Gå til innhold

Det politiske landskap - Informasjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Noen som har et lite tips om hvor jeg kan finne informasjon om Høyre-Venstre Dimensjonen?

Prøvd å søke litt, men finner ingen steder som forklarer det bra :hmm:

9437250[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Political_spe...#Left_and_Right

 

Denne er på engelsk. Fant ikke på norsk. Egentlig er denne tradisjonelle skillelinja litt dårlig å måle norsk politikk på, ettersom de mange partiene deler seg langs mange ulike spørsmål.

 

Vanligvis forbinder man økonomisk politikk med høyre-venstre-dimensjonen: Man finner økonomisk liberale til høyre, og partier som foretrekker stat og regulering til venstre, selv om denne inndelingen sikkert også kan være litt misvisende i noen tilfeller.

 

Av og til kan vi se at det er vanlig å dele inn følgende begreper på dimensjonen slik:

 

venstre - høyre

liberal - konservativt (når det gjelder verdispørsmål)

regulerende - liberalt (når det gjelder økonomi, som jeg forklarte over)

sekulært - religiøst

desentralisering - sentralisering (ja til distrikter - nei til distrikter)

kommunisme - fascisme (i de ekstreme endene av skalaen)

 

Dette er vanlige måter å se det på, men i disse spørsmålene kan det bli vanskeligere å bli enige i at inndelingen er korrekt. I norsk politikk er det ofte sentrumspartiene som tar seg spesielt av disse spørsmålene, i alle fall tradisjonelt sett: KrF (religion), SP (desentralisering/bondepolitikk), og AP blir ofte regnet for å være et "statsparti," mens Venstre ideologisk er de som ofte knyttes til liberale verdier.

 

De to første partiene våre, Høyre og Venstre, var først og fremst delt nettopp i verdispørsmål, og det dreide seg for eksempel om politisk deltakelse. Det var ganske strenge krav til hvem som kunne delta og få politiske verv på denne tida. Venstre var liberalt og Høyre var konservativt, men begge var borgerlige partier. Høyre stemte alltid mot reformer som stemmerett til kvinner, senking av stemmerettsalderen, osv... Det er derfor partiene har disse navnene selv om Venstre slett ikke er et "venstreparti" etter dagens måte å se det på. Det var AP (som kom 3 år senere) som stilte de virkelig liberale kravene, som stemmerett til kvinner. Det tok en stund før de fikk kravet gjennom.

 

PS: Dersom du går på allmennfaglig linje, har du vel nyere historie i år? I så fall kommer nok dette opp i pensum om ikke så altfor lenge, eller allerede? (Jeg så på fødselsdatoen din).

 

edit: Oppdaget forresten at det står flere inndelinger mellom høyre-venstre-dimensjonen i wikipedia-artikkelen, rett nedenfor det avsnittet jeg linket til.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Du sa en ting feil her. DLF vil ikke at staten skal betale for private skoler, DLF vil fjerne statens innblanding og er derfor imot at staten skal betale noe i det hele tatt.

9489239[/snapback]

 

Noe som i bunn og grunn forsikrer om at DLF vil forbli en sekt, fordi det knapt finnes noen som ikke mener at staten skal garantere alle en grunnleggende utdannelse.

Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Denne rekkefølgen brukte jeg på en innlevering i st-100, som er et av grunnefagene på statsvitenskap.

FrP, Høyre Krf, Venstre, Senterpartiet, Ap, SV, RV/Rødt,

 

Grunnen til at miljøpartiet de grønne, demokratene o.l ikke er nevt her, er fordi de er ubetydelige.

 

Det ble ikke gitt uttrykk for feil.

 

SNP er forsåvidt ikke et parti enda, Erik :)

Endret av thrice
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+12341842

Jeg så på første post, og der stod det at FrP er for å øke flyktningekvoten, det må vel være feil? Beklager hvis spørsmålet er stilt tidligere.

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar
Jeg så på første post, og der stod det at FrP er for å øke flyktningekvoten, det må vel være feil? Beklager hvis spørsmålet er stilt tidligere.

 

Det er et par år siden jeg undersøkte det der og det ble vel et resultat av at FRP ønsker mere flyktninger enn hva som var kvoten den gang (den var vel på 750 eller noe slik, FRP ville ha 1000. Men merk, dette er tatt fra vagt minne). Husk at det er en vesentlig forskjell på en asylsøker og flyktning slik det her er snakk om. Dette er snakk om hvor stor kvoten skal være på når det kommer til Flyktninger definert av FN.

 

Færre asylsøkere vil FRP så absolutt ha og de vil innskrenke dagens ordning (snakker om lukkede asylmottak, strengere ved grensen osv). På den andre siden vil de fleste partier ha færre asylsøkere. De aller fleste av asylsøkere får tross alt nei på sin søknad og anses ikke som flyktninger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...