Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Hva Mourinho sa er uinteressant. Han var en trener som svekket stort sett hele laget kvalitetsmessig, selv DdG gikk fra å være en pasningssikker keeper under SAF-DM-LvG, til å begynne å slå ballen utover linja. Det fantes nesten ikke spillere som tok et eneste steg under Mourinho, tvert imot ble hele laget kollektivt sett tyngre, dårligere trent og treigere, noe som ga utslag på Optas målinger. At Mourinho kaller 2. plassen hans største prestasjon, og at folk faktisk biter på det bullshitet, sier to ting: han har fortsatt karisma nok til å overbevise hvem som helst, og han er latterlig nok til å kaste alt foran seg for å redde eget skinn.

En forferdelig mann for klubben fra A til Å, selv om vi kanskje hadde vunnet ligaen i 17-18 om ikke City hadde vært så vanvittig gode. På slutten hadde han endelig klart å omdanne United til et dystopisk Pulis-paradis, der fotballen var baktung, ballen sjelden var på bakken og forsvaret lå jævlig dypt.

Med "lappe med luftslott" så menes altså det å hente inn oppskrytte stjerner for å gi et problem en kortvarig fix. Dette var JM ekspert på. Mkhitaryan (27), Zlatan (35), Matic (29), Alexis (30) var fire spillere Mourinho på død og liv ønsket, som aldri var tenkt å være langsiktige signeringer.

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blåmandag. Igjen. Hver eneste dag er blåmandag for oss United-supportere om dagen, det føles i alle fall slik. Gårsdagens 2-2 "tap" føyer seg inn i rekken over skuffende fotball fra "verdens største klubb". Passiviteten både i forsvar og angrep, feilpasninger, juniorfeil, mangel på intensitet og dominas - en viss "presence" der det ser ut som "United ønsker å vinne e fotballkamp". Det gjør vondt. Det er trist. Det er flaut. Fotballen som blir spilt er verken bra, forbedret eller ser ut som den har en slags plan. Det er så ... blottet for *alt*. Spillerne virker så tilfreds med å ha en krykke i det å si "det blir bedre snart" og "Ole bygger lag" og "vi har det gøy på trening". Det er nok nå. Jeg har helt mistet tålmodigheten.

Jeg har tildligere støttet oppunder dette og Ole sitt prosjekt. Og at vi må gå på noen smeller, det må vi tåle. Det er greit. Men en ting som ikke er greit er hvordan vi fremstår som et fotball-lag. Vi snakker om en stall som ser ut som de er fornøyde med å sikre en topp 10, mens de tjener mer enn spillerne hos de beste i ligaen (f.eks City). Evra kalte en gang Arsenal for "verdens dyreste treningssenter", men nå ser vi jammen verre ut selv. Hver eneste kamp ser ut som en pre-season kamp der ingenting er viktig. Fordi "Ole bygger lag".  

Ole må gå. Fordi dette virker ikke. Sorry, men sånn er det. Det er ikke Ole sin feil kanskje, men vi får betalt for å være ufattelig passive i overgangsmarkedet i sommer

Lenke til kommentar

Tålmodighet, gutter. Vi visste alle at det var en stor sjanse for at denne sesongen skulle bli sånn. Det er helt jævlig, men jeg tror det beste for klubben er å lide oss gjennom dette. Det verste synes jeg er at vi i så mange kamper har mistet ledelsen, og at det nesten hver gang er en personlig feil som gjør det. Mot Arsenal, Liverpool, Sheffield, Villa osv. EDIT: Ja, vi har tapt 12 poeng etter å ha ledet kamper. Hadde de klart å holde på ledelser så ville situasjonen vært helt annerledes.

I går og mot Sheffield var ikke godt nok selv med Fred - Pereira på midtbanen. Men har null tro på at noe løser seg med en annen manager før vi eventuelt får inn flere spillere. De siste kampene har vist at vi er avhengige av å flakse med skader ut sesongen, for avstanden mellom våre beste og nest beste er enormt stor. Vårt beste lag skal ha kvalitet nok til å kjempe om topp fire, men er vi 1-2 mann short så er vi langt unna. Akkurat nå er vi 8 poeng bak.

Midtbanen vi spilte med i går er ikke en gang på papiret bedre enn Villa sin, som også har en god tier - noe vi mangler. Jeg klarer ikke å se hvordan hvilken som helst annen manager skulle gjort det bedre med mannskapet vi har tilgjengelig og kun Greenwood som akkurat har fylt 18 år på benken som kan komme inn og gjøre en forskjell.

Kanskje Ole kunne fått bedre resultater ved å være mer pragmatisk/kynisk og legge seg bakpå, men jeg er også glad han ikke gjør det. Håper klubben viser hva de står for og har valgt, at vi kommer oss gjennom sesongen og at de fortsetter å støtte han i neste sommervindu. Går det dårlig etter dét må han byttes ut. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Solskjær etter kampen i går:

– Vi er et ungt lag. Jeg vil ikke bruke det som en unnskyldning, for vi er Manchester United, men det vi trenger er en rekke på tre-fire seirer. Det er det disse guttene trenger nå. Nå må vi bare sørge for at vi gjør alt riktig fram til onsdag.

– Hadde vi fått ett mål til hadde jeg sittet her og snakket om å være på 5. plass. Tabellen er ikke den største bekymringen. Det er så jevnt. Vi må bare sørge for at vi presterer og skaffer resultater gang på gang.

– Det jeg kan si er at vi har hatt ledelsen i så mange kamper, uten at vi har klart å vinne. Det har skjedd seks-sju ganger tipper jeg. Vi må bli bedre på å sørge for at de kampene ender med seier.

– Det er mange bevis på at disse guttene er litt nærmere å vinne kamper enn å tape dem. Vi må vippe marginene i vår favør. Vi må jobbe med mange ting. Mot Aston Villa var ikke førsteomgangen god nok. Det er skuffende fordi alle spillerne var her mens ungguttene reiste til Kasakhstan. Andreomgangen er det vi ønsker å se.

– Andreas blir bedre og bedre. Han jobber hver eneste dag for å bli bedre, og han har fått spille en del kamper denne sesongen. Vi mener vi har funnet hva som er hans posisjon. Han er en offensiv midtbanespiller.

– Men når du mangler de tre mer rutinerte midtbanespillerne i Nemanja Matic, Paul Pogba og Scott McTominay, må Andreas dekke den rollen på midtbanen. Han gjør en jobb for laget.

Mer:, om hvorfor Andreas må spille, om å holde på ledelser, sjansesløsingen etc:
https://www.youtube.com/watch?v=3vUX0WqPCJc

-

Maguire etter kampen i går:

– Det er et veldig skuffende resultat. 1. omgang var ikke bra nok, vi gjorde den vanskelige jobben med å snu kampen og satte oss selv i en god posisjon da vi scoret 2-1, men det var ikke nok.

– Som lag har vi forbedret oss, men vi har fremdeles en lang vei å gå. At vi ikke vinner hjemme er veldig skuffende, og spesielt for oss i forsvaret. Jeg følte at vi var på rett vei med det defensive spillet, og så slipper vi inn fem mål på to kamper. Det er veldig frustrerende.

– Kampene mot Spurs og City gir oss en mulighet til å rette på ting. Når ting ikke går din vei vil du snarest mulig tilbake på banen å fikse det. Vi trenger å gi fansen vår en seier. De var strålende igjen i dag.

"Sjokk" at vi slipper inn fem mål på to kamper med én gang McTominay blir skadet og vi må spille med Fred og Pereira på midten...

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg elsker alle reaksjonære folk på sosiale medier. Som om Poch kunne fått dette laget, med Pereira og Mata i treeren på midten, til å skinne. Aldri i verden. Jeg vet at det "bare er Aston Villa", men dette ser man hele tiden i Premier League (og resten av Europa). City spiller uavgjort mot Sheffield og Newcastle (!!), vi klarer bare uavgjort hjemme mot Villa. Forskjellen mellom topp og bunn (i et konkret tilfelle) kan være minimal. Når vi attpåtil ikke er i nærheten av å ha vårt beste lag (ref. Pogba, MekTominaj), så kan alle lag ta poeng mot alle.

Misforstå meg rett, man har all grunn til å være skuffet over en sånn forestilling, men å tro at det finnes noe quickfix på det her er bare irrasjonelt. Vi har en altfor dårlig tropp, dette er ikke noe nytt. Vi kan vinne mot bra motstand, men tape for antatt dårligere motstand. Inntil vi har hentet inn 5-6-7 nye spillere (av høy kvalitet) vil vi fortsette å gjøre nettopp dette. Pochettino, Klopp, Ole eller Pep er åkkesom. Hvis man ikke regner med Martial, hvilken frisk midtbanespiller per dags dato ville gått inn i en topp 6-klubb? Absolutt ingen. Hadde man tatt den øvelsen på alle leddene hadde det blitt svært få. Vi har mye ræva spillere, det er bare å stikke fingeren i jorda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fullstendig enig! Vi har ikke bare for mange spillere som er for dårlige, men vi har også mange unge som naturligvis ikke er på et jevnt nivå enda. Se på Brandon Williams for eksempel, som var bånn i bøtta i går - det er helt naturlig og som man kan forvente med den yngste elleveren i ligaen. 

Man får opp og ned-prestasjoner når spillerne mangler erfaring. At Martial er klart eldstemann foran der i en alder av 23 sier ganske mye. Alle de unge presterer egentlig ganske bra denne sesongen ut fra alderen de er i. Det United mangler er kvalitet, erfaring og å bygge opp en psyke hos disse unge spillerne. Problemet er at de også må være bærebjelkene i laget. Skader på noen og at de eldre spillerne er for dårlige og over middagshøyden (Mata, Matic, Lingard, Young, Jones etc).

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle skrev (39 minutter siden):

 Vi kan vinne mot bra motstand, men tape for antatt dårligere motstand. Inntil vi har hentet inn 5-6-7 nye spillere (av høy kvalitet) vil vi fortsette å gjøre nettopp dette.

Ctrl+c, ctrl+v fra '14, '15, '16, '17 og '18.

United trenger en trener som kan få spillerne sine og laget sitt til å bli flinkere til å spille fotball fremfor noe annet.

Nå har Solskjær samme statistikk som David Moyes, mannen alle er enige om at hadde tatt en jobb som var for stor for han. Men desto verre er det at Solskjær begynner å ligne på Moyes, rent utseendemessig. Vi har en ny Moyes. Gratulerer til oss.

Lenke til kommentar

Er nok andre forskjeller også, men likhetene blir flere og flere.?

Nei, sorry. Jeg har virkelig ikke troen på Solskjær som trener, og det kommer jeg neppe til å få heller. Det startet bra men allerede da var jeg ganske overbevist om at dette bare var eufori over at Sauron var ute av klubben.

Noe som kanskje kan være verdt å reflektere over, er hvorvidt United faktisk er attraktive for de gode trenerne. Klopp sa klart nei i 2015, Guardiola foretrakk City etc. De beste trenerne søker gode prosjekter med gode rammer, mens øvrigheten tar til takke med, ja... United. LvG ga seg nok faen, han var på vei mot strandhuset i Portugal uansett. Mourinho så pengene og kortsiktigheten appellerte nok til han, mens Solskjær og Moyes var fullt klar over at dette kom til å være den eneste muligheten de ville få til å trene en stor klubb.

Hadde jeg vært Pochettino, Nagelsmann, Gallardo, Tuchel eller Brendan Rodgers så hadde jeg aldri takket ja til United så lenge min nærmeste leder var Ed Woodward.

Uniteds kanskje beste realistiske mulighet til å få en topptrener, er Marcelo Bielsa, som har til vane å overta kaos-klubber. Samtidig er prosjektet hans i Leeds så sjarmerende at jeg nesten bare håper han blir der, rykker opp og knuser United 5-0 på Elland Road neste høst.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar
2 hours ago, Bandidos-Pelle said:

Vi kan vinne mot bra motstand, men tape for antatt dårligere motstand. Inntil vi har hentet inn 5-6-7 nye spillere (av høy kvalitet) vil vi fortsette å gjøre nettopp dette. Pochettino, Klopp, Ole eller Pep er åkkesom.

Tror egentlig ikke det kan oppsummeres på en annen måte enn dette. Både Klopp og Pep slet i starten før de fikk noen overgangsvindu på seg til å forsterke en stall og bygge sitt eget prosjekt. Joda ingen av dem gjorde det like dårlig som Solskjær, men så hadde de strengt tatt ikke like dårlig stall eller mange skadeproblemer som vi har nå.

Så mye som det frister å miste troen på Solskjær etter hver kamp, noe jeg også har en tendens til å gjøre, så tror jeg ikke det blir bedre av å bytte manager nok en gang. Håper han får Januarvinduet til å forsterke slik at vi klarer å henge med topp 4-6 iallefall, også et skikkelig sommervindu for å få stallen dit han ønsker.

 

Og BTW, Woodward OUT! Jævla amøben som han er.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Sånn apropos det siste du skriver der, så er det generelt sett en elendig idé å la en manager få velge hvilke spillere som bør komme inn. Grunnen til det er at disse spillerne neppe vil passe den neste manageren, med mindre klubben har en klar idé om hvem de skal lete etter. Dette har United-fans fått så mange gode eksempler på de siste fem årene at det er utrolig at dette fortsatt diskuteres.

City, Bayern og Barcelona - tre ekstremt effektive klubber innenfor rekruttering - har skapt så klare klubbprofiler at sjansen for å bomme på spillerkjøp er minimalisert (men selvsagt ikke utelukket).

Solskjærs oppgave skal være å trene spillerne, samt lede laget i kamper. Ingenting annet.

Rekrutteringen skal ALLTID foregå under ledelse av en sportssjef som har en klar profil på spiller- og trenerrekruttering i hodet sitt. Alt annet er en helt dinosaur tankegang. At manageren har fått tre-fire vinduer til å hente inn de spillerne han vil ha, er en av de fremste årsakene til at United suger og at alle misliker Ed Woodward.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Solskjærs oppgave er ikke BARE å trene spillerne, samt å lede kampene. Treneren vil ofte identifisere områder som han ønsker å forbedre, så vil en DoF ta styringen hva gjelder hvordan disse ønskene kan oppfylles, prioriteringsrekkefølge og totalvurdering (pris, ferdigheter, nasjonalitet, holdninger osv.). Du kan si at dette frigjør en manager fra mye administrativt arbeid. I United er det Woodward som har denne rollen (sannsynligvis i samråd med flere).

Jeg er ikke enig i at trener (som jeg antar at du mener Ole er - manager er nok mer presist, men la gå) bare skal ta seg av det som er på treningsfeltet. Hele poenget med en dyktig DoF er at du er et godt bindeledd fra hvordan trener/manager ønsker å utføre visse sportslige handlinger og til selve utførelsen (som DoF skal utføre). Det er ikke slik at DoF skal kunne hente inn spillere som han mener passer inn UTEN å ta stilling til evt. hva en trener/manager ønsker. På mange måter er en DoF den administrative assistenten til manager, dette innebærer at det i bunn og grunn er opp til den aktuelle manageren på hva som skal komme inn.

Det er premissene på hvordan dette gjøres som vi per i dag er misfornøyde med Woodward - av flere årsaker: Han har ingen fotballfaglig bakgrunn, hvilket gjør at hans beslutninger i for stor grad er finansielt begrunnede. Det kan være at man har identifisert tre-fire alternative i en posisjon, og man konsekvent ender opp med 2., 3. eller og 4. valg fordi totalvurderingen er for mye vektet mot det fiskale resultatet enn en potensielt sportslig oppside.

Jeg mener at de tre som ble hentet inn i sommer er de mest fornuftige overgangene siden Ferguson dro. Merk; av de som kom inn. Det er åpenbart at det burde blitt hentet inn mye mer, slik at vi ikke gikk i netto minus hva gjelder førstelagsspillere, men av de som kom inn har alle vært en suksess. Grunnen til at f. eks Maguire ikke har vært enda bedre er som et resultat av den dårlige totaliteten i troppen.

Dette gjør at jeg ser positivt på overgangsmarkedet hvis Ole får gjennomslag for sine planer. Han henter unge, gode og fremtidsrettede spillere. Han er den eneste manageren som har tatt ansvar siden Fergie dro hva gjelder å røske opp i den etablerte kulturen som har vært - han viste tidlig at han ikke var interessert i hverken Lukaku, Fellaini, Sanchez, Valencia m.m. Ser nå ut til at Shaw også har blitt 2. valg på backen. Alle valgene til Ole gjør at det blir veldig, veldig mye lettere for en potensiell etterkommer - eller for seg selv (dersom han får tillit).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke enig i at trener (som jeg antar at du mener Ole er - manager er nok mer presist, men la gå) bare skal ta seg av det som er på treningsfeltet. Hele poenget med en dyktig DoF er at du er et godt bindeledd fra hvordan trener/manager ønsker å utføre visse sportslige handlinger og til selve utførelsen (som DoF skal utføre). Det er ikke slik at DoF skal kunne hente inn spillere som han mener passer inn UTEN å ta stilling til evt. hva en trener/manager ønsker. På mange måter er en DoF den administrative assistenten til manager, dette innebærer at det i bunn og grunn er opp til den aktuelle manageren på hva som skal komme inn.

Det virker som om du tolker det dithen at DoFs fremste oppgave er logistikk, noe som ikke (bør) stemme. Da burde han i så tilfelle blitt kalt DoP (director of purchasing). Logistikken er derimot et middel for DoF, til å nå de langsiktige målene som er satt. United har alle forutsetninger for å bygge glimrende klubb, men dette avhenger av at man starter med at fotballfolk bestemmer spillestil (grovt skissert), rekrutteringspolitikk og lønnsstruktur. Woodward bør selvsagt også ta del i dette, men som en partner og ikke som en diktator.
 

Bandidos-Pelle skrev (2 timer siden):

Jeg mener at de tre som ble hentet inn i sommer er de mest fornuftige overgangene siden Ferguson dro. Merk; av de som kom inn. Det er åpenbart at det burde blitt hentet inn mye mer, slik at vi ikke gikk i netto minus hva gjelder førstelagsspillere, men av de som kom inn har alle vært en suksess. Grunnen til at f. eks Maguire ikke har vært enda bedre er som et resultat av den dårlige totaliteten i troppen.

Dette kan jeg være enig i. Men jeg er fortsatt skeptisk til hva de egentlig er ute etter. Dersom tanken er å "kjøpe ungt og fremtidsrettet" så er jo det syltynn suppe. Spillerne bør hentes inn med et litt mer konkret mål i tankene.

Lenke til kommentar

Hva er det Pereira har vist på trening siden han stadig blir brukt som en potet på banen for oss? Balltap på grunn av dårlgi touch, og elendige avgjørelser i situasjoner hvor motstander er i omstilling og vi kan kontre skjer kamp etter kamp. Hvor dårlig er Garner nåe Pereira foretrekkes før ham som holdene midtbanespiller? Pereira er 23, og kommer neppe til å bli en spiller på et topplag i europa. 

Lenke til kommentar

Pereira blir brukt i mangel på alternativer. Ikke verre enn det

 

Bandidos, dette handler ikke om én kamp. Du ser jo hvordan laget fremstår på banen, det er jo skikkelig dritt. Du kan ikke si annet. Og å sparke OGS er kanskje ikke «det riktige» men noe må til hel$£~@e skje i denne klubben snart. For signalene de gir supporterne er at «dette er helt fint», men det er ikke det. Det er som en ravende alkoholiker som bestemt mener han ikke drikker. Og det begynner å bli leeeeeenge siden Fergie forsvant

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Ser ikke hvorfor Pogba skal ha noe stor impact lenger. Han vil ikke være her, han gjorde det ganske tydelig at han ikke ville være her, og han har ikke spilt på år og dag nå. Får håpe han bryr seg nok om Ole at han viser hvor god han faktisk er, men typ slutten av sesongen ifjor var det tydelig at Pogba hadde gitt opp

 

Ryktes forresten at Mckenna og Matic hadde kranglet på treningsfeltet, hvis riktig så er det tvilsomt at vi ser Matic igjen hvertfall.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...