Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Unnskyld meg men: :lol:

 

Ja, jeg får vel gå innom Telehuset og kjøpe meg Windows Vista. :lol: ....

6629599[/snapback]

Jeg er helt alvorlig. Spotlighet til OSX, WDS til Microsoft har eksistert ihvertfall like lenge, om ikke mer i Windows-leiren. Poenget er at OSX fikk det først integrert, noe som Apple gang på gang prøver å få gjennomslagsargument på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spotlighet til OSX, WDS til Microsoft har eksistert ihvertfall like lenge, om ikke mer i Windows-leiren.

Til sluttbrukerne? Det nytter ikke å planlegge funksjonalitet i det uendelige eller å påstå man har hatt teknologien i 100 år - man må få det ut til kunden! Er det så vanskelig å skjønne det? Google og Apple har jo klart det? :)

 

Denne "Windows var først ute med ... bare at de ikke har lansert det ennå" argumentasjonen blir dessverre helt bak mål.

Lenke til kommentar

Var en del spennende nytt der. Time Machine ser for meg ut som å være ett slags lokalt CVS-repositorie som fungerer automatisk, og som er lagt en fancy OpenGL-effekt oppå. Spennende, og absolutt nyttig.

 

Spaces er noe vi har hatt i Linux i årevis, men er likevel utrolig flott funksjon, og det er noe jeg bruker daglig, og noe man absolutt blir avhengig av :)

 

Resten av opplegget har jeg ikke peiling på hva er for noe, ettersom jeg kun har lekt meg med OS X på Dell'en min en liten stund, men det frister absolutt med en liten bærbar Mac om ett år eller to :)

Lenke til kommentar
Var en del spennende nytt der. Time Machine ser for meg ut som å være ett slags lokalt CVS-repositorie som fungerer automatisk, og som er lagt en fancy OpenGL-effekt oppå. Spennende, og absolutt nyttig.

6630207[/snapback]

Fy, slemme Apple. De har kopiert fra MS.

6630580[/snapback]

Hva da, Volume Shadow Copy? For å finne mer ut om det måtte jeg inn på wikipedia for å bla det opp, det er jo noe de har gjemt godt bort i systemet, slik at normale folk ikke kan kunne bruke det. Jeg har ikke hørt om funksjonen før for 5 minutter siden, og jeg kan tenke meg at i XP er den komplisert å sette opp, ellers hadde vi alle brukt dette i 3 år nå. (Og nå regner jeg ikke med System Restore, den har ikke vært til hjelp for meg en eneste gang til nå).

Lenke til kommentar

Det spiller da ingen rolle hvem som kopierer fra hvem? OS X tok nærmest copy & paste fra Mach-kernelen og BSD som utgangspunkt for OS X uten at det gjør OS X til et dårligere operativsystem.

 

Microsoft lager nå et multibrukersystem som minner om *NIX sin implementasjon av multibrukersystemer uten at det gjør Vista til et dårligere operativsystem.

 

Linux i sin grunnform er nesten en tro kopi av UNIX uten at det gjør linux til et dårligere operativsystem.

 

Vær heller glad for at de stjeler fra hverandre i stedet for å finne opp hjulet på nytt igjen hver eneste gang. Det er rett og slett positivt for den videre utviklingen av operativsystemer.

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Det eneste jeg blir en smule kvalm av er Microsofts måte å formidle ting til forbrukeren... Det virker jo nesten som om Microsoft oppfant RSS og CSS når de viser frem IE7! Folk må gjerne kopiere så mye de vil men så lenge de viser det frem på denne måten kan jeg ikke bli annet en kvalm. De fleste brukerene på ITavisen ser også ut til å være helt Microsoft hjernevaskede! (sikter spesielt til C64 og "de som følger han...") Er forøvrig enig i at det blir litt mye; "men dette har Windows Vista hatt leeenge"... NEWSFLASH; Windows Vista er ikke sluppet enda! De fleste "nye" funksjonene i Vista er jo å finne igjen i OS X Tiger! Det er det forøvrig ikke noe galt i, men å påstå at Microsoft har hatt disse funksjonene i årevis blir å ta i... Det blir på samme måte som å si "jeg fant opp kondensator mikrofonen lenge før noen tok pantent på den... Jeg hadde ikke lagd den men..."

Lenke til kommentar

Det idéelle hadde selvsagt vært ett system, men slik det er nå har begge systemer sine fordeler og ulemper. Jeg kjører begge systemer, for min del.

 

Ang spcaes: Dette har vel vært tiljengelig i mange år -- out of the box -- i linux. Har også brukt det via 3.parts apps i OSX og Windows, men jeg klarer rett og slett ikke helt å bli vant med det. Apples løsning var litt annerledes enn de jeg har testa før, så vi får jo vente og se om det er brukbart eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er temmelig objektiv i denne situasjonen. Hvorfor har ikke alle bare begge systemer? Jeg har planer om å kjøre både Apple og Microsofts nye operativsystemer side om side på rommet mitt.

6632676[/snapback]

 

Kan man kjøre OSX på "vanlige" pc'er nå?

6632781[/snapback]

 

Det vet jeg ikke. Når jeg sa side om side, mente jeg bokstavlig talt en Mac og en PC fysisk ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg blir en smule kvalm av er Microsofts måte å formidle ting til forbrukeren... Det virker jo nesten som om Microsoft oppfant RSS og CSS når de viser frem IE7! Folk må gjerne kopiere så mye de vil men så lenge de viser det frem på denne måten kan jeg ikke bli annet en kvalm. De fleste brukerene på ITavisen ser også ut til å være helt Microsoft hjernevaskede! (sikter spesielt til C64 og "de som følger han...") Er forøvrig enig i at det blir litt mye; "men dette har Windows Vista hatt leeenge"... NEWSFLASH; Windows Vista er ikke sluppet enda! De fleste "nye" funksjonene i Vista er jo å finne igjen i OS X Tiger! Det er det forøvrig ikke noe galt i, men å påstå at Microsoft har hatt disse funksjonene i årevis blir å ta i... Det blir på samme måte som å si "jeg fant opp kondensator mikrofonen lenge før noen tok pantent på den... Jeg hadde ikke lagd den men..."

6632123[/snapback]

 

Haha, du er ikke den eneste som reagerer på C64 sine uttalelser. Først var det han skrev litt morsomt, men nå begynner det å bli litt irriterende. Jeg kan tenke meg at C64 er en 15 åring som aldri har tatt i en Mac før. Det er litt synd på ham egentlig ;)

Lenke til kommentar
Det vet jeg ikke. Når jeg sa side om side, mente jeg bokstavlig talt en Mac og en PC fysisk ved siden av hverandre.

6632823[/snapback]

 

Ah sånn sett. Vel, da kan jeg komme på hvertfall et par gode grunner til hvorfor ikke alle gidder å ha begge systemer. ;)

6632832[/snapback]

 

Man kan det ja, og det finnes mange detaljerte guider ute på nettet om hvordan man gjør det. Det er bare å google litt, så finner du det nok. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ang spcaes: Dette har vel vært tiljengelig i mange år -- out of the box -- i linux. Har også brukt det via 3.parts apps i OSX og Windows, men jeg klarer rett og slett ikke helt å bli vant med det. Apples løsning var litt annerledes enn de jeg har testa før, så vi får jo vente og se om det er brukbart eller ikke.

6632703[/snapback]

Virtuelle skrivebord er en av de viktigste grunnene til at jeg har holdt meg til Linux de siste årene. Hver gang jeg er tvunget til å bruke Windows får jeg klaus. Det blir så forbanna trangt og uoversiktlig. Har bestillt meg en fin liten macbook nå, så det gleder meg stort at jeg etterhvert vil få tilgang til virtuelle skrivebord :)

 

Når jeg først skriver her; Er det noen som vet om en musikkavspiller til mac som tar FLAC og Vorbis? iTunes støtter ikke disse formatene og jeg er avhengig av at dette skal fungere. Hvis ikke ser jeg meg nødt til å hive OSX på dynga :(

Lenke til kommentar
Man kan spille av ogg vorbis og Flac i Vlc. :)

6633213[/snapback]

Stemmer, men VLC er ikke en brukandes musikkavspiller.

 

Det enkleste for meg hadde vært om iTunes støtta FLAC, Vorbis og lignende formater, men det er vel en ønskedrøm siden det ville satt kjepper i hjula på Apples forsøk på å låse brukerne til seg. Jeg søkte litt og fant Songbird, men denne er visst fremdeles bare i et tidlig utviklingsstadium. Cog Ser brukandes ut, men kanskje litt for simplistisk. Men om den spiser Vorbis og Flac så får jeg være fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...