Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

er denne noe bedre å klokke?

her

 

har du tips til bedre ram som ikke koster mye mer?

 

pcen vil bli brukt til alt mulig og etter vert spill... men har iikke råd til mye bedre nå..

 

meningen er at den skal vere brukbar og ha store oppgraderingsmuligheter, (graffikken er ikke helt riktig da jeg får "låne" et nesten likt men agp av en kammerat)

5426570[/snapback]

Som jeg sier, det er ingen garantier for at en overklokk kan nå 2.9 GHz, uansett prosessor, produsent, stepping. Men det er jo muligheter for å velge den CPU'en som gir størst sjangser.

 

Som samye83 sier, det er vanskelig å skaffe en Opteron som har størst sjangser for å nå 2.9 GHz. (men du verden, heftige maskiner han har ;))

 

Du trenger iallefall en RAM-brikke til av samme sort (2 stk. tilsammen!). Det vil tjene deg bedre enn å kjøpe en dyrere brikke. Socket 939 sin sterke side er Dual-Channel, som bør brukes.

En opteron 146 med noen lunde grei stepping skal iallfall klare 2.8-2.9ghz. Men problemet er jo hvor skal du få tak i en sånnen? Eneste stedet som jeg har sett til nå er ebay. Sørg å skaffe deg en cabye stepping  :thumbup:

5426721[/snapback]

 

ser shg får den in snart...

Lagerstatus: Forventet på lager den 01-02-2006...

5426967[/snapback]

Fra SHG.no:

"Opteron Model 146 (2.0 GHz), 1MB Cache, 0.13 Micron, Hyper Transport 1000MHz, Singel Core, Socket 939, BOX"

 

0.13 micron? Det er jo ikke så ekstremt overklokkingsvennlig. Skrivefeil hos SHG?

5426980[/snapback]

 

kansje best å bare gå for 144?

 

blir ikke pc før til sommeren...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5426980[/snapback]

kansje best å bare gå for 144?

 

blir ikke pc før til sommeren...

5427037[/snapback]

Vil du spare penger så er det like greit å velge 144. Det er nok muligheter for litt overklokking uansett. Jeg oppdaterte min forrige post forresten, gjorde litt research ;)

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Velger du 144 bør du velge best mulig hovedkort og minne for overklokking. Den lider veldig av multiplieren på 9. Velger man 148 stilles det lavere krav til hovedkortet.

 

Chipsettet mitt stopper på 305, som gir 2745MHz på prosessoren, på stock kjøling og 1.450V.

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar
Amd 3700+ san diego er en god overklokker også. Når 2.8ghz ganske greit vil jeg tro. Eller tar jeg feil?

 

Edit: Søk på engelsk, tysk og amerikansk ebay. Det er en del opteron der.

5427531[/snapback]

 

Joda, hvis jeg er heldig så kan jeg vel klare det. Hvis jeg klarer det så skal den jo yte likt som en fx-57 :D . Men hovedkortet klarer vel å følge med?

Orker ikke å styre med å kjøpe fra utlandet tror jeg...

Lenke til kommentar
et lite spørsmål:

får jeg montert en überkjøler typen big typhoon eller http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=ZALCNPS7B-C på dette hk?

Har en vanlig "pinglekjøler fra før av" og denne støyer bare for mye...

5429337[/snapback]

 

Jeg kan i hvert fall anbefale den her: https://prisguiden.no/produkt/37424

Jeg skal montere den selv på dette hovedkortet, så får vi se ;) . jeg kjenner en som har den, og den er meget effektiv. Den veier 530g, men den skrus godt på plass, så det har ikke vært et problem :)

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp spilt i cirka 1,5 time.

Når jeg kom tilbake til windows så jeg at viften på CPU gikk 1000 omdreininger fortere enn vanlig. Er dette normalt? Dette hovedkortet har da vel ikke regulering på viftehastigheten til CPU, såvidt jeg vet?

Legger ved et screenshot

post-36129-1137258309_thumb.jpg

Endret av knutroe
Lenke til kommentar
Det kan hende at cpu kjøleren har temperatur sensor som regulerer hastigheten. Stock kjøleren som kommer med x2 3800 har i allefall det.

 

Stock kjøleren som kom med min AMD Venice 3000 hadde også det!

5441703[/snapback]

 

Ikke selve kjøleren men hovedkortet regulerer vifta på kjøleribben alt etter temperatur på Prosessoren.

Lenke til kommentar
Ikke selve kjøleren men hovedkortet regulerer vifta på kjøleribben alt etter temperatur på Prosessoren.

 

Dette er nok feil desverre.

Asrock DUALsATA2 har ikke noen regulering på CPU-vifta.

Denne får en konstant spenning.

 

Jeg erfarte for første gang at denne vifta har innebygd regulering når jeg prøvde å pakke alle delene mine inne i et trangt HTPC kabinett.

Tross ingen som helst regulering fra hovedkort spant vifta opp på et helt sinnsykt turtall

(Noe som ikke er så rart , fordi CPU krøp -godt- over 70C)

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har tenkt til å bestille det hovedkortet her. Er det noen som kan bekrefte at minnebrikken og sånt vil passe sammen? Jeg legger med handlelisten min:

5417546[/snapback]

 

Jeg bumper meg selv her. Jeg bestilte nemlig det oppsettet her i dag, men jeg byttet ut cpuen med en x2 3800+. Vil det fungere fint? Noen problemer som kan oppstå?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Den X2 3800+ bør nok fungere helt fint. Litt problemer i inkjøringsfase blir det nok. Skal du klokke? Det ser ut som om kortet ikke klarer å kjøre RAM på 1T, i hverfall ikke med min Opty 146. Det kan hende det blir bedre med din x2 3800+. Vil gjerne høre fra deg om dette.

 

Staljin

Lenke til kommentar
Hei,

 

Den X2 3800+ bør nok fungere helt fint. Litt problemer i inkjøringsfase blir det nok. Skal du klokke? Det ser ut som om kortet ikke klarer å kjøre RAM på 1T, i hverfall ikke med min Opty 146. Det kan hende det blir bedre med din x2 3800+. Vil gjerne høre fra deg om dette.

 

Staljin

5443012[/snapback]

 

Hæ? Må jeg kjøre 2t selv med når jeg har 2x1gb? Trodde det bare var hvis jeg hadde 4 brikker jeg? :dontgetit: Jeg skal overklokke ja, jeg bestilte pc4000 ram :D . Men hva slags problemer i innkjøringsfasen kan oppstå?

Lenke til kommentar
Hei,

 

Den X2 3800+ bør nok fungere helt fint. Litt problemer i inkjøringsfase blir det nok. Skal du klokke? Det ser ut som om kortet ikke klarer å kjøre RAM på 1T, i hverfall ikke med min Opty 146. Det kan hende det blir bedre med din x2 3800+. Vil gjerne høre fra deg om dette.

 

Staljin

5443012[/snapback]

 

Hæ? Må jeg kjøre 2t selv med når jeg har 2x1gb? Trodde det bare var hvis jeg hadde 4 brikker jeg? :dontgetit: Jeg skal overklokke ja, jeg bestilte pc4000 ram :D . Men hva slags problemer i innkjøringsfasen kan oppstå?

5443341[/snapback]

 

2t gir ikke rare ytelsesforskjellen fra 1t. Bare se her: http://techreport.com/etc/2005q4/mem-latency/index.x?pg=1

Lenke til kommentar

Jeg vil nok tro at 1T har mye mindre betydning for en med 2Gb RAM enn for en med 1GB RAM i de situasjoner der mye RAM blir brukt.

 

En logisk tankegang er f.eks. når jeg spiller BF2 så bruker den så mye som 1.1GB RAM. Nå jeg vet at det er snakk om et par sekunder hvor så mye RAM blir brukt, men jeg vet at spillet ikke er spillbar i disse momentene.

 

Så tenker jeg (altså logisk) at dersom jeg har mer båndredde så skal det gå litt bedre, noe det faktisk gjør siden jeg har så pass kraftig CPU (Opteron [email protected]). Det går ikke helt problemfritt, men jeg har merket at spiller er ikke spillbar i kortere perioder med 1T enn med 2T.

 

Skal nok skaffe meg 2GB jeg og.

 

Staljin

Lenke til kommentar

Lurer litt på å kjøpe meg et sånt hovedkort. Jeg har Power Color X850 XT PE 256MB skjermkort. Det skjermkortet tar jo to pci plasser nå. Ser at det er bare 3 pci kort plasser på dette hovedkortet. Lurer litt på hvor AGP kortplassen er på dette hovedkortet. Her er Bildet.. Noen som kunne forklere meg det? Jeg hvet at den aller øverste gule porten er den fremtidige "Future CPU" slot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...