Gå til innhold

Tråden om DELL 2405


Re-Offender

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sliter med lagging på denne skjermen.

Når du sier "denne skjermen", mener du da HP eller Dell-skjermen? Du bør gi oss litt flere opplysninger omkring oppsettet ditt, det kan gjøre det enklere for oss å stille en diagnose.

 

Det første som slår meg er at det kan være et problem med musen din (eller en driver/hardware-konflikt relatert til musen), og ikke skjermoppsettet. Hvilken mus bruker du og hvilken driver er det snakk om? Bruker du generiske drivere eller produsentens? Er driveren WHQL-sertifisert? Har du prøvd reinstallasjon av driverne, evt. rollback dersom du ikke har opplevd dette problemet før? Får du opp spørsmålstegn i enhetslistingen til systemet ditt?

Mener Dell 2405FPW. HP'en har jeg ikke prøvd.

 

Mus kan utelukkes. Hvis du ser på tråden jeg linket til som jeg annbefalte, så ser du at problemet kommer også når du kjører skjermen med en annen skjerm fra samme PC. Med andre ord kan man utelukke mus. Desverre har det meste innen hardware på maskinen blitt utelukket allerede. Samme problem på alle mine 3 maskiner. Driveroppdateringer har ingen effekt. Ingen forskjell på om det er i single eller dual-modus, uansett hva osm er primær og sekundær skjerm osv.

 

Igjen, se tråden jeg linket til, og se på videoen. Veldig mye er allerede prøvd der, men man har ikke kommet fram til en løsning enda.

 

Jeg begynner å mistenke at det muligvis kan være 3-4 frames delay pga. overdrive teknologien på en eller annen måte, at den kanskje må buffre fremover.

 

Kjører akkurat nå på siste Nvidia's offisielle drivere, men har prøvd omtrent 6-7 forskjellige, inkl. modifiserte fra guru3d. Har den nå koblet til serverens GF-5500, men samme problem på et GF-4Ti4200 og et 6800U. CRT monitorene mine funker helt grit, både alene og i dual modus. Når jeg beveger f.eks. et vindu i dual-mode med CRT+LCD så ser du veldig klart at bevegelsen ikke forekommer på LCD skjermen før "lenge" etter den egentlig skulle forekomme.

 

Håper at noen har vært borti smame problemet, eller evt. kan avkrefte 100% at de har dette problemet på en 2405FPW (som i såfall ville bety at min enten er defekt, eller det er et hardware/settings problem på mine maskiner). Vennligst baser slike uttalelser på noe mer enn bare at "du er sikker på den ikke lagger". Det er sikkert mange mennesker som ikke er følsomme nok til å finne dette plagsomt, men det betyr ikke at problemet ikke eksisterer. Gjør gjerne samme test som gjøres i videoen (se linken i min forrige post).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det ser ut som Dell-skjermen er den eneste fellesnevneren her. Kan ikke utelukke at du har fått et mandagsprodukt. Siden jeg ikke har en 2405 så er det litt vanskelig å komme med konkrete forslag. Jeg glemte forresten å spørre om hva slags tilkobling du bruker (dersom du bruker DVI: er det snakk om DVI-D eller DVI-A?). Du har kanskje prøvd å veksle mellom kontaktene?

Lenke til kommentar
Det ser ut som Dell-skjermen er den eneste fellesnevneren her. Kan ikke utelukke at du har fått et mandagsprodukt. Siden jeg ikke har en 2405 så er det litt vanskelig å komme med konkrete forslag. Jeg glemte forresten å spørre om hva slags tilkobling du bruker (dersom du bruker DVI: er det snakk om DVI-D eller DVI-A?). Du har kanskje prøvd å veksle mellom kontaktene?

Har brukt både DVI, VGA og S-video, men problemet er det samme for alle (faktisk enda en del værre på S-video av en eller annen grunn). Jeg vet ikke forskjell på DVI-D og A. Det er bare en DVI-kontakt. Beskriv forskjellen så kan jeg nok finne det ut for deg.

 

Kunne noen av dere andre med samme skjerm prøvd å avkrefte at dere har samme problem? Spesielt om du har en CRT skjerm tilgjengelig ås er det veldig lett å merke forskjellen når man sammenligner. Jeg er ellers veldig fornøyd med skjermen, så jeg prøver bare å finne ut om dette er en faktisk svakhet med modellen, eller om det er noe som kan fikses, eller rettes ved å rett og slett bytte skjermen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det ser ut som Dell-skjermen er den eneste fellesnevneren her. Kan ikke utelukke at du har fått et mandagsprodukt. Siden jeg ikke har en 2405 så er det litt vanskelig å komme med konkrete forslag. Jeg glemte forresten å spørre om hva slags tilkobling du bruker (dersom du bruker DVI: er det snakk om DVI-D eller DVI-A?). Du har kanskje prøvd å veksle mellom kontaktene?

Har brukt både DVI, VGA og S-video, men problemet er det samme for alle (faktisk enda en del værre på S-video av en eller annen grunn). Jeg vet ikke forskjell på DVI-D og A. Det er bare en DVI-kontakt. Beskriv forskjellen så kan jeg nok finne det ut for deg.

 

Kunne noen av dere andre med samme skjerm prøvd å avkrefte at dere har samme problem? Spesielt om du har en CRT skjerm tilgjengelig ås er det veldig lett å merke forskjellen når man sammenligner. Jeg er ellers veldig fornøyd med skjermen, så jeg prøver bare å finne ut om dette er en faktisk svakhet med modellen, eller om det er noe som kan fikses, eller rettes ved å rett og slett bytte skjermen.

 

-Stigma

Resten av bildet lagger ikke men bare musepekeren?

 

Skjemer skiller ikke mellom musepekeren og det andre i bildet, det er samme ramma/framen som genererer bildet. Så det hadde isåfall vært ganske spektakulært om så var tilfelle.

 

Kan avkrefte at jeg sliter med samme problem, gjelder alle 8 LCD-skjermene jeg har hatt. Har du prøvd men en annen flatskjerm/modell for å se om du opplever samme syndromet?

Lenke til kommentar

hele bildet lagger, ikke bare musepekeren selvfølgelig. Det jeg ønsket å presisere er at dette tydeligvis ikke relatert til responstid på skjermen, for det er absolutt ingen ghosting (etterslep) på ting som beveger seg fort over skermen. Det virker rett og slett som om det som skjer på skjermen er 3-4 frames (50-60ms) forsinket i forhold til hva det burde være.

 

Jeg har ikke en annen LCD her hjemme å teste mot, men jeg har aldri opplevd samme fenomen på andre LCD'er som jeg har prøvd (på skole, hos kamerater osv.).

 

Du sier du kan avkrefte det, men mener du at du har akkurat denne modellen, eller bare at du kan avkrefte det for LCD skjermer generellt sett? Jeg trodde egentlig ikek det kunne være LCD skjermer generellt. Da hadde jeg merket det tidligere.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Har brukt både DVI, VGA og S-video, men problemet er det samme for alle (faktisk enda en del værre på S-video av en eller annen grunn). Jeg vet ikke forskjell på DVI-D og A. Det er bare en DVI-kontakt. Beskriv forskjellen så kan jeg nok finne det ut for deg.

DVI-D: Digital signaloverføring

DVI-A: Analog signaloverføring

 

En DVI-I kabel kan overføre begge signaltyper. Dersom du bare har forsøkt analog signaloverføring (hvis du har en vanlig VGA-utgang med VGA/DVI-forbindelse vil signalet være analogt, naturligvis), så ville jeg forsøkt å overføre signalet digitalt, såfremt du har noen skjermkort med DVI-utgang (6800U har en slik utgang, hvis jeg ikke husker feil). Da kan du sjekke om problemet er knyttet til det analoge kretsløpet før signalet konverteres. Du kan jo prøve en annen DVI-kabel også, bare for å sjekke om kabelen kan være en faktor (sannsynligis ikke).

 

Sjekk denne siden for å finne ut hvilken type DVI-kabel du har:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/DVI

 

Glemte en liten ting:

Dette er kanskje et åpenbart spørsmål, men det skader vel ikke å spørre: Er du helt sikker på at forsinkelen ikke er knyttet til noen brukerinnstillinger på skjermen? Har du prøvd skjermen med fabrikkinnstillinger?

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Har prøvd DVI-ut på videokort inn på DVI på skjerm. Anntar det da blir ren digital overføring. Jeg anntar at analog signal over DVI-kabel før du bare dersom du bruker en VGA-DVI overgang eller lignende.

 

Ellers så er jeg sikker på at det ikke er instillinger for skjermen som kan være årsaken. Det er rett og slett ikke så mange instillinger å snakke om på skjermen, ihvertfall ingen jeg ikke er 100% sikker på hva gjør.

Lenke til kommentar

hmmm...

 

Har hatt skjermen sida rett etter påske i år!

Har ikkje sånt lyd buzz problem på min, faktisk er det første gang eg leser om det problemet, og eg har lest ein del om skjermen. Den kosta jo nesten 11 lakser da eg kjøpte den (10700 eller.no) men den er verdt kvar einaste ei krone synes eg.

 

Eg satt lenge og venta på LCD skjermer som ikkje hadde anti widescreen og litt størrelse på. Først kjøpte eg 2001fp i januar og den er også ganske ok, men seff er 2405 bedre! Jo større jo bedre.

 

Trur at Apple sin 23" og Dell sin 24" har likt panel. I allefall var det slik på 20". Var ei eller anna webside som hadde åpna beggge skjermen og sjekka. Apple skjermen har jo ikkje så mange innganger, kun dvi, imens dell har det eine og det andre, den har alt untattt hdmi... men det trengs vel ikkje heller.

 

Litt info om dell 2405 kan du finne her

 

Noken bilder eg har tatt av den kan du finne her

 

 

Eg er storfornøyd med skjermkjøpet mitt... når eg ser bort på min 20" ser den sodig ut, liksom så firkanta og gammaldags, widescreen er framtida!

Lenke til kommentar
Hurra!

 

Fikk min 2405 idag:

 

- ingen skurrelyd

- ingen pixelfeil

- ingen mouse-lag

 

 

 

kan det bli bedre :)

Kunne du tatt og testet i clone-mode med din gamle skjerm for å være 100% sikker at det ikke er noe lag-effekt? Jeg prøver å finen ut om det er modellen som har en svakhet, eller om det bare er min enhet som er defekt på en eller annen måte. Svar meg gjerne på PM.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg kan teste det ut senere ikveld.

 

Hvis det skulle være en "lag" mellom den gamle og nye må det være så lite at det ikke er merkbart. Husker ikke hvor jeg leste det, men problemer ala "klarer ikke å trykke på ikonene fordi musen responderer så ufattelig tregt'" er det ihvertfall ikke.

 

Hvordan skal jeg konkret måle dette når jeg kjører clone?

Lenke til kommentar
Hurra!

 

Fikk min 2405 idag:

 

- ingen skurrelyd

- ingen pixelfeil

- ingen mouse-lag

 

 

 

kan det bli bedre  :)

Kunne du tatt og testet i clone-mode med din gamle skjerm for å være 100% sikker at det ikke er noe lag-effekt? Jeg prøver å finen ut om det er modellen som har en svakhet, eller om det bare er min enhet som er defekt på en eller annen måte. Svar meg gjerne på PM.

 

-Stigma

Skal prøv og teste det jeg også :)

Lenke til kommentar

....kremt.....Hvordan fysisk kobler jeg to skjermer til... :blush:

 

Har Ati 9800 Radeon, kjører 2405'n på VGA kabel....Det er ikke utganger til å koble en skjerm til...

 

 

Men uansett: det kan ikke være noe som helst lagging her. Tatt den "dytt med en finger og se om du får fingeren av musa før pekeren flytter på seg". Den flytter seg umiddelbart/samtidig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...