Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Noe som irriterer meg grenseløst er når VOKSNE personer sykler i sine tettsittende sykkeldrakter langs veien, når det er sykkelsti 1 meter lengre til høyre.

 

Finnes det ikke noe straff for disse? (Bortsett fra at de setter livet på spill ved å sykle langs veien?)

 

Får av og til lyst til å stoppe bilen, be de flytte seg fra veien og over til sykkelstien, der de hører hjemme.

 

Lurer på om jeg skal begynne å kjøre på sykkelstien istedet. Hvis de kan sykle i veien, så kan jeg kjøre på sykkelstien  :mad:

6107367[/snapback]

 

Hvis du ikke kan kontrollere sinnet ditt bedre enn dette, bør du ikke kjøre bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis syklister plent skal kjøre i veibanen og inneha akkurat samme retten/pliktene som andre som bruker den, så bør de FAENMEG ha ansvar også. Endre lovene slik at de stilles på lik linje med billister når det gjelder ansvar/skade, og se hvor mange av disse idiotene som hadde våget å sykle i veibanen...

 

Har på følelsen at de VET at bilister er livredde for å komme i nærheten av dem og derfor gir blanke FAEN i både vikeplikt og andre regler de skal følge (forbikjøring på høyre side f.eks.?) fordi de vet at det ikke blir deres feil uansett. <-> ergo er bilisten mye mer forsiktig enn han ville vært hadde det vært en annen bil som man kunne forvente at fulgte trafikkrelgene på lik linje..

 

Det er iallefall min opplevelse med syklistjævlene.

Lenke til kommentar

hver dag jeg sykler til skolen opplever jeg livsfarlige situasjoner som blir forursaket av uansvarlige bilister. :cry: . nå for tiden er det veiarbeid på sykkel og gangstien og jeg blir dermed tvungen ut på veien. har også 1,5 kilometer før gang og sykkelstien starter...

 

bilister råkjører, tuter uten grunn og gir faen i å svinge ut når di skal kjøre forbi :thumbdown: ... eneste måten jeg kommer meg trygt til skolen i dagens situasjon er faktisk å ligge mitt i høyre felt og hindre de jævlene bak i å svinge forbi.... VIS HENSYN DA IDIOTER! :nei:

 

i tillegg er det også en del lastebiler og dritt på denne strekningen.. (p.g.a veiarbeid) disse er de eneste som kjører forsiktig og viser hensyn... ... dette er en fin strekning for politiet å holde radarkontroller o.s.v ;):thumbup:

 

så bare hold kjeft oppblåste bilister.. jeg vet mange opplever lignende situasjonerforursaket av de som klager<-- > BILISTENE

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Jeg var så slem engang da en syklist skulle passere på passasjersiden på bilen da jeg sto parkert.

Ba mini gå ut av bilen, "heldigvis" så traff syklisten døren og ikke datren min.

 

Det var da ca 40cm klaring mellom bil og "vegg" så han hadde ikke sjangs til å stoppe helt, bare nesten, ikke skjønner jeg hva han gjorde der heller da det er gangvei, så sykkelsti så vei :S

 

Fatter heller ikke hvorfor norge skal bruke millioner på nye sykkelstier da de heller velger å sykle i veien uansett.

Endret av JonV
Lenke til kommentar
det er nettopp det som er problemet med systemet i dag. Jeg kan vedde en 10'er på at de ble bileiers feil eller noe slikt.

6142943[/snapback]

Syklister og hester, om man kommer ut for slike, uansett hvem det er sin feil, du som bileier får all skyld, UANSETT :no:

Lenke til kommentar

ÅÅrh, va ute å øvelsekjørte idag. 2 VOKSNE menn så sykkla. åsså midt i ein kraftige sving, dei såg eg kom åsså sykkle di atteme hverandre MIDT i veien isteden for å sykkla te sides når di ser ein bil. Sykkelistar tror jo faenmeg dei eige veien !

 

Va o borti at ein sykkelist sykla på veien når det va et jævli svært fortau rett atteme, senka jo faenmeg heila byn hjem fra jobb jo !

Sånne folk e te å irritera seg øve :mad: Blir sint når eg tenke på det !

Lenke til kommentar
Det skulle vært ulovlig å sykle på alle veier med over 50-sone.. I værste fall kunne det vært lov dersom det ikke var NOEN ANNEN alternativ rute.

6142614[/snapback]

 

bjunne å lika din tankegang Melkekartong :D Tror me to irritere oss øve det samma heila tiå :!:

Lenke til kommentar
det er nettopp det som er problemet med systemet i dag. Jeg kan vedde en 10'er på at de ble bileiers feil eller noe slikt.

Iom. at det var JonV som bevisst skapte ulykken skulle det bare mangle. Heldigvis for JonV er ikke syklister like store drittsekker som ham, for da hadde syklisten syklet inn i siden på bilen og laget en pen ripe. Den eneste grunnen til at ulykken skjedde var bilistens "jeg eier veien"-holdning. Siden JonV er såpass dust lyver han sikkert om hvor stor klaring det var også, for å få historien til å høres litt bedre ut for egen del.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Va o borti at ein sykkelist sykla på veien når det va et jævli svært fortau rett atteme, senka jo faenmeg heila byn hjem fra jobb jo !

Sånne folk e te å irritera seg øve  :mad: Blir sint når eg tenke på det !

Det kan du like godt vende eg av med. Som det har blitt forklart før har syklister like stor rett til å sykle på veien som bilister har til å kjøre der, mens om man sykler på fortauet har man vikeplikt for alle, og må passere gående i tilnærmet gangfart. Forøvrig fint om du begynner å skrive norsk, så blir det ikke så slitsomt å tyde hva du skriver.

Lenke til kommentar
Va o borti at ein sykkelist sykla på veien når det va et jævli svært fortau rett atteme, senka jo faenmeg heila byn hjem fra jobb jo !

Sånne folk e te å irritera seg øve  :mad: Blir sint når eg tenke på det !

Det kan du like godt vende eg av med. Som det har blitt forklart før har syklister like stor rett til å sykle på veien som bilister har til å kjøre der, mens om man sykler på fortauet har man vikeplikt for alle, og må passere gående i tilnærmet gangfart. Forøvrig fint om du begynner å skrive norsk, så blir det ikke så slitsomt å tyde hva du skriver.

6144413[/snapback]

 

Er sånn vi skriver på "dialekt" i Haugesund, men ok skal skrive Norsk :D

Men når sykkelisten ikke klarer å holde fartsgrensen og ligger midt i veien mener jeg at han/hun burde sykkle på fortauet.

Ved å sykkle på fortauet er jo han/hun i en mindre fare for å bli skadet, å viss det kommer en hissig mann i kebab-trallen sin så vet du jo aldri hva han finner på :o

 

Edit: blanda litt på norsken ! :!:

Endret av Bartman2k
Lenke til kommentar

HeltNils, om du ikke vil holde en saklig tone i diskusjonen, vennligst gå og plag noen andre. Å påstå at noen lyver basert på grunnløse argumentasjon, blir bare for dumt. Å klage på at andre skriver feil, når du såvel har skrivefeil, er ihvertfall bare dumt.

 

Syklister har like rett på veien som bilister, det er helt greit, men det må da gå an å vise hensyn begge veier. Personlig, og dette gjelder særlig om sommeren når det er mye syklister og motosykler ute, så følger jeg alltid ekstra nøye med i bakspeilet og sidespeilene. Det er ikke til å skyve under teppet at syklister og motorsyklister ofte har en fordel på veier med stor, saktegående trafikk. Dersom jeg må senke farten til nærmest stillestående, vil jeg alltid umiddelbart følge med bakover slik at jeg kan gjøre vei for eventuelle syklister. Det krever bare et liten baneendring for å gjøre nok vei til at syklisten enkelt kommer forbi, og han vil være takknemlig for det.

Dessverre er det også ofte slik at syklisten skal vise bilisten at de også har rett på veien. Vi har også sykkelfelt like ved oss, og jeg har ofte tenkt at det ville vært kjekt å bare presse syklisten av veien og inn på det feltet. Mine skattepenger har gått med til å lage det feltet, slik at syklisten og bilisten skal få en enklere hverdag. Jeg gjør min jobb ved å holde meg i veibanen og vike for syklisten når han suser over på rødt lys, da kan vel han gjøre sin jobb og holde seg ute av veibanen min når han har et like bra alternativ 50cm til høyre?

 

 

Kort og godt, dersom alle tar litt mer hensyn, så vil trafikken bli mindre farlig for begge parter. Ikke vent på at den andre skal ta initiativet, gjør det DU.

 

 

 

Må forsåvidt nevne en litt morsom historie:

En kamerat og jeg var på vei hjem fra en liten handletur, da vi kom til et kryss på rødt lys. Naturlig nok stoppet vi, og opp på høyre side kommer det en syklist. Han tar seg en liten hvilepause ved siden av oss ved å legge hånden på biltaket for å støtte seg der. Vi vinker pent til syklisten for å vise at dette ikke gjør oss noe og går tilbake til praten om damer og pupper. Så blir det grønt, og syklisten sykler videre. Vi blir stående i noen få sekunder da vi skal krysse veibanen og må vike for en bil fra høyre. Ganske fort går det opp for oss begge at syklisten er på vei opp samme bakken som vi skal. Jeg sier til kameraten min at han skal sveive ned vinduet, og når vi kommer opp på siden av syklisten, gi han en lett klaps på hånden og si "du har den". Kameraten min gjør som instruert, og vi ser syklisten bli helt fortumlet, før de går opp for han hva som egentlig har skjedd. Han trekker på smilebåndet og gir oss et lite vink, før han forsvinner i bakspeilet...

Lenke til kommentar

Jeg blir rett og slett forbanna på feite bilister som ikke gjør annet enn å bidra til å gjøre bylufta uutholdelig når jeg sykler til og fra jobb. De eier ikke respekt, tuter og foretar farlige forbikjøringer, de burde ikke hatt lappen. Tullinger...

Endret av Blodpudding
Lenke til kommentar

Joda, de fleste bilførere har irritert seg over syklister mang en gang.

Selv så har jeg irritert meg grenseløst over samtlige syklister som sykler oppover spikkestadbakkene ifra drammen, dette skjer da mellom 16:00 og 17:00 (da alle er på vei hjem fra jobb). Dette er en vei hvor det stort sett er jevn trafikk, når folk slutter på jobb og alle er på vei utifra byen er det tett trafikk.

Plutselig stopper trafikken opp, og vi rusler avgårde i 5-20km/t, etter 10-20 minutter kan jeg endelig se enden på køen, jada; en syklist!

Dette skjer gjenntatte ganger, det skjer mellom 16:00 - 17:00, syklistende stopper ikke opp og slipper forbi biler.

 

 

Herlig :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...