Gå til innhold

Vannkjøling tok knekken på cpu?


BremnesX

Anbefalte innlegg

Hei. Har ikke lang erfaring med vannkjøling, ca 3-4 mnd er nok korrekt. Kastet meg på dette kittet til thermaltake, "big water" da det var tilbud på det. Før jeg dro hjem for sommeren fungerte det smertefritt.

 

Her er problemet. Jeg kom hjem til hybelen etter å ha vært borte i sommerferien. Pc'n hadde da stått ubrukt i ca 2 mnd. Jeg startet den, og surret litt rundt. Jeg var ikke ved pc'n hele tiden, men når jeg kom tilbake til den ca 3 timer etter jeg hadde slått den på, merket jeg at det var veldig varmt i området rundt pc'n.

Kjente da på slangen til vannkjølinga, EKSTREM varm, og ikke noe vann som rant rundt. Gikk straks inn i everest(for å lese temp), der var cpu ~80`. Slo av pc'n øyeblikkelig.

 

Nå 4 timer senere starter ikke maskinen i det hele tatt. Noen som har noen ide?

 

Selv lurer jeg på om at siden vannet ikke fløt rundt om det

a) Var vannkjølinga som hadde tatt kvelden ?

b) Væsken har 'fordampet', og det har blitt blandet luft og vann, og dette fører til null strøm ?

 

Hva kan dette så ha ført til? Lurer på om prosessoren har blitt kokt, og i såfall om hovedkortet også har fått seg en liten støkk?

 

Setter stor pris på alle innspill!

 

(postet den i denne kategorien fordi jeg mistenker at det er cpu som har tatt kvelden, og fordi jeg sånn nogenlunde vet hva problemet er...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

huff da vannkjøling må altid sjekkes etter frakt/eller da den harn stått lenge...

vetke jeg men kan væra kjølegugge som ligg og lager overledning ett sted du ikke ser nå om den hadde lekket som du sa..

demonter alt vask hk i vann og legg det på en varmtvannsbereder eller bruk hårføner ....vær nøye på at det er tørt før du kjører på igjen uansett kan det være andre ting og det kan være ødelagt alt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Høres mistenkelig likt min (første) erfaring med Pentium-D.. og en "uferdig" BIos mht. viftestyring (som ikke lot seg styre i BIos).

Her ble det "varmgang"...selv med langt lavere temperaturer enn det du opplevde (vifta på min "freezer" gikk jo rundt på lave 1.3k og kjølte CPU ihvertfall).

Det som dessverre kan skje i slike tilfelle er at kretsene (mosfets) som leverer strøm til CPU/Northbridge tar kvelden pga. overopphetning.

Ved vannkjøling er det ofte viktig å tenke på at komponentene rundt CPU ikke lenger får kjøling slik man får når man bruker "luftkjøling". Dette gjelder særllg enkelte HK som har dårlig kjøling av mosfets/northbridge i utgangspunktet. Trur eg.. :)

Lenke til kommentar
Ved vannkjøling er det ofte viktig å tenke på at komponentene rundt CPU ikke lenger får kjøling slik man får når man bruker "luftkjøling". Dette gjelder særllg enkelte HK som har dårlig kjøling av mosfets/northbridge i utgangspunktet. Trur eg.. :)

Dette stemmer, derfor er det viktig å ha gos luftsirkulasjon i kassen selv om du har vannkjøling. Jeg har selv en stille 80mm vifte i døren på kassen som blåser mot det området påhovedkortet, samt skjermkortet.

 

Og hvis vann-sirkulasjonen stopper (Til trådstarter: Vet du hvorfor det?) så kan det bli meget varmt i det området rundt CPU. Husk at en Athlon XP blir meget varm, og hvis hovedkortet ditt ikke har noen mekanisme for å kutte CPU hvis det blir for varmt så kan hovedkortet i ektreme tilfeller ta fyr!

Lenke til kommentar
BremnesX Skrevet 16/08/2005 : 12:01

  *Update*

 

Prøvde å slå på maskinen til morgenen, pjhuh... Det fungerte.

Tok så og etterfylte med væske, så nå ruller det og går.

 

Skal likevel være litt oppmerksom på temp på cpu i et par timer fremover 

Ja, nå høres det jo ut som du har en viss kontroll på tingene, men dette BW settet bør du overvåke med haukeblikk, det må kunne kalles en fiasko og burde etter min mening ikke sett dagens lys. Du kan ta en titt i denne tråden TT BW den store tråden.

Plutselige pumpestopp er en av gjengangerne, og dette skjer uten forvarsel etter alt fra en uke og utover, sprekk rundt nippel med påfølgende lekkasje i cpu blokk er også vanlig.

Din "uvitenhet" har neppe skyld i problemer her. Ikke kjør pumpen uten nok vann, ikke bruk verktøy på nippler, og som TL1000 nevner; sørg for kjøling i området rundt der cpu viften var, så har du stort sett ditt på det tørre (bokstavelig talt)

 

Det beste rådet jeg kan gi deg er og følge veldig godt med, og hvis du har mulighet til og sette en avstengnings temperatur i din bios, vil dette kunne redde deg ved evnt pumpestopp. Ikke alle hk har denne muligheten, men verdt og sjekke i alle fall.

Lekasjer kan man ikke så lett sikre seg mot, men vet det er mange som har laget en plastplate, som en vannsklie vannet kan renne i om lekkasje i blokken oppstår. Har man det, i tillegg til bios som slår av maskinen ved for høy cpu temp er man relativt sikker.

Som nest beste alternativ kan du med en del vifte og temperatur overvåknings programmer sette en alarm temperatur, da går det greit så lenge du er i nærheten.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...