Gå til innhold

Har eg som forbrukar 2 års garanti på mobilen?


knuto

Anbefalte innlegg

Eg kjøpte meg ein mobiltelefon (les: Siemens M55) for eit og eit halvt år sidan, og no i det siste har ein programvarefeil gjort mykje ugang. Ettersom eg meiner å ha høyrt at eg har garanti på slikt i 2 år, vil eg ikkje kjøpe ny, før eg evt. får avkrefta dette (på grunn av økonomien). Eg er meir eller mindre heilt sikker på at om siemens, eller selgaren, installerer programvaren på nytt, vil telefonen bli som ny.

 

Mobiltelefonen kjøpte eg på "Telebutikken", og etter litt surfing på www.telebutikken.no fant eg denne teksten:

De fleste mobiltelefoner leveres med ett års garanti fra kjøpsdato. Garantien dekker fabrikasjonsfeil og softwarefeil (programvaren på telefonen). Garantien dekker ikke skader som skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk og som er i strid med bruksanvisningen.

Vil det seie at eg berre har 1 års garanti, eller har eg krav på 2 år når det er programvarefeil?

 

Dessutan las eg dette:

All service unansett produsent, skal sendes direkte til vår service partner.

Telefonen skal sendes inn sammen med fullstendig utfylt skjema (.doc | .pdf) og kjøpskvittering (utskrift av ordrebekreftelse er godkjent).

 

  Deltaservice Drammen as.

  Bj. Bjørnsonsgt. 118

  3044 Drammen

 

Tel.: 32 24 28 70 | Fax: 32 24 28 71

Det synes eg òg blir litt bak mål. Har eg ikkje krav på å kunne levere telefonen direkte til butikken eg kjøpte han på? Eg er ikkje vidare interresert i å måtte betale porto osv. for å sende mobilen til ein plass der eg ikkje ein gong er sikker på om eg må betale for reperasjonen.

 

Uansett. Eg håper nokon her kan loven betre enn meg, og eg er glad om nokon tek seg tid til å finne ut meir eller mindre presis kvar eg finn bevis om dette. Etter erfaring med dorleg kundeservice, stoler eg ikkje på at dei gir seg så lett ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal i teorien kunne levere mobilen din inn til nermeste simens forhandler, men det er en fordel å levere den inn der du eventuelt skal ha kjøpt telefonen. De skal sende den inn til et autorisert verksted, uten at det skal koste deg noe. Det som du eventuelt kan bli belastet for er skader som fårekommer av uvettig bruk og norm. slitasje.

Lenke til kommentar

Siemens har 2 års garanti på sine mobiler, men jeg vet ikke hvor lenge de har hatt det. Molna kan svare på dette.

 

Uansett, du har 2 års REKLAMASJONSRETT på telefonen. Dette er en lovfestet rett du har gjennom forbrukerkjøpsloven, mens garanti er en frivillig ytelse fra produsent. Ikke lurt å blande disse to.

 

Når du reklamerer, så har du rett til å gjøre det gjennom butikken, de skal sende videre til verksted og gjøre alt for deg. Dette skal også være gjennomført innen rimelig tid, noe som gjerne er maks 3-4 uker.

 

Men som du sier, du HAR krav på å få den sendt direkte til telebutikken, og la de ordne resten (du skal tilogmed ha porto dekket tur-retur!), og du har krav på å få den reparert på reklamasjonsretten, forutsatt at dette ikke er en skade du har påført mobilen selv.

Lenke til kommentar
Eg kjøpte meg ein mobiltelefon (les: Siemens M55) for eit og eit halvt år sidan, og no i det siste har ein programvarefeil gjort mykje ugang. Ettersom eg meiner å ha høyrt at eg har garanti på slikt i 2 år, vil eg ikkje kjøpe ny, før eg evt. får avkrefta dette (på grunn av økonomien). Eg er meir eller mindre heilt sikker på at om siemens, eller selgaren, installerer programvaren på nytt, vil telefonen bli som ny.

 

Mobiltelefonen kjøpte eg på "Telebutikken", og etter litt surfing på www.telebutikken.no fant eg denne teksten:

De fleste mobiltelefoner leveres med ett års garanti fra kjøpsdato. Garantien dekker fabrikasjonsfeil og softwarefeil (programvaren på telefonen). Garantien dekker ikke skader som skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk og som er i strid med bruksanvisningen.

Vil det seie at eg berre har 1 års garanti, eller har eg krav på 2 år når det er programvarefeil?

 

Dessutan las eg dette:

All service unansett produsent, skal sendes direkte til vår service partner.

Telefonen skal sendes inn sammen med fullstendig utfylt skjema (.doc | .pdf) og kjøpskvittering (utskrift av ordrebekreftelse er godkjent).

 

   Deltaservice Drammen as.

   Bj. Bjørnsonsgt. 118

   3044 Drammen

 

Tel.: 32 24 28 70 | Fax: 32 24 28 71

Det synes eg òg blir litt bak mål. Har eg ikkje krav på å kunne levere telefonen direkte til butikken eg kjøpte han på? Eg er ikkje vidare interresert i å måtte betale porto osv. for å sende mobilen til ein plass der eg ikkje ein gong er sikker på om eg må betale for reperasjonen.

 

Uansett. Eg håper nokon her kan loven betre enn meg, og eg er glad om nokon tek seg tid til å finne ut meir eller mindre presis kvar eg finn bevis om dette. Etter erfaring med dorleg kundeservice, stoler eg ikkje på at dei gir seg så lett ...

Det er 2 år på siemens, jeg jobber med salg av mobiltelefoner.

 

De to garanti årene er da mellom deg og Telebutikken, de neste 2 reklamasjonsårene er mellom deg og Siemens direkte. Så til sammen, 4 år.

Lenke til kommentar

Tyran: Det er ingen kobling mellom garanti og reklamasjon. Begge deler løper parallellt. (det ene etterfølger ikke det andre) Dessuten har forbrukermyndighetene gang på gang presisert at det er 5 års reklamasjon på mobiltelefoner. (butikkene/produsentene er ikke enig i dette, men nå er det nå en gang sånn at loven alltid står over hva butikkene/produsentene måtte mene.) (Alastor som skriver 2 år jobber selv i butikk og mener derfor at det er 2 års reklamasjon)

 

Det stemmer det at du har rett til å kunne levere den der du kjøpte den i hele reklamasjonstida. Det er ikke du som skal betale porto frem og tilbake mellom deg og verksted. Jeg leste en plass at du til og med skulle få dekket utgifter i forindelse med all transport i forbindelse med reklamasjonen. Dette inkluderte vistnok transport av deg selv til og fra butikken du kjøpte telefonen i. (f.eks bussbillett)

 

Edit: La til link til www.forbrukerportalen.no

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Litt reklamasjon/garanti regler for Siemens Mobiltelefoner.

 

Reklamasjon/garantitid bestemmes av eventuelle leverandøravtaler og nasjonale lover. Det betyr at alle krav om feilretting skal vurderes som reklamasjon innenfor 2 år fra kjøpsdato (26 mnd. fra produksjonsdato om kjøpskvittering ikke foreligger)

 

Ved service må følgende oppfylles:

 

-Kjøpskvittering

-Feilbeskrivelse.

-Info om avsender (forhandler), adresser, ref. nummer, ref. person

-Info om produkttype og serienummer.

 

Gjentatte feil hvor et apparat er reparert for samme feil 2 ganger kan forhandler kreve byttet i komplett nytt (altså om feilen ikke er rettet etter 2 forsøk) eller byttes i erstatningsprodukt

 

 

Kilde: MobilFiksern

 

 

Jeg regner med at du har krav på å gå innom der du kjøpte mobilen, vise kvitteringen og de sender den til et service verksted. De sier at du kan dra ditt selv å levere den, fordi da tar det kortere tid. Men de kan også sende den inn for deg, hvis du føler det bedre :thumbup:

 

 

Sir-alex

Lenke til kommentar

fra lovdata.no:

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

 

kan ikke helt se hvordan en mobiltelefon kan være ment for å vare vesentlig lengre, som feks komfyrer, vaskemaskiner osv er...

 

og det at forbrukerrådet sier det er 5år gjør ikke det til lov, bransjen har jo like mye rett til å bestemme sånt som det forbrukerrådet har...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Telebutikken-butikkene og telebutikken-nettbutikken er to forskjellige ting. Dessverre står ikke dette tydelig på nettsidene. Ta telefonen din med til den butikken der du kjøpte den (husk kvittering) og de sender den til Deltaservice. Det skal ikke koste deg en krone, med mindre du har gjort noe for å skade telefonen (les: vannskade, slag, osv). Har du ikke kvitteringen, kan butikken finne fram denne. Det hjelper da veldig om du har ca kjøpsdato :-)

 

Mvh

Magnus

Endret av reintz
Lenke til kommentar
fra lovdata.no:

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

 

kan ikke helt se hvordan en mobiltelefon kan være ment for å vare vesentlig lengre, som feks komfyrer, vaskemaskiner osv er...

 

og det at forbrukerrådet sier det er 5år gjør ikke det til lov, bransjen har jo like mye rett til å bestemme sånt som det forbrukerrådet har...

så pda hybrider osv til mangfoldige tusen er like lite holdbare som telefoner til 500 kroner?

 

 

ehm:

 

bransjen kan ikke diktere hva de mener og si det er lov. den skal du VELDIG langt ut på landet med. Lovverket sier hva som er hva. Kjøper jeg noe til flere tusen FORVENTER jeg at det varer lengre enn 2 år uansett om det er mobil eller datamaskin.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
fra lovdata.no:

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

 

kan ikke helt se hvordan en mobiltelefon kan være ment for å vare vesentlig lengre, som feks komfyrer, vaskemaskiner osv er...

 

og det at forbrukerrådet sier det er 5år gjør ikke det til lov, bransjen har jo like mye rett til å bestemme sånt som det forbrukerrådet har...

Det at mobilene som har vært solgt de siste 5 årene har så dårlig teknisk kvalitet og holdbarhet at de normalt feiler lenge innen 5 år og at folk har en høy utskiftningstakt på grunn av det og nye egeskaper på nye mobiler betyr ikke at mobilen bare bør ha 2 års reklamasjon. For 10-20 år siden var mobiltelefoner "mursteiner" og tålte utrolig mye, samt at de ofte ble brukt like lenge som et kjøleskap før de ble skiftet ut. 5 år reklamasjon på mobiler var en selvfølge.

 

Det at kvaliteten på mobiler har sunket så mye sammen med størrelse og vekt er ikke noen unnskyldning for at de skal vare kortere.

 

Men tilbake til det med forbrukerrådet: Det er litt synd at partene står så steilt fra hverandre. Håper det ryddes opp i ved en rettskraftig dom, som slår fast en gang for alle hvor høy holdbarhet man kan påberegne en mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag sendt klage på en SE T630 som jeg kjøpte for ett år siden. På garantibeviset står det at garantien gjelder i et år, på internettsiden til leverandøren (Moobi) står det to år (om jeg ikke har blandet garanti med reklamasjonsrett). Garantibeviset er datert 17. august i fjor, mens kvitteringen for kjøpet er datert den 10.. Hvilken dato gjelder, og kan det hende at Moobi etter kjøpet har innført to år som grense? Vil den grensen i så fall gjelde meg?

Lenke til kommentar
Jeg har i dag sendt klage på en SE T630 som jeg kjøpte for ett år siden. På garantibeviset står det at garantien gjelder i et år, på internettsiden til leverandøren (Moobi) står det to år (om jeg ikke har blandet garanti med reklamasjonsrett). Garantibeviset er datert 17. august i fjor, mens kvitteringen for kjøpet er datert den 10.. Hvilken dato gjelder, og kan det hende at Moobi etter kjøpet har innført to år som grense? Vil den grensen i så fall gjelde meg?

2 år fordi du har reklamsjonsrett på 2 år. dette er akseptert innen EE bransjen, men 5 års opplegget vekker protester

Lenke til kommentar
Men tilbake til det med forbrukerrådet: Det er litt synd at partene står så steilt fra hverandre. Håper det ryddes opp i ved en rettskraftig dom, som slår fast en gang for alle hvor høy holdbarhet man kan påberegne en mobiltelefon.

Forbrukertvistutvalget har fastslått at det er fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, dette er en rettskraftig dom. :love:

Lenke til kommentar
Dessuten har forbrukermyndighetene gang på gang presisert at det er 5 års reklamasjon på mobiltelefoner. (butikkene/produsentene er ikke enig i dette, men nå er det nå en gang sånn at loven alltid står over hva butikkene/produsentene måtte mene.)

Nå er det imidlertid slik at "forbrukermyndighetenes" lovtolkning ikke veier særlig tungt rettslig sett. Det er ikke vanskelig å argumentere for en annen løsning enn den de har kommet til. Kan man forvente at levetiden på en mobiltelefon er vesentlig lenger enn to år? (Les: Minst fire.)

 

EDIT: KVTL: Den er jo rettskraftig fordi den ikke er anket. Det er ikke slik at en dom fra en lav instans plutselig får stor rettskildemessig tyngde bare fordi den ikke blir anket.

 

Etter mitt syn er reklamasjonsfristene for mobiltelefoner usikre. (Og jeg mener fristen bør være to år.)

Endret av Nagel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...