Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lot cmos batteriet være ute i noen timer, og nå fungerer plutselig alt igjen. Merkelige greier... =)

 

Lot memtesten kjøre 2 pass, uten å finne noen feil. Forhåpentligvis fungerer alt fint nå  :dribble:

5410908[/snapback]

 

Jeg tror det skal holde, det. Hvis RAM er gåen så får du gjerne (men ikke altid) feil med en gang. Fersk instalasjon av Windows hjelper også en del. Vet ikke om du har gjort det.

 

Staljin

Lenke til kommentar
Lot cmos batteriet være ute i noen timer, og nå fungerer plutselig alt igjen. Merkelige greier... =)

 

Lot memtesten kjøre 2 pass, uten å finne noen feil. Forhåpentligvis fungerer alt fint nå  :dribble:

5410908[/snapback]

 

Jeg tror det skal holde, det. Hvis RAM er gåen så får du gjerne (men ikke altid) feil med en gang. Fersk instalasjon av Windows hjelper også en del. Vet ikke om du har gjort det.

 

Staljin

5411857[/snapback]

 

Jeg instalerte fersk windows rett etter overgang fra Socket A til Socket 939. Nå som jeg har oppdatert til 1.50 har jeg ikke opplevd noe ustabilitet, men jeg kan desverre ikke øke vcore. Om jeg tar mp/vcore på manuell, kan jeg sette den til maks 1v... Kanskje en annen bios låser opp døren til overklokkingshimmelen?

 

Sitter med en Opteron 165. Er den multipl... låst?

 

Ustabilitetet kan ha hendt fordi jeg ikke hadde strammet kjøleren til prosessoren skikkelig. Aldri montert en S939 kjøler før, og trodde håndtaket var der kun for å gjøre ting enklere :blush:

Lenke til kommentar
Sitter med en Opteron 165. Er den multipl... låst?

 

Ustabilitetet kan ha hendt fordi jeg ikke hadde strammet kjøleren til prosessoren skikkelig. Aldri montert en S939 kjøler før, og trodde håndtaket var der kun for å gjøre ting enklere  :blush:

5415566[/snapback]

 

Hei,

 

CPU multipl. er delvis låst, fordi den kan reduseres, men ikke økes. Du må si deg heldig at cpu har overlevd. Disse Opteron CPU tåler ikke like mye varme som den gamle XP serien.

 

Staljin

Lenke til kommentar

Ser det er en del som har hatt problemer med ny SATA-2 HDD og legge inn denne som system/boot disk med windows XP.

 

HDD:

Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM

BIOS 1.20

 

Koblet først til SATA-2 porten på MOBO. Satte den i IDE modus. Syntes det var noe sporadisk når HDD ble oppdaget i BIOS. Når den ble oppdaget i BIOS prøvde jeg å boote med Windows XP boot cd. Der kom ikke disken frem som en mulig partisjon å legge windows på.

 

Flyttet HDD over til SATA-1 porten, og satte den i NON-Raid. Nå fikk jeg til å partisjonere HDD fra Windows XP CD'en. Fikk dog ikke partisjonert den mer enn 133 GB (eller noe sånnt). Dette fant jeg ut var på grunn av at dette ikke var SP2. Jeg ga F i det, og lagde en partisjon. Gikk greit. Men kunne fremdeles ikke installere windows, stoppet opp ved "Hardware Detecting" eller noe sånnt. Vel, glemte å skrive ned nøyaktig hva som gikk feil når, og nå har jeg jo selvfølgelig glemt det.

 

Uansett, problemet så ut til å løse seg idet jeg også i tillegg koblet til min gamle IDE 133 HDD. Når jeg da valgte fra Windows CD å legge windows inn på min nye SATA-2 disk, godtok den det, men den ønsket å legge boot delen på min gamle HDD. Det jeg fant ut var at ved å sette i BIOS "PCI IDE BusMaster" til DISABLED fant den HDD, og XP kunne installeres som det skulle.

 

Så kjørte jeg opp XP fra ny HDD, satte opp alt, installerte SP2 og det som fulgte med av drivere til MOBO (hentet nyeste versjoner av alt på Asrock.com). Kjørte windows litt, testet at alt så ut til å være på plass. Så flyttet jeg HDD fra SATA-1 til SATA-2 porten på MOBO. Satte den i SATA mode og kjørte opp.

 

Da fungerte alt topp, og systemet kjører på SATA-2. Noe mye fingerknot vil jeg si. Virker som om andre har fått det til lettere, og kan være mange grunner til det. Men nå virker det for meg, og jeg er fornøyd med systemet. :)

Lenke til kommentar
hei

 

har sett på dette kortet i denne., noen som vet om derre går fint og om det funker å klokke cpuen til 2,9 (noe han her sier å ha klart)?

5425560[/snapback]

Hva skal du bruke denne maskinen til?

 

Uansett, det at en CPU går til 2.9 GHz er veldig tilfeldig og varierer fra CPU til CPU. Det er ingen garantier at CPU'en greier 2.2 GHz for den slags skyld. Dette gjelder ALLE CPU'er, så du er klar over dette.

 

Ikke så heftig minne, men å klokke ned minnefrekvensen kan jo gi mer MHz så kan overklokkes til CPU'en. Med andre ord, du kan overklokke med denne maskinen. Om den når 2.9GHz tror jeg ikke, men det er jo alltids noen som er heldige ;)

Lenke til kommentar

er denne noe bedre å klokke?

her

 

har du tips til bedre ram som ikke koster mye mer?

 

pcen vil bli brukt til alt mulig og etter vert spill... men har iikke råd til mye bedre nå..

 

meningen er at den skal vere brukbar og ha store oppgraderingsmuligheter, (graffikken er ikke helt riktig da jeg får "låne" et nesten likt men agp av en kammerat)

Lenke til kommentar
En opteron 146 med noen lunde grei stepping skal iallfall klare 2.8-2.9ghz. Men problemet er jo hvor skal du få tak i en sånnen? Eneste stedet som jeg har sett til nå er ebay. Sørg å skaffe deg en cabye stepping  :thumbup:

5426721[/snapback]

 

ser shg får den in snart...

Lagerstatus: Forventet på lager den 01-02-2006...

Lenke til kommentar
er denne noe bedre å klokke?

her

 

har du tips til bedre ram som ikke koster mye mer?

 

pcen vil bli brukt til alt mulig og etter vert spill... men har iikke råd til mye bedre nå..

 

meningen er at den skal vere brukbar og ha store oppgraderingsmuligheter, (graffikken er ikke helt riktig da jeg får "låne" et nesten likt men agp av en kammerat)

5426570[/snapback]

Som jeg sier, det er ingen garantier for at en overklokk kan nå 2.9 GHz, uansett prosessor, produsent, stepping. Men det er jo muligheter for å velge den CPU'en som gir størst sjangser.

 

Som samye83 sier, det er vanskelig å skaffe en Opteron som har størst sjangser for å nå 2.9 GHz. (men du verden, heftige maskiner han har ;))

 

Du trenger iallefall en RAM-brikke til av samme sort (2 stk. tilsammen!). Det vil tjene deg bedre enn å kjøpe en dyrere brikke. Socket 939 sin sterke side er Dual-Channel, som bør brukes.

En opteron 146 med noen lunde grei stepping skal iallfall klare 2.8-2.9ghz. Men problemet er jo hvor skal du få tak i en sånnen? Eneste stedet som jeg har sett til nå er ebay. Sørg å skaffe deg en cabye stepping  :thumbup:

5426721[/snapback]

 

ser shg får den in snart...

Lagerstatus: Forventet på lager den 01-02-2006...

5426967[/snapback]

Fra SHG.no:

"Opteron Model 146 (2.0 GHz), 1MB Cache, 0.13 Micron, Hyper Transport 1000MHz, Singel Core, Socket 939, BOX"

 

0.13 micron? Det er jo ikke så ekstremt overklokkingsvennlig. Cabye versjonen er i det minste 0.09 micron og de overklokker vanligvis mer enn 0.13 micron versjonen.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...