Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har irritert meg over akkurat det samme som deg mange ganger. Hva er vitsen med de flotte gang og sykkelveier når disse kondomene sykler på veien liksom. Men-

 

Syklende regnes som kjørende og faktum er at de er i sin fulle rett til å sykle i kjørebanen. På gangveien er det jo også gående og barnevogner som kommer iveien for disse.

Lenke til kommentar
Slike syklister har like mye rett til å bruke veibanen som deg.. =(

6112956[/snapback]

 

 

stemmer, men når det er en sykkelsti rett ved siden av, så BØR en bruke den å ikke irritere ræva av bilister som kanskje er stresset eller har det travelt. kan bli på samme måte som når det er scooter, farlige forbikjøringer.

 

skjønner godt irritasjonen over slike syklister. :hrm:

Lenke til kommentar
Ta deg heller litt bedre tid når du er ute å kjører bil.

 

De som sykler i veibanen er nemmelig lei av småunger som vimser over alt og damer med barnevogn som bruker barnevogna som våpen.

6113691[/snapback]

 

Men, nå blir de som er lei av de som vimser rundt på sykkelstiene, i veien for billistene...kansje sykelistene burde være mere tålmodig på sykelstien?

 

Nå kjører ikke jeg bil, men var i konfirmasjon i denne helga, en god del kjøring, å der var det en haug med kondom syklister i veibanen...forige helg var det også en lang kjøretur, samme da....

Lenke til kommentar
Det er bare å statuere ett eksempel som huskes. Legg deg på sida av syklisten, inn med clutchen og rus motoren opp på de gromme rundetider  :!:

6114382[/snapback]

Godt forslag. Har en strekning jeg kjører ganske ofte hvor det er en fin, asfaltert sykkelsti ved siden av. Likevel må de #¤&W!@ syklistene sykle midt i veien :hrm:

Endret av enl
Lenke til kommentar
Det er bare å statuere ett eksempel som huskes. Legg deg på sida av syklisten, inn med clutchen og rus motoren opp på de gromme rundetider  :!:

6114382[/snapback]

Godt forslag. Har en strekning jeg kjører ganske ofte hvor det er en fin, asfaltert sykkelsti ved siden av. Likevel må de #¤&W!@ syklistene sykle midt i veien :hrm:

6114416[/snapback]

 

Akkurat det samme gjør de hos oss. En skikkelig FINFIN sykkelsti, asvaltert og ikke no grus på den.

 

Men likeforbanna må de sykle på veien. Det irriterer grenseløst og utgjør mange trafikkfarlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Greit nok at de regnes som kjørende og sykler på veien også der det er sykkelvei, men det som irriterer meg aller mest er at med én gang det passer dem velger de å være "gående" og blåser i vikeplikt, trafikklys og annen skilting! fikk en kar veltende over panseret en gang (han syklet rett i siden på bilen) og endte med å mått kjøpe ny sykkel til jæveln i tillegg til reparasjoner på egen bil.

Skal de sykle på veien får de følge de samme reglene som andre. Hvis ikke så gjør det lovfestet at de holder seg på sykkelveier der det er sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Word, man. Kanskje vi skulle fått veivesenet til å sette opp skilter som forbyr syklister å bruke veibanen på veier som har fartsgrense høyere enn 50km/t.

6114874[/snapback]

 

Først må jo loven endres :) Vi syklistjævler har like mye rett til å sykle i veien som dere CO2-pumpende tomsetasser :D

 

Selv sykler jeg på sykkelsti hvis denne er tilgjengelig, men fotgjengerfelt holder jeg meg langt unna. Dette først og fremst fordi barnevognvaggende premenstruelle fedre og mødre har en tendens til å være en smule utdagerende, og at fotgjengerfelt ofte utgjør et mye verre underlag å sykle på....

 

Tiddien

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fotgjengerfelt/sykkelstiproblematikken.

 

Fotgjengerfelt pleier man mest å finne i byer osv, der går det treigt uansett, om folk sykler/løper/ruller til jobb, så har det lite å si.

 

Men ute på landet, med fine sykkelstier langs veien, er det vel forbanna unødvendig å sykle på veien?

Lenke til kommentar

Grunnen til at syklister (av typen med gul selvlysende trøye) ikke gidder å bruke gang- og sykkelveiene er følgende:

 

1. Det blir dårligere sikt mot avkjørsler til boligfelt og lignende.

2. De får vikeplikt for kjøretøy på kryssende veier.

3. De må passere gående i gangfart.

 

 

En ulempe med å krasje med syklister er at skader belastes bileierens ansvarsforsikring. Det gir bonustap (=tusenvis av kroner i ekstra utgifter), selv om det var syklistens skyld.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Grunnen til at syklister (av typen med gul selvlysende trøye) ikke gidder å bruke gang- og sykkelveiene er følgende:

 

1. Det blir dårligere sikt mot avkjørsler til boligfelt og lignende.

2. De får vikeplikt for kjøretøy på kryssende veier.3. De  må passere gående i gangfart.

 

 

En ulempe med å krasje med syklister er at skader belastes bileierens ansvarsforsikring. Det gir bonustap (=tusenvis av kroner i ekstra utgifter), selv om det var syklistens skyld.

6118429[/snapback]

 

1) Hva i alle dager skal vi med sykkelfelt da?

 

2) Såframt det ikke er forkjørsvei har du jo vikeplikt og slikt hvis du kjører i veien også da.

Lenke til kommentar
Såframt det ikke er forkjørsvei har du jo vikeplikt og slikt hvis du kjører i veien også da.

6119256[/snapback]

Det vanlige er at sykkelveier går langsmed veier som har en viss størrelse. Når veiene når denne størrelsen så er de vanligvis forkjørsveier.

 

Du blander du sykkelveier og sykkelfelt. Vi diskuterer sykkelveier.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...