Gå til innhold

"Gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse"-FrP


Anbefalte innlegg

Jeg antar at Hagen her mener nr 1, siden jeg ikke har sett noe som kan knyttes til nr 2 andre steder, selv om jeg selvsagt kan ta feil.

Hagen har ansvaret for å ta hensyn til at det han sier kan tolkes på forskjellige måter, og burde derfor avstå fra å si/skrive ting som kan tiltrekke seg rasister. Alle politikere vil selvfølgelig ha flest mulig velgere, og jeg tror han bevisst eller ubevisst ikke poengterer hva han mener med det han sier, fordi han vet at det er en del rasister som stemmer på partiet hans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det FRP-forslaget jeg har hørt oftest er "send de kriminelle innvandrerne ut av landet"! ;)

Gidder du å vise meg hvor i partiprogrammet eller på nettsidene dems dette utsagnet står?

FrPs partiprogram

 

KAMPEN MOT KRIMINELLE SKAL SKJERPES

 

Fremskrittspartiet ønsker å utvise alle utenlandske statsborgere som blir straffet med mer enn 3 måneders ubetinget fengsel. Utvisning alene er imidlertid ikke nok for å forebygge kriminalitet. Det skal slås hardt ned på alle former for kriminalitet, og sanksjoner må inntreffe allerede ved starten på den enkeltes kriminelle løpebane. I likhet med Fremskrittspartiet etterlyser også mange utlendinger en strengere og mer konsekvent kriminalpolitikk. Utlendinger som kommer fra land med langt hardere straffer i Norge, har vanskelig for å forstå den milde behandlingen av forbrytere her.

 

Selv om de fleste innvandrere er lovlydige, følger det store problemer i innvandringens kjølvann, som alvorlig kriminalitet og manglende samfunnstilpasning. En strammere kurs vil også gagne den folkelige forståelsen for de mange lovlydige utlendingers tilstedeværelse.

(Min utheving.)

 

Fremskrittspartiet vil:

18. Sørge for at utenlandske statsborgere som dømmes for forbrytelser med strafferamme utover ubetinget fengsel i 3 måneder, automatisk utvises fra landet enten etter endt soning eller ved utlevering for soning i hjemlandet.

 

Siv Jensen gjentok dette flere ganger på Tabloid i går.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

De har dog heldigvis gått vekk fra å utvise innvandrere som etterhvert har fått norsk statsborgere. Dog har jeg vært i diskusjon med et par FRP medlemmer som ikke bare ønsket muligheten til å utvise de som har fått norsk statsborgerskap (innføre en "prøvetid"), men de åpnet også for å utvise 2.generasjons innvandrere som begikk noe kriminelt....

 

Da blir det bare for tåpelig. Heldigvis er ikke det offisiell FRP politikk og jeg tviler på at det blir det, selv med Per Sandberg i fremtredende stilling.

 

Det jeg lurer på med denne ordningen, hva skjer når de blir utvist. Unnskyld meg, men om jeg eller noen andre f.eks. blir knivstukket av en innvandrer uten norsk statsborgerskap, så ville jeg blitt litt "snurt" om vedkommende ble sendt ut av landet til frihet.

Lenke til kommentar

Utsending høres fint ut, men hvor skal disse straffedømte menneskene dra? Hvem vil ha dem når vi lever våre referanser?

 

Og hvis de har fått asly i Norge fordi de er forfulgt i hjemlandet, vil det være som en dødsstraff å regne å la dem bli utlevert på flyplassen i deres tidligere hjemland?

 

Men selvfølgelig er dette en enkel sak hvis man ikke ser ting fra ett globalt perspektiv :)

Lenke til kommentar
Utlendinger kan også i dag dømmes til utvisning, da sendes man ut etter ferdigsonet dom. Ved en automatisk utvisning tar FrP til orde for en ordning som ikke tar hensyn til hvor forskjellige ulike saker kan være, og personens tilknytning til Norge likeså.

Så lenge det er snakk om grov kriminalitet så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Det går ikke en dag uten "den samme teksten" som etter min mening er faktisk

mediaskapt.

 

"Politiet jakter nå på to eller flere gjerningsmenn av utenlandsk opprinnelse"

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article449225.ece

Media gir folket det de vil vite. Nå er det nesten sånn at om det ikke er presisert, så tar man det for gitt at det er en etnisk nordmann som har gjort et. Andre klassikere fra nyhetene er jo "ingen nordmenn var involvert i ulykken".

Lenke til kommentar

du mener altså at de IKKE er av utenlansk opprinnelse eller?

Ihvertfall burde du snakke med politiet om det, dette er viktig info...

 

Altså, om de er utenlandsk eller ikke er i seg selv ikke rasistisk, men når du bruker utenlandsk opprinnelse i sammenheng med høy kriminalitet (som jeg ikke nekter for), så begynner det å bli litt rasistisk.

 

Er jo nesten det samme som å si at artikkel som skriver "toppsjefen uttaler at han er..." er kjønnsdiskriminerende siden toppsjefen er en "han", men det er jo nærmest fakta at det er flere mannlige toppsjefer enn kvinnlige.

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
Det går ikke en dag uten "den samme teksten"  som etter min mening er faktisk

mediaskapt.

 

"Politiet jakter nå på to eller flere gjerningsmenn av utenlandsk opprinnelse"

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article449225.ece

Hva mener du med at teksten er mediaskapt?

Mener at selve utsagnet(topic) har vært brukt av mediene så lenge jeg kan huske....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Altså, om de er utenlandsk eller ikke er i seg selv ikke rasistisk, men når du bruker utenlandsk opprinnelse i sammenheng med høy kriminalitet, så begynner det å bli litt rasistisk.

Det ødelegger jo det fine bildet vi har av Norge, landet hvor alle er like flinke, alle innvandrere er godt integrerte, alle er snille med hverandre, men hvor "de rike" ødelegger hele greia :(

 

 

:tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...