Gå til innhold

TV-er med SED-teknologi til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig med noe nytt som kan få litt fart i de andre. Skal bli spennende om OLED får bein å gå på snart, eller om de går i en evig spiral med holdbarhetsproblemer, på enkelte av primærfargene.

 

Hvis SED er like bra eller bedre så er det mer enn velkomment. Lurer også litt på om SED vil bli benyttet i PC monitorer ved siden av med HDTV'er.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Noe av poenget med SED er vel at det ikke skal bli så dyrt som LCD og plasma...?

5725933[/snapback]

Det virker usannsynlig, i beste fall omtrent samme priser som LCD. Men med tanke på at bildekvaliteten er vesentlig bedre er jo det bra. Når det gjelder pris har jeg mer tro på OLED, selv om den teknologien nok har ennå lengre å gå når det gjelder større TVer.

Lenke til kommentar
Mulig det bare er jeg som husker feil, da... :shrug:

5726150[/snapback]

Vel, nei, jeg har vel også lest at SED kan produseres billigere, men med alle utviklingskostnadene som skal tjenes inn og den overlegne bildekvaliteten vil forbrukere garantert ikke merke noe til dette de første årene.

(edit)

For ikke å nevne fabrikkene som bygges, det koster mye og forbrukerne får til sist regninga.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Skal man følge tidligere erfaringer fra slike "revulosjoner", tar det nok lang tid før dette når den vanlige forbruker. Hvorfor?

 

-OLED har det vært snakk om i mange år nå, og det finnes fortsatt ikke en eneste masseprodusert flatskjerm eller TV å få tak i. Var enormt snakk om dette for lenge siden, og flere ville ikke kjøpe plasma/lcd da de ville sitte på gjerdet. Spørs om det i det hele tatt noen gang blir lansert annet på små skjermer som MP3-spillere etc.

 

-Både Pioneer/Nec og Panasonic, kjent for de beste plasmaskjermene, satser fullt på plasma, noe som sier at dette er et merke som kommer til å regjere i flere år fremover.

 

-LCD ble opp-"hypet" til de grader med spec`s som skulle KNUSE plasma, men det finnes fortsatt ikke en eneste LCD per dags dato som slår de beste plasma på film/tv. Til databruk/stillbilder er de derimot bedre alternativ.

 

-Folk må vel begynne å skjønne at spesifikasjoner produsenter kommer med for å "hype" et produkt mest mulig opp, ikke alltid samsvarer med virkligheten, og at et produkt kan ha helt andre problemer som ikke nevnes i en slik sammenheng. Se eksempler på plasmaskjermer som hevder sortnivå på 10 000:1 men blir slått av andre med 3000:1.

 

Ikke ta meg feil, det er helt sikkert teknologier som tar over fra plasma og LCD, da disse begge har sine svakheter. Mange aventet plasma for mange år siden, da flere spådde teknologien en kort karriere med OLED, LED og senere SED i vente. Det tar nok noen år før noe kan ta over for fullt, og spørsmålet da er hvor lenge skal man vente? Innen SED er på markedet for fullt (hvis det i det hele tatt blir en slager), kommer sikkert en konkurrent og annonserer noe enda mer heftig, skal man hoppe på gjerdet igjen?

 

Personlig kjøpte jeg en Pioneer 506XDE plasma, og knalltrives med den nærmest hver kveld. Utrolig bildekvallitet, og når det kommer noe nytt bytter jeg, men jeg har på følelsen at jeg kommer til å ha både 1 eller 2 plasma før den tid....

Lenke til kommentar
-LCD ble opp-"hypet" til de grader med spec`s som skulle KNUSE plasma, men det finnes fortsatt ikke en eneste LCD per dags dato som slår de beste plasma på film/tv. Til databruk/stillbilder er de derimot bedre alternativ.

Jo, det finnes, om ikke tilgjengelig i Norge: BrightSide DR37-P

 

Koster vel omtrent 50000 USD. :ermm:

 

Plasma holder vel allerede på å miste markedsandeler? Det vil nok bare fortsette.

Lenke til kommentar
-LCD ble opp-"hypet" til de grader med spec`s som skulle KNUSE plasma, men det finnes fortsatt ikke en eneste LCD per dags dato som slår de beste plasma på film/tv. Til databruk/stillbilder er de derimot bedre alternativ.

Jo, det finnes, om ikke tilgjengelig i Norge: BrightSide DR37-P

 

Koster vel omtrent 50000 USD. :ermm:

 

Plasma holder vel allerede på å miste markedsandeler? Det vil nok bare fortsette.

5726335[/snapback]

 

Nå blir vel dette litt utenom det opprinnelige poenget mitt, men den skjermen er for det første "kun" en 37" men den latterlige prisen 50 000 USD som du sier, og heller ikke masseprodusert. Slike spesielle løsninger for å oppnå noe "ekstremt" innenfor specs finner du i nesten alle skjerm-teknologier da det finnes et svært begrenset marked for slikt. I dette tilfellet har den ekstrem kontrast, om den faktisk er bedre å se på enn de beste plasma på ren film-fremvisning blir vel en helt annen diskusjon.

 

Plasma mister markedsandeler? Til hvem da? LCD? CRT er jo på vei ut.... LCD er ingen alternativ for større skjermer, mens plasma lider av det samme problem på mindre skjermer av naturlige grunner.

Lenke til kommentar
Plasma mister markedsandeler? Til hvem da? LCD? CRT er jo på vei ut.... LCD er ingen alternativ for større skjermer, mens plasma lider av det samme problem på mindre skjermer av naturlige grunner.

5726396[/snapback]

Plasma er i ferd med å miste markedsandeler til LCD-produsentene ja. Mange synes 42" ++ blir for stort men vil gjerne ha flat TV. Kompromisset de har inngått før for å få flat TV er svært høy pris, lav oppløsning og litt for stor TV for normale stuer. Jeg tror LCD stjeler en god del av det nedre markedet fordi det er mer prisgunstig, tilbyr høyere oppløsning og skjermer i mer "normale" størrelser. Det største kompromisset med LCD er selvfølgelig kontrasten, ellers er det et godt alternativ på mange måter. Prisene på LCD-teknologien har sunket raskere enn for plasma, samt at størrelsen har økt drastisk uten at prisen har blitt vanvittig. Allerede nå ser vi 37" LCD komme ned i drøye 10.000 kr, og innen året er omme tror jeg 35-42" LCD med 1920x1080 er standarden i prisklassen ca 10-15.000 kr. 26-32" med noe lavere oppløsning vil nok havne nede på rundt 4-8.000 kr mot slutten av året. Plasma blir nok mer og mer en kuriositet for de med mye penger, er opptatt av kontrast og vil ha dyre 50"+ skjermer. Men selv her kan det bli en utfordring for plasma siden slike kjøpere ofte er veldig kvalitetsbevisste og gjerne skulle kunne spillt av det råeste HD-video-formatet på 1920x1080 fra sine dyre HD-DVD/Blueray-spillere, noe som neppe vil være mulig med plasmaskjermer som ikke koster like mye som en ny familiebil og er 70"+. Grunnen til dette er at det er svært vanskelig å senke pixelstørrelsen på plasma noe særlig mer enn det som er oppnådd i dag, mens på LCD er det nærmest fritt frem hvilken pixeltetthet som er mulig å oppnå. Plasma begrenser seg til ca 1mm pixelstørrelse, mens LCD kan relativt lett skaleres ned til 0,1 mm pixelstørrelser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Plasma er i ferd med å miste markedsandeler til LCD-produsentene ja. Mange synes 42" ++ blir for stort men vil gjerne ha flat TV. Kompromisset de har inngått før for å få flat TV er svært høy pris, lav oppløsning og litt for stor TV for normale stuer.

 

Det er et marked for store TV`er, og et for små. For store TV`er er det kun plasma som fungerer, og for små er det kun LCD. Ingen som tar andeler fra markedet for plasma, men at små TV`er er mer populært enn store er vel ingen hemmelighet. Plasma har ikke høy pris i forhold til størrelse, så der tar du feil. Lav oppløsning? Tja, bra nok til dagens PAL format som kommer til å regjere for de aller fleste nordmenn flere år fremover, og de fleste nå er fullt HD-ready. Man klarer ikke å se forskjell på 1080 og 720 på mindre TV`er uansett.

 

Jeg tror LCD stjeler en god del av det nedre markedet fordi det er mer prisgunstig, tilbyr høyere oppløsning og skjermer i mer "normale" størrelser. Det største kompromisset med LCD er selvfølgelig kontrasten, ellers er det et godt alternativ på mange måter.

 

Igjen, markedet er større for mindre TV`er enn store, men det betyr ikke at LCD tar markedsandeler fra plasma, for det er rett og slett ikke noe marked for LCD i store TV`er, da plasma rett og slett er bedre og mer etablert. Og ja, det er faktisk noen av oss som ønsker TV`er større enn 32", det er faktisk et ganske stort marked.

 

LCD mangler evnen til å vise TV/film på en "behagelig" måte. Du kan snakke om så mye oppløsning du vil, men sammenlign en LCD og plasma hjemme i din egen stue på for eks. fotballkamper eller mørke scener.... Jeg har sett mange av de, og selv om de virker utrolig bra med lyse "stillbilder" med høy kontrast i butikken, blir det noe helt annet å få det hjem i din egen stue.

 

Prisene på LCD-teknologien har sunket raskere enn for plasma, samt at størrelsen har økt drastisk uten at prisen har blitt vanvittig. Allerede nå ser vi 37" LCD komme ned i drøye 10.000 kr, og innen året er omme tror jeg 35-42" LCD med 1920x1080 er standarden i prisklassen ca 10-15.000 kr. 26-32" med noe lavere oppløsning vil nok havne nede på rundt 4-8.000 kr mot slutten av året.

 

Ikke la deltidsansatte på Elkjøp lure deg med utrolige specs og lave priser.... Det er LANGT mer enn det som gjør resultatet bra.

 

Oppløsning på TV er blitt en "hype", HELT likt som megapixel-hysteriet på kameraer. Først nå begynner folk og forstå at det skal litt mer til for å få et bra bilde enn høy megapixel. Slik er det på TV`er også.

 

Plasma blir nok mer og mer en kuriositet for de med mye penger, er opptatt av kontrast og vil ha dyre 50"+ skjermer. Men selv her kan det bli en utfordring for plasma siden slike kjøpere ofte er veldig kvalitetsbevisste og gjerne skulle kunne spillt av det råeste HD-video-formatet på 1920x1080 fra sine dyre HD-DVD/Blueray-spillere, noe som neppe vil være mulig med plasmaskjermer som ikke koster like mye som en ny familiebil og er 70"+.

 

Kuriositet? 50"+? 70"+? Mye penger? Familiebil?? Vel, du får 37" plasma som slår LCD langt ned i støvlene på alt annet enn Data-bruk til langt under 20k. Og igjen, ikke se deg blind på specs som 1920x1080. Det mest brukte formatet på satelitt/digitalt bakkenett blir mest sannsynligvis 720p fremfor 1080i pga for høy båndbredde (1080p er ikke aktuelt). Undersøkelser viser at folk liker 720 progressivt bedre enn et komprimert 1080i bilde. Selv klarer jeg ikke engang å se forskjell på 720 oppløsning og 1080 på skjermer som er så "små" som 42"-50", og hva er da den store vitsen med så høy oppløsning må små LCD? For å lure intetanede kjøpere at DETTE må de ha for å være klar for fremtiden. Prosjektorer er noe helt annet, da bildet fort kommer opp i 120" ++....

 

Uansett er det annonsert at plasma vil også komme med høyere oppløsning.

 

Grunnen til dette er at det er svært vanskelig å senke pixelstørrelsen på plasma noe særlig mer enn det som er oppnådd i dag, mens på LCD er det nærmest fritt frem hvilken pixeltetthet som er mulig å oppnå. Plasma begrenser seg til ca 1mm pixelstørrelse, mens LCD kan relativt lett skaleres ned til 0,1 mm pixelstørrelser.

 

Ingen tvil at LCD har høyere oppløsning, men selv om produsentene av LCD vil ha deg til å tro at oppløsning er alt, kan er jeg forsikre deg at det er langt fra tilfellet. På mindre skjermer holder det i massevis med oppløsning på 720p, selv til databruk. Fargegjengivelse, refresh-rate og kontrast er derimot viktig for å få et behagelig og bra bilde , og på dette punktet faller LCD igjennom.

 

Nå ble dette litt utenom det oprinnelige poenget mitt, men likeså, det store produsentene satser stort på plasma, og selv om noen journualister blåser opp noen produsenters nyheter akkurat som en revulosjon er på gang, tror jeg det tar lengre tid enn de fleste er klar over. Men at det kommer ny teknologi som tar over for LCD og plasma er ingen tvil, spørsmålet blir bare hvor lenge man er villig til å vente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...