raskt opp i.

Lenke til kommentar

Beste SSD med 160GB+ til rundt 2000 som fungerer i en tidlig 2011 MBP 15"? Med tanke på ytelse for pengene, ser Corsair FS3 240GB-modellen ut som den beste, men har lest mye om problemer med stabilitet.

 

Kjøp en powered mic, eller kjøp et sånn 4-chan miksebord med batteri og XLR-inngang. 100xkvalitet til 4xpris.

 

Har lydkort og skikkelig mikk, men av og til (når jeg f.eks befinner meg andre steder enn i leiligheten min) så hadde det vært veldig greit å kunne bruke headset-mikken, så jeg unngår å plukke opp alle lyder i en tjuemils radius.

Lenke til kommentar

Intel 320-serien forblir det sikreste valget. De har generelt minst feil, er og blir dønn stabile og du vil unngå alle potensielle SATA3 (6GBps) problemer som MacBook Pro Mid-2011 modellene har slitt med, som sies å skal være fikset med EFI oppdatering uten at jeg kan bekrefte dette da jeg rett og slett byttet min OCZ Vertex 3 MAX ut med en Intel 320 SSD som gav en mye bedre opplevelse uten badeballer hvert andre sekund.

 

Det finnes riktignok nyere SSD-er med bedre ytelse, spesielt bedre sekvensiell ytelse (som har svært lite å si om du skal kjøre den som hoveddisk) og her er det vell Crucial M4, Intel 510 og Samsung 830 som har vært mest stabile, de fleste SSD-er basert på SandForce2 som OCZ Vertex 3, Corsair Force 3 (?) osv har alle hatt sine perioder med problemer. Intel har stort sett den beste statistikken når det kommer til stabile og gode SSD-er og nå har jo de kommet med en ny Intel 520 serie som også er SandForce2 basert men som kjører Intel sin egen firmware som visstnok også skal være dønn stabil så den kan jo være en god kombinasjon av begge verdener (topp ytelse, med topp stabilitet) uten at jeg har testet disse selv (enda).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å sammenligne 320-serie, 510-serie og 520-serie fra Intel ettersom alle tre bruker helt forskjellige kontrollere.

 

 

Intel 320-serie bruker Intel sin egen kontroller, denne har kanskje vært markedets mest stabile og habil til nå, med minst feil og generelt veldig lite tullball men den begynner å bli "gammel" og mangler litt på ytelse, da spesielt sekvensiellytelse sammenlignet med nyere kontrollere. Ytelsen er fremdeles prima og den kommer med SATA2 (3GBps) kontroller som generelt har hatt langt mindre problemer på MacBook Pro Mid-2011 modeller som har slitt endel med SATA3 (6GBps) kontrollere, men igjen så skal dette visstnok ha blitt rettet med en EFI oppdatering.

 

 

Intel 510-serie bruker en Marvell kontroller, den samme som sitter i blant annet Crucial M4 og denne gir god sekvensiellytelse og kommer med SATA3 (6GBps) kontroller men har hatt litt svake tall på tilfeldig / random ytelse (som er mest reelt for en systemdisk) og generelt har ikke ytelsen vært helt topp, blant annet Crucial M4 med samme kontroller oppnår høyere ytelse. Men igjen så er det Intel firmware og disse har stort sett vært dønn stabile bortsett fra de nevnte problemene som har vært med SATA3 på MacBook Pro Mid-2011 modeller.

 

 

Intel 520-serie bruker SandForce2 kontroller og disse gir generelt best ytelse per dags dato, men det har vært mye trøbbel med disse og blant annet OCZ med sin Vertex3 serie og Corsair med sin Force 3 serie som bruker samme kontroller har hatt alle mulige slags merkelig problemer om du så kjører den på Linux, Windows eller Mac systemer. De fleste feilene er nå fikset, og Intel 520-serie har fordelen av egen Intel-firmware som visstnok skal være bein solid og dønn stabil.

 

 

Det aller tryggeste og sikreste valget vil om sagt være Intel 320-serie, men Intel 520-serie vil nok helt klart gi deg den beste kombinasjonen av rå ytelse og stabilitet sånn som jeg ser det per dags dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...