Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jah, og hvis dere lurer på hvorfor syklene ligger midt i veien noen steder, så er det fordi vi IKKE vil at dere skal kjøre forbi. Har en del ukurante veier (jeg ville sagt at alle veiene der var kun sykkelstier) i Loen-Utvik-området, og inn mot Stryn i Indre Nordfjord. Hvis vi vil at dere skal se oss, og ikke kjøre forbi i yttersving når det kan komme biler i mot, ja da ligger vi midt i veien helt til vi er gjennom svingen. Også er jo veien langs en fjord, så det er bare svinger, men vi slipper dere forbi når det er trygt! Det er ikke lov å kjøre forbi når en ikke har klar sikt, når den man kjøre forbi har tilstrekkelig stor fart, eller er i et kryss! Jeg ligger midt i banen gjennom kryss og i uoversiktlige områder, også drar jeg helt til sides når det er trygt for alle parter.

6153030[/snapback]

Mye bra skrevet, men dette er jeg ikke enig i. Hvorfor skal du bestemme når andre kan kjøre forbi? :hmm:
Lenke til kommentar
Hei, sinte bilister.. Jeg har kjørt i 5 år, men nå sykler jeg. Ikke for å trene, irritere noen, eller ha det gøy. Jeg sykler for å komme fram i Trondheim. Hva i all verden har dere i mot at vi ligger i vinden bak kjøretøyet, slik at alle kommer fortere fram? Jeg har skjønt at det er upopulært at vi henger etter bilene, siden det da er sjåføren  i bilen som gjør noe ulovlig, men hva er problemet deres med at vi får litt mindre motstand? Man kommer fett opp i 90 på flatmark med terrengsykkel når man gjør slikt, blir bare litt rask tråkking.

6153030[/snapback]

Det er rart de sykler i maks 40 her i Bærum da, midt på veien.

Lenke til kommentar
Mye bra skrevet, men dette er jeg ikke enig i. Hvorfor skal du bestemme når andre kan kjøre forbi? :hmm:

Det burde være opplagt, men det er fordi det sansynligvis er syklisten som vil bli presset i grøfta eller kjørt ned om noen prøver å kjøre og det kommer bil imot. Det er kanskje plass til to personbiler og en syklist ved siden av hverandre, men hva om det er et vogntog? Det gjør mer vondt å bli kjørt ned enn å bli kjeftet på av sjåfører som ikke tenker spesielt langt.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Han tenker vel på hvis han henger seg på en bil... enten da i luftlommen som bilen lager for å få mindre luftmotstand, eller ved å fysisk henge seg på bilen (holde fast i noe) for å oppnå fart..

6155434[/snapback]

Joa, det er luftlomma jeg mener bør være ok. Det å fysisk henge fast i bilen er bare dumt egentlig.

Lenke til kommentar
Mye bra skrevet, men dette er jeg ikke enig i. Hvorfor skal du bestemme når andre kan kjøre forbi? :hmm:

Det burde være opplagt, men det er fordi det sansynligvis er syklisten som vil bli presset i grøfta eller kjørt ned om noen prøver å kjøre og det kommer bil imot. Det er kanskje plass til to personbiler og en syklist ved siden av hverandre, men hva om det er et vogntog? Det gjør mer vondt å bli kjørt ned enn å bli kjeftet på av sjåfører som ikke tenker spesielt langt.

6155893[/snapback]

Og ikke bare det, jeg har faktisk rett til å ferdes trygt på veien og bruke et helt felt hvis jeg ønsker det. Dersom jeg vet bilisten ikke aner noe om hva som kommer framme der, tvinger jeg ham til å være bak meg helt til jeg vet det er trygt. Folk har tutet, men jeg tror de skjønner hvor teit det er når de ser hvor uoversiktlig det er. Eller at vi faktisk var midt i et kryss.

Lenke til kommentar

En ting er iallefall helt klart, dersom du skal sykle langs veien, så se til pokker å slipp forbi køen du har bak deg en gang imellom! Det er så egoistisk at jeg blir kvalm når jeg har sitti 20-30 min i kø, og til slutt får se at det er en syklist som lager køen! Skal èn syklist hekte xxx antall menesker?!

Lenke til kommentar
En ting er iallefall helt klart, dersom du skal sykle langs veien, så se til pokker å slipp forbi køen du har bak deg en gang imellom! Det er så egoistisk at jeg blir kvalm når jeg har sitti 20-30 min i kø, og til slutt får se at det er en syklist som lager køen! Skal èn syklist hekte xxx antall menesker?!

6157309[/snapback]

Skal oss uten bil lide med astma og faenskap fordi du er så lat at du ikke klarer å bruke kollektivtrafikk eller din egen muskelkraft for å komme deg til og fra de stedene du ønsker?

 

Ja, du har en bedriten argumentasjon.

Lenke til kommentar

Jeg er ute og sykler 10-20 timer hver uke og ser masse idioter i trafikken, ikke bare skal de kjøre forbi når det er svingete og trangt men nå vil de ha oss opp på trange sykkelveier med masse familier og eldre folk som tar opp hele veien og hvor man ofte må stå og rope i lang tid før de tar hintet om at noen vil forbi, og når man altså skal til sykler forbi så går de over til motsatt side at den siden de først hellet mot?!

Har opptil flere ganger vært på nippet til å gå i grøften pga. sånne.

Dårlig asfalt med hull og ujevne overfalter er også grunner til å ikke sykle på sykkelveiene, men når de er kjørbare og ikke er svingete og jævlige så sykler man altid på dem!

 

Når vi er ute og sykler i felt så gir bakerste altid beskjed om at det er bil bak og da prøver vi å trykke oss sammmen og gir tegn til sjåføren når det er klar bane for å kjøre forbi, hvis det er svingete veier og uoversiktelig så vil man selvsagt ikke ha dem forbi :)

 

Selvfølgelig er det også syklister som ikke har vett i hodet, men bare pust dypt og ikke la deg irritere, det går så fint skal du se.

Vondt gjør bare ting værre.

 

Ha en fin kjøretur ;)

Lenke til kommentar
En ting er iallefall helt klart, dersom du skal sykle langs veien, så se til pokker å slipp forbi køen du har bak deg en gang imellom! Det er så egoistisk at jeg blir kvalm når jeg har sitti 20-30 min i kø, og til slutt får se at det er en syklist som lager køen! Skal èn syklist hekte xxx antall menesker?!

6157309[/snapback]

Skal oss uten bil lide med astma og faenskap fordi du er så lat at du ikke klarer å bruke kollektivtrafikk eller din egen muskelkraft for å komme deg til og fra de stedene du ønsker?

 

Ja, du har en bedriten argumentasjon.

6157812[/snapback]

Dette var ikke en argumentasjon, det er min mening. Det jeg sier her er på ingen måte et forsøk på å forsvare at folk bruker bil istedenfor kollektiv-trafikk.

Din "argumentasjon" derimot vil jeg si er veldig trangsynt og egoistisk. Jeg mener det er positivt at folk velger å bruke sykkel eller kollektiv-trafikk istedenfor bil om de kan det, men er det for mye å be om at de kjører til siden og slipper forbi køen bak seg en gang i blandt? Selv så skulle jeg gjerne brukt sykkel til jobb, men jeg er faktisk avhengig av bil i jobben.

Lenke til kommentar

Det beste er om man kan samarbeide. Det finnes drittsekker både i bil og på sykkel, men man må prøve å la være å ta igjen, spesielt på hele trafikantgrupper. Jeg har både sykkel og A og B-lappen, så jeg får prøvd meg som flere typer trafikant. Uansett hvilken av dem jeg er, forsøker jeg selvsagt å være hensynsfull mot resten. Jeg får heldigvis ikke de ekstreme raserianfallene mange ser ut til å få når ting ikke helt går deres vei.

 

En bilist jeg var ute for stod og sperret sykkelfeltet i en rundkjøring fordi han prøvde å presse seg inn foran en bil han hadde vikeplikt for, så jeg klasket til sidevinduet med håndflaten. Tror du ikke han fulgte etter meg ca en km (det var kø), og da han endelig tok meg igjen kom han rasende ut med løftet knytteneve og ville tydeligvis ha slosskamp. Jeg sa bare at jeg kom til å anmelde ham hvis han slo, og etter en stund skjønte han at ikke han kom noen vei, så jeg fikk syklet videre.

 

Jeg lar selvsagt ikke slike tullinger gå utover resten av bilistene. Jeg sykler generelt i veien siden det går for seint å sykle på fortauet, men sperrer jeg for bilene og det er ledig på fortauet sykler jeg opp på det et kort stykke for å slippe dem forbi. Har jeg vikeplikt for en bil pleier jeg å stoppe, bortsett fra om jeg ser at den har tenkt å stoppe uansett. Det er litt feil av meg, men det er fryktelig tungt å måtte stoppe helt opp i hvert kryss for å vente på en bil som blir stående.

Lenke til kommentar

Hvor gode bremser har sykler hvor god reaksjonsevne har syklisten siden de tydeligvis mener de kan ligge helt i rompa på bilisten?

 

Får helt angst av det... viss hensyn syklister!

 

Kan ikke dra "så du katten?" heller, de er jo myke.

Lenke til kommentar
Hvor gode bremser har sykler hvor god reaksjonsevne har syklisten siden de tydeligvis mener de kan ligge helt i rompa på bilisten?

 

Får helt angst av det... viss hensyn syklister!

 

Kan ikke dra "så du katten?" heller, de er jo myke.

6173651[/snapback]

 

Der må jeg si meg helt enig.

Respekten bør gå bege veier. Sammen med rettigheten til å sykle i vegbanen, følger det også pliker. Som å holde avstand. Ingen er interessert i å få en sykkelist i ræva på bilen. Når man ligger så nært, rekker man kun å reistrere bremselyset før det smeller. Gjett hvem som skal få betale for reperasjonen av ripene i lakken.

 

Det er slike tullinger som ødelegger for de som oppfører seg bra i trafikken.

 

Til billistene som irriterer seg over sykkelistene. Slapp av, tell til ti og hør på musikk. Det er ikke verden undergang at man må kjøre i 30 - 40 km/h et stykke. Tenk hvor lang tid det hadde tatt hvis dere måtte gå.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. [...]
Synes egentlig det som står i vegtrafikkloven §3 forteller det meste om hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Syklistene skal ikke sykle i veien bare fordi de har "rett" til det og dermed sperre veien for en lang kø med biler. Da skal de sykle til sides eller stoppe og slippe bilene forbi (eventuelt så kan de for én gangs skyld bruke det forbanna sykkelfeltet som ellers bare står der tomt og opptar veibredde som kunne vært brukt til f.eks. å kjøre forbi syklister). En syklist har så lav gjennomsnittsfart at han taper ikke så mye på å stoppe en gang imellom. Samtidig skal en bilist også være hensynsfull overfor syklistene, og ikke presse dem ned i grøfta. Men jeg skal ærlig innrømme at når syklister ikke overholder sin del av loven, føler jeg meg ikke noe forpliktet til å følge min del som bilist heller...
Lenke til kommentar
Samtidig skal en bilist også være hensynsfull overfor syklistene, og ikke presse dem ned i grøfta. Men jeg skal ærlig innrømme at når syklister ikke overholder sin del av loven, føler jeg meg ikke noe forpliktet til å følge min del som bilist heller...

6176444[/snapback]

Ah, husker ikke helt hvilken paragraf det var, men het det "påkjørsrett"?

 

Man bryter ikke loven ved å sykle langs veien. En syklist har som du sier lav fart, så er det så mye vanskeligere å kjøre forbi enn en gående, traktor eller en moped?

Lenke til kommentar
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. [...]
Synes egentlig det som står i vegtrafikkloven §3 forteller det meste om hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Syklistene skal ikke sykle i veien bare fordi de har "rett" til det og dermed sperre veien for en lang kø med biler. Da skal de sykle til sides eller stoppe og slippe bilene forbi (eventuelt så kan de for én gangs skyld bruke det forbanna sykkelfeltet som ellers bare står der tomt og opptar veibredde som kunne vært brukt til f.eks. å kjøre forbi syklister). En syklist har så lav gjennomsnittsfart at han taper ikke så mye på å stoppe en gang imellom. Samtidig skal en bilist også være hensynsfull overfor syklistene, og ikke presse dem ned i grøfta. Men jeg skal ærlig innrømme at når syklister ikke overholder sin del av loven, føler jeg meg ikke noe forpliktet til å følge min del som bilist heller...

6176444[/snapback]

Og hvor mange ganger sitter ikke folk bak folk med campingvogn som sliter i 40 i oppoverbakkene på E18.

 

Problemet er at veiene er for dårlige, ikke det at folk kjører/sykler for sakte.

Lenke til kommentar
Ah, husker ikke helt hvilken paragraf det var, men het det "påkjørsrett"?

 

Man bryter ikke loven ved å sykle langs veien. En syklist har som du sier lav fart, så er det så mye vanskeligere å kjøre forbi enn en gående, traktor eller en moped?

6176526[/snapback]

Og hvor mange ganger sitter ikke folk bak folk med campingvogn som sliter i 40 i oppoverbakkene på E18.

 

Problemet er at veiene er for dårlige, ikke det at folk kjører/sykler for sakte.

6176585[/snapback]

Tar begge quotes i en smekk her. En syklist har lav fart, og skulle dermed ikke være noe problem å kjøre forbi - så lenge man befinner seg på en tom landevei. Man skal, som folk sikkert er klar over, ha en såkalt "velteavstand" til syklister når man passerer dem, slik at om de eventuelt velter under forbikjørselen så skal de ikke bli overkjørt. Dersom man aldri får sjansen til å kjøre forbi med en slik avstand pga. konstant motgående trafikk f.eks. i bytrafikk eller høytrafikkerte veier, så har man tre alternativer: Enten kjøre syklisten ned i grøfta, eller blåse på ham og kanskje håpe på at han sykler til siden, eller holde seg bak ham så lenge det er nødvendig. De to siste alternativene er selvfølgelig foretrukket (jeg er ikke voldelig i trafikken - frekk kanskje, men ikke voldelig) selv om mange aldri sykler til siden eller bruker sykkelfeltet. Jeg er enig i at veienes tilstand kanskje er noe av problemet, og at campingvogner er like plagsomt, men som oftest møter man ikke folkene med campingvogner på vei til jobb/skole hver eneste dag, i motsetning til "wannabe-proff"-syklistene. Til slutt: "Man bryter ikke loven ved å sykle langs veien": Jo, dersom man er til unødig hinder for annen trafikk, og det gjelder uansett hvor lite travelt du måtte mene folk har det når de skal til jobben, hvor mye bedre tid de kunne beregnet om morgenen eller hvor mange av dem som kunne tatt buss i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...