Gå til innhold

"Gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse"-FrP


Anbefalte innlegg

For hva la du til grunn når det kom til fordømmelsen av denne brosjyren? Forsiden+partinavn?

Forsiden. Partinavnet påvirket bare min nysgjerrighet. Ettersom forsiden stod i stil med det partiets tidligere uttalelser (fra "Kleppe og Hedstrøm"-epoken) ble konklusjonen "Her er det ikke noe nytt å lære".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feynman, kan du utdype litt om situasjonen i Danmark? At FrP kanskje vil innskrenke innvandringen mer enn strengt tatt nødvendig kan hende, men at kriminelle innvandrere skal bli fratatt statsborgerskapet (noe jeg vet skjer i Danmark) kan være et smart trekk.

Smart trekk? Det er ikke slik, og bør heller ikke være slik, at Norge bør forskjellsbehandle kriminelle på bakgrunn av om de er født i Norge eller ikke. Har man fått norsk statsborgerskap så er man nordmann på lik linje med alle andre og skal således ha samme rettigheter.

 

Man kan ikke ha en straff for innbrudd for Per Normann og en annen fro Ali Normann. Slikt kalles diskriminering. Egentlig også rasisme, for man får et samfunn som verdsetter "etniske nordmenn" mer enn "innvandrernordmenn".

 

Men såvidt meg bekjent er ikke dette FRP sin poltikk heller, selv om en del sympatisører mener at de bør føre en slik politikk. Demokratene mener vel dette, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
For hva la du til grunn når det kom til fordømmelsen av denne brosjyren? Forsiden+partinavn?

Forsiden. Partinavnet påvirket bare min nysgjerrighet. Ettersom forsiden stod i stil med det partiets tidligere uttalelser (fra "Kleppe og Hedstrøm"-epoken) ble konklusjonen "Her er det ikke noe nytt å lære".

Men så er Kleppe og Hedstrøm ute av partiet og man bør jo forholde seg til dagens FRP.

 

Og du innrømmer jo at partinavnet er vesentlig faktor som fikk deg til å komme til den slutningen.

 

Derfor finner jeg det rart at du tror du ville reagert likt om det kom fra V, Høyre, SV, AP eller RV, ettersom du legger en tidligere FRP epoke til grunn.

Lenke til kommentar

jeg mener at i starten (tiden de søker asyl og bor i Norge), bør det være bortimot nulltoleranse for lovbrudd.. jeg mener de bør få en slags "prøvetid" etter de har fått asyl også, som de kan "vise seg verdig" til hellet de har hatt ved å få asyl i Norge.. etter en tid bør de behandles helt likt som etniske nordmenn, verken mer eller mindre..

Lenke til kommentar
Men så er Kleppe og Hedstrøm ute av partiet og man bør jo forholde seg til dagens FRP.

Ja, jeg trodde de hadde tatt til vett og beveget seg på et høyere plan. Men jeg tok visst feil.

Og du innrømmer jo at partinavnet er vesentlig faktor som fikk deg til å komme til den slutningen.
Bare i den grad om jeg skulle lese videre. Hadde oppslaget stått hos Anti-Rasistisk Senter hadde jeg nok lest videre for å finne ut hva de egentlig ville.

 

EDIT: Jeg leste faktisk også FrPs brosjyre. Men jeg forstår ikke hvorfor, og kunne like gjerne latt være.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Men så er Kleppe og Hedstrøm ute av partiet og man bør jo forholde seg til dagens FRP.

Ja, jeg trodde de hadde tatt til vett og beveget seg på et høyere plan. Men jeg tok visst feil.

Og du innrømmer jo at partinavnet er vesentlig faktor som fikk deg til å komme til den slutningen.

Basert på hva, en forside?

 

Og du innrømmer jo at partinavnet er vesentlig faktor som fikk deg til å komme til den slutningen.
Bare i den grad om jeg skulle lese videre. Hadde oppslaget stått hos Anti-Rasistisk Senter hadde jeg nok lest videre for å finne ut hva de egentlig ville.

 

Du lar fordommene styre deg isåfall.

Lenke til kommentar
Du lar fordommene styre deg isåfall.

Har ingenting med fordommer å gjøre. Basert på tidligere erfaringer er det stor sannsynlighet for at FrP kommer med utspill i innvandringspolitikken før valget, og at disse vil være lik det de har ment tidligere. Når det er stor sannsynlighet for at dette skjer er verdien av informsjonen per definisjon liten. FrP brosjyren er alstå ikke noen prioritert lesning.

Lenke til kommentar

Om Feynam lar fordommene styre seg, det kan man strengt tatt ikek avgjøre basert på et enkelt eksempel, selv om eksempelet viser fordomsfull oppførsel i praksis.

 

Men om Feynman, eller noen andre, alltid handler på denne måten, så er det noe annet.

 

Jeg vil trekke frem noe Feynman skrev, som jeg synes er viktig. "Forsiden fungerer som en bekreftelse av dette [Feynmans mening] og da er rasten av liten interesse."

 

Det er slik vi alle oppererer i større eller mindre grad. Vi har vår oppfatning om virkeligheten, og har en tendens til å legge merke til det som bekrefter denne oppfatning, og legger ikke så lett merke til andre ting.

 

Men hvis man ukritisk opererer på denne måten, så vil man bli lukket i sitt syn. Det skal mye til før man ser at verden ikke alltid er slik man tror den er, og sansynligheten for at man blir blind for egen fordomsfullhet er stor. Dette fungerer helt likt for skaprasisten som hver gang han ser 'gjerningsmannen var utlending', får bekreftet sitt negative syn på utlendinger, og på anti-FrP'ere som bare ser forsiden på slike brosjyrer og får bekreftet sin syn på FrP som et parti som lever på å spre fremmedfrykt. Begge deler er like fordomsfullt og like feil.

 

Men som sagt, slik er alle mennesker i større eller mindre grad. Utfordringen er å være oppmerksom på det, og å være litt oppmerksom på hvordan man selv opptrer og tenker.

Lenke til kommentar
Du lar fordommene styre deg isåfall.

Har ingenting med fordommer å gjøre. Basert på tidligere erfaringer er det stor sannsynlighet for at FrP kommer med utspill i innvandringspolitikken før valget, og at disse vil være lik det de har ment tidligere. Når det er stor sannsynlighet for at dette skjer er verdien av informsjonen per definisjon liten. FrP brosjyren er alstå ikke noen prioritert lesning.

Du avgjør det altså ikke av fordom (oppfatning eller mening uten saklig grunnlag), men av sannsynlighet?

 

Du har lest brosjyren, samsvarer den med at dette er "rasisitisk propaganda", som du tidligere gav inntrykk av?

Lenke til kommentar
Smart trekk? Det er ikke slik, og bør heller ikke være slik, at Norge bør forskjellsbehandle kriminelle på bakgrunn av om de er født i Norge eller ikke. Har man fått norsk statsborgerskap så er man nordmann på lik linje med alle andre og skal således ha samme rettigheter.

Ja, du har forsåvidt rett. Men at det bør bli vanskeligere å få det norske statsborgerskapet står jeg fast ved, så lenge kulturene er slik de er den dag i dag. Kriminelle i Norge uten norsk statsborgerskap bør sendes ut om forseelsen er grov nok. På denne måten diskriminerer vi ikke, for det handler om gjensidig respekt og "kontraktbrudd"; Du kommer til Norge og får alle rettigheter på lik linje med alle andre her, mot at du holder deg på riktig side av norsk lov.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok FrP gjorde dette delvis for å få oppmerksomhet. De visste at det ville bli debatt, og FrP er et parti som i stor grad lever etter regelen "all PR er god PR".

det er sant.. bortsett fra en uttalelse fra Carl I. Hagen på et møte for den karismatisk-fundamentalistisk-Kristne-menigheten "Levende Ord" i Bergen for 2 år siden der han sa (for de som ikke husker det): "La de små barn komme til meg" sa Jesus. Jeg kan ikke tro Mohammed sa det samme hvis det ikke var "La de små barn komme til meg så jeg kan utnytte dem til å islamisere verden".

Eneste store PR-tabben jeg kan komme på i farta hvertfall..

Lenke til kommentar
Jeg tror nok FrP gjorde dette delvis for å få oppmerksomhet. De visste at det ville bli debatt, og FrP er et parti som i stor grad lever etter regelen "all PR er god PR".

Tidspunktet det kom på kan nok tyde på dét, men hovedpoenget gjennom tråden er at slike diskusjoner ikke må trenges ned under jorda, man må få dem opp i lyset så man kan skille ut rasistene og bekjempe integreringsproblemene.

Lenke til kommentar

Vel. Nå er rasisme litt vel værre enn å påpeke fakta. Rasisme er rasehat, noe jeg ikke kan se dette er. (Er så absolutt imot overforbruket av ordet rasisisme i vårt samfunn).

 

Jeg er ingenting imot innvandrere i norge, jeg ønsker alle vel, men er det en ting jeg ikke tolererer er når innvandrere oppfører seg som om de "eier" norge. Det handler egentlig ikke bare om intrigreringen av innvandrere, men også egen vilje for alle ser mange klarer å tilpasse seg det norske samfunnet veldig bra.

 

Jeg tror norge enda har en lang vei å gå for å få bort dette skillet, men det er enda et så stort problem jeg er glad noen er noe mindre politisk korrekt og lager litt opprør om temaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...