Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Jeg HATER sykklister.

 

Ønsker så inderlig at jeg hadde kjøpt en bil med motoriserte vindu, slik at jeg kunne rulle ned passasjersida og skjelle dem ut til FAEN for å sykle i veien når det er ett 3 meter bredt sykkel og gangfelt 20cm til høgre for dem.

 

og 30KM/h my ass, hvor mange av idiotene som sykler i trafikken i dag klarer å opprettholde 30Km/h uansett? Det er faenmeg ikke mange!

 

En syklist holdt på å skape en front mot front for meg i helga.

 

En stooor BMW skulle passere ham i hinnasvingene (alle som bor i stavangerområdet kjenner disse) og havna ut i motsatt kjørefelt idet jeg kommer rundt svingen, var bare såhvidt vi ungikk å treffe hverandre.

 

Normalt sett, og ifølge trafikkreglene så ville det vært føreren av BMWen sin feil. MEN JEG SKYLDER PÅ IDIOTEN PÅ SYKKEL som plent skulle sykle i sneglefart opp den svingete veien og skape en farlig situasjon p.g.a. frustrasjonen som bygger seg opp i sjåførene i bilene som må kjøre i 10Km/h...

 

JEG HATER SYKKLISTER!

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne debatten kunne vært ungått om de syklende hatte brukt hodet. Jeg kjører daglig en utrimmet scooter, noe som gjør at jeg ikke kan kjøre fortere enn ca 45 km/t. Der hvor det er 60 soner så kan det til tider samles opp med biler rundt deg hvis du ikke bruker hodet som fører av et treigere kjøretøy. Så vidt jeg vet så står det i veitrafikkloven at man skal være aktpågivende og varsom i trafikken. Jeg sykler ikke, men kjører scooter, benytter ofte bussholdeplasser o.l til å slippe forbi hurtigeregående trafikk hvis det er nødvendig.

 

Det syklister burde tenke på er at de utgjør en fare for seg selv og andre ved å ligge, helst midt i veien, og sperre for andre kjøretøy. Jeg bruker hodet når jeg ferdes i trafikken, enten det er på to eller fire hjul. Jeg har stort sett ikke noe problem med å kjøre forbi syklister, men enkelte scootere kan være et problem siden de ikke fatter at de må forenkle forbikjøringen for de som ligger bak.

 

Egentlig så synes jeg at det skulle vært "førerkort" for sykkel. Ikke f*** vil nok mange si, men jeg tenker da på slike som absolutt skal sykle i veien. Hvis man ikke kan holde "fartsgrensa" på gang- og sykkelsti så får man ta førerkortet for sykkel, slik at man ikke får slike gærninger på veiene. Da hadde syklistene fått en opplæring i hvordan de skal oppføre seg i trafikken både ved teori og praksis. Selvfølgelig en teoretisk prøve og en praktisk prøve. Hvis du ikke består, nei da må du prøve igjen om et halvt år.

 

Merk at man da fortsatt kan sykle på gang- og sykkelsti uten førerkort, men skal du ut i veien og rundkjøringene så må du ha kortet.

 

Forresten, hvor mange er det som har fått fartsbot på sykkel?

Lenke til kommentar
Hvis det er sykkelvei ved siden av så er det forbudt.
Kan du vise til noen lover for dette?

Mins å huske kjørelæreren sa det til meg, men skal prøve å finne en lov om det.

 

Selvfølgelig en teoretisk prøve og en praktisk prøve. Hvis du ikke består, nei da må du prøve igjen om et halvt år.]

 

Det var da lenge å vente (halvt år?). På bil er det "kun" 1 måned du må vente til neste gang.

Lenke til kommentar

Ja der smalt det for bilen rett foran meg i dag. Syklist (Ca 18-20 år) som brukte veien, fant plutselig ut at han skulle over veien og prøvde seg på det uten å se seg for, gi tegn eller gjøre noe med farten... Ble kjørt rett ned og turen gikk videre med ambulanse for hans del.

 

Det var tomt gangfelt på begge sider av veien og fotgjenger overganger like i nærheten. Føyk bare rett over veien i ca 40km/t og fikk fronten til bilen bak i siden på bakhjulet.

 

Kanskje han lærer nå.

Bremsene på bilen min fikk ihvertfall testet seg i dag hehe

Endret av Booter
Lenke til kommentar
Ja der smalt det for bilen rett foran meg i dag. Syklist (Ca 18-20 år) som brukte veien, fant plutselig ut at han skulle over veien og prøvde seg på det uten å se seg for, gi tegn eller gjøre noe med farten... Ble kjørt rett ned og turen gikk videre med ambulanse for hans del.

 

Det var tomt gangfelt på begge sider av veien og fotgjenger overganger like i nærheten. Føyk bare rett over veien i ca 40km/t og fikk fronten til bilen bak i siden på bakhjulet.

 

Kanskje han lærer nå.

Bremsene på bilen min fikk ihvertfall testet seg i dag hehe

 

Jeg håper inderlig at du snakket med bilisten og sa du så hva som skjedde? Bilisten vil i dette tilfellet kanskje ligge tynt an uten vitner som kan fortelle at syklisten var skyld i uhellet alene.

Hvis du ikke har gjort dette, vil jeg anbefale deg å kontakte politiet og si at du så nøyaktig hva som skjedde. De har loggført ulykken med tid/sted og navn på de involverte, så de finner lett tilbake til akkurat denne ulykken.

 

Uten vitner kan det ende med delt skyld eller bilføreren får skylden og i disse to tilfellene må bilisten dekke skadene på sin bil selv.

 

Hvis jeg personlig ser en ulykke mellom bilist og syklist (det har skjedd noen ganger ja) tar jeg alltid kontakt med bilisten og/eller politiet på stedet og sier meg villig å vitne for bilisten. De ulykkene jeg har sett har syklisten hatt skylden hver gang, men det ender jo nesten alltid med personskade for syklistens del. Derfor trenger virkelig en stakkars bilfører de vitnene han kan få.

Hvis syklisten får 100% skyld, må han også dekke skadene på bilen. I dette tilfelle du forteller om har syklisten fortjent en skikkelig smekk.

 

Og joda....som du indikerer; han skulle holdt seg på fortau/ sykkelsti!

Veien/gata er kun for motorkjøretøyer! Det skulle vært forbudt å sykle der, etter min mening....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så lenge dei held fartsgrensene, gjer teikn og oppfører seg som alle andre i trafikken skal så slepp du sånne ulykker.

 

Sjølvsagt har dei skadde førsteprioritet, men det er surt å punge ut fleire tusen, kanskje titals på grunn av ein idiot på sykkel.

 

Det Glenn vil fram til er at dersom du ser ei ulykke og kan vitne for korleis det skjedde kan du gå bort til dei involverte og spørre om det er behov for din hjelp. Når du kjører på ein syklist er ikkje eit vitne det første du tenker på.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Selv sykler jeg mye på veien, og kan til tider også forstå at det kan være irriterende hvis man blir liggende bak. Jeg sykler alltid med hjelm, og i gul sykkeltrøye så jeg er litt synlig, og gir tegn med hendene slik jeg ville gjort med blinklys på en bil. Skal jeg ut i veien fra fortau krysser jeg en fotgjengerovergang eller der det er en utkjøring og overholder vikepliktsregler. Farten er som regel mellom 30 og 45 km/t, ned mot 22 i store oppoverbakker og opp mot 60 i store nedoverbakker. I oppoverbakker legger jeg meg alltid i sykkelsti eller fortau hvis dette finnes, men det er det jo ikke alltid.

 

Hvorfor sykler jeg i veien? Jo, fordi for det første så kan det hende at fortauet er så fullt med mennesker og syklister som går i et tregere tempo. Dessuten er mange fortauskanter slik at man hele tiden må gå av sykkelen og på igjen (jeg sykler på landeveissykkel). Om våren er det også veldig mye grus og små stein, så da er det helt uaktuellt å sykle der. Kanskje er asfalten så dårlig at det ikke er lurt å sykle der heller. For dere som er kjent i Bærum, etter sykkelfeltet stopper ved MotorPool på Høvik er det et fortau, men dette går ikke ann å bruke, derfor sykler jeg i veien. Hvis man til stadighet må krysse veien hver 200 meter så blir det også helt idiotisk når man skal trene..

 

Er alle syklister egoister? Såklart finnes det jo mange, men nesten like mange bilister. Dessuten skåner syklistene miljøet, noe dere burde takke dem for!

 

Jeg aksellerer alltid raskere enn biler langt lengre enn til 10km/t, men hvertfall til 25-30 for å få sagt det..

 

Ellers sykler jeg fortrinnsvis på sykkelstier og fortau der de finnes og er i god stand!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å sykle på fortau er en håpløs måte å komme seg frem på. Hver eneste 20 meter kommer det en vei inn og en må over skarpe "pyntekanter", sprette over fotgjengerfelt, under veier og opp osv osv.

 

Nei, jeg sykler helt ute til høgre i veien og følger trafikkreglene som om jeg var i en bil. Både kjører og sykler om hverandre, så forsøker å gi syklister god plass når jeg passerer pga jeg veit hvor smånervøst det er å bli sust forbi av et femti tonns vogntog en 40 cm fra sykkelstyret og meg selv.

 

Fortau er til gående!

Veien for syklister til Semitrailere og vogntog!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Noe som irriterer meg grenseløst er når VOKSNE personer sykler i sine tettsittende sykkeldrakter langs veien, når det er sykkelsti 1 meter lengre til høyre.

 

Finnes det ikke noe straff for disse? (Bortsett fra at de setter livet på spill ved å sykle langs veien?)

 

Får av og til lyst til å stoppe bilen, be de flytte seg fra veien og over til sykkelstien, der de hører hjemme.

 

Lurer på om jeg skal begynne å kjøre på sykkelstien istedet. Hvis de kan sykle i veien, så kan jeg kjøre på sykkelstien :mad:

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...