Gå til innhold

Det politiske landskap - Informasjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde du giddet å åpne linken, står det utledet ganske mye mer. ville bare ungå å fylle hele tråden med kopiert materiale, så kunne heller de som var ineteresert lese seg opp på temaet via linken, noe du tydeligvis ikke er.

 

Dette var mere ment å påpeke hvor løst påstanden til ape var ced å svare på en løs påstand med en annen. Jeg mener ikke skattesystemet er det ideelle, med det er et nyttid verktøy i dagens samfunn, for å gjevne ut forskjellene.

 

hehe, prøvde å quote både blåbær og SF samtidig, men failet. det var iallefall meningen. Forresten er det å være uenig et synt tegn på at demokratiet fungerer, og ikke noe å være skadefro over.

Endret av Anarkosyndikalist1
Lenke til kommentar

Det er vanlig folkeskikk å rette påpeke feil slik at man kan rette på dem.

 

gjevne ut forskjellene.

 

Det skrives jevne.

 

Er du avvikshater?

 

og DER var den sakelige debatten over fra din side.

 

Du har åpenbart et stort problem med forskjeller, siden du vil jevne dem ut.

 

Ja, jeg er mot privat eiendommsrett.

 

Da er du mot at jeg skal få lov til å leve som et menneske.

Lenke til kommentar

SF: Ja, jeg er mot privat eiendommsrett. Vi budre oprette en tråd som diskuterte de forskjellige formene for anarkisme (ikke bare den blå)

 

Enig, videre er det en traad her hvor eiendom diskuteres ganske inngaaende (fra ett filosofisk/etisk syn). https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1282806

 

Selv syns jeg ikke at blaa/roed er brukelige merkelapper. Kapitalist/Kommunist er mer beskrivende (og omtrent like utskjelt)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vet ikke om det er riktig å poste det her, men kan vel bare spørre. Finnes det er Nasjonal- liberalistisk/Konservativt- liberlistisk parti i Norge? Eller er Det Liberale Folkeparti det nærmeste du kommer til dette?

 

Og hva er definisjonene du bruker for det du er ute etter her?

Lenke til kommentar

Enkelt nok: Kombinerer nasjonalisme og liberalisme. Særlig da med forsvar politikk fra nasjonalisme(pro militært eller ved ytterst få tilfeller jingoisme) og høyre liggende utenrikspolitikk også fra nasjonalisme. Ved liberalisme så kommer ideene om fritt marked, Laisses Faire, mer eller mindre økonomi særlig fram. Men andre faktorer som at likeverd mellom mennesker er også viktig, og kan dermed skille seg fra vanlig nasjonalisme der ditt land blir sett på det beste.

 

Er også mer autpritært en liberalisme.

 

Er liberalisme bare med mer aggressiv utenrikspolitikk og militær politikk.

 

Eksempler: Nationalliberale Partei, Freedom Party of Austria, Free Democratic Party (Freie Demokratische Partei), Boris Nemtsov kan man også si at introduserte nasjonal liberalisme da den Russiske Federeasjon(Russland etter Sovjet) ble opprettet.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har bestemt meg - blir ikke å stemme FRP ved kommende kommunevalg, selv om jeg har gjort dette siden tidlig 80-tall.

 

Grunnene er mange, men utsagn fra lokal FRP leder, og forslag fra FRP;S Ulf Lerstein om at penger burde brukes fra oljefondet til kjøp i Hellas tar kaka for min del.

 

Var vel en gærnematias fra FRP som ville hjelpe Island med milliarder etter deres krakk også.

Dette etter at Islendinger hadde levd i sus og dus med lån, og fantasi prosjekter.

 

Samtidig går det knapt for halv maskin her hjemme, med veier, skoler, sykehus, sykehjem, boliger til unge og vanskeligstilte osv. uten ende.

 

Vet ikke hvem jeg da skal stemme på...

 

Høyre og AP blir det ikke, heller ikke SV, KRF, V eller SP.

 

Når det gjelder den lokale FRP leder, så kunne ikke han vente til ett ferjemannskap hadde fått sitt måltid - han måtte vente, noe som de fleste av oss som har vært avhengig av ferjer har gjort mange ganger.

 

 

Venstre-leder Trine Skei Grande har lagt årets ferie til området her, skal også besøke min hjemkommune.

 

Der skal hun besøke oppvartes av fiffen, statlige prosjekter eller prosjekter finansiert gjennom Fylkeskommune, stat og kommune.

 

En liten tur til " hobby Gründere" blir det også.

 

Blir sikkert påspandert mat og drikke på skattebetalernes regning.

 

Men hun kikker ikke innom den kommunale helsetjeneste, og ser hva de sliter med innen psykiatrien, nedslitte omsorgsboliger, ett alt for lite sykehjem, der pleietrengende ikke får plass, underbemanning, skoler både ungdomsskoler og yrkeskoler, kikker på veistandard, og de "problemer" som møter den vanlige mann og kvinne i gatta.

 

Nei for all del, man må ikke ødelegge ferien for Venstre,s leder.

 

En tur innom 2 -3 barnehager blir det, og hvorfor ikke?

 

Det sies at alt ett folk trenger er vann og brød - men noen barnehagebarn blir vel meget glade hvis det serveres pølser og brød, kanskje med litt saft eller brus?

 

Skal ikke mere til for at disse små troskyldige blir glade og smilende..

 

Fine bilder blir det sikkert i lokalavisa, der finnes ingen journalister med ryggrad lengre, ikke andre steder heller for den saks skyld.

 

Sirkus blir det i alle fall for alle penga ( hvor ble det av penga forresten ) om ikke annet.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tror egentlig jeg vil stemme SV i år.. Går frem og tilbake, egentlig.. Stemte AP sist, men i år vil jeg ha mer SV. :) Venstre er også en kandidat.

 

Den som klarer å overbevise meg, når det gjelder de nevnte partiene, vil påvirke meg til å stemme det partiet jeg blir overbevist til å stemme på. Så kjør på! :)

Sammenlikn gjerne partiene og pek på fordelene og ulempene. Altså AP, SV og Venstre. :) Foresten: Rødt, kan du også overbevise meg om... Men helst de tre førstnevnte. :) Klarer du å omvende meg, kommer jeg til å stemme på det partiet, du forsøker å overbevise meg om, og således stemmer jeg på det du vil jeg skal stemme på ut fra de fire valgalternativene. :)

Lenke til kommentar

Nå er det vanskelig å vite hva du interesserer deg for, hadde vært lettere å svare ut fra hva du er opptatt av. Før jeg setter i gang vil jeg bare si at jeg er SV-politiker, og at dette vil være fra mitt synspunkt. :)

Men altså, de store forskjellene mellom AP og SV er at SV er mer radikalt. AP vil beholde skatten slik den er nå, SV vil ha den enda mer progressiv (dvs enda mer skatt fra de rike, og mindre skatt til vanlige folk). AP vil gjerne oftere bidra i internasjonale konflikter militært enn SV vil. SV satser mer på miljøpolitikk (AP vil gjerne åpne flere oljefelt, mens SV vil bruke pengene på ny teknologisatsing). SV er gjerne de som roper først om "arbeiderklassekrav" (f.eks. likelønn, 6-timers arbeidsdag), og senere påvirker AP. Ulempen med SV (slik jeg ser det) er at det ikke gagner de rikeste i Norge (økonomisk i alle fall), mens ulempen med AP er at de ikke er radikale nok -- ikke vil forandre nok -- feks. ift. skattesystemet.

 

I forhold til Venstre, så er forskjellene mye mer åpenbare. Der forskjellene på SV og AP er av mindre art, er forskjellene mellom Venstre og AP/SV mye større. Venstre er ideologisk liberalister (sosialliberalismen) og vil være mye mindre radikale enn SV. Mindre skatt og lignende. De vil gjerne ideologisk være nærmere Høyre og FrP enn de selv liker å tro.

 

Men som sagt, ble veldig rotete da jeg ikke vet hva du er opptatt av -- og det vil kanskje bli bedre for diskusjonen om også noen fra AP og Venstre vil kommentere. :)

 

EDIT: Også er det jo kommune- og fylkestingsvalg i år.. Og her er nok lokale saker mye viktigere enn hvordan det går nasjonalt, og jeg vet ikke hvordan situasjonen er i din kommune og ditt fylke -- heller ikke hvilken kommune og fylke.

Endret av Zodihax
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...