Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Synes egentlig det virker som en enkel versjon av et SVN/CVS repository.

Tenker på å bruke SVN til å holde litt kontroll på skolearbeidet mitt nå når jeg begynner igjen til høsten. Har skjedd et par ganger at jeg har overskrevet en nyere versjon med en eldre :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Backupfunksjonen er faktisk ganske innovativ ja. Skulle gjerne hatt en like enkel backupfunksjon som det der bygd inn i OSet med en gang!

6671167[/snapback]

Er ikke så innovativt (=nytenkende) når Windows blant annet har hatt dette i over tre år, siden Windows Server 2003. UIet var heller barnslig, og jeg kan ikke se nytten av å SE mappene "mens de flyr forbi" for å finne én enkelt fil.

6671290[/snapback]

Kan vel ikke helt se at Windows har hatt denne funksjonen i tre år... Denne nye funksjonen er innovativ i så måte at den er veldig enkel å bruke og at det kan brukes i mange programmer. Time Machine har til og med sitt eget API slik at utviklere kan benytte seg av teknologien...

Lenke til kommentar
Kan vel ikke helt se at Windows har hatt denne funksjonen i tre år... Denne nye funksjonen er innovativ i så måte at den er veldig enkel å bruke og at det kan brukes i mange programmer. Time Machine har til og med sitt eget API slik at utviklere kan benytte seg av teknologien...

6673582[/snapback]

Det har da vitterlig Windows også. Windows har også tilsvarende for Core Animation hvis du lurte...

Lenke til kommentar
Backupfunksjonen er faktisk ganske innovativ ja. Skulle gjerne hatt en like enkel backupfunksjon som det der bygd inn i OSet med en gang!

6671167[/snapback]

Er ikke så innovativt (=nytenkende) når Windows blant annet har hatt dette i over tre år, siden Windows Server 2003. UIet var heller barnslig, og jeg kan ikke se nytten av å SE mappene "mens de flyr forbi" for å finne én enkelt fil.

6671290[/snapback]

Kjære deg.

 

Ingen har innskrenket det innovative til å kun omfatte funksjonaliteten. De fleste oppegående mennesker vet at Backup-dedikerte programmer er noe man har hatt i alle år. De vi mener med innovativt er hvordan Apple har utviklet selve grensesnittet. Det er det som er innovativt. Forstår du nå?

 

Dessuten, når ditt beste argument er at "UI var heller barnslig" så tror jeg ikke det er noe vits å prøve å diskutere "OS X vs. Windows" med deg. Egentlig er det ikke vits å diskutere noe teknologisk tema med deg, dersom du til syvende og sist vil påpeke at "grensesnittet er barnslig, derfor er det ikke nyttig for meg". Slike litt-for subjektive og nokså barnslige (oh, the irony) meninger burde man helst holde for seg selv.

 

Mitt tips til deg blir derfor å komme deg litt ut av Dellen din og faktisk prøve en Mac. Det holder ikke å gå innom en Apple-butikk, du skal helst ha en Mac og bruke den daglig en god stund før du virkelig kan sammenligne med Windows.

 

Og kun for protokollens skyld, jo, det er har vært mulig å ta back-up på Mac gjennom et automatisert program (kalt Backup) ganske lenge nå. Dessverre deler ikke jeg ditt syn om å ha et overordnet mål med å kommentere "jo, dette har vi hatt i 3 år" - så vennligst ikke ta dette som et argument. (Selv om det kanskje plager deg at Apple faktisk utvikler god programvare?)

Lenke til kommentar
Mitt tips til deg blir derfor å komme deg litt ut av Dellen din og faktisk prøve en Mac. Det holder ikke å gå innom en Apple-butikk, du skal helst ha en Mac og bruke den daglig en god stund før du virkelig kan sammenligne med Windows.

6675887[/snapback]

 

Dette gjorde jeg. Signa meg opp på valgfag, med grafisk design, og det var mac som ble brukt. Jaja, som den teknologi freaken jeg er tok jeg det med stor iver. Det var noe nytt..

 

Tok ca 3mnd før jeg hata mac og begynte ta med egen hardware(det jeg kunne, som mus feks.. Kunne ikke vente til timen ble ferdig.

 

Etter endt skole år, ja hele 10mnd, så skyr jeg Mac som ilden.

 

Selv mener jeg operativsystemet er laget for innhabile(no offense), unger og/eller folk som vil ha det enklest mulig, og er veldig lite teknisk av seg og skjønner ikke et fnatt av det som ville stått på feks. "avanserte instillinger" i XP.

Lenke til kommentar
Etter endt skole år, ja hele 10mnd, så skyr jeg Mac som ilden.

Huff, da. Hva slags Macer brukte dere?

 

Har du forresten prøvd å starte opp konsollen i OS X? Kalle vim og emacs o.l. for applikasjoner for inhabile (eller "innhabile" som du skriver, oh the irony) er jo å ta litt hardt i? Jeg ville aldri ha kalt mennesker som Linus Torvalds (som har brukt emacs) for "veldig lite teknisk av seg og skjønner ikke et fnatt av det som ville stått på feks. "avanserte instillinger" i XP".

 

Og sånn btw, om du hater Mac så tror jeg at du er på helt feil forum nå. ;)

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det var OSX. Vi brukte de klumpene med skjerm innebygd. Så ut som en dråpe nesten. Alle koblinger på høyresiden og utløser for cd-rom på keyboard. Men jeg feier alle mac over en kam.

 

Det er seriøst det jeg mener. Mac er klikk og pek. Ja eller nei, ikke advanced mulighet. 1, 2 eller 3. Ikke 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8....

Kunne anbefalt mac til noen som vil ha A og B. Og ikke hele alfabetet.

 

Såklart, photoshop (eller andre programmer for den saks skyld) har jo alle mulighetene kryssa, men tenker på os'et.

 

Jaja, trokke jeg er alene isåfall :)

Lenke til kommentar

Japp feier alle mac over en kam nå i ettertid, ETTER det året. Før det var jeg likegyldig. Prøvd mac os x såvidt i ettertid, føltes akkurat likedann ut.

Vet ikke helt hva det er med apple, liker ingenting de produserer. Fikk en ipod nano for en jobb, takka nei og bra om penger istedet.

 

Har SÅKLART testet ipod før den jobben. Både vanlig og nano.

Lenke til kommentar
Kjære deg.

 

Ingen har innskrenket det innovative til å kun omfatte funksjonaliteten. De fleste oppegående mennesker vet at Backup-dedikerte programmer er noe man har hatt i alle år. De vi mener med innovativt er hvordan Apple har utviklet selve grensesnittet. Det er det som er innovativt. Forstår du nå?

 

Dessuten, når ditt beste argument er at "UI var heller barnslig" så tror jeg ikke det er noe vits å prøve å diskutere "OS X vs. Windows" med deg. Egentlig er det ikke vits å diskutere noe teknologisk tema med deg, dersom du til syvende og sist vil påpeke at "grensesnittet er barnslig, derfor er det ikke nyttig for meg". Slike litt-for subjektive og nokså barnslige (oh, the irony) meninger burde man helst holde for seg selv.

 

Mitt tips til deg blir derfor å komme deg litt ut av Dellen din og faktisk prøve en Mac. Det holder ikke å gå innom en Apple-butikk, du skal helst ha en Mac og bruke den daglig en god stund før du virkelig kan sammenligne med Windows.

 

Og kun for protokollens skyld, jo, det er har vært mulig å ta back-up på Mac gjennom et automatisert program (kalt Backup) ganske lenge nå.  Dessverre deler ikke jeg ditt syn om å ha et overordnet mål med å kommentere "jo, dette har vi hatt i 3 år" - så vennligst ikke ta dette som et argument. (Selv om det kanskje plager deg at Apple faktisk utvikler god programvare?)

6675887[/snapback]

Av mangel på andre argumenter prøver du en hersketeknikk som såvisst ikke fungerer. Ja, jeg har prøvd en Mac. Ja, jeg har eid en Mac (Med 10.3 versjonen av OSX). Det overbeviste meg på ingen måte. Jeg har prøvd 10.4, noe som heller var en gledelig overraskelse.

 

I tillegg må jeg arrestere deg, da du tydelig ikke vet hva Windows Vista har. Windows Vista har like store muligheter for Backup som "Time Machine", forskjellen er at det ligger mer underliggende i OSet da ikke ALLE vil sette av plass på maskinen for å ta backup av maskinen, endrede filer etc.

 

Mitt beste argument, etter din mening, var at jeg sa at det virket poengløst med det designet. JEG ser ikke nytten av å visuelt "reise tilbake i tid" for å finne én enkelt fil, men så trenger jeg kanskje ikke heller å få funksjonalitet i et OS inn med teskje, noe jeg føler "Time Machine" lider av. Ikke alle tenker på faren ved å bruke slik program heller, noe som ble kraftig debatert når folk fant ut at Vista inneholdt slik funksjonalitet. Forskjellsbehandling? Neida... :roll:

 

Det jeg snakker om brukergrensesnittet er om hva som er NYTTIG for brukeren, til syvende og sist meg. Jeg mener at slik backup-funksjonalitet er velkommen i både Vista og OSX, men å si at et "stilig" brukergrensesnitt på "Time Machine" (noe som ble brukt for å vise Core Animation i praksis) er innovativt i forhold til funksjonaliteten i Vista, blir feil for meg.

 

"Og kun for protokollens skyld..."

 

Så har det IKKE vært mulig med slik funksjonalitet som forespeiles i Vista og OSX, da denne funksjonaliteten innebærer at HELE operativsystemet bringes sammen til én enkelt backup-funksjonalitet som kan brukes av tredjepartsprogrammer. Noe som er nytt, er for eksempel at den ikke bare tar backup av selv filene, men endringene. Stor forskjell som nettopp muliggjør slik funksjonalitet som er tilstede i både Vista og OSX.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Angående Time Machine i Leopard, så håper jeg den lagrer forandringene og ikke hele filen:

 

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=33692

6689613[/snapback]

I følge hva denne mannen tror kommer Time Machine til hele filen.

Men det er jo lov å håpe på at Apple kommer med et nytt filsystem og personlig tror jeg nesten på det.

Et av de største ryktene (og ønskene) før WWDC var jo at Apple skulle komme med en ny utgave av Finder. Dette gjorde desverre ikke Apple, men de sa at det var noen ting de ikke kunne røpe. Kanskje er dette en av de tingene, at de kommer med en radikal endring av filsystemet samt Finder.

 

Og det kan jo hende en av grunnen til at de ikke vil si det er at de ikke er helt sikre på om de kommer til å få det ferdig i tide. Det hadde jo vært enormt pinlig for dem om de gjorde samme tappen som Microsoft som ikke fikk ferdig WinFS til Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...