Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

#Unaiout skrev (1 time siden):

Andre omgangen må jo være tilfredsstillende for dere, førsteomgangen derimot. Sheffield er i bra form og sett i lys av hvordan de har spilt mot topp 6 er dette et jævlig bra resultat. Sheffield er urutinerte og slipper dere inn i kampen og da er dere jævlig gode og effektive, synd at de rotet inn et mål på slutten.  Det er mest pga. at united mangler en leder på banen som har roen og kan gi rutinerte, tydelige, gode beskjeder til ungguttene rundt han. Det har ikke noe med Ole å gjøre..

Ja, andreomgangen var veldig bra fra 60 minutter og (nesten) til slutten. Jeg har ikke sett noen andre lag klare å bryte ned Sheffield United på den måten denne sesongen, og vi gjør det med omtrent et juniorlag. Må si jeg digga å se Williams og Greenwood score sine første Premier League-mål, men ikke feire og heller spurte tilbake for å score flere. Det er holdningene vi skal ha.

Vi har jo slitt med å bryte ned etablert forsvar denne sesongen, men her var det et tydelig mønster og fin fotball som gjorde at vi kom gjennom. De tre målene vi scorer er alle fine, og er faktisk 1/4 av alle målene Sheffield har sluppet inn denne sesongen. På hjemmebane har de ikke sluppet inn mer enn ett mål på over et år, og over to er flere år siden.

Fra å bare ha ett skudd i førsteomgang snudde vi skuddstatisikken til 10-9 i iløpet av den perioden. Byttene som ble gjort fungerte strålende, hvor til og med Lingard bidro positivt offensivt denne gangen. Jeg er enig med Ole i det han sier om at på slutten av forrige sesong så ville laget kanskje gitt opp og ikke klart å komme tilbake, og at det ikke er så mye å si på viljen i laget. Det er kvaliteten, erfaring og manglende ledere som er problemet. I går manglet vi dessverre det i enda større grad enn vi pleier.

Men planen i førsteomgang fungerte overhodet ikke, så den er på Ole og teamet. Skal sies at formasjonen virka logisk før kampstart siden den matcher Sheffield United sin, og grepet ble nærmest genierklært av flere "eksperter" før kampen. Lett å være etterpåklok når det funker så dårlig. Sheffield spilte også annerledes enn de pleier på hjemmebane i går med et mye høyere press enn vanlig. De er laget som har nest minst possession på hjemmebane i ligaen, men i går hadde de ballen mer enn oss i førsteomgangen. Vi ble taktisk utmanøvrert akkurat som Chelsea, Arsenal og Liverpool ble mot dem, selv om Liverpool noe heldig klarte å stikke av med seieren der på slutten, som det eneste laget denne sesongen. At vi tapte midtbanekrigen er vel også denne sesongens minst overraskende hendelse, når vi må starte med Fred og Andreas.

Andreas Pereira hadde en vanvittig stinker av en kamp og er direkte skyldig i 2-0 målet hvor han mister ballen når hele laget vårt står høyt. Han må være blant de dårligste faste spillerne våre i Premier League-æraen, men vi hadde jo ingen andre å spille med. Han har alltid slitt i den posisjonen og det er en grunn til at han bare var der som nødvikar.

Phil Jones kommer nok heller ikke til å spille mange flere ligakamper for oss. Hadde Tuanzebe vært frisk til å starte er jeg overbevist om at det første målet ikke hadde skjedd, han hadde enkelt løpt opp den ballen. 

En kamp som minnet meg veldig om gamledager under Ferguson, en bortekamp hvor vi bli totalt utspilt i førsteomgang, kommer tilbake med noen taktiske grep som funker og gjør en utrolig snuoperasjon på pur vilje. Forskjellen er at det såvidt ikke gikk bra til slutt likevel.

I kontekst av motstander og at dette er en vanskelig bortekamp er uavgjort helt greit, men sånn tabellsituasjonen er og vår poengfangst er det for dårlig. I stedet for femteplass og et bittelite heng på topp fire ligger vi nå og vaker nede med Arsenal og Spurs.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste nytt i dag:

Carrick og McKenna blir ikke med til kampen mot Astana i Kazakhstan på torsdag. De blir igjen i Manchester for å trene laget. I stedet blir Nicky Butt, som er akademisjef, med på turen. Det tyder på at det blir mange debutanter og et juniorlag, og at det sannsynligvis ikke kommer til å være noen som både spiller mot Astana og mot Aston Villa til helga. 

I Astana, eller Nur-Sultan som det heter nå er det meldt 11 minusgrader og vind. I forrige uke var det nede i minus 30, så vi er faktisk heldige med mildvær... Det er også den nest lengste borteturen i Manchester Uniteds historie. Nur-Sultan ligger lenger øst enn Kabul.

Etter Astana skal vi spille tre kamper på én uke så dette høres veldig fornuftig ut, vi er som kjent videre i EL uansett.

EDIT: Troppen som reiste er: Grant, Kovar, Taylor, Shaw, Fosu-Mensah, Levitt, Mengi, Bernard, Ramazani, Laird, Galbraith, Puigmal, Bughail-Mellor, Garner, Lingard, Chong, Gomes, Greenwood. 10 av disse har aldri vært med i en førstelagstropp!

-

Antonio Valencia: – Ikke i tvil om at Solskjær vil gjøre United konkurransedyktige
Intervju gjort med The Athletic, hvor noen av sitatene har blitt oversatt av United.no:
https://www.united.no/nyhetsarkiv/ikke-i-tvil-om-at-solskjaer-vil-gjore-united-konkurransedyktige/

– Han vet hva en United-spiller burde være, hva slags type og personlighet spilleren må ha, vinnermentaliteten. United må også finne tilbake til den følelsen, og da Solskjær kom inn så kom han inn med Fergusons egenskaper både taktisk og teknisk.

– Vi spillere følte oss mer fri igjen, og han ga oss mer selvtillit. Da avgjørelsen om å ansette ham ble tatt, så var det helt og holdent det spillerne ønsket.

– Så har han nå fortsatt ikke vært der et år, men han er i ferd med å bygge et konkurransedyktig lag. Jeg er ikke i tvil om at han kommer til å lykkes med det. Han er en veldig god trener, han vet hva han ønsker, han er Fergusons disippel og han gir noe av denne lærdommen til en ny generasjon med spillere.

– United kommer tilbake, for meg er det ikke et spørsmål en gang.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Artig kamp i dag, var særdeles mange navn jeg aldri hadde hørt om før. Jeg bryr meg ikke om resultatet, var bare gøy å se hva som gror og spirer nedi reservelaget. Akkurat dette håper jeg OGS gjør oftere. I kamper som betyr nada vil jeg ha hele reserverekka, jo mer ukjente de er - jo bedre! Også en fin arena for Shaw (som har vært skadet lenge) og Lingard som ikke kommer til å spille så mye førstelagsfotball.

Når det er sagt, hvor dårlig er egentlig Chong? Helt middels Championship over hele linja. Har ingenting som gjør meg interessert i å se hva han kan finne på. Gomes er vel den tredje beste med Garner hakk i hæl. Greenwood langt foran. Alt i alt en fin treningsøkt i Kazakhstan mens resten av de som skal i aksjon lå på sofaen hjemme.

Lenke til kommentar

Chong har vært dårlig de gangene han har fått sjansen under Solskjær ja, men det er ingen tvil om at han hadde/har ekstremt talent.

Lurer på hvor mye den kneskaden hadde å si, for etter den har han slitt med å gjenskape det han gjorde i yngre alder og ser ut til å ha mistet noe fart. Når man er ute i 10 måneder kan det være veldig alvorlig for en ung spiller. 

Men - han har fem kamper på seniornivå og bare én start. Det er ingenting, og han er også fortsatt ung. Svært få spillere er gode nok i den alderen, og vi er heldige som har et akademi hvor det gror godt og forventningene til de unge kanskje er litt for høye på grunn av det. Chong kan fort være en av de som er en late bloomer også, som vil bety at det tar noen år med han. 

Problemet med Chong er at han ikke vil skrive under ny kontrakt, og man kan som kjent ikke låne ut spillere som står uten kontrakt i juni. Å låne han ut i januar til en League One, Championship eller nederlandsk klubb hadde vært å foretrekke, sånn at han kan få en sjanse til å vise seg på seniornivå regelmessig. Det samme gjelder Angel Gomes, som heller ikke har signert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del, de er brukbare fotballspillere, men hvis sammenligningsgrunnlaget er 19-åringer rundt om i verden, så er både Gomes og Chong milevis bak det man kan forvente på et A-lagsnivå per dags dato. Ja, det kan godt tenkes at (særlig Gomes) tar steget ila. et par år, men vi må kunne stikke fingeren i jorda og innrømme at vi ikke hvert eneste år klarer å produsere fantastiske fotballspillere som skal rett inn i førsteelleveren til United. Jeg har dessverre liten tro på dem, men jeg håper de beviser at jeg tar feil. Garner har jeg sånn halvtro på, Greenwood kan under de rette forutsetningene bli en brukbar+ fotballspiller. Jeg tror dog ingen av de blir "world beaters" eller fast inventar i noen XI for United de neste fem årene.

Det mangler liksom det lille ekstra. Dem finnes det mange av på akademier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

6 timers flyreise bort og det samme antallet tilbake. -10-15 grader på kunstgress. Hadde Solskjær gjort noe annet enn å møte med junior/B-lag til en ubetydelig kamp her, så hadde jeg ikke skjønt noen ting. 

Jeg har ikke sett noen B-lagskamper før, så jeg har aldri sett Chong være god. 

Lenke til kommentar

Dessverre mange idioter på Twitter som kritiserer Solskjær for det. At det er flaut å tape for Astana etc. Da har man lite peiling på ball. Tror faktisk flyturen var på over 9 timer og.

Chong var vanvittig god før langtidsskaden. Talentet er der, men akkurat nå tyder ikke så mye på at han lever opp til forventningene. Men sånt skjer hele tiden med unge spillere, ofte de som er minst talentfulle i ung alder som ender opp best, og motsatt. Se på Tunnicliffe for eksempel. Eller Januzaj. Mange eksempler begge veier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal bygges lag og må ha tålmodighet. Men jeg syns det gjort vondt å se på United nå, det er bare trist og leit og vondt og jævlig. Det er så inni helvete dårlig fotball at .. jeg har ikke sett dårligere rett og slett. Det er feil å sparke Ole, fordi det er spillerene som ikke leverer, men om de sparker Ole så skjer det i alle fall *noe* for det ser ikke ut som en eneste av spillerne der har lyst til å spille fotball. For det blir jo ikke dårligere enn dette, ut med halve stallen, og da kan de like gjerne bare sparke Ole også. Jeg orker ikke å se på dette mer 

Lenke til kommentar

Når det skal sies så liker jeg fundamentet OGS har bygget, han har tatt en ekstra støyt ved å børste bort ræl som Smalling, Darmian, Jones, Alexis og Lukaku. Synes det er bedre at man taper kamper med Greenwood og Williams, enn med disse feterte overflødighetene.

Jeg har null tro på Solskjær som sjef for United over tid, men han skal ha stor kudos for å ha gjort en god jobb med å synliggjøre behovene fremfor å bare lappe over dem med luftslott. Det er mer enn hva som kan sies om José Mourinho.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...