Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Artig med Rashford i går. Plutselig er han blitt en spiller som jeg håper får ballen mest mulig. Man tror det kan bli farlig uansett hvor han får ballen, når han får rettvendt seg og kan sette fart. Med litt selvtillit så er han  blant ligaens beste vinger. 

Lingard har hevet seg litt de siste ukene. Synes han gjorde en god figur mot Astana. Basert på ferdigheter skulle det kanskje være selvsagt, men jeg tror f.eks. ikke Pogba hadde vært på topp om han hadde blitt tvunget ut på en 15 timers reise, for å spille med juniorlaget mot et tøyselag fra Kazakhstan. Mot Villa var han ikke banens dårligste. Den prisen vinner Pereira hver gang han entrer banen om dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for sist. Har hatt et par tunge og smertefulle uker. Har ikke lest gjennom tråden, så sier sikkert litt av det samme som mange andre.

Vil trekke frem litt tanker som dukker opp i hodet nu.

Trykk mot etablert forsvar

Det vi så i første omgang i går, må være det beste vi har prestert mot etablert forsvar. Bevegelse, presise pasninger, og høye brudd. Lingard gjør en god kamp, selv om han godt kunne fått mer ut av skuddet. Skaper for lite til å være vårt førstevalg som 10-er, men spilte seg i alle fall ikke ut av laget inn mot City-kampen. Spurs var egentlig aldri i nærheten første 30 min eller noe slikt.

Rashford

Må være i nærheten av hans beste kamp for oss. Lekestue. Hadde vært gøy om han hadde fått et hat trick. Langskuddet i tverra, og skuddet mot lengste når han står stille viser hvilket enormt repertoar han har. Savner ikke Martial når de som spiller scorer mål.

Viktigheten av McTominay

Skal være forsiktig med gi han all æren, men det frister. Tilfører en helt annen kraft og defensiv kvalitet på midtbanen enn våre andre midtbanespillere. Som også Solskjær sa, så spiller Fred mye bedre når han får spille med McTom.

Hvor dårlig Pereira faktisk er

Ble byttet inn mot slutten, og gjorde ingenting bra. Mister ball. Roter og styrer. Har ingenting imot han som person, men fotballspilleren Andreas Pereira er bare ikke god nok på dette nivået. Har hatt fryktelige kamper på midtbanen når Scotty har vært skadet også.

Diverse

  • Young har ikke en god kamp. Williams involvert baklengs i forrige kamp, ellers hadde han nok startet. Våger jeg å tippe at vi får se Shaw mot City? Umulig å spå.
  • Lindelöf har en meget god kamp. Gøy
  • Må få nevne det siste som skjer på matta før det blåses. Sklitaklingen til Wan-Bissaka. Det var så deilig
  • En kamerat var på kampen. Sa det var sjeldent god stemning.

  •  

Prøver meg på en liten spillerbørs

De Gea - 7
Grei nok kamp. Ikke noe å gjøre med målet.

Wan-Bissaka - 6,5
God kontroll på Son, men lite hjelp fremover. Defensiv trygghet

Lindelöf - 7,5
Synes han gjør sakene sine bra. Litt cocky noen ganger. Hvor var Kane?

Maguire - 6,5
Sjefen gjør en grei kamp

Young - 5
Lagets svakeste. Tilfører lite, men blir ikke straffet for det.

Fred - 8
Gjør en god kamp ved side av Scotty. Gøy å se på når han "fungerer", både defensivt og offensivt

McTominy - 7,5
Kriger. Løfter hele laget. Løper sokkene av seg som vanlig. Så ut som en liten kjenning, men får håpe det går fint med han. Viktig spiller.

James - 6
Får til lite. Får juling. Er ikke veldig god når han ikke får mye rom å boltre seg i.

Lingard - 6,5
Grei kamp. God i kombinasjonsspillet, men som vanlig lite sluttprodukt. God i presset.

Rashford - 9
Meget god. Som å se Ronaldo i gamledager. Lekestue. Gjør som han vil. Heit om dagen.

Greenwood - 6
Setter lite preg på kampen, men gjør seg ikke bort. Utfordrer keeper en gang med et lurt skudd.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 timer siden):

Faktisk er vi fortsatt et av lagene i ligaen som slipper til færrest sjanser mot oss, så jeg er helt enig. Når motstanderne først kommer til sjanser så er de effektive fordi vi ikke er aggressive nok. Ikke kyniske nok. Vi har også tapt mye poeng på manglende konsentrasjon og enkle feil - ref Tuanzebe som ga bort ballen mot Arsenal, Williams som opphever offsiden mot Villa og de tinga der som kanskje kan skyldes litt mangel på rutine. I går hadde vi det og alle stod opp som en enhet. Vi var også litt heldige, for Spurs klarte ikke å utnytte to grove balltap fra Young og Fred.

Absolutt. Jeg fikk hjerte i halsen når jeg så Fred skulle skjerme ballen i nesten 10m på slutten der, i stedet for å bare gjøre det enkelt og klarere. Det er slike ting som jeg mener er litt juniorfeil og som ikke hører hjemme på toppnivå - om ikke du har et sykt toppnivå inne og virkelig kan gjøre slike ting, men Fred er Fred ?

Ang. marginer og hvordan kampene ser ut, det ser ikke ut til at vi kommer til å bli enige. For om marginene hadde vært med oss og vi fikk inn de målene, så hadde jeg ikke endret oppfatningen om hvordan jeg ser f.eks midtbanen vår igjennom kampene. For jeg savner så sykt mye "presence" i fra spillerne våre, jeg sitter noen ganger å ser på kampene våre der vi får ballen og tenker at "om tre trekk så er den ballen borte" - og det er den. Det skjer gang på gang og det helt vilt frustrerende å se på. Og det er tråkling, rote bort ballen over sidelinjene, bomme på mann - helt bedriftsfotball. Det er akkurat som de ikke helt veit hva de vil, ikke har trua på det de driver med. Det er akkurat som de ikke evner det

Pogba savnes men også han er litt, i mangelen på et bedre ord, treig. Når han får ballen så begynner han å jogge lett fremover der han venter på bevegelser som ikke skjer. Og da ser du han blir lei og sur og ... da blir det som det blir. Jeg veit ikke om det hjelper å få ham tilbake rett og slett. Har virkelig trua på McT, han sto virkelig opp mot Tottenham. Det ble jeg så sykt glad for å se, *endelig* noen som gidder! Jeg tror McT er det jeg har savnet litt, brystet frem og litt stolthet. Litt tenning, pasninger forbi ledd, aggresiv som førsteforsvarer høyt - nydelig å se på :)


EDIT: Når jeg leser over innlegget her så aner jeg ikke hvor jeg skulle hen. Blir litt rabling. Sorry ?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Artikkel i The Times i dag: Don’t give up on Ole Gunnar Solskjaer, say Manchester United players

At spillerne er på managerens side er noe vi vet fra før, men det er likevel gode nyheter at det kommer ut så tydelig. Ingenting er bedre enn en samlet gjeng som tror på prosjektet og jobber mot samme mål. Ro og harmoni i gruppa er det beste man kan ha når det går trått. Det hadde vi definitivt ikke på samme tidspunkt i fjor.

Scott McTominay sa også dette i post-match intervju etter kampen mot Spurs:

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Pogba savnes men også han er litt, i mangelen på et bedre ord, treig. Når han får ballen så begynner han å jogge lett fremover der han venter på bevegelser som ikke skjer. Og da ser du han blir lei og sur og ... da blir det som det blir. Jeg veit ikke om det hjelper å få ham tilbake rett og slett. 

Rabling er bra det! Resten av innlegget vet jeg ikke helt hva jeg skal svare på, tror du misforstår litt hva jeg mener. 

Uansett, det med Pogba vil jeg svare på! Det er klart at han ikke har levert jevnt bra nok, men likevel så lyver ikke tallene hans. Spesielt ikke under Solskjær. Han er vår viktigste og beste spiller når det kommer til å skape sjanser, og målinvolveringer. Statistikken vår med og uten han på banen har vært som dag og natt. 

Jeg ser at mange ønsker Pogba i tierrollen når han kommer tilbake, men det tror jeg ikke er den beste løsningen. I 4-2-3-1 med en tier er vi avhengige av at tieren (Lingard i forrige kamp) er med og tar de offensive bevegelsene, truer bakrommet til enhver tid, slik at motstanderens forsvar må falle av. Hvis det gjøres riktig så blir det store rom for midtbanen å komme etter i, som vi så mot Spurs. Dette er tungt, og det passer ikke Pogba å være en del av det øverste pressleddet. 

Slik jeg ser det bør Solskjær heller vurdere gå tilbake til 4-3-3 hvor Pogba kan ligge som en box-to-box spiller. Det var sånn vi spilte forrige vinter, og da spilte både Pogba og United sin beste fotball siden Ferguson. 

Med Pogba tilbake (4-3-3):

De Gea
Wan-Bissaka - Lindelöf - Maguire - Williams
Fred - McTominay - Pogba
James - Martial - Rashford

Litt av grunnen til at jeg tror han kommer til å levere bra når han kommer tilbake er at han nå har en bedre midtbane rundt seg, nå som Fred har steppa opp. I 4-3-3 vil vi også kunne beholde Fred/McTominay-partnerskapet som ser ut til å fungere bra sammen.

I den gode perioden fra Solskjær tok over til det begynte å gå trått, hadde vi Herrera som gjorde at vi kunne spille 4-3-3. Omtrent samtidig som Herrera ble skadet begynte resultatene å gå til helvete, og Ole måtte legge om formasjonen med Matic inn der. Siden det har vi ikke hatt bein på midtbanen til å støtte Pogba, men det kan de se ut som vi begynner å få nå. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i Snik. Jeg har nok som mange andre tatt til orde for at bør spille i 10-errollen når han kommer tilbake. Dette har nok først og fremst vært en reaksjon på frustrasjonen rundt Pereira, Mata og Lingard sine dårlige forestillinger. Med Pogba i en indreløperrolle, så kan han komme på dybdeløp inn i boks, i stedet for å true bakrom. Han blir også vanskeligere å ta ut når han kommer rettvendt inn i mellomrommet.

Vi husker vel alle 2-3 seieren borte mot City i 2018. Lå under 2-0 til pause etter å ha spilt dårlig. Pogba scoret da to mål på to minutter, etter tunge dybdeløp inn i boks. Målene kom i det 53 og 55 minutt. Smalling avgjorde etter et frispark i det 69 min.

Også positivt med fysikken til Pogba på dødballer, selv om han ofte har rotet det til på markeringer i egen boks.

 

Er uansett usikker på om Solskjær er villig til å hoppe rett over på 433. Lov å håpe naturligvis. Veldig sårbare for skader, da vi kun har tre midtbanespillere som er gode nok. Tipper at Solskjær ønsker å spille 433, når vi får de riktige spillerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Solskjær:

  • Slakter den italienske "black friday"-fremsiden, og sier at klubben har tatt kontakt med Lukaku og Smalling med støtte. Bra
  • Bekrefter at Pogba ikke er klar enda, men at han forhåpentligvis kommer til å spille før vi går inn i 2020.
    • Lingard spiller nok i 10-errollen mot City
  • Martial kanskje klar mot City, eventuelt deler av kampen.
  • Smalling skal etter planen returnere til sommeren.
    • Kan ikke si noe annet, kan han? Tipper han selges.
  • Skryter av formen til Rashford.

Tipper vi starter mot City som mot Spurs. Eneste er vel venstreback som er usikker. Kan bli både Young, Shaw og Williams. Martial kommer nok inn for Greenwood i løpet av 2. omgang.

 

Endret av Jakobk
Lagt til neon punkt som sammendrag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (1 time siden):

Enig i Snik. Jeg har nok som mange andre tatt til orde for at bør spille i 10-errollen når han kommer tilbake. Dette har nok først og fremst vært en reaksjon på frustrasjonen rundt Pereira, Mata og Lingard sine dårlige forestillinger. Med Pogba i en indreløperrolle, så kan han komme på dybdeløp inn i boks, i stedet for å true bakrom. Han blir også vanskeligere å ta ut når han kommer rettvendt inn i mellomrommet.

Vi husker vel alle 2-3 seieren borte mot City i 2018. Lå under 2-0 til pause etter å ha spilt dårlig. Pogba scoret da to mål på to minutter, etter tunge dybdeløp inn i boks. Målene kom i det 53 og 55 minutt. Smalling avgjorde etter et frispark i det 69 min.

Også positivt med fysikken til Pogba på dødballer, selv om han ofte har rotet det til på markeringer i egen boks.

 

Er uansett usikker på om Solskjær er villig til å hoppe rett over på 433. Lov å håpe naturligvis. Veldig sårbare for skader, da vi kun har tre midtbanespillere som er gode nok. Tipper at Solskjær ønsker å spille 433, når vi får de riktige spillerne.

Godt innlegg, rett og slett. Helt enig med deg ang. Pogba også, dagens 10ere (i PL hvertfall) er også helt andre typer enn PP: de er mer orienterte på å finne rom, de trives best på små flater og de har frekvens i beina. For meg er Dele Alli PLs klart beste og mest utpregede 10er, med mindre man kan anse Bernardo Silva som en. Liker også Mason Mount.

Ang 4-3-3 så er Uniteds problem det at de ikke har et godt nok anker i denne rollen. McTominay, Fred og Pogba er alle tre indreløpere, eller i hvert fall best når de får dekke større flater. United har ingen Fabinho/Ndidi (eller Carrick!) som har både playmaker-kvalitetene og den defensive disiplinen til å bekle en slik rolle. Samtidig er man nok avhengig av å ha bedre angripere enn Martial og James for å få det til å fungere veldig bra i 4-3-3.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Enig med dere alle sammen. Likevel, det er noe med Pogba som liksom henger litt igjen, som om han har noe uforløst. Håper laget er på topp og i godt slag da han er tilbake, tror Pogba trenger spillere rundt seg som beveger seg litt, slik at Pogba har noe å spille på,  særlig om vi kommer til situasjoner der motstandere ligger dypt og Pogba er mannen med ballen i mellomrommet :)

Lenke til kommentar

Oi oi, herlig stikk av Solskjær der, @Snikpellik?

Må man ha et definert anker for å få det til å fungere i 433 da? Tror det kan funke med Pogba - Fred - McTominay. Om Fred ligger lengst bak, og McTominay er påpasselig med å komme seg tilbake, så tror jeg det kan funke ganske likt som det gjør nå i forsvar. Pogba bidrar jo også defensivt. 

Vi bør ha en god spiller i klubben som har defensiv midtbane som sin posisjon.

Jeg tror at Martial er god nok. Har vist i det siste at han kan gjøre en god jobb feilvent også, men kjedelig med så mye skader. Om ikke skadene roer seg ned, så må vi uansett ha inn et nytt førstevalg.

Jeg ser på James som en god kontringsspiller. Noe begrenset teknisk, men slår til med gode innlegg osv når han får plass. Ikke god nok mot etablert forsvar slik jeg ser det. Kunne tenkt med Sancho eller noe slikt, men usikker på hvor realistisk det er.

Lenke til kommentar

Det vi snakker om (å få 433 til å funke som forrige vinter) er jo egentlig et best case scenario. Skader har mye å si, for mister vi én av de tre brukbare midtbanespillerne så sliter vi jo. Det forutsetter også at McTominay og Fred kan være disiplinerte nok defensivt. Man er ikke nødt til å ha et klart definert anker i 433, men som Amoralsk skriver er McTominay god som en slags indreløper og vi må utnytte de kvalitetene også. 

Jeg tror Pogba kan bidra positivt selv når han ikke er på sitt beste, men det er klart han er utrolig opp og ned. Tror også forventningene til han er litt urealistiske iblant. På sitt beste er han en av de få midtbanespillerne i verden som er god til absolutt alt, og noen ganger så gjør han absolutt alt også.

Den standarden har han satt selv, men vi kan ikke forvente det hver kamp, men vi må kunne forvente et jevnere nivå. Forhåpentligvis kan han levere en halv sesong på et jevnere nivå nå enn tidligere, når han er tilbake.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (1 time siden):

Må man ha et definert anker for å få det til å fungere i 433 da? Tror det kan funke med Pogba - Fred - McTominay. Om Fred ligger lengst bak, og McTominay er påpasselig med å komme seg tilbake, så tror jeg det kan funke ganske likt som det gjør nå i forsvar. Pogba bidrar jo også defensivt. 

Tja, må og må. Det har en tendens til å helle over mot 4-2-3-1 igjen, så lenge man ikke har et utpreget anker. Dersom Fred skal være DM alene, så trenger han å være mer pasningssikker enn han er pr nu, og han må kunne posisjonere seg bedre enn han er i stand til nå. Jeg liker Fred, men han har en tendens til å havne altfor ofte på etterskudd defensivt.

Samtidig så mener jeg McTominay fortjener å spille i et lag med høyere intensitet enn det United vi har sett i år. Han er ekstremt viktig når man skal opprettholde et ettertrykk, og han er en reell trussel i boksen. Dersom han skal ligge dypt og distribuere, som han har gjort altfor mye i år, så får man ikke utnyttet potensialet hans. Etter mitt syn er han altså en indreløpertype, en slags Darren Fletcher med større "presence".

Skulle United gått over til 4-3-3 så burde vi dermed, etter mitt syn, ha hentet inn en spiller som er mer utpreget defensiv enn Fred. Det ville nok i så måte også betydd "slutten" for enten Fred eller Pogba, ettersom jeg ikke klarer å se en situasjon der begge de to spiller fast (begge er best som VMS, evt VDM). Slik det ser ut nå, så foretrekker jeg nok 4-2-3-1, der man heller satser på å selge Pogba og hente inn en 10er, en DM og en spiss. Mitt tips er å gå for Rice, Eriksen og Mandzukic: tre spillere som samlet sett vil koste mindre enn Pogba i rene overgangsutgifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z
15 hours ago, Snikpellik said:

Kos!

 

Vil bare legge til at Fletcher er ett av mine store forbilder. Han greide å holde seg på toppen av toppnivået med sykdommen han hadde (ulcerøs kolitt) er ufattelig imponerende. Jeg sliter med det selv og at han har greid å holde seg på det nivået med en sykdom som slår deg helt ut står det stor respekt av. Det er egentlig helt uforståelig for meg.
 

For ikke glemme at han er en strålende fyr i tillegg. Synd jeg ikke har sumo, mulig det blir innkjøp :)

Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...