Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Blir forresten sliten av all negativiteten nå etter ETT tap. Majoriteten skjønner nok at det er et prosjekt som tar tid, men overraskende mange er ekstremt kritiske til Solskjær. Folk ser ut til å glemme at det er fotball som spilles, og at managere ikke har en eller annen magisk lampe de kan kose litt på så løser alt seg med en gang.

 

Dette var bare Solskjærs 32 kamp. I Peps kamp nummer 32 i City tapte de 4-0 mot Everton, lå på sjetteplass i ligaen ti poeng bak Chelsea. Vi husker alle hvordan det var for Klopp i sin første sesong. Etter 32 kamper hadde Pochettino i Spurs åttendeplassen i ligaen. Uten at Solskjær har bevist like mye som disse folka, så er fellesnevneren her at prosjektene deres har blitt trodd på og at de har fått god tid. Det er det eneste som funker når man må bygge nytt.

Jeg er enig i at en trener må forventes å bruke tid på sitt prosjekt, men jeg tror ikke det kommer til å hjelpe Solskjær.

 

Nå vet ikke jeg hva som sies i garderoben eller på feltet, så jeg må forholde meg til det som skjer i klubben utad:

- Kampplanene har vært mer eller mindre gjennomført svake, og United har ikke vært i stand til å respondere etter å havne under. United har tatt 4/33 poeng (inkl cuper) i kamper der de har havnet under. Spurs klarte tilsvarende i løpet av én kalenderuke nå i seriestarten. Solskjær er rett og slett for svak taktisk, og han har et støtteapparat som hører hjemme på 90-tallet (kanskje med unntak av McKenna).

- Ingen skal komme og fortelle meg at han har karisma nok til å klare å håndtere Pogba, Rashford og Martial. Vi så også hvor enestående ræva de tre ble i det øyeblikket det begynte å bikke imot United i vår. Da var det istedenfor gråstein som McTominay som sto frem, en spiller som er såpass begrenset at han nok bare trenger noen minutter på banen for å holdes fornøyd. Jeg tør påstå at enhver trener kunne fått maksimalt ut av McTominay.

 

Tl;dr: Det jeg prøver å si er at Solskjær er vår nye David Moyes. (men han er mye bedre for klubben enn mourinho)

Endret av Amoralsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at en trener må forventes å bruke tid på sitt prosjekt, men jeg tror ikke det kommer til å hjelpe Solskjær.

 

Nå vet ikke jeg hva som sies i garderoben eller på feltet, så jeg må forholde meg til det som skjer i klubben utad:

- Kampplanene har vært mer eller mindre gjennomført svake, og United har ikke vært i stand til å respondere etter å havne under. United har tatt 4/33 poeng (inkl cuper) i kamper der de har havnet under. Spurs klarte tilsvarende i løpet av én kalenderuke nå i seriestarten. Solskjær er rett og slett for svak taktisk, og han har et støtteapparat som hører hjemme på 90-tallet (kanskje med unntak av McKenna).

- Ingen skal komme og fortelle meg at han har karisma nok til å klare å håndtere Pogba, Rashford og Martial. Vi så også hvor enestående ræva de tre ble i det øyeblikket det begynte å bikke imot United i vår. Da var det istedenfor gråstein som McTominay som sto frem, en spiller som er såpass begrenset at han nok bare trenger noen minutter på banen for å holdes fornøyd. Jeg tør påstå at enhver trener kunne fått maksimalt ut av McTominay.

 

Tl;dr: Det jeg prøver å si er at Solskjær er vår nye David Moyes. (men han er mye bedre for klubben enn mourinho)

Martial tror jeg aldri jeg har sett mer fornøyd enn han er nå i rød drakt...Han smiler jo faktisk i intervjuer - flere ganger!

 

Synes heller ikke argumentet om dårlige kampplaner holder særlig vann. Jeg tror Phelan kjører MYE av taktikken og man-management under kamper, som man så i starten i fjorårssesongen, og selv om han ikke var knallsuksess i Hull-dagene sine, så synes jeg at den mannen kan United.

 

Hører knapt folk snakke om noe annet enn at Solskjær har karisma, jeg... Husk at å være karismatisk er ikke det samme som at folk er villige til å blø og dø for deg (som spillerne alltid var for Ferguson). Der er jeg enig, i at han nok ikke får spillerne til å yte på samme måte som Klopp og Simeone gjør (de er vel kanskje de beste i verden på dette).

 

Skal dog være enig i at sånn laget så ut etter vi havnet under, var noe vaklevorne greier, hvor samtlige i de bakre rekker hvertfall så ut til å miste hodet og få panikk. Det var da vitterlig en positiv forbedring i spill, taktikk og intensitet fra etter 0-1 og frem til utligningen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det nå egentlig så positivt? Klart, United var forventet å bosette seg inn på Palace sin halvdel fra start av, og når de tar ledelsen 1-0 så må man hvertfall forvente at motstanderen går inn i ren forsvarsmodus. Men hvor lang tid tok det fra 1-1 og frem til Palace avgjorde?

 

Karisma handler om å få folk med seg på lasset og å ha en naturlig tiltrekningskraft som gjør at folk rundt deg lytter når du snakker. Solskjær har helt sikkert en viss sjarm, men det er lite med han som minner om noe annet enn en smågutt i et altfor stort og celebert selskap. Som spiller overlevde han ved å ha noen naturlige evner, samt en evne til å la seg underkue nok til å sitte veldig mye på benken og gripe sjansen da den kom. En verdifull spiller i et lag, men neppe en som tok noe mer enn minimalt med plass i en garderobe heller.

 

Det er ikke det at jeg synes Solskjær er forferdelig eller noe sånt, men det syntes jeg ikke Moyes var heller. Det er likevel forskjell på å høre hjemme i Everton eller Molde, og det å kunne håndtere United-jobben.

 

At Phelan kan United i form av at han kjenner historien og kulturen tviler jeg ikke på, men du kommer ikke veldig langt med det i dagens fotball.

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det som er så fint med å være forumbruker og ikke CEO. Man kan se hva som er et problem, men man står ikke til ansvar for å finne løsningen (som selvsagt er langt vanskeligere). :)

Det er en helt grei ting, det er urettferdig å bli satt i en slik situasjon, men du peker bestandig på trenern. Det er liksom din default. Det er derfor jeg spør, for etter så mange forskjellige trenere, så må man vel snart stikke fingern i jorda og tenke at «kanskje det ikke er trenern?»

 

Man kan se på andre klubber og managere og hva som er forskjellen til oss og for meg så er svaret soleklart - det er *ambisjoner* og for oss er mangel på derav. Klart vi skal bygge lag - satse på ung, men det skal spilles fotball i denne perioden også. Og jeg savner en statement fra klubben der de sikter høyt og skyter deretter, vi må få inn mer klasse enn vi har i dag, om vi skal komme oss opp igjen, vi må kjøpe spillere som gjør dette mulig samtidig som vi bygger. For jo dårligere det går fremover, jo verre blir det å hevde seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en helt grei ting, det er urettferdig å bli satt i en slik situasjon, men du peker bestandig på trenern. Det er liksom din default. Det er derfor jeg spør, for etter så mange forskjellige trenere, så må man vel snart stikke fingern i jorda og tenke at «kanskje det ikke er trenern?»

Nei, jeg peker ikke bestandig på treneren, men det stemmer at jeg mener at hverken Solskjær eller Mourinho var det United burde gått for. Etter mitt syn er begge to litt for dinosaur til å være den riktige for United. Jeg var derimot fullstendig imot sparkingen av Van Gaal, selv om resultatene ikke akkurat var på hans side heller.

 

Uniteds største problem er høyere opp i hierarkiet, og spesielt er Woodward en elendig mann å ha om United skal vinne titler. Der Ferguson tidligere var Uniteds røde tråd i seg selv, har klubben nå mistet denne tråden, og man har en rekrutteringspolitikk som er basert på aksjekursen.

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Latterlig å lese det du skriver @Amoralsk som er gjennomsyret av at en blyg spiller på 90-tallet ikke kan fungere som autoritær manager for United i dag. Hadde du faktisk kjent spillere som har spilt under Solskjær (jada skryt skryt) så hadde du visst at dine problemstillinger er ikke-eksisterende. Betyr det at han vil lykkes? Absolutt ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at Solskjær og teamet mangler noe autoritet, og spesielt ikke blant spillerne Amoralsk trekker frem. Han er en legendarisk spiss i United, som Manchester-fødte Rashford sannsynligvis både respekterer og ser opp til. Martial har han (foreløpig med hell) gitt tilbake rollen som spiss, etter at han mistet både nieren og posisjonen da Zlatan kom til klubben. Pogba og Lingard har han kjent siden de var unger, og jobbet med tidligere.

 

Føler meg ganske sikker på at Solskjær nyter større respekt i spillergruppa enn Mourinho - for å si det mildt. En av de tingene han ikke har gjort er å kritisere spillerne offentlig, for eksempel. Det er ingenting som tyder på at han ikke nyter all respekt fra gruppa. At han mangler karisma er jeg heller ikke enig i, men ser heller ikke at man liksom skal ha så mye karisma for å håndtere Pogba. Solskjær er jo kjent som en som sparket deg i leggen om han ble driblet på trening, og på ingen måte en veik type. Han blir beskrevet som en tøff type av tidligere medspillere. Bestekompisen hans var Roy Keane. Come on. Er det utseendet som spiller noen et puss?

 

United er forhåpentligvis i starten på en stor omstillingsfase med mange spillere over middagshøyden som skal ut, og virker endelig å ha en litt mer fornuftig plan for fremtiden hvor vi henter spillere som faktisk skal passe inn i klubben og til en spillestil som ligger tett opp mot Uniteds klassiske måte å spille. Da tror jeg det var klokt å gå for en trener som kjenner klubben godt, som fansen og spillerne har sett bilder av langs veggene på Old Trafford. Jeg tror ikke trenerteamet er noe dårligere taktisk, eller at analyseteamet er noe dårligere enn i andre klubber. 

 

Det blir en berg- og dalbane, men er det noe vi vet nå som vi ikke visste før sesongen startet? Alle vet at det blir en vanskelig sesong, den forrige var jo helt grusom, vi blir ikke plutselig. At vi nå har en manager som får inn spillere som passer inn og ikke viser noen nåde med de som er for dårlige er en god start. Og ikke tro et sekund at han er fornøyd med overgangsvinduet, han vet like godt som alle andre at vi burde hatt inn 1-2 spillere til. Senest etter vi kjøpte Maguire sa han "we're hoping for one or two more players". Det fikk han ikke. 

 

Vi vet at Uniteds største problem er styret og gjengen over manageren, men jeg tror ikke det er mange bedre kandidater enn Solskjær til å ta opp den kampen nå.

 

-

 

Dårlig nytt: Shaw er ute i opptil en måned med hamstringskade. Martial skal undersøkes, men det er ikke sikkert han heller blir klar. Heldigvis hadde Young faktisk et bra innhopp, og Shaw er etter min mening et av våre svakeste ledd, så det bør gå greit.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Latterlig å lese det du skriver @Amoralsk som er gjennomsyret av at en blyg spiller på 90-tallet ikke kan fungere som autoritær manager for United i dag. Hadde du faktisk kjent spillere som har spilt under Solskjær (jada skryt skryt) så hadde du visst at dine problemstillinger er ikke-eksisterende. Betyr det at han vil lykkes? Absolutt ikke.

Så du kjenner en Molde-spiller eller noe? Er det relatert til den ekstremt mye større klubben han nå trener?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og da spør jeg om hvorfor du tror du kan relatere Solskjærs respekt hos Ola Nordmann til de stjernene han jobber med i dag. Alle kan ha respekt i medgang, men sist gang det buttet imot så kollapset jo alt, hadde man ikke vært avbrutt av en sommerferie så må gudene vite hvor langt ned United hadde havnet.

 

Solskjær har jo forresten også vist tidligere at han er veldig gutteklubben grei, noe Josimar så pent avdekket for noen år tilbake. Han hentet inn trenere som er av den gamle skolen, kompiser og bekjente fra tiden i Norge og United. Det hele virker veldig småklubb-aktig, og assosiasjonene til Moyes kommer fort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Altså, det er ganske åpenbart at det er lov å stille spørsmålstegn på at en trener som har gjort det greit i Molde og katastrofe i Cardiff skal få lov til å ta over verdens største klubb. Spesielt når resultatene er som de er, hadde det vært motsatt at det startet dårlig og tok seg oppover mot slutten av forrige sesong hadde det vært milevis bedre, da hadde vi sett en fremgang. Jeg leste en stat at siden vi vant mot PSG så har Ole og gjengen tatt nok poeng til å komme på 17 plass i PL (noen må gjerne dobbeltsjekke meg her). Om det så stemmer så er det så ræva dårlig at uansett manglene på stallen vår så er det begredelig dårlig.

 

Når det er sagt så er det ikke vits å tenke på sparking nå, muligens etter sesongen om det overhodet ikke bedrer seg. Det vil det sikkert ikke med ny manager heller, siden styret ovenfor har ett sterkt ønske om å ødelegge klubben før de eventuelt selger den videre.

Lenke til kommentar
Når det er sagt så er det ikke vits å tenke på sparking nå, muligens etter sesongen om det overhodet ikke bedrer seg.

Neida, det er jeg helt enig i. Sparking midt i sesongen fører sjelden med seg noe godt med mindre man har en klar plan for hva som skal skje f.o.m sommeren av.

 

Håper Solskjær motbeviser meg.

Lenke til kommentar

Deilig med litt ordentlig diskusjon og meninger her igjen! En ting er sikkert, ingenting er kulere enn om Solskjær lykkes i United og blir der i mange år. Honeymoon-perioden i vinter var helt fantastisk, det føltes nesten som en drøm å være litt tilbake der vi var før. Det var muligens bare en drøm også...

 

Så er det er klart man skal kritisere. Resultatene på våren var helt forjævlige, manageren har ansvar for det selv om han tok over gråstein - så dårlige som vi var da må han ta litt av skylda for. Kanskje han burde kjørt inn Romero der og, tabbene til De Gea kostet oss muligens topp fire. Lett å si i ettertid kanskje. Det er flere ting også, som for eksempel at United ikke startet med en kreativ nok spiller i tieren nå mot Palace. Vi visste det ville bli en kamp mot etablert (laget gjorde mer enn nok til å score likevel, men det ville seg ikke). 

 

Jeg mener det er viktig å skille mellom slutten av forrige sesong og denne. Vi visste det ville bli en reset i sommer med et annet treningsregime, ikke minst en full pre-season som vi egentlig ikke hadde før forrige sesong. Det handler om å spille inn et lag på nytt, med nye spillere, nykomponert forsvar, nye roller og å angripe sesongen på en annen måte. Det tar rett og slett bare tid, og med litt tynn og baktung tropp så taper vi garantert poeng. Denne sesongen er nødt til å være en "processssss" som Van Gaal kalte det i sin tid.

 

Også gikk det jo faktisk ganske bra både mot Chelsea og borte mot Wolves hvor vi var en straffemiss unna tre poeng. Fire poeng fra de to kampene er en bra start, og det så mye bedre ut enn i mai. Lett å glemme det etter forrige kamp, som ødela litt det vi var i gang med og alt gikk galt. 

 

Hvis man ser litt bak resultatene så er den andreomgangen mot Chelsea og førsteomgangen mot Wolves det vi må sikte etter. Da var vi virkelig gode og så ut som et ordentlig topplag. Både kontrollert, effektivt og moro å se på hvordan vi bygde opp spillet.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Men eg trur likevel ikkje Ancelotti nødvendigvis hadde gjort trenerjobben bedre.

 

Ancelotti er en av mine favorittmanagere! Men hvis United skal finne tilbake til seg selv, bruke akademispillere og satse ungt tror jeg ikke han hadde passet inn så godt nå. Han er vel mest kjent for å være et geni på å håndtere egoer og stjernelag så kanskje det er han som burde ta over etter Solskjær har vunnet CL og PL :p

Lenke til kommentar

Ja, og da spør jeg om hvorfor du tror du kan relatere Solskjærs respekt hos Ola Nordmann til de stjernene han jobber med i dag. Alle kan ha respekt i medgang, men sist gang det buttet imot så kollapset jo alt, hadde man ikke vært avbrutt av en sommerferie så må gudene vite hvor langt ned United hadde havnet.

 

Hvem er det av stjernene på United du tror Solskjær ikke har 100% respekt hos? Pogba? Maguire? Vet ikke hvor gammel du er, men en leder trenger ikke se sur og gretten ut for å få respekt. Kanskje det er like før det går under for Liverpool også da, med Klopp?

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...