Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

- Syklister har vikeplikt for fotgjengere på gang- og sykkelvei. Tenk deg at det var fullt av fotgjengere i veien, og at du måtte stoppe for hver og en av dem. Slik er gjerne situasjonen i praksis for syklister.

Ja, da kan dere få litt inntrykk av hvordan det er å være bilist med en veibane full av trege syklister i veien hele tiden!

Det er fortsatt en viss forskjell. Gode syklister følger trafikkreglene og tar hensyn til bilister, noe fotgjengere ikke gjør.

 

Ja til obligatorisk sykkelførerkort!

Hvis det faktisk hadde vært håndhevbart så kunne man kanskje tenke på det. Jeg foreslår heller bedre informasjonsarbeid på dette området. Blant annet burde det å sykle trygt i trafikken være et eget tema i barneskolen og ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Syklister har vikeplikt for fotgjengere på gang- og sykkelvei. Tenk deg at det var fullt av fotgjengere i veien, og at du måtte stoppe for hver og en av dem. Slik er gjerne situasjonen i praksis for syklister.

Ja, da kan dere få litt inntrykk av hvordan det er å være bilist med en veibane full av trege syklister i veien hele tiden!

Det er fortsatt en viss forskjell. Gode syklister følger trafikkreglene og tar hensyn til bilister, noe fotgjengere ikke gjør.

 

Ja til obligatorisk sykkelførerkort!

Hvis det faktisk hadde vært håndhevbart så kunne man kanskje tenke på det. Jeg foreslår heller bedre informasjonsarbeid på dette området. Blant annet burde det å sykle trygt i trafikken være et eget tema i barneskolen og ungdomsskolen.

 

Nå har vi jo innført obligatorisk båtførerbevis, da trenger vi også et obligatorisk sykkelførerbevis. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Nå har vi jo innført obligatorisk båtførerbevis, da trenger vi også et obligatorisk sykkelførerbevis. Enkelt og greit.

Betyr det at sjuåringen som sykler langs sykkelstien til skolen må ha sykkelbevis for å gjøre det?

 

Og hvordan har du tenkt å håndheve dette? De fleste syklister kommer neppe til å ta seg bryet med å ta et slikt bevis.

Lenke til kommentar
Nå har vi jo innført obligatorisk båtførerbevis, da trenger vi også et obligatorisk sykkelførerbevis. Enkelt og greit.

Betyr det at sjuåringen som sykler langs sykkelstien til skolen må ha sykkelbevis for å gjøre det?

 

Og hvordan har du tenkt å håndheve dette? De fleste syklister kommer neppe til å ta seg bryet med å ta et slikt bevis.

Det er jo allerede en "sykkel-lapp" man må ta når man går på barneskolen. Tror det er i 3. eller 4. klasse. var iallefall ikke "lov" å sykle til skolen før det husker jeg. burde vært slik at man fikk et bevis for dette, som man mista hvis man brøyt reglene(inkludert voksne), og måtte "kjøre opp" på nytt, (sammen med 4-klassingene for å få det nedverdigende nok :D)

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Båtførerbevis gjelder jo bare for båter over en hvis størrelse. På samme måte kunne for eksempel sykkelbevis gjelde for alle som ønsker å ferdes i trafikken.

 

Ikke det at jeg på noe tidspunkt ville ha støttet et slikt forslag

 

Fra 05.2010, må alle som fører båt på sjøen, ha båtførerbevis uansett om du har en jolle eller en mellomstor seiler. Over 50 fot kreves fritidsskippersertefikat. Dette skal politiet håndheve.

 

Politiet kan også håndheve syklistene. Sjuåringen burde kanskje holde seg på gangstien, da de ikke sykler så fort. Dermed kunne dem som bruker vei, eller er over 16 år ta sykkelførerbevis.

Lenke til kommentar
Jeg sykler f.eks aldri i gata/veien. Jeg har ingenting der å gjøre, fordi jeg ikke fører et motorisert kjøretøy. Siden jeg da ikke gjør det, går det mye saktere, og jeg vil være til et unødig hinder for den motoriserte trafikk.

Når (sjelden) jeg sykler på fortauet opplever jeg oftere konflikter med gående enn jeg gjør med biler når jeg sykler på veien. Særlig når fortauene er trange.

 

Å bremse ned når det kommer en barnevogn er særdeles kjipt.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Politiet kan også håndheve syklistene. Sjuåringen burde kanskje holde seg på gangstien, da de ikke sykler så fort. Dermed kunne dem som bruker vei, eller er over 16 år ta sykkelførerbevis.

Hva med områder der det nesten ikke finnes gang- og sykkelvei eller fortau? Der jeg vokste opp måtte jeg sykle 50 meter langs en europavei for å komme meg på skolen, da det ikke fantes noen annet sted å sykle (nå skal de dog bygge gang- og sykkelvei der, mange år på overtid). Og andre barn i området måtte sykle mye lengre langs den samme veien.

 

Og skal kravet gjelde for folk fra utlandet også? Eller må Medelsvensson ta med passet sitt på sykkelferie i Norge for å dokumentere at han er svensk og derfor ikke trenger sykkelførerbevis?

 

Og igjen tror jeg at mange syklister ikke kommer til å bry seg med dette. Politiet har garantert ikke ressurser til å håndheve dette. Så da blir det mye penger og bry til liten nytte.

 

Jeg er enig i at vi kan bedre forholdet bilist/syklist, men det tror jeg vi gjør best med informasjonsarbeid ovenfor både bilister og syklister (jeg tror også det er en del bilister der ute som må gå i seg selv, det er bare å se i denne tråden) og utbygging av bedre og mer gjennomgående sykkeltraseer som skiller syklister fra biltrafikken.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Sykkelopplæring med høyde på dagens mopedopplæring burde helt klart vært pensum på barneskolen. Jeg kan ikke helt se de store forskjellene mellom en syklist og en mopedist, annet enn at mopedisten blir forbisykla i oppoverbakker og ikke har lov til å kjøre i gågater og på gang- og sykkelstier.

Lenke til kommentar
Fra 05.2010, må alle som fører båt på sjøen, ha båtførerbevis uansett om du har en jolle eller en mellomstor seiler. Over 50 fot kreves fritidsskippersertefikat. Dette skal politiet håndheve.

 

Alltid kjekt med linker til så bastante påstander. Siden jeg muligens var like dårlig selv så får jeg slenge med link til kilden jeg brukte.

 

Sjøfartsdirektoratet sier at det ikke gjelder for båter kortere enn 8 meter og med mindre motor enn 25HK. Typisk en jolle altså.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg høre deres meninger om en hendelse jeg var ute for i fjor sommer. Selv mener jeg at det jeg ble påkjørt, mens drosjesjåføren mente at jeg hadde syklet på han(noe som jeg teoretisk sett kan si meg enig i). Siden jeg var sikker på min sak om at jeg ikke hadde gjort noe feil, sa jeg at om han ønsket det kunne vi avgjøre dette ved hjelp av politi. Men at han måtte ta kontakt og forklare saken, siden jeg ikke hadde skadet meg eller sykkelen. Bilen hans fikk en liten ripe i siden, men det var det. Det ønsket han ikke, siden han faktisk hadde en kunde i bilen, og suste videre.

 

Hendelsen var at jeg lå i ytterkant i rundkjøring, skulle til venstre og hvor han kjørte forbi på innsiden. Da jeg skulle svinge for å komme meg "rundt" rundkjøringen, svingte jeg plutselig inn i en bil som kom forbi på innsiden og som skulle rett frem. Da jeg tok førerkort B ble jeg ble lært opp til at man måtte være på vakt ovenfor syklister i rundkjøringer, da man kan holde ytterkant hele veien rundt. Dette valgte jeg å nytte meg av, da det er mye enklere og sikrere i de fleste situasjoner. Se bilde for illustrasjon (Rundkjøring på Kringsjå, Oslo).

 

Gjorde jeg noe feil? Det hele gikk for meg veldig fort, men jeg traff bilen på lilla prikk.

 

Det jeg syns var skummelt er at om jeg hadde vært 1 sekund raskere opp den lange bakken som er før denne rundkjøringen, ville jeg havnet foran og under bilen ...

post-4992-1242858066_thumb.png

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så skifet du felt. Du forflyttet deg fra sykkelfeltet til det vanlige feltet. Og man har vikeplikt ved feltskifte.

Du plasserte deg også feil. Skal man til venstre i en rundkjøring, så kan man ikke holde seg ytterst til høyre. Det feltet skal jo da bare brukes om man skal følge veien som taxien skulle.

 

Et annet problem er at nesten alle syklister bare sykler over fotgjengerfelt og tror at billistene har vikeplikt for dem.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik som du sier ville vel sykkelfeltet gått rundt hele rundkjøringen? Da kan jeg og si meg enig i at jeg i så fall hadde gjort et filskifte.

 

Sykkelfeltet slutter før jeg er inne i rundkjøringen. Så når jeg da svinger til venstre for å komme meg rundt i rundkjøringen skifter jeg ikke felt, følger da bare det ytre feltet rundt. Treffer drosjen som i så fall skifter felt fra høyre til venstre i rundkjøringen, for jeg har jo allerede tatt høyere felt ...

Lenke til kommentar

Jeg mener du burde lagt deg i venstre felt ved innkjøringa til rundkjøring for tydelig å vise hvor du skulle videre, med mindre det er fotgjengerovergang og gang- og sykkelvei langs den veien du skulle videre. Blir du derimot påkjørt når du holder feltet ditt vil det ikke være din skyld, men sjansen er jo stor for at du vil bli hardest rammet.

Lenke til kommentar

Man kan holde ytterkant gjennom en rundkjøring, men det er ikke anbefalt (for biler) av hensyn til trafikkflyten.

 

Uansett vil jeg ikke anbefale å sykle på denne måten. Det fordi man da blir lett overkjørt av uoppmerksomme bilister. Jeg mener dem har gått bort fra å merke egne sykkelfelt i rundkjøringer (noe som tidligere forekom en del) nettopp på grunn av dette. Når jeg sykler i en rundkjøring svinger jeg ut fra sykkelfeltet og plasserer meg midt i kjørefeltet før jeg kommer inn i rundkjøringen (husk man har vikeplikt ved feltskifte, og vis også tegn for sikkerhets skyld!). På denne måten gjør jeg meg mer synlig i trafikken, signaliserer at jeg er en del av trafikken og tvinger bilister til å ta hensyn til meg.

 

Men personlig tør jeg bare å ta høyresving, muligens rett fram, i store/sterkt trafikkerte rundkjøringer. Jeg er altfor glad i min liv og helse til å ta en venstresving i slike rundkjøringer.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Genial reklame :D

 

Irriterer meg ofte over syklister som kaster seg ut på gangfeltet som om dei skulle ha lov til å sykle der, og dei som ikkje klarer å sykle på gangfeltet, sjølv om det er folketomt og har stor plass.

 

Syklister har full rett til å sykle både på fortau, sykkelveier og de såkalte "bilveiene". "Bilveiene" eller landeveiene som det egentlig heter er for all trafikk, inkludert syklister. De har lov til å sykle over gangfelt også, men må selvfølgelig se seg for før de krysser. På fortau er det en fartsgrense på 10 km/t. Hvis du vil ha hele regla, altså hvorfor vi ofte ikke bruker gang- og sykkelstier, så bare si fra :thumbup:

Lenke til kommentar
De 8 sykkelvettreglene

Smarte syklister

  • Er synlige i trafikken

  • Gir tydelig tegn
  • Ser andre trafikanter i øynene
  • Lytter til trafikken
  • Venter på grønt
  • Gir fotgjengerne førsterett på fortauet
  • Bruker lys i mørket
  • Bruker hjelm

 

MYE cred til syklister som har vett til å gi tydelige tegn når de er ute og sykler!

(På lik linje med bilister som faktisk er pliktig å gi tydelige tegn - med blinklys)

 

Hadde man bare enda visst at alle var like flinke kunne man "kjørt på" og stolt på at alle fikser biffen og gir du ikke tegn skal du som oftest mer eller mindre rett fram.

 

Men det kan man altså ikke ..

(På lik linje med bilister og blinklys, igjen)

 

;)

Lenke til kommentar
Hvis du vil ha hele regla, altså hvorfor vi ofte ikke bruker gang- og sykkelstier, så bare si fra :thumbup:

Gjerne, bring it on. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke syklister kan bruke den delen av veien som er tilrettelagt for dem.

 

"Nei, i dag gidder jeg ikke ligge i høyrefila. Jeg tar venstre, veien er for alle!"

 

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...