Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Tror en del tolker "unødig hinder" litt vel mye til egen fordel her. Selv om det er til hinder er det ikke nødvendigvis unødig. Hvis det var slik kunne man like godt si at det å måtte stoppe og slippe frem biler hele tiden er et unødig hinder for syklister. Mange gang- og sykkelstier er hovedsaklig beregnet på barn som ikke sykler spesielt fort. Å sykle på dem går veldig seint siden de ofte er veldig svingete og har mange uoversiktelige strekninger, f.eks. ved underganger, og hver gang de krysser en vei har man vikeplikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg skal ærlig innrømme at når syklister ikke overholder sin del av loven, føler jeg meg ikke noe forpliktet til å følge min del som bilist heller...

6176444[/snapback]

 

Hva med å gå foran som et godt eksempel? Med holdingen "jeg gidder ikke så lenge andre ikke gidder" vil samfunner degeneres til steinaldernivå, da det er alltid noen som trekker ned.

 

Jeg skal begynne å vise hvilken vei jeg har tenkt å sykle når alle bilister bruker blinklys... vil ikke fungere... Bilistene i Stavanger vet visst ikke hva den greia som stikker ut av rattstammen på venstresiden skal brukes til...

Lenke til kommentar
Men jeg skal ærlig innrømme at når syklister ikke overholder sin del av loven, føler jeg meg ikke noe forpliktet til å følge min del som bilist heller...

6176444[/snapback]

 

 

Jeg skal begynne å vise hvilken vei jeg har tenkt å sykle når alle bilister bruker blinklys... vil ikke fungere... Bilistene i Stavanger vet visst ikke hva den greia som stikker ut av rattstammen på venstresiden skal brukes til...

6188828[/snapback]

 

 

mhm, akkurat. bilistene i Bodø vet visst heller ikke hva den greia på venstre side av rattet er til. :thumbdown: . forbanna dritt sier jeg bare.. har nesten blitt påkjørt xx antall ganger.. dette gjør meg så forbanna at jeg bare har lyst til å følge etter en idiot som ikke har blinka, skru skrua av felgen på biln, og kaste de til fanden i voll.. men uanz, løser ikke vold nå spesielt mye. d der med blinklys må være d jeg ser mest... :no:

selv om jeg ødelegger litt for bilister med vilje på vei til skoleb, så syns jeg ikke synd i dem :whistle:

Lenke til kommentar
selv om jeg ødelegger litt for bilister med vilje på vei til skoleb, så syns jeg ikke synd i dem :whistle:

6188905[/snapback]

Slutt med det. Du øydelegg kun for deg sjølv og alle oss andre som brukar sykkel. Eg forstår veldig godt at det er fristande, for det er mange i bil/buss/lastebil som burde vore skutt pga. dårleg oppførsel overfor syklistar, men ikkje gjer det verre enn det er.

Prøv heller å hjelp bilane litt og så kanskje eit par av dei etterkvart blir litt meir omtenksom overfor alle på 2 hjul.

Og når ein er ute i bil så ver litt hjelpsom overfor syklistane, så dei ikkje heile tida har lyst til å sabotera for deg.

Lenke til kommentar
[...]

selv om jeg ødelegger litt for bilister med vilje på vei til skoleb, så syns jeg ikke synd i dem :whistle:

6188905[/snapback]

Tusen takk, du har akkurat bevist at de fordommene jeg og mange andre har mot syklister stemmer... håpte i det lengste at det ikke skulle være tilfellet.

 

Edit: Kom på noe jeg måtte nevne: Det er seriøst flere år siden sist jeg så noen på sykkel ta ut hånden og vise hvor de skal når de svinger.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar
[...]

selv om jeg ødelegger litt for bilister med vilje på vei til skoleb, så syns jeg ikke synd i dem :whistle:

6188905[/snapback]

Tusen takk, du har akkurat bevist at de fordommene jeg og mange andre har mot syklister stemmer... håpte i det lengste at det ikke skulle være tilfellet.

 

Det er vel ingen som her nektet for at det finnes sykkelister som lager trøbbel. På samme måte som det finnes billister som er idioter. Det betyr ikke at alle er tullinger. Eller gjør det det? I så fall er du en av dem også, og da har du ingenting du skulle ha sagt.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
[...]

selv om jeg ødelegger litt for bilister med vilje på vei til skoleb, så syns jeg ikke synd i dem :whistle:

6188905[/snapback]

Tusen takk, du har akkurat bevist at de fordommene jeg og mange andre har mot syklister stemmer... håpte i det lengste at det ikke skulle være tilfellet.

Akkurat som du har bevist syklisters fordommer for idiotbilister ...

Edit: Kom på noe jeg måtte nevne: Det er seriøst flere år siden sist jeg så noen på sykkel ta ut hånden og vise hvor de skal når de svinger.

6191769[/snapback]

Jeg viser alltid tegn hvor jeg skal ta av om det er trafikkanter rundt meg som har nytte av informasjonen.

Lenke til kommentar
Men jeg skal ærlig innrømme at når syklister ikke overholder sin del av loven, føler jeg meg ikke noe forpliktet til å følge min del som bilist heller...

6176444[/snapback]

Hva med å gå foran som et godt eksempel? Med holdingen "jeg gidder ikke så lenge andre ikke gidder" vil samfunner degeneres til steinaldernivå, da det er alltid noen som trekker ned.

6188828[/snapback]

Les min quote nøyere, eller få med deg forklaringen her. Altså: NÅR (og bare NÅR) syklister ikke overholder sin del av loven, SÅ føler jeg meg ikke forpliktet til å følge min del som bilist heller. Dersom jeg treffer på syklister som sykler fint, sykler litt til sides når de hører masse biler i kø bak seg, signaliserer hvor de skal, stopper for rødt lys, overholder vikeplikt osv. så er det naturligvis helt greit! Er litt for mange som ikke kan reglene. Burde nok som noen har sagt tidligere hatt et slags obligatorisk sykkelsertifikat (gratis eller til lav pris) hvor man fikk opplæring i de mest grunnleggende reglene. Og PS, jeg bruker alltid blinklys ja, selv når ingen andre biler er til stede.
[...]

selv om jeg ødelegger litt for bilister med vilje på vei til skoleb, så syns jeg ikke synd i dem :whistle:

6188905[/snapback]

Tusen takk, du har akkurat bevist at de fordommene jeg og mange andre har mot syklister stemmer... håpte i det lengste at det ikke skulle være tilfellet.

Akkurat som du har bevist syklisters fordommer for idiotbilister ...

6195259[/snapback]

Det var litt ironisk ment. Poenget, om det kanskje ikke gikk helt klart fram, var at syklister som oppfører seg på måter som er plagsomme/irriterende/uforståelige for bilister, er med på å bygge opp under fordommene bilister har om syklister, slik at de som har "rent mel i posen" får svi for det i form av manglende respekt når de er ute og sykler. Slik vil det alltid være når det dreier seg om minoriteter i et samfunn. I dette tilfellet er syklistene minoriteten og samfunnet er veien/trafikken. Jeg er selv syklist fra tid til annen, men jeg vet å passe meg. Som dere sier er det mange idiotbilister der ute så det kan være farlig å ta seg til rette i veibanen. Men når jeg sykler har jeg det aldri så travelt at jeg har bruk for å sykle i veibanen uansett.

 

Sykkelsti har forresten aldri vært noe problem for meg, og jeg kan ærlig talt ikke se hvor alle folkene som dere påstår spaserer der har blitt av. Dere snakker om at folk som kjører bil ikke burde ha det så travelt, men dere har det selv tydeligvis så travelt at dere må bruke veibanen fordi dere mener dere kanskje må bremse ned en gang imellom på sykkelstien pga. folk som går der. Høres ut som samme typen argumenter bilister bruker om syklister i veien. Kanskje dere burde starte en ny tråd som dere kan kalle "Fotgjengere på sykkelstien! GRR" ;) (dersom det er eneste grunnen til at dere ikke bruker sykkelsti da)

Lenke til kommentar

Mulig vi argumenterer hardt mot hverandre, når vi egentlig er ganske enig.

 

Sykkelfelt (ikke gang og sykkelvei) som går langs veien uten grus og glassgår er til for å brukes. Er det i tillegg fortau ved siden av, er det neppe fotgjengere i sykkelfeltet.

 

Gang og sykkelvei, med gress og grop mellom veien derimot ... Den er det stort sett utrolig tungvint å benytte om man sykler mange mil langs landeveien. Med terrengsykkel er både dekk og hastighet litt bedre egnet for gangveien, og da bruker jeg den.

Lenke til kommentar

På mine treningsturer er det veldig få plasser der det er gang- og sykkelfelt, men de få plassene er det kun en kilometer på den ene siden, så gangfelt eller undergang over til neste side, osv. Når det stort sett ikke er all verden med trafikk, ser jeg ikke poenget med å svinge inn på disse for å måtte ut på veien igjen etter en kilometer. I tillegg er det vanskelig å forholde seg til trafikken fra sideveier når man kommer på gang og sykkelvei. Man forventer ikke at en racersyklist skal komme dundrende i 40 på gangveien når man skal ut på veien med bil. Utpå veien er reglene enkle, og man blir (forhåpentligvis) betraktet som kjørende.

 

Det finnes noen unntak, hvor jeg også med racersykkelen velger gangveien. Det er der jeg vet hvordan gangveien ser ut (ikke hull, grus og glass), og at den er så lang at det er noe vits. I tillegg i lange motbakker der farten er lav, blir tiltaket ved å svinge av og på mindre.

Lenke til kommentar

Det er greit hvis det er en syklist som sykler alene, men her for litt siden var jeg ute og øvelseskjørte, og da var det fem stk som syklet, og de hadde mange meter imellom seg. Veien var ganske smal og svingete, og det kom biler jevnt hele tiden, så kunne ikke kjøre forbi, måtte ligge bak dem en god stund før det endelig kom ei slette hvor jeg kunne kjøre forbi dem på. makan til folk! her var det ikke sykkelvei da, men det går an å ta en annen vei enn akkurat der de syklet!

 

Men det er ikke alle syklister som er sånn. Noen sykler faktisk på fortau og sykkelstier der de har sjansen, og oppfører seg ikke som om de eier veien når de sykler der. Har selv en pappa som sykler en del, han sier og at det er mange bilister som er helt idioter også. Så det er nok noen av de også.

 

Det er vel som med feks en skoleklasse, det er noen få (3-4stk) som oppfører seg dårlig og gjør bare dritt, mens resten av klassen oppfører seg bra, men allikevel får hele klassen skylden for alt bråket.

Lenke til kommentar

Jeg har klippet 2 utsagn, glemte å ta med hvem som skrev det, men det er vel heller ikke så viktig i denne sammenhengen.

 

"Så en ting om smidigheten i trafikken. Jeg kan stå helt stille på sykkelen, uten å ta foten ned. Når jeg skal over et fotgjengerfelt står jeg helt stille og venter på en anledning til å komme over, uten at det er noen biler som blir hindret av meg. Når en bil stopper, skal jeg da spasere over? For det er mye smidigere å sykle over når det er klart.."

 

Når du skal over et fotgjengerfel så plikter du å GÅ, samtidig som du leier sykkelen din. Når du sykler over et fotgjengerfelt så regnes du som kjørende og biler har derfor ikke stoppeplikt for deg, ei heller vikeplikt. Hvis du står der og venter til en snill bilist stopper, så er vel det greit, men du bør være klar over at ingen bilist er pliktig til å stoppe, så lenge du ikke har gått av sykkelen. Problemet her er at enkelte syklister kommer susende og hverken stopper, bremser eller ser seg om(tydligvis) før de skal over ett fotgjengerfelt.

 

"Jeg er ute og sykler 10-20 timer hver uke og ser masse idioter i trafikken, ikke bare skal de kjøre forbi når det er svingete og trangt men nå vil de ha oss opp på trange sykkelveier med masse familier og eldre folk som tar opp hele veien og hvor man ofte må stå og rope i lang tid før de tar hintet om at noen vil forbi, og når man altså skal til sykler forbi så går de over til motsatt side at den siden de først hellet mot?!"

 

 

Så du oppfatter altså familier, eldre, de med barnevogn og unger eller andre som ikke sykler like fort som deg, akkurat på samme måten som bilister oppfatter deg. Fiffig;)

 

Problemet er at mange syklister ikke følger trafikkreglene og derfor er til fare for seg selv og andre. Har opplevd flere ganger at syklister plutselig hiver seg ned fra fortauet og ut i veien, eller plutselig krysser veien uten å gi tegn. Ofte sjangler de frem og tilbake i veibanen på en slik måte at en hver bilist som kjørte på samme måte ville blitt stoppet mistenkt for promillekjøring.

 

Det er ikke så ofte at jeg har problemer med syklister, men de gangene jeg har problemer med dem, blir jeg ikke sint, jeg blir REDD! Jeg blir faktisk skremt over at de kan være så lite glad i sitt eget liv, at de leker med det på det viset det gjør.

Lenke til kommentar
På mine treningsturer er det veldig få plasser der det er gang- og sykkelfelt, men de få plassene er det kun en kilometer på den ene siden, så gangfelt eller undergang over til neste side, osv. Når det stort sett ikke er all verden med trafikk, ser jeg ikke poenget med å svinge inn på disse for å måtte ut på veien igjen etter en kilometer. I tillegg er det vanskelig å forholde seg til trafikken fra sideveier når man kommer på gang og sykkelvei. Man forventer ikke at en racersyklist skal komme dundrende i 40 på gangveien når man skal ut på veien med bil. Utpå veien er reglene enkle, og man blir (forhåpentligvis) betraktet som kjørende.

 

Det finnes noen unntak, hvor jeg også med racersykkelen velger gangveien. Det er der jeg vet hvordan gangveien ser ut (ikke hull, grus og glass), og at den er så lang at det er noe vits. I tillegg i lange motbakker der farten er lav, blir tiltaket ved å svinge av og på mindre.

6199468[/snapback]

Helt enig. Hvis en skal ut og sykle en 10+ mil er det lite vits i å sykle noen par kilometer på sykkelsti. Jeg bruker mye sykkelen til trening og hvis jeg bruker raceren holder jeg meg mest på veien. Noe av grunnen til det er at sykkelstiene har for dårlig dekke for 23 mm dekk samt at det er mange kryssinger av vei, farlige underganger og gående/barn som man må passe seg for. Det er ikke forenlig med å sykle i 30+ kmph. Med offroad er det mer naturlig å sykle på sykkelstiene da det går litt senere, det er lettere å sykle forbi gående ved å kjøre ut i graset /grøftekanten og at en ofte er på vei inn til stiområder med morsomt offroad terreng langt fra vanlige bilveier.

 

Det viktigste er å ta hensyn når det er mulig å ta hensyn. Det gjelder både som bilist og syklist. Hvis jeg ligger i bilveien med en stor trailer bak meg ser jeg f.eks. etter en liten avkjørsel (busslomme) jeg kan kjøre ut på slik at traileren kan slippe forbi. Det verste jeg vet er pølsespisende fete bilister som har null respekt for at noen liker å trimme legemet sitt på sykkel. I følge veiloven har jeg rett til å ferdes på veien og kommer ikke til å endre det pga. ilter tuting. Jeg har faktisk opplevd at noen har kastet en flaske etter meg fra bakvinduet av en bil. Totalt uakseptabelt og kunne i verste fall medført at jeg mistet balansen og kolliderte med en annen bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...