Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter på en hvit MacBook (MA255A) som jeg har fått låne i 1 uke av Apple, i et forsøk å gjøre meg mer kvalifisert til å fortelle folk om Mac-maskiner. Har ikke brukt en Mac siden 1999, da jeg under førstegangstjenesten prøvde ut iMacene som var utplassert på Sessvollmoen. Overgangen er derfor mildt sagt MEGET stor fra min faste PC/Windows-tilværelse. Jeg fatter fremdeles ikke hvorfor Apple kaller Alt-tasten for "Option Key" (kom meg ikke ut av Windows XP, under testing av Boot Camp) samt grunnen til at det ikke finnes Delete- og PgUp/Dn-taster på MacBook-tastaturet. Man kan trygt si at jeg har en del å lære...

 

I det minste har jeg fått opp OpenTTD på Macen, slik at jeg har noe å spille på mens jeg lærer meg diverse tips og triks - som for eksempel at man emulerer høyreklikk ved å bruke Ctrl-tasten sammen med museknappen. Og apropos mus, jeg fikk faktisk også låne en Mac-mus av Apple også, en stilig liten sak med modellnummer A1197. Denne bruker en liten kule istedet for et tradisjonelt scrollhjul, noe jeg må si fungerer veldig bra :)

 

Jeg ser nok ikke bort ifra at også jeg kan bli den stolte eier av en MacBook i fremtiden...

Lenke til kommentar
I det minste har jeg fått opp OpenTTD på Macen.

6815059[/snapback]

*Hirr* Og det er jo i likhet med Starcraft Brood War det viktigste programmet man kan ha på en mac!

 

Delete- og PgUp/Dn-taster på MacBook-tastaturet. Man kan trygt si at jeg har en del å lære...

Delete på macbook er fn+backspace, og pgup/pgdn er fn+opp og ned. =)

 

emulerer høyreklikk ved å bruke Ctrl-tasten sammen med museknappen.

Det er vel mer at du emulerer ctrl+klikk ved å klikke på høyresiden av mighty-mousa di (du kan aktivere dette ved å gå inn på Systemvalg->Tastatur og mus->Mighty Mouse), siden ctrl+klikk er den vanlige måten å få opp menyer som vanligvis er høyreklikk på windows.

 

 

Kult at du liker MacBooken, da =)

Endret av Leon Johannessen
Lenke til kommentar
Du googler :cool:!

6813764[/snapback]

Eller man søker.

Du vet, det ikke lenger lov å bruke google som et verb lenger. :p

 

EDIT: Nye iMacer, 24" og nå med start pris til 8 590 kr. Kuuult.

6814954[/snapback]

Har prøvd å søke før, men har sikkert bare brukt feil søke ord. "Startup keys osx" fungerte bra :blush:

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

epletast+opp/ned er ikke pageup/pagedown. I linux/Windows er pagedown å hoppe ei skjermside ned. Om man bruker epletast+ned hopper man til bunnen av dokumentet. Smått irriterende, men det veies opp av den deilige skrollingen på touchpaden :D

 

(Om noen vet hvordan jeg kan få ekte pageup/down så si gjerne ifra :) )

Lenke til kommentar

Jeg siterer fra følgende tråd hos mac1.no.

 

Tastaturet

Som du kanskje har lagt merke til har du ikke lenger en Windowstast, istedet har du en eple-tast (kommandotasten, CMD). Denne brukes i mange tilfeller som en erstatning for alt/ctrl i tastkombinasjoner. Alt kalles i en del tilfeller for tilvalgstasten og har et symbol i menyer som ligner på ett jernbanespor.

 

CTRL - A blir CMD - A

CTRL - C blir CMD - C

CTRL - V blir CMD - V

CTRL - X blir CMD - X

ALT - TAB blir CMD - TAB

 

Home og End fungerer ikke som du er vant til, her er de Topp og Bunn, og ikke Starten av linja, Slutten av linja. Til de formålene har man CMD-VENSTRE, og CMD-HØYRE. ALT-HØYRE, og ALT-VENSTRE, hopper enkeltord.

 

Programmerere kan ha behov for å vite at \{} er henholdsvis ALT-SHIFT 6,7 og 8.

 

Vil legge til flere tastkombinasjoner her så snart jeg kommer på flere.

 

Andre tastkombinasjoner (her har jeg kopiert inn fra svarene i tråden):

Ctrl-Eject-Enter - slå av (quit)

Ctrl-Eject-r - omstart (restart)

Ctrl-Eject-s - dvale (sleep)

CMD-D - Svare ja i dialogbokser)

CMD-1, 2 og 3 - Velge visningsmodus i Finder

CMD-pil opp - Tilsvarer backspace i Explorer, bare toveis

CMD-pil ned - Tilsvarer enter i Explorer.

CMD-Delete - Flytt til søppelkassa.

CMD-I - Egenskaper for markert fil.

CMD-ALT-I - "Inspektør" (Egenskaper for den filen du til enhver tid har markert)

CMD-H - Gjem alle vinduer i aktiv applikasjon.

ALT-CMD-H - Gjem ALLE vinduer.

CMD-Shift-3 - Screenshot av hele skjermen

CMD-Shift-4 - Screenshot av markert område. (trykker du space med en gang, kan du velge hvilket vindu du skal ta bilde av)

Lenke til kommentar
epletast+opp/ned er ikke pageup/pagedown. I linux/Windows er pagedown å hoppe ei skjermside ned. Om man bruker epletast+ned hopper man til bunnen av dokumentet. Smått irriterende, men det veies opp av den deilige skrollingen på touchpaden :D

 

(Om noen vet hvordan jeg kan få ekte pageup/down så si gjerne ifra :) )

6818716[/snapback]

My bad, mente fn+ned/opp.

(på fullstørrelse-keyboard har jeg også egne taster for slikt)

Lenke til kommentar

I dag er det event igjen.

Blir spennende å se hva som kommer.

iTunes musicstore er hvertfall nede, noe som tyder på at du snart kan kjøpe filmer derfra. Hvilket igjen tyder på ny video iPod.

Eventen starter klokken 7, og så vidt jeg vet vil den ikke ikke streames live på nettet.

Endret av dassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...