Gå til innhold

-100c Cascade til Stoolman


Anbefalte innlegg

Hva skal jeg si Kjell Erik...Dette ser jo bare mildt sagt himla bra ut.. likte løsningen med det termometert... Er R507 gassen bare for testing eller kjøres det R507 på første steg og R1150 på andre steg... Her har jeg meget begrensede kunnskaper................ foreløpig...

 

Snakket med min kone i stad, og hu fikser gratis sider til oss..

Nå begynner også FFFOK å ta form...

hehe.. noen som lurer på hva FFFOK står for?

 

 

507 gassen er den som skal være på steg 1 :)

 

Kult med gratis sider :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort litt til nå men kommer ikke videre før resten av delene kommer fra Texas :)

 

Her er et bildet av bryterne. De er koblet slik at man ikke kan starte steg 2 før steg 1 er startet.

 

cascade-brytere.jpg

 

Her er et par oversiktbilder slik at dere kan se hvordan det ser ut så langt.

 

cascade-oversikt1.jpg

 

cascade-oversikt2.jpg

 

 

Det er mye jobb igjen men det går da framover :)

Lenke til kommentar

Det er nesten så jeg ikke tror hva jeg ser?

Det der begynner jo å bli riktig så omfangsrikt, og nå begynner i alle fall jeg å få øynene opp for hvor komplisert det er å rigge sammen slikt utstyr!

Og alt sammen "bare" for å kjøle ned en CPU til rekordsettende ytelser.

Man MÅ jo være entusiast for å holde på med slikt! Og heldigvis for at de finnes! :yes:

 

Stå på, dette er jo bare utrolig morsomt å følge med på! :thumbup:

 

Btw; Deler fra Texas?? Hva har de der, som vi ikke har her?

Lenke til kommentar

Den skal kjøles med ja :)

 

Den vil nok ha en mellom -85 og -100c på evaporatoren som festes til prosessoren :)

 

Men denne er til Stoolman, selv har jeg en 3. steger (tre kompressorer) som kjøler ned til ca -120c :) Så med min cascade på CPU og Stoolman sin på skjermkortet kan vi leke litt . Mitt neste prosjekt blir en casade med 2 evaper på -100c hver seg, Da snakker vi om å kjøle SLI eller Crossfire kort !!!

Endret av Overklokk
Lenke til kommentar

Jepp... dette ser bra ut Kjell Erik...SÅ var det bare å vente på Chilly1-delene ta med seg en rigg eller to og kjøre til gokk for å tune...

Blir spennende å se hvilke temps denne gir på dåttan.. og forøvrig på 600 serien til Intel...

 

Når andre greier over 6,5 ghz.. så må jo jeg få dette til også..

Lenke til kommentar
Kan noen kort og enkelt forklare meg hva i alle slags dager dette er for noe rart? :)

Det regner jeg med at Kjell Erik vil gi deg et bedre svar på, men i korthet går det ut på å kjøle ned CPU (evnt GPU) med en avansert form for kompressorkjøling.

I prinsippet er det samme teknikk som brukes i kjøleskap / dypfrysere, men altså i en mye mer komplisert form.

Lenke til kommentar
Kan noen kort og enkelt forklare meg hva i alle slags dager dette er for noe rart? :)

Hei,

 

Dette er en kompressor basert fasekjøler med to kompressorer altså e Cascade.

 

Den er bygget slik at den første kompressoren kjøler ned en kobberkveil (varmeveksler) til ca -50c med R507 gass. inne i denne varmeveksleren blir det pumpet en gass med navnet R1150 fra kompressor nr2. For at R1150 skal kunne kondensere må den kjøles ned i varmeveksleren før den pumpes videre til kjøleblokken(evaporatoren). Når den kommer inn i evap så koker den av med en temperatur på ca -110c. Dette sørger for at evaporatoren blir svin kald og kjøler ned CPU eller GPU.

 

Det er ikke så lett å forklare dette men håper at dere skjønner litt av prinsippet.

Endret av Overklokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...