Gå til innhold

Vista vil isolere lyd og video


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg merker at det er ganske akseptert i tråder om onde MS å tilstå / oppfordre til piratkopiering... Litt morsomt, det, "Jeg piratkopierer, men jeg vil at det skal bli umulig.".

 

Poenget med at alle hater MS for dette er vel først og fremst at de (aksjeselskaper) ikke er til å stole på.. man bør ikke gi dem for frie hender/tøyler når det gjelder overvåking, spør du meg. Dessuten blir det bugs og misforståelser. Kanskje film- og platebransjen også gjør det vanskelig å spre musikk gratis, bare for at artistene skal måtte gå via dem.

Lenke til kommentar
Jeg merker at det er ganske akseptert i tråder om onde MS å tilstå / oppfordre til piratkopiering... Litt morsomt, det, "Jeg piratkopierer, men jeg vil at det skal bli umulig.".

 

Poenget med at alle hater MS for dette er vel først og fremst at de (aksjeselskaper) ikke er til å stole på.. man bør ikke gi dem for frie hender/tøyler når det gjelder overvåking, spør du meg. Dessuten blir det bugs og misforståelser. Kanskje film- og platebransjen også gjør det vanskelig å spre musikk gratis, bare for at artistene skal måtte gå via dem.

De hadde ikke trengt å hatt så overvåkning over oss, hvis vi ikke brukte piratkopiert materiell..

Lenke til kommentar
Jeg merker at det er ganske akseptert i tråder om onde MS å tilstå / oppfordre til piratkopiering... Litt morsomt, det, "Jeg piratkopierer, men jeg vil at det skal bli umulig.".

 

Poenget med at alle hater MS for dette er vel først og fremst at de (aksjeselskaper) ikke er til å stole på.. man bør ikke gi dem for frie hender/tøyler når det gjelder overvåking, spør du meg. Dessuten blir det bugs og misforståelser. Kanskje film- og platebransjen også gjør det vanskelig å spre musikk gratis, bare for at artistene skal måtte gå via dem.

De hadde ikke trengt å hatt så overvåkning over oss, hvis vi ikke brukte piratkopiert materiell..

Det er klart at "alle" piratkopierer når det er lett og ikke føles kriminelt, og det må man naturligvis gjøre noe med. Jeg synes bare ikke at MS skal lage systemet. Det må en mer åpen og "snill" organisasjon gjøre.

Lenke til kommentar

Microsoft lager bare h****** for de som piratkopierer? Nei, også for andre.

 

Eg var på cdon.com for en tid tilbake for å kjøpe musikk, ja, kjøpe. Hvorpå det eneste alternativet for nedlasting var WMA. Eg har brukt WMA før, men ikke med kopibeskyttelse.

 

Eg har mobil, pda, bærbar, mp3-spiller, kontor pc og hjemme pc som eg ønsker å bruke til å spille av musikk med. Også musikken eg hadde kjøpt. Noe som viste seg å være vanskeligere en trodd. Eg fikk den til å fungere på pda'en og pc'ene, men ikke resten, spessielt ikke mp3-spilleren som eg bruker mest. Tåpelig.

 

Eg har nå lastet ned den samme musikken via fildeling, som mp3, og den fungerer ypperlig, og attpåtill med bedre lyd.

Lenke til kommentar

Syns det virker som om de fleste missforstår det her litt. Det er ikke M$ som har bestemt seg for å gjøre det vanskelig for oss, det er filmindustrien som krever HDCP for all neste-generasjon film (HD-DVD eller Blu-Ray eller whatever). Enten måtte M$ skaffe støtte for dette, ellers ville de ikke ha offisiell støtte for dette, og det ville ikke vært særlig bra for M$. Det å bytte over til Linux skjønner jeg ikke helt (med dette som grunnlag altså), siden det antageligvis kommer til å være like vanskelig å få spilt av slikt content på Linux som Vista. Hvis du har en piratkopiert versjon av filmen kan det spilles av på begge plattformer uansett.

 

Syns bare at M$ får mye mer skyld for det her enn de har. M$ er kanskje ikke DRM engler, men her er det filmindustrien som burde boikottes hvis noen skal straffes for det, ikke M$. Høvelig sikkert at Apple OS 10.5 kommer til å ha støtte for noe lignende, siden de ikke kan reklamere med HD content support uten det.

Lenke til kommentar
Syns det virker som om de fleste missforstår det her litt. Det er ikke M$ som har bestemt seg for å gjøre det vanskelig for oss, det er filmindustrien som krever HDCP for all neste-generasjon film (HD-DVD eller Blu-Ray eller whatever).

Endelig en som har skjønt hva som egentlig er greia. Og som i tillegg har lest artikkelen (noe neppe de fleste av posterne her har tatt seg bryet med å gjøre).

Lenke til kommentar

Tja, jeg bryr meg mindre med den drm-greien selvfølgelig, så sant JEG kan få rippe egen musikk til bruk på systemer som jeg jobber en del på, og som ikke er koblet til noe stort stereoanlegg (Da er det liksom ikke så gale om mp3ene har 192 kbps eller høyere). Filmer bryr jeg meg mindre om. Ikke for det at jeg ikke SER filmer, men jeg kjøper heller filmene jeg synes virker interessante. På DVD (eller hvilket format det nå enn er som blir populært om et par år).

 

Det jeg derimot ikke liker, om jeg har forstått artikkelen rett, er at det kreves at jeg må kjøpe ny skjerm for å bruke Vista. Jeg aksepterer ikke å bli presset til å kjøpe ting når jeg er fornøyd med ting på den måten de funker på nå. På den andre siden så vet jeg ikke om jeg gidder hoppe over på Vista sånn med en gang. Antageligvis kommer jeg til å kjøre xp 64 bit og xp noen år til.

 

Men jeg kan se for meg postene i diverse fora om et år, innlegg med tittel som "Windows XP - Frihetens siste bastion" eller lignende.

Lenke til kommentar
Men jeg kan se for meg postene i diverse fora om et år, innlegg med tittel som "Windows XP - Frihetens siste bastion" eller lignende.

Nå er vel ikke Windows XP så fritt det heller, men man får i hvert fall ha lyd- og videofilene sine i fred. Vil tippe at GNU/Linux eller BSD kommer til å bli mer populært i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Nå er vel ikke Windows XP så fritt det heller, men man får i hvert fall ha lyd- og videofilene sine i fred. Vil tippe at GNU/Linux eller BSD kommer til å bli mer populært i tiden fremover.

Ja. Så noe positivt kommer det gjerne ut av det hele greiene.

Ja, det er klart. Når sant skal være sagt, håper jeg faktisk at M$ gjør slik at Windows får et 1984-preg over seg, slik at folk blir skremt over på GNU/Linux og BSD, eventuelt Solaris...

Lenke til kommentar
Det jeg derimot ikke liker, om jeg har forstått artikkelen rett, er at det kreves at jeg må kjøpe ny skjerm for å bruke Vista. Jeg aksepterer ikke å bli presset til å kjøpe ting når jeg er fornøyd med ting på den måten de funker på nå.

Det er her mange og missforstår. Man trenger ikke HDCP støttet skjerm for å bruke vista. Man trenger HDCP for å se på neste generasjons HD content, uansett om det er en PC, MAC eller TV / hjemmekino. For å slippe unna HDCP støttet skjerm, TV eller projektor, så må systemet crackes. Uten HDCP støttet skjerm så får vi antageligvis se på filmen, men med nedsatt kvalitet (mange mener 480p er sannsynlig).

 

Edit: Bare for å pressisere enda mer; Du mister ingen funksjonalitet uansett når du går fra XP til Vista. Eneste forskjellen ville være om det vil være lettere å bryte DRM på nyere filmer i XP enn i Vista, men det kan jeg ikke skjønne at det skulle være.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg føler M$ vil ta kontroll over alt i verden. Og det er ikke bare M$ sin feil, men de blir presset til å implementere diverse saker og ting i sine operativsystemer. Når jeg kjøper en film i fremtiden så vil jeg at jeg skal kunne spille av min film på min tv/pc med full kvalitet enten skjermen er fra 1700-tallet eller om den har all slags sperrer.

 

Det jeg tror M$ oppnår her er at flere og flere vil vike vekk fra deres produkter, folk vil ha sin egen PC for seg selv. Min PC er min, hva jeg gjør på den er mitt problem. Hva jeg har på den er også mitt problem. Så hvis M$ skal komme med allslags sperrer for det ene og det andre så kommer nok jeg og mange andre til å søke etter alternative løsninger.

 

EDIT: Ja, jeg bruker piratkopiert materiale. Men det er av den enkle grunn at jeg ikke har råd å kjøpe alt. Hadde jeg hatt penger til det så hadde jeg kjøpt alt av musikk/film som jeg ville ha, istedenfor å laste ned. Men det er ikke alle som er rike.

 

Man kan feks. kjøpe 300 DVD-R for ca 1000,- og for samme pris kan man kjøpe ca 4-5 originale DVDer? Når jeg først har spart opp litt penger kjøper jeg heller DVD-R enn originale, pga. jeg elsker film men ikke har råd til å kjøpe i butikkene.

 

EDIT2: Mye å skrive, mer feil. ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
EDIT: Ja, jeg bruker piratkopiert materiale. Men det er av den enkle grunn at jeg ikke har råd å kjøpe alt. Hadde jeg hatt penger til det så hadde jeg kjøpt alt av musikk/film som jeg ville ha, istedenfor å laste ned. Men det er ikke alle som er rike.

Tror det meste handler om at det er så mange som bruker piratkopiert materiell. Hvis alle hadde kjøpt lisens på den riktige måten hadde prisene blitt senket drastisk.

 

Prove me wrong please...

Lenke til kommentar
Man kan feks. kjøpe 300 DVD-R for ca 1000,- og for samme pris kan man kjøpe ca 4-5 originale DVDer? Når jeg først har spart opp litt penger kjøper jeg heller DVD-R enn originale, pga. jeg elsker film men ikke har råd til å kjøpe i butikkene.

Hvor mye kostet det å lage LoTR? 8,5 mrd for alle filmene. Hvis de skulle koste (1000kr/ 300DVD) 3,33kr. Hadde det ikke blitt mange pengene å lage film for. Sett at alle menneske på denne kloden hadde kjøpt da :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...