Gå til innhold

"Gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse"-FrP


Anbefalte innlegg

"Oi, det er en mørkhudet kriminell mann på forsiden. Da må alle mørkhudede være kriminelle!" :roll:

 

Jeg trodde det var slik fravær av logikk vi skulle kjempe imot, ikke være med på å spre. :thumbdown:

Hehe ! Fra siggen din:

Don't underestimate the power of stupid people in large groups.

 

Ser jeg en liten paradoks her ? Eller visdom.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Don't judge the book by its cover ;)

Jeg, og de fleste av oss (dere vil kanskje ikke innrømme det), tar en et utall av valg basert på overfladiske førsteinntrykk. Dersom FrP ønsker å få frem budskapet sitt bør de ta hensyn til dette. Det hjelper partiet fint lite om deres høykvalitetslitteratur er gjemt bak et cover som sier "rasistisk propaganda".

Coveret sier ikke 'rasistisk propaganda'. Det er totalt fravær av logikk at fordi enkelte er kriminelle, så er alle det.

 

Det er deg og dine som sprer dette budskapet om hat. Det er dere som stadig roper ut: "Se! FrP hater dere! 25% av befolkningen stemmer FrP, og stadig flere nordmenn hater dere!"

 

Dette er ikke FrP sitt budskap. Hatet er kritikerne av FrP sitt budskap.

Lenke til kommentar
"Oi, det er en mørkhudet kriminell mann på forsiden. Da må alle mørkhudede være kriminelle!" :roll:

 

Jeg trodde det var slik fravær av logikk vi skulle kjempe imot, ikke være med på å spre.  :thumbdown:

Hehe ! Fra siggen din:

Don't underestimate the power of stupid people in large groups.

 

Ser jeg en liten paradoks her ? Eller visdom.....

Tror du folk blir mer intelligente og mindre dumme av at man ikke åpent kan diskutere relle problemer?

 

En åpen ærlig og redelig debatt er det beste middelet mot dumskap, fremmedfrykt og rasisme.

Lenke til kommentar

Jeg var med på en prosjektgruppe om innvandring og integrering på skolen i fjor. Har ikke nøyaktige tall eller kilder her, men;

-Over 10% av innvandrerene er ulovlige.

-Som nevnt tidligere i tråden er ca 1/3 av Norges kriminelle i 2004/05 innvandrere eller av utenlandsk opprinnelse.

 

Jeg synes FrP har en bra politisk sak og støtter propagandaen.

FrP bør få strammet inn innvandringen, og viktigst; satse mer på integrering.

Lenke til kommentar
Hvis du mener at et bilde av en mørkhudet mann på forsiden gir inntrykket "Innvandrere er farlige, og FrP har medisinen", så lurer jeg på hvor du har hentet din logiske sans. Om jeg blir ranet av min lokale grønnsaksforhandler som er fra Iran, så begynner jeg ikke automatisk å hate mine naboer fra Colombia. Med den tankerekken din, så vil jeg tro at du kunne finne på å ha slik oppførsel.

Hadde vi ikke akkurat den diskusjonen i tråden om Vigrid, hvor en av våre postere sa noe slikt som at "Jeg hater innvandrere, for en av dem tok sykkelen til kameraten min"...

 

Jeg understreker igjen at jeg mener brosjyren er grei så lenge innholdet er basert på fakta, men at det finnes folk som leser slikt som fanden leser bibelen er opplagt. Det er dog ikke FrP sin feil. Med mindre det er akkurat det de speskulerer i. Og det må det være lov å diskutere. Personlig vil jeg allikevel ha den diskusjonen opp og fram i lyset.

 

Geir ;)

Lenke til kommentar
Don't judge the book by its cover ;)

Jeg, og de fleste av oss (dere vil kanskje ikke innrømme det), tar en et utall av valg basert på overfladiske førsteinntrykk. Dersom FrP ønsker å få frem budskapet sitt bør de ta hensyn til dette. Det hjelper partiet fint lite om deres høykvalitetslitteratur er gjemt bak et cover som sier "rasistisk propaganda".

Jeg skal kunne innrømme at coveret gir inntrykket "Det finnes mørkhudete kriminelle", men langt fra "Alle mørkhudete/innvandrere er kriminelle". Dette inntrykket du har er ikke kun basert på coveret, men all propaganda spredd i media og folk seg imellom.

Lenke til kommentar
Dette inntrykket du har er ikke kun basert på coveret, men all propaganda spredd i media og folk seg imellom.

Det har jeg heller ikke lagt skjul på. Men det er sånn virkeligheten er. Brosjyren er en del av valgkampen og det politiske bildet. Det er meningsløst å behandle den separert fra dette.

Lenke til kommentar
Den bygger på patos, alltså å treffe folk i følelsene.
Det spørs på godviljen.

 

Selvsagt spiller den på patos. Hvis den skulle ha et snev nøytralitet i seg så hadde den sagt kriminelle som en gruppe da det faktisk også finnes norske statsborgere som er kriminelle. FrP, i sin fulle rett, bruker en metode som er særs virkende men særlig redelig er den ikke. Er det da kriminalitet de vil bekjempe?

eller er det innvandring?

 

Statistikken sier ikke at kriminaliteten forsvinner om man hiver ut alle som ikke er kritthvite i huden.
Statistikken forteller hvordan situasjonen er, FrP påstår å ha en løsning på dette. Hvor har det forresten blitt nevnt å "hive ut alle som ikke er kritthvite i huden" ?

 

Det var et ressonement.

 

Det står mang en nordmann som er villig til å ta over narkotraffiken f.eks hvis alle utlendinger hadde blitt nektet innreise til dette land. Å tro noe annet er tåpelig.

Det hadde med saken å gjøre..?

 

Det ovenfor.

Lenke til kommentar
Er det da kriminalitet de vil bekjempe?

eller er det innvandring?

Selvsagt vil de bekjempe kriminalitet også, men hovedfokus her ligger på å bekjempe den dårlige integreringspolitikken som fører til høyere kriminalitet hos invandrergrupper.

 

Det var et ressonement.
Jeg råder deg til å resonnere litt til, for det er ingen logisk slutning at man skal "hive ut alle som ikke er kritthvite i huden" for å løse problemet. Om man skal løse dette problemet, er det første man må gjøre å snakke om det, og på det punktet har FrP klart seg veldig bra. Nå mangler vi bare litt hardere fokus på integrering samt litt endringer av rettigheter til støtteordninger, så vil man fort se resultater.
Lenke til kommentar
Don't judge the book by its cover ;)

Jeg, og de fleste av oss (dere vil kanskje ikke innrømme det), tar en et utall av valg basert på overfladiske førsteinntrykk. Dersom FrP ønsker å få frem budskapet sitt bør de ta hensyn til dette. Det hjelper partiet fint lite om deres høykvalitetslitteratur er gjemt bak et cover som sier "rasistisk propaganda".

Der har du hele grunnen til at man ikke skal dømme utifra forsiden. Selv tenkte jeg at forsiden illustrerte det triste faktum at vi har et samfunn og integreringspolitikk som medfører at en stor andel innvandrere blir kriminelle.

 

 

Man lar fordommer og/eller inntrykk av partiet legge føringen. Om denne brosjyren hadde kommet fra SV, hva ville du tenkt da?

Eller AP?

Eller RV?

Eller Demokratene?

 

Man lar "forfatteren" legge grunnlaget for hva man tror det handler om. Faktum er og forblir at man bør ta inn over seg innholdet før man gir sin "bedømmelse".

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Man lar fordommer og/eller inntrykk av partiet legge føringen. Om denne brosjyren hadde kommet fra SV, hva ville du tenkt da?

Eller AP?

Eller RV?

Eller Demokratene?

Godt poeng. Jeg tror faktisk jeg ville tenkt det samme som jeg nå tenker om FrP. Eneste forskjellen ville nok vært at om SV hadde kommet med noe slikt ville jeg vært overrasket.

Man lar "forfatteren" legge grunnlaget for hva man tror det handler om. Faktum er og forblir at man bør ta inn over seg innholdet før man gir sin "bedømmelse".
Så jeg trenger altså å lese den neste boken av Dan Brown før jeg skal anta at det er en spenningsroman? Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Man lar fordommer og/eller inntrykk av partiet legge føringen. Om denne brosjyren hadde kommet fra SV, hva ville du tenkt da?

Eller AP?

Eller RV?

Eller Demokratene?

Godt poeng. Jeg tror faktisk jeg ville tenkt det samme som jeg nå tenker om FrP. Eneste forskjellen ville nok vært at om SV hadde kommet med noe slikt ville jeg vært overrasket.

Jeg hørte Halvorsen snakke om problemene med innvandring på radioen her for en drøy uke eller tre siden. Jeg er fortsatt ikke sikker på om det var virkelighet, eller om jeg drømte. :omg:

 

Men som jeg har sagt tidligere, om ikke FrP gjennom en årrekke har banet veien og tatt støyten, så tror jeg situasjonen fort kunne vært mye mer lik det den er i Sverige, der den offentlige debatten er ikkeeksisterende, og problemene både med innvandring og rasisme (det går hånd i hånd) har kommet mye lengre.

Lenke til kommentar
Men som jeg har sagt tidligere, om ikke FrP gjennom en årrekke har banet veien og tatt støyten, så tror jeg situasjonen fort kunne vært mye mer lik det den er i Sverige, der den offentlige debatten er ikkeeksisterende, og problemene både med innvandring og rasisme (det går hånd i hånd) har kommet mye lengre.

På en annen side har Danmark gjennomført en rekke tiltak som er etter FrPs smak (de har selv uttalt det). Men jeg syns ikke resultatet er noe å hoppe hurra for. En del dansker bor nå i Sverige pga. feil ektefelle (fremmedkulturell).

Lenke til kommentar

Danmark har en streng innvandrings og asylpolitikk som føres av en konservativ regjering. Akkurat hvor de står politisk er jeg ikke sikker på, men de later til å ligne mer på regjeringspartiene enn FrP. Om situasjonen mhp. problemer med innvandring og rasisme har jeg ikke sammenligninger med Sverige. Men problemene er der i tilsvarende omfang. Dansker blir oppfattet av mange andre europeere som fremmedfiendtlige. De operer med lukkede asylmottak. Tidligere ordning med at ektefeller av dansker får oppholdstillatelse har blitt fjernet for dem som ikke er "helt dansk".

Lenke til kommentar
Man lar fordommer og/eller inntrykk av partiet legge føringen. Om denne brosjyren hadde kommet fra SV, hva ville du tenkt da?

Eller AP?

Eller RV?

Eller Demokratene?

Godt poeng. Jeg tror faktisk jeg ville tenkt det samme som jeg nå tenker om FrP. Eneste forskjellen ville nok vært at om SV hadde kommet med noe slikt ville jeg vært overrasket.

 

Ja du tror, men der ufattelig vanskelig å vite. Selv skal jeg ærlig innrømme at jeg ville i første omgang tenkt forskjellig om det var SV som kom med dette eller om det var FRP. Men uansett ville jeg tatt for meg innholdet, for det er der relevansen ligger. For en forside kan tolkes på uendelig mange måter. Den gir ikke nok grunnlag til å ta en god nok vurdering, det blir isåfall som å spille bingo. Man kan få rett, men risikoen for å ta feil er uansett langt høyre enn om man leste innholdet.

 

Man lar "forfatteren" legge grunnlaget for hva man tror det handler om. Faktum er og forblir at man bør ta inn over seg innholdet før man gir sin "bedømmelse".
Så jeg trenger altså å lese den neste boken av Dan Brown før jeg skal anta at det er en spenningsroman?

 

Nei, du kan jo bare ta for deg baksiden, for der står det jo kort forklart hva den handler om ;) Og du skriver heller ikke en bokomtale eller gir terningkast utifra forsiden av boken.

Å skaffe seg litt info om innholdet vil uansett sørge for at du ikke faller i fellen med å lese en romantisk smørje skrevet av Dan Brown. :p Forsiden skal invitere til å utforske hva det hele handler om. Forsiden til den nevnte brosjyren påpeker at det handler om kriminelle invandrere og at forfatteren er FRP. Hvorfor det gjør det må man nesten lese videre om for å gjøre opp en grundig mening.

 

For hva la du til grunn når det kom til fordømmelsen av denne brosjyren? Forsiden+partinavn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...