Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt mer snadder:

 

Marcos Rojo tjener like mye som Trent Arnold og Andy Robertson tilsammen.

 

Ashley Young tjener 300 000 kroner mer pr uke enn Leroy Sane.

 

Alexis Sanchez tjener like mye som Aguero og Laporte tilsammen.

 

Sergio Romero tjener mer enn Ederson.

 

Phil Jones tjener like mye som Christian Eriksen.

 

Luke Shaw tjener like mye som N'Golo Kanté.

 

#Ednomics

City betaler bare halve lønnen til sine spillere, resten betales av eierne via ulike avtaler og firma. Så du må nok endre litt på tallene dine.

 

Forøvrig enig i at United betaler så altfor mye i lønn, så bra det ryddes ryddes opp

Lenke til kommentar

Synes du? Jeg synes Chelsea har sett friske ut. Jeg blir veldig overrasket om de havner bak oss på tabellen. Spurs og Chelsea tar nok de to siste CL-plassene med mindre Arsenal forbedrer seg defensivt. 

 

Ja, det synes jeg og med ganske grei margin. Chelsea har kollapset helt flere ganger, verre enn oss. De har startet kampene godt, hvor de har frest ut av startblokkene, prøvd å låse av og i så måte sett friske ut. I 30 minutter. Andreomgangene har derimot vært svakere og man ser hvor fort det tærer på spillerne å opprettholde det aggressive presset. Noen av spillerne har virkelig ikke sett bra ut, som Zouma og Aspi. De har foreløpig en mindre tydelig måte å spille på enn oss.

 

I likhet med Solskjær har Lampard en stor jobb foran seg, for heller ikke han har kommet til noe dekket bord akkurat. Heldigvis for Lampard har han Kanté i bakhånd, og han har gode spillere i Loftus-Cheek og Hudson-Odoi ute med skader. Han bruker også ungdommen, om enn i litt mindre grad enn det Solskjær gjør. Det vil bli en bumpy ride for Chelsea, og for meg er det egentlig helt bingo å si noe om hvor de havner på tabellen. Det kan godt være at de vil bli mye bedre, eller så kan det hende de vil slite hele sesongen. Akkurat som med oss.

 

Ser man på litt underliggende statistikk (xG og xPTS) ser man dog at både United og Chelsea er de to mest "underpresterende" av topp seks lagene. Begge lagene har fått en del dårligere uttelling enn xG-en tilsier. Det kan være flere grunner til det, en av de er at begge har slitt med å kontrollere kampene. En annen grunn er at det kanskje mangler kvalitet, erfaring eller relasjoner siden det er nykomponerte ellevere. Sier ikke at denne statistikken sier alt, men det kan være med å gi en pekepinn på hva som har skjedd så langt og hvor potensialet ligger.

 

 

 

 

Sant som du sier med de siste managerne vi har hatt og spillestilen deres. Det positive med Solskjær er at han tenker langsiktig på kjøpene som blir gjort og hvis han ikke overlever denne sesongen, så kommer neste manager til å få bruk for spillerkjøpene hans. Derfor gjør det meg lite om Solskjær blir sittende en stund til. Jeg tror ikke han er rett mann, men han gjør mye riktig og hjelper klubben i riktig retning. Det trengs flere overgangsvinduer til før vi i det hele tatt kan begynne å måle oss med Liverpool og City. Se bare på laget som startet mot Southampton og benken vi stilte med. Ikke akkurat overraskende at det ble en jevn kamp. 

 

Du mener Solskjær gjør mye riktig og hjelper klubben i riktig retning, men ikke er rett mann? Er han ikke da rett mann til å gjøre den jobben som trengs i klubben nå, å renske ut, bygge et nytt lag med fundament i klubbens verdier? Så må det vurderes om han er rett mann til å vinne oss trofeer senere, hvis den første delen av jobben lykkes. Jeg mener han er på god vei, men som sagt - det blir en bumpy ride. United er i startfasen av sin største endring av spillerstall og filosofi siden Ferguson ga seg og at det endelig skjer noe som virker fremtidsrettet synes jeg er fantastisk.

 

De tre kjøpene som er gjort til nå er spillere Solskjær ønsket, og alle tre har foreløpig vist seg som gode kjøp. Er helt enig i at det vil ta flere vinduer, kanskje 4-5 (gitt at kjøpene minst er på nivå med de i sommer) og at noen av de unge spillerne utvikler seg videre. 

 

 

Ikke ofte jeg er enig med Amorask, men her skal du få +1 fra meg også. For Woodward er kreften som dreper United

 

Jeg er bare delvis enig, for jeg mener like mye hvis ikke mer av skylda må legges på styret som sitter over Ed Woodward. Han er styrets mann. Nesten ingen av de har fotballerfaring og majoriteten er fra Glazer-familien som klart setter økonomisk gevinst fremfor sportslige interesser. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Selvsagt, man er aldri sterkere enn det svakeste leddet. Så enig det. At ledelsen er pil råttent hersker det vel liten tvil om. For å sette ting litt i perspektiv, United ser så dårlige ut nå at jeg får til og med medlidenhet på jobben av kollegaer som er Liverpool-supportere. Klubben er inne en komplett krise spør du meg :(

Lenke til kommentar

Men er krisen større nå enn før Mourinho fikk sparken 18. desember? Jeg mener nei, og at det må bli "verre" før det blir bedre. Noe skjer, kanskje ikke nok, men det skjer og det er på høy tid!

 

Annet nytt: Pogba har meldt forfall til Frankrikes landslagstropp på grunn av ankelskaden, som er litt verre enn først antatt. Guendouzi erstatter ham. Det betyr at skaden er verre enn først antatt, men betyr også at han får mer tid på å forhåpentligvis bli klar til kamp 14. september. 

 

James Garner er også skadet, som er synd etter at han har fått en veldig god start på sesongen for U23-laget. Det var ventet at han skulle bli med i troppen mot Leicester, men det skjer nå sannsynligvis ikke. EL og ligacupen begynner snart, så det er bare å håpe at han blir klar til det. 

Lenke til kommentar

Jeg er bare delvis enig, for jeg mener like mye hvis ikke mer av skylda må legges på styret som sitter over Ed Woodward. Han er styrets mann. Nesten ingen av de har fotballerfaring og majoriteten er fra Glazer-familien som klart setter økonomisk gevinst fremfor sportslige interesser. 

Men det er jo helt vanlig at man har et styrerom som ikke nødvendigvis kan så mye om fotball. Jeg liker til eksempel måten Chelsea, til tross for en uforutsigbar eier, har klart å bli en relativt selvdreven klubb (og ja, jeg sier det med årets transferban i minne).

 

Jeg vet ikke hva Glazers instruerer Woodward i å gjøre og ikke, men jeg mistenker at det hovedsaklig dreier seg om å maksimere profitt. Men én ting er helt sikkert, og det er at Uniteds rekrutteringspolitikk, med enorme driftskostnader og liten sportslig output, ikke er å maksimere profitten. Hadde man i det minste vist at man utelukkende ønsker Bale'er, Pogbaer og så videre, så hadde man valgt en galactico-strategi. Jeg kan derimot ikke tenke meg at noen i hele verden anser Rojo, Jones og Darmian som spesielt inntektsbringende, og heller neppe noe Glazers har tatt del i.

 

Derfor faller jeg tilbake på det at United kunne fått veldig mye tilbake på å ta Woodward bort fra jobben sin, og jeg tror heller ikke at Glazerne nødvendigvis er så ødeleggende i seg selv.

 

Det som skjer nå, er sannsynligvis veldig viktig for fremtidige overgangsvinduer. Ser man litt grovt på det så har salget av Lukaku alene frigjort 85 millioner pund (salg pluss reduserte lønnskostnader). Inkluderer man Darmian så snakker vi altså 90 millioner pund. Om man i tillegg klarer å kvitte seg med Alexis, Smalling, Rojo og Bailly over de neste to transfervinduene, så har United plutselig litt spillerom for Woodward å på ny gjøre ræva avgjørelser på overgangsmarkedet ( :rofl: :rofl: )

Lenke til kommentar

https://www.united.no/nyhetsarkiv/har-lopt-nest-minst-av-alle/?fbclid=IwAR19fRNVXL0RunTSMC7afhhfzJwMQPRWlbXJYhYljZJFIyHGJa1RdbU7nFY

 

Dette er det jeg mener med Solskjærs karisma og evne til å nå gjennom til store stjerner. Heldigvis kan en del ting tallfestes. :)

 

Han ga klar beskjed om at United ikke skulle løpes over. United er likevel helt der nede, både på løpte km og spurter. 

 

Ingen overraskelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke så bekymret for løpingen. Vi har spilt en halv kamp i powerplay, mens Liverpool, Arsenal, City har spilt flere kamper hvor de har kjørt mer kontringsfotball. Våre kontringer har stort sett stoppet før vi starter, på grunn av et balltap langt bak i banen. Jeg antar vi kommer høyere på denne listen etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I powerplay så fordrer det nesten i enda større grad løp for å skape åpninger i motstanderens forsvar. Liverpool spiller også mye powerplay og de står med flest spurter i PL i år (som vanlig). City har også mye mer spurter pr kamp enn United.

 

Da Klopp overtok Liverpool så så man en betydelig endring i antallet spurter allerede i første matchen, borte mot Spurs. Solskjær har nå hatt ni måneder som trener og United er fortsatt i bunnen der. Det er ren kvalitetsforskjell, og alle vet det.

Lenke til kommentar

Men det kan også bety at spillermaterialet ikke er på plass. Fotballspillere er individer med ulikt toppnivå - uansett manager. Jeg mener bestemt at toppnivået er nådd, og jeg forstår Mourinho når han sier at andreplassen i United var hans beste prestasjon noensinne, for stallen blir ikke bedre og klubben ser jo ikke ut som de er villige til å forbedre det heller

 

Det er så mye middelmådigheter i United om dagen at om du hadde fjerne De Gea og Pogba fra stallen og kalt klubben for «Southampton» så hadde ingen stusset på det i det heletatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det har du helt rett i, spillermaterialet er for dårlig. Så kan man jo spørre seg selv hvorfor det er dårlig:

 

1) Man har kjøpt inn spillere som er for svake, enkelt og greit.

2) Man har spillere som er over toppen.

3) Man har ikke klart å gjøre spillerne man har, bedre.

 

Jeg faller på en blanding av 1 og 3, men med hovedvekt på 3. Ser du på de beste trenerne så har de klart å få maksimalt ut av spillerne sine. Harry Kane, en halvtjukk nobody på lån i Leicester, er jo et godt eksempel. Raheem Sterling var et talent, men ikke mer. Van Dijk var en rotete men talentfull stopper i Southampton. 

 

Den moderne manageren er først og fremst en eksellent trener på feltet, som forbedrer spillerne sine. I United har det vært helt motsatt, spesielt med Mourinho. Så han kan, for all del, si at 2. plassen var en strålende prestasjon, og det er nok fordi han er en glimrende kampleder. Men Mourinho klarte aldri å videreutvikle de talentene som fikk sjansen under LvG, noe som kulminerte i at Rashford spilte vingback og Martial og Pogba ville bort.

 

Jeg vet ikke hva som skjer på feltet, men jeg kan se hva som skjer i kampene. Mitt soleklare inntrykk er at Klopp nådde mer igjennom til spillerne sine i løpet av en uke, enn Solskjær har klart på ni måneder.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Men det er jo helt vanlig at man har et styrerom som ikke nødvendigvis kan så mye om fotball. Jeg liker til eksempel måten Chelsea, til tross for en uforutsigbar eier, har klart å bli en relativt selvdreven klubb (og ja, jeg sier det med årets transferban i minne).

 

Det er så mye med driften til Chelsea som er helt på trynet at her orker jeg ikke begynne. De er relativt selvdrevne, men transfer-banen er bare en av konsekvensene av måten de har drevet klubben på. Etter de mistet Emenalo har det gått nedover der også. De har tonnevis med dødkjøtt ute på lån, flørter med FFP og har ikke forsterket seg nok de siste årene.

 

Man kan gjerne ha et styre fullt av bankfolk så lenge de har faglig kompetanse i rekkene under seg. Det har Chelsea hatt tidligere i større grad enn oss, og det har for eksempel Liverpool som kjører en litt annen linje med transferkomité og en sportsdirektør. Han heter Michael Edwards og ble ansatt i... gjett når: så sent som i 2016. Han ble Liverpools første sportsdirektør noensinne, og hadde flere år bak seg i klubben hvor han jobbet med analyse under Dalglish og Rodgers. Siden har det skutt oppover for de.

 

Mens jeg snakker om Liverpool, som er et godt eksempel på hvordan man snur ting den riktige veien kan det nevnes at de ansatte ny CEO i 2017. Han heter Peter Moore, og var tidligere i EA hvor han jobbet med FIFA-spillene. Han tar seg av forretninger, sponsoravtaler og den slags. Akkurat som Ed Woodward gjør i United.

 

Forskjellen her er altså at de har et styre med fotballkompetanse, en sportsdirektør som kjenner klubben, samt en struktur som gjør det mulig for CEO å kun konsentrere seg om forretninger. Liverpool er også en mindre klubb enn oss, de er i større grad avhengig av sportslig suksess for å maksimere profitt og dette vet FSG.

 

Det som skjer nå, er sannsynligvis veldig viktig for fremtidige overgangsvinduer. Ser man litt grovt på det så har salget av Lukaku alene frigjort 85 millioner pund (salg pluss reduserte lønnskostnader). Inkluderer man Darmian så snakker vi altså 90 millioner pund. Om man i tillegg klarer å kvitte seg med Alexis, Smalling, Rojo og Bailly over de neste to transfervinduene, så har United plutselig litt spillerom for Woodward å på ny gjøre ræva avgjørelser på overgangsmarkedet (  :rofl:  :rofl: ) 

 

Man kan ikke bare skylde på Woodward når man ikke liker noe, og gi andre kreden når han gjør noe bra? Jeg mener ikke Woodward nødvendigvis er hele problemet her, det er hele strukturen i klubben hvor Woodward sitter med for mye sportslig ansvar og ikke har en struktur som jobber med en rød tråd i rekrutteringen. Det er styrets (les: eiernes) feil.

 

De tre kjøpene i sommer er veldig lovende alle sammen. Dette er spillere som var på Solskjærs ønskeliste. Woodwards avgjørelser sammen med Solskjærs team denne sommeren har vært veldig gode, så det er lov å håpe at det er starten på en strategi som følges videre også.

 

Når samarbeidet fungerer blir rekrutteringen bra, men problemet er at det hele hviler på forholdet mellom CEO og manager som ikke er gunstig fordi det kan være skjørt på lang sikt. En sportslig leder mellom Woodward og manageren vil være langt mer bombesikkert.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

https://www.united.no/nyhetsarkiv/har-lopt-nest-minst-av-alle/?fbclid=IwAR19fRNVXL0RunTSMC7afhhfzJwMQPRWlbXJYhYljZJFIyHGJa1RdbU7nFY

 

Dette er det jeg mener med Solskjærs karisma og evne til å nå gjennom til store stjerner. Heldigvis kan en del ting tallfestes. :)

 

Han ga klar beskjed om at United ikke skulle løpes over. United er likevel helt der nede, både på løpte km og spurter. 

 

Ingen overraskelse.

 

Jeg kjøper ikke denne "mangel på karisma"-forklaringen. Det var da i såfall ikke samme karisma som fikk spillerne til å løpe fletta av seg og prestere over flere måneder da han kom inn i desember? Karisma alene får ikke spillerne til å løpe mer enn motstanderen. Tror forøvrig heller ikke Solskjær mangler noe som helst karisma, ei heller at spillerne ikke vil jobbe for han, Phelan og Carrick. 

 

Vi har skapt flere sjanser enn motstanderen i alle kampene, scoret færre og sluppet inn flere mål enn xG tilsier. Det er mangel på kvalitet på topp, personlige feil, udyktighet og uflaks i en blanding. Hovedårsaken? Ikke at vi foreløpig ikke løper nok, men at vi kun har spilt fire kamper med et halvt nytt lag og ny spillestil. Likevel har vi vært det beste laget i alle fire kampene, tross svake prestasjoner. Relasjonene må bygges, og det kommer til å ta tid. 

Lenke til kommentar

Man kan ikke bare skylde på Woodward når man ikke liker noe, og gi andre kreden når han gjør noe bra? Jeg mener ikke Woodward nødvendigvis er hele problemet her, det er hele strukturen i klubben hvor Woodward sitter med for mye sportslig ansvar og ikke har en struktur som jobber med en rød tråd i rekrutteringen. Det er styrets (les: eiernes) feil.

Hvordan vet du at det er Glazers som sier nei til å få en sportsdirektør? I en vanlig bedrift så er det stort sett CEO, med best innsikt i daglig drift, som tar grep dersom den interne organiseringen er for dårlig. Dersom Woodward mener at en DoF må på plass, så vil han sannsynligvis bare behøve å orientere Glazers om en endring i sportslig organisering. Dette er neppe noe Avram bryr seg særlig mye om, annet enn at det kanskje vil komme spørsmål rundt hvor profitabelt det er. 

 

 

 

Jeg kjøper ikke denne "mangel på karisma"-forklaringen. Det var da i såfall ikke samme karisma som fikk spillerne til å løpe fletta av seg og prestere over flere måneder da han kom inn i desember? Karisma alene får ikke spillerne til å løpe mer enn motstanderen. Tror forøvrig heller ikke Solskjær mangler noe som helst karisma, ei heller at spillerne ikke vil jobbe for han, Phelan og Carrick. 

Det kan godt ha vært den samme effekten som pleide å ramme Newcastle. Glen Roeder (noen andre som husker han?) tok over laget etter nyttår for en del år tilbake, og vant stort sett alle kampene frem til sommeren, tok dem vel fra nedrykk til topp 6. Så gikk det til helvete.

 

Vil gjerne høre fra noen om de kan forklare hva Solskjær sin stil går ut på, og hvordan man har sett at det har blitt implementert i United-laget. Kanskje jeg blir litt klokere da. :)

Lenke til kommentar

Merkelig å klage på kjøpa iallefall. Relasjonar skal sette seg i midtforsvar - tabben var vel kanskje og ikkje hente Maguire tidligare i vinduet, ikkje at han er feil mann.

Wan-Bissaka er jo et beist, og James har vel notert seg tre scoringer på fire kamper?

For min del klager jeg ikke på kjøpene som OGS har gjort, men heller de kjøpe som ikke ble gjort. Men dette har vært problemet siden Moyes, United er blitt altfor for passive i overgangsmarkedet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Merkelig å klage på kjøpa iallefall. Relasjonar skal sette seg i midtforsvar - tabben var vel kanskje og ikkje hente Maguire tidligare i vinduet, ikkje at han er feil mann.

Wan-Bissaka er jo et beist, og James har vel notert seg tre scoringer på fire kamper?

Klager på mangel på kjøp. Alle så midtbanen var på et forferdelig lavt nivå, bredden vår er elendig og det trengtes minimum 2 kjøp til for at det skulle være et godt vindu. Det skjedde ikke. Det hjelper ikke om vi forbedrer forsvaret vårt på bekostning av å nedgradere både midtbanen og angrepsrekken vår, da er vi like dritt bare på annet vis.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...