Gå til innhold

Hva er din holdning til piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Jeg benytter meg som regel bare av fri programvare, så akkuratt der har ikke jeg noe problemer. Men, hender jeg laster ned en sang i ny å ne, uten dårlig samvitighet. Har ikke noe i mot piratkopiering.

 

EDIT: Jeg syntes det å f.eks laste ned et album, og det å stjele et i en butikk er to heeelt forskjelige ting!

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Jeg benytter meg som regel bare av fri programvare, så akkuratt der har ikke jeg noe problemer. Men, hender jeg laster ned en sang i ny å ne, uten dårlig samvitighet. Har ikke noe i mot piratkopiering.

 

EDIT: Jeg syntes det å f.eks laste ned et album, og det å stjele et i en butikk er to heeelt forskjelige ting!

7055441[/snapback]

 

Javist er det det,det en stjeler på nettet er jo mye lettvintere og gir liten ingen risiko for å bli tatt, desverre :cry:

Lenke til kommentar
Jeg benytter meg som regel bare av fri programvare, så akkuratt der har ikke jeg noe problemer. Men, hender jeg laster ned en sang i ny å ne, uten dårlig samvitighet. Har ikke noe i mot piratkopiering.

 

EDIT: Jeg syntes det å f.eks laste ned et album, og det å stjele et i en butikk er to heeelt forskjelige ting!

7055441[/snapback]

 

Javist er det det,det en stjeler på nettet er jo mye lettvintere og gir liten ingen risiko for å bli tatt, desverre :cry:

7056269[/snapback]

 

Er vi ikke ferdig med dette? Kopiering er ikke tyveri. La oss for engangs skyld kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar
Min raske konklusjon er at det naturligvis er ulovlig å piratkopiere, men å stjele; det er det alldeles ikke.

7060574[/snapback]

 

 

Og hvorfor skulle dette være så "naturligvis"? Det er ikke spesielt naturlig at det skal være ulovlig ser du, det er bare fordi skurkestaten sier det, at det er det.

 

Å kreve eierett til en ide er hinsides virkeligheten fordi et ubegrenset antall mennesker kan råde over samme ide på samme tid, dessuten medfører det begrensninger på andre menneskers mulighet til livsutfoldelse; altså frihetsberøvelse.

 

Det er vanskelig for mange å innse dette siden eierett til ideer er blitt livsgrunnlaget til mange forskjellige yrkesgrupper. Tingen er at artistene må innrette seg etter hvordan markedet fungerer, og ikke markedet etter artistene, ved innføring av ulover.

Lenke til kommentar
Jeg benytter meg som regel bare av fri programvare, så akkuratt der har ikke jeg noe problemer. Men, hender jeg laster ned en sang i ny å ne, uten dårlig samvitighet. Har ikke noe i mot piratkopiering.

 

EDIT: Jeg syntes det å f.eks laste ned et album, og det å stjele et i en butikk er to heeelt forskjelige ting!

7055441[/snapback]

 

Javist er det det,det en stjeler på nettet er jo mye lettvintere og gir liten ingen risiko for å bli tatt, desverre :cry:

7056269[/snapback]

 

Er vi ikke ferdig med dette? Kopiering er ikke tyveri. La oss for engangs skyld kalle en spade for en spade.

7059081[/snapback]

 

 

Jovisst er vi det,jeg har forklart gang på gang at jeg annser det å tilegne seg andres eiendom på uerlig vis som tyveri,alikevel må noen kommentere det gang på gang på gang.

Hvorfor ikke heller akseptere at jeg har et annet syn enn deg,så hadde den saken vært grei for lenge siden ? :whistle:

Lenke til kommentar
Jovisst er vi det,jeg har forklart gang på gang at jeg annser det å tilegne seg andres eiendom på uerlig vis som tyveri,alikevel må  noen kommentere det gang på gang på gang.

Hvorfor ikke heller akseptere at jeg har et annet syn enn deg,så hadde den saken vært grei for lenge siden ?  :whistle:

7064672[/snapback]

 

Fordi vi må være konkrete med definisjoner i denne debatten. Det går ikke an å mene at kopiering er stjeling, fordi en stjeler ingenting ved å kopiere. En lager kun en kopi, og eieren har ikke mistet noe. Det er helt 'legitimt' å mene at det å kopiere andres eiendom er feil, galt og ille, men du kan ikke si at det er det samme som å stjele. Kopiere å stjele er to forskjellige verb vi må skille mellom i denne debatten.

 

Jeg aksepterer at du har et annet syn, selv om det er morsomt at du til stadighet sier at jeg ikke gjør det. Alt jeg sier er at å stjele ikke er det samme som å kopiere, det er to helt forskjellige handlinger. Det eneste en gjør ved å blande disse begrepene er å forpeste diskusjonen ved å gjøre den uklar.

Lenke til kommentar

ville bare si noe her. leste en artikkel på hardware sida her at man ikke skal kunne bruke windows vista på mere en 2 maskiner (ikke samtidig)

det vil si at hvis jeg bytter maskin mer en en gang så må jeg kjøpe ny lisens.

 

jeg kan ikke si at jeg syntes det er rimelig å måtte gjøre det siden jeg da allerede har kjøpt og fremdeles har en orginal cd/dvd og produktnøkkel. da er den kjøpt og betalt og jeg burde få lov å bytte hardware så ofte jeg vil.

 

hvis den artikelen stemmer så kommer jeg til å kjøpe 1 orginal kopi av vista med key og når den slutter og virke fordi jeg har byttet for mye hardware så kommer jeg til å bruke en pirat. siden jeg da allerede har betalt for min vista så er jo ikke det å stjele, jeg vil jo bare kunne bruke det jeg har betalt for.

 

lurer bare på hva dere syntes om kopiering / stjeling i denne samenheng.

 

1. jeg har kjøpt min lovlige vista.

2. har byttet hardware litt ofte og vista slutter og virke.

3. laster ned en pirat vista og innstalerer i stedet for min lovlige versjon.

4. sitter med en vista som virker og lurer på om jeg er kriminell?

 

hvordan ville dere definere denne? er jeg kriminell og burde låses inn?

 

jeg liker windows og har jo da betalt for den, jeg er bare ikke enig i at jeg skal måtte kjøpe det flere ganger fordi jeg oppgraderer maskina.

 

ville bare slenge med dette for å gi et eksempel på utvikleres grådighet og likegyldighet ovenfor oss forbrukere som er med på å fremme pirater.

Lenke til kommentar

Eksempelet du nevner er vel god grunn til å slutte å like windows? :p

Jeg ville absolutt ikke kalt deg en kriminell, men hva vår kjære justisminister ville gjort er vel en annen sak... Etter at han hadde spurt "Vista? Hva?" er det nok gode muligheter for at du hadde blitt tiltalt.

 

Det finnes et unntak som gjør det lovlig å ta en kopi for å spille av på relevant avspillingsutstyr, men jeg har en mistanke om at Vista ikke vil regnes som (søt) musikk...

 

Hvis de ikke inkluderer en mulighet for å deaktivere enn Vista-lisens for så å installere den på en annen maskin har Microsoft mistet en del skruer siden sist noen av dem hørte ordet forbruker, og jeg håper bare inderlig at det du skriver i posten din ikke kommer til å være virkelighet når vista blir lansert.

Lenke til kommentar

lurer bare på hva dere syntes om kopiering / stjeling i denne samenheng.

 

1. jeg har kjøpt min lovlige vista.

2. har byttet hardware litt ofte og vista slutter og virke.

3. laster ned en pirat vista og innstalerer i stedet for min lovlige versjon.

4. sitter med en vista som virker og lurer på om jeg er kriminell?

 

hvordan ville dere definere denne? er jeg kriminell og burde låses inn?

7091775[/snapback]

Alle som betaler for WIndows og støtter Microsoft er kriminelle og burde låses inn. ;)

 

Microsoft har bedrevet så utrolig mye ufin markedspolitikk at selskapet burde vært ulovlig og tvangsoppløst for lenge siden. Selv har jeg betalt for i hvertfall tre lisenser av diverse versjoner av Windows i min tid. Sikkert fler. Ingen av dem har jeg ønsket. Jeg har prøvd å avbestille bundlede versjoner, til ingen nytte. MS har mot min vilje fått penger av meg flere ganger. Gjennom markedsmakt og manipulasjon har de vridd markedet vekk fra et sunt mangfold og over til et usunt enfold.

 

Etter min mening er det etisk forkastelig å støtte Microsoft økonomisk i utgangspuntet. Mitt forhold til kopiering til privat bruk har jeg utledet tidligere i tråden. Men for å oppsumere, hva jeg gjør på fritiden min med min egen tid, mine egne private eiendeler, på mitt eget private område, det har ingen andre noe med. Friheten for andre til å tjene penger bør ikke gå ut over friheten min til å gjøre hva jeg vil med egen fritid og eiendom.

 

Personlig vil jeg oppfordre til:

1, Bruk Linux til arbeid

2. Bruk Playstation til spill

Lenke til kommentar
Min raske konklusjon er at det naturligvis er ulovlig å piratkopiere, men å stjele; det er det alldeles ikke.

7060574[/snapback]

 

 

Og hvorfor skulle dette være så "naturligvis"? Det er ikke spesielt naturlig at det skal være ulovlig ser du, det er bare fordi skurkestaten sier det, at det er det.

 

Å kreve eierett til en ide er hinsides virkeligheten fordi et ubegrenset antall mennesker kan råde over samme ide på samme tid, dessuten medfører det begrensninger på andre menneskers mulighet til livsutfoldelse; altså frihetsberøvelse.

 

Det er vanskelig for mange å innse dette siden eierett til ideer er blitt livsgrunnlaget til mange forskjellige yrkesgrupper. Tingen er at artistene må innrette seg etter hvordan markedet fungerer, og ikke markedet etter artistene, ved innføring av ulover.

7060973[/snapback]

 

Det er ikke mer "naturligvis" enn at vi har en åndverkslov som sier at kopierig er fyfy.

Om det er naturlig er en annen diskusjon :cool:

Lenke til kommentar

Jeg er enig at det nok er vanskelig å rettferdigjøre piratkopiering. Samtidig kan jeg se at noen gjør det utifra et prinsipp. Jeg for eksempel synes det er dårlig når spillutviklere legger inn kopisperrer som gjør spillopplevelsen dårligere, skader systemet (les: starforce 3), og som nekter meg retten til å ta backup av en liten skjør CD plate til 500,-.

 

Jeg tror helt ærlig ikke at spillbransjen eller filmbransjen eller musikkbransjen lider så mye av piratkopiering som de skal ha det til. Britney Spears er fortsatt alt for rik, oblivion solgte meget godt, og vi får fortsatt überdyre hollywood filmer servert i alt for mange porsjoner! :)

 

EDIT: Bare for å ta det også, jeg synes heller ikke det er det samme å stjele en jakke på H&M og laste ned et album. Jakken er borte fra butikken, og butikken kan ikke få solgt akkurat den jakken, mens artisten selv mister ikke noe fysisk, ettersom jeg ikke har stjålet albumet, jeg har skapt en kopi. Seff høres det litt fyfy ut også, men bare for å poengtere at det er en forskjell

Endret av Earth657
Lenke til kommentar

Kjøper kvalitet og kopierer musikken min fra cd`er inn på data. Mye lettere å ha med å gjøre da.

 

Kjøper antivirus programmer for å få oppdateringer og slippe å stresse med cracks og slikt. Men m$ produkter kommer jeg aldri til å gi ei krone for. Betaler ikke for uferdige produkter:P

 

Spill kjøpes om de er bra, dvs at jeg laster ned for å teste om de funker på datan.

Eksempler er wcIII, bf2 og steam spill.

 

Ellers er jeg for kopiering, men man burde støtte mindre selskaper som lager bra programmer / spill.

Lenke til kommentar

Produkter (filmer/musikk) man SELV har kjøpt og betalt for synes jeg det er OK å dele med andre.. Dog, å dele produkter som man SELV ikke er 'eier' av i den forstand er jeg i mot, og jobber også aktivt med å få bukt med dette.

 

Har mange ganger, og kommer til å fortsette med, å tipse de rette instanser når jeg føler for det (ref. URO@Norbits, o.l.).

Lenke til kommentar
ville bare si noe her. leste en artikkel på hardware sida her at man ikke skal kunne bruke windows vista på mere en 2 maskiner (ikke samtidig)

det vil si at hvis jeg bytter maskin mer en en gang så må jeg kjøpe ny lisens.

 

jeg kan ikke si at jeg syntes det er rimelig å måtte gjøre det siden jeg da allerede har kjøpt og fremdeles har en orginal cd/dvd og produktnøkkel. da er den kjøpt og betalt og jeg burde få lov å bytte hardware så ofte jeg vil.

 

hvis den artikelen stemmer så kommer jeg til å kjøpe 1 orginal kopi av vista med key og når den slutter og virke fordi jeg har byttet for mye hardware så kommer jeg til å bruke en pirat. siden jeg da allerede har betalt for min vista så er jo ikke det å stjele, jeg vil jo bare kunne bruke det jeg har betalt for.

 

lurer bare på hva dere syntes om kopiering / stjeling i denne samenheng.

 

1. jeg har kjøpt min lovlige vista.

2. har byttet hardware litt ofte og vista slutter og virke.

3. laster ned en pirat vista og innstalerer i stedet for min lovlige versjon.

4. sitter med en vista som virker og lurer på om jeg er kriminell?

 

hvordan ville dere definere denne? er jeg kriminell og burde låses inn?

 

jeg liker windows og har jo da betalt for den, jeg er bare ikke enig i at jeg skal måtte kjøpe det flere ganger fordi jeg oppgraderer maskina.

 

ville bare slenge med dette for å gi et eksempel på utvikleres grådighet og likegyldighet ovenfor oss forbrukere som er med på å fremme pirater.

7091775[/snapback]

 

Vann og brød på deg. :!:

 

Vel, korriger meg hvis jeg tar feil, men du betaler ikke for Vista men for retten til å bruke den på to maskiner (ikke samtidig). Programvaren er ikke din, kun retten til å bruke den i henhold til avtalen. Hvis du har behov for en tredje oppgradering som krever installering av Vista så har du brukt opp retten du betalte for, selv om du har en Vista disk liggende foran deg. Innholdet er ikke ditt så det blir ikke mer lovlig med en piratkopi enn hvis du ikke hadde kjøpt Vista lisens i utgangspunktet.

Uten at jeg er enig i Microsoft sin forretningsmodell. Men gjør jeg en åpen og frivillig avtale så gjør jeg en åpen og frivillig avtale.

 

Så alle i hele verden slutte med piratkopiering NUH! så blir det nok en ordning. :whistle:

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
Noen av de tingene man laster ned hadde man aldri kjøpt uansett...

Mye programvare er jo kjempedyrt og egentlig beregnet for profesjonelle brukere... Men er jo gøy å leke seg med slike verktøy! :)

7095726[/snapback]

 

Akkurat, det er jo gøy å leke seg med slike verktøy. Slik øker kunnskapen til folk og alle vil tjene på det i lengden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...