Gå til innhold

Hva er din holdning til piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min personlige mening om piratkopiering er jeg synes hele greia er litt trist. Jeg er ikke så gammel (17), men likevel er jeg en ihuga CD-samler og mener at det å gå i butikken og kjøpe en CD ikke kan sammelignes med å laste den ned på PC-en hjemme. For meg er musikken så mye verdt at jeg gladelig kunne gitt mer for den. Det faktum at veldig mange folk ikke lenger er villig til å gi noe som helst for den gjør meg rett og slett litt trist.

 

Her i huset var vi treige med å få internett. Alle vennene mine hadde det, og alle vennene mine drev og lastet ned musikk. Jeg husker da vi fikk det. Noe av det første broren min gjorde var å skaffe fildelingsprogrammet Kazaa eller hva det nå het. Da han ikke var hjemme ei uke en eller annen gang sneik jeg meg inn på PC-en hans og lastet ned, tja, rundt ti Metallica-låter (som tok forsåvidt et par-tre dager).

 

"Woah, fett, disse ti låtene hadde jeg ikke hørt før, jeg vil ha mer! Mensatan så lang tid det tar..." tenkte jeg. Uka gikk, og brodern kom hjem, så låtene og sletta dem.

 

"Helsikes, all den tida kasta bort" gikk i tankene mine dagene derpå. Vel, da var det en utvei da. Å kjøpe albumene. Men det kosta jo penger, og en 11-åring har jo stort sett ganske lite penger, men jeg hadde nok til ett album. Metallica - Garage Inc. ble altså det første albumet jeg kjøpte selv. Og det var stort skal jeg si dere, jeg følte meg som Metallicas største fan, som om gutta selv kom til å ta kontakt med med meg bare fordi jeg var den beste supporteren noensinne (ironisk nok er Garage Inc. ei cover-plate, men det visste jo ikke jeg på den tida :wee: ). Var det dette som fikk meg til å stoppe å snike meg inn på rommet til brodern og laste ned mer Metallica? Nei, nå skal du høre.

 

Har du kjøpt en CD, en tungmetall CD? Oj, nå gjorde du pappa stolt!". Det er en setning jeg aldri i verden kommer til å glemme. Kall det gjerne idioti å betale for musikk fordi du er såpass påvirket av din far at du kommer til å fortsette med det så lenge du lever.

 

Jeg er ikke helt idiot og tror ikke fildeling noen gang vil stoppe opp, det er umulig uten å stenge ned internett for hele verden, noe som i alle fall ikke vil skje. Tror nå jeg :wee: Så noen slags stor kamp for å få folk til å slutte med det er noe som jeg ser på som helt forgjeves. Hver gang jeg ender opp i en diskusjon om det prøver jeg ikke å få motparten til å begynne å kjøpe CD-er, sier pent hva jeg mener om saken, men han/hun begynner nesten uansett å få meg til å starte med nedlasting av musikk.

 

Og så har du de som klager på "det store stygge musikkinstrustri-monsteret". Hva så om de lager musikk kun for å tjene penger på det, tvinger de deg til å høre på det? Vel, jeg kan ikke akkurat si at jeg føler meg så veldig truffet av dette monsteret på det punktet.

 

Lyst på ny musikk? Gå på myspace.com og søk på en sjanger, eller let deg fram på et slags vis til en artist du ikke har hørt før. Liker du musikken kan du gå i den lokale CD-sjappa og se om de har noe av de der. Har ikke det, kan de veldig sannsynligvis bestille et album av bandet/artisten for deg. Kan de ikke det, finner du nesten garantert en nettbutikk som har den for salg. Jeg er egentlig en utrolig utålmodig person, men når det kommer til musikk kan jeg gjerne vente på å det hjem. Det gjør det egentlig bare enda mer spennende å kjøpe musikk. Liker jeg ikke CD-en jeg har kjøpt: "Skitt au, nok en i samlinga"

 

Steike dette ble en lang post og det kan hende jeg datt litt av pinnen noen steder, menmen. Konklusjonen vil bli at musikk for meg er så personlig at det kan knapt settes en for høy pris på det, og ja jeg har blitt ganske påvirket av personen jeg ser mest opp til her i verden til å mene det, men det får så være. Fildeling ødelegger for meg, siden det gjør at flere og flere CD-butikker blir lagt ned. Nå har vi kun en igjen her i byen, og den lever sikkert ikke så lenge den heller...

 

Takk for meg :) *Skuer bort på CD-samlinga*

Endret av fBlikeng
Lenke til kommentar

Laster ned musikk gratis, men ser alle filmer og tv serier online, og også alle kinofilmer som ikke har kommet til Norge enda.. mye bedre enn å laste det ned! Bare kobler tv'n til PC-en så har man plutselig mye mer å velge mellom! Pluss at man får masse tv kanaler gjennom nettet helt gratis..

 

Men syns ikke det er ok å stjele det slik så klart.. Men men..

Lenke til kommentar

Ser ikke no problem i piratkopiering....Har aldri kjøpt så mange filmer etter at jeg begynte med nedlasting av filmer fra de ca 40 private trackerene jeg er medlem på....Musikke derimot er noe annet...Så lenge bransjen har de stive prisene på en cd så får de ikke ett øre fra meg ihvertfall...Har vel ikke kjøpt en musikk cd på de 8 siste årene og kommer vel heller ikke til og gjøre det før de setter ned prisen til en nogenlunde normal pris...Programmer laster jeg ned og tester før jeg kjøper de også....Ser dette absolutt ikke som stjeling og bryr meg vel en lang marsj om hva andre mener om piratkopiering....

Endret av Znoken
Lenke til kommentar

Etter at jeg har begynt med nedlasting har jeg aldri kjøpt så mye CD-er og dvder som jeg har nå, pga nedlasting har jeg kjøpt album jeg kan nesten garantere at jeg ikke hadde kjøpt. En fysisk cd kan ikke sammenlignes med noe du har på pcen, det som er kos med dvder/CD-er/spill er å ha en fysisk ting, noe du kan samle på. Å brenne ting ut på cd gir ikke den samme følelsen som å ha orginalen. Det var vel en studie som viste at vi aldri har kjøpt så mye CD-er før, noen som har link? Det som er litt ironisk er vis jeg laster ned en film istedet for å kjøpe den slipper jeg både reklamen og den "You wouldn't steal a car bla bla bla..."

Lenke til kommentar
Og så har du de som klager på "det store stygge musikkinstrustri-monsteret". Hva så om de lager musikk kun for å tjene penger på det, tvinger de deg til å høre på det? Vel, jeg kan ikke akkurat si at jeg føler meg så veldig truffet av dette monsteret på det punktet.

Onde er de vel ikke. Hadde alle plateselskapene brukt penger på å promotere musikk, istedenfor å pushe artister, så hadde det ikke vært noe problem.

 

Når du kjøper en plate fra diverse selskaper sponser du og en god del lovlig og ulovlig aktivitet plateselskapene driver, via deres interesseorganisasjoner. Ikke bare fordi anti- piratvirksomhet har blitt god butikk, men fordi lovlige metoder brukes til å bevisst forme kopiretts- lovverk i diverse land, til å vedlikeholde standarder på format de selv har satt - ikke bare gjøre det ulovlig å kopiere musikk til andre enn deg selv. Sony med diverse forsøk på kopibeskyttelse, for eksempel - eller samtlige av selskapenes forsøk på å introdusere DRM på CD-er etter tur, etc. - dette er dyrt å drive. Og det feiler, igjen og igjen når det testes på markedet. Hvorpå plateselskapene fortviler over at de taper til de forferdelige musikk- elskerne som ikke vil betale for det. Og hvorfor ikke putte drm på mp3er du kjøper til mp3- spilleren? Alt i fra at lisensieringer må vedlikeholdes, til at det tar mer batteri å spille av musikken. Så er vi villige til å betale for det?

 

Det samme gjelder forsåvidt den stadige mer intrikate kopibeskyttelsen på PC- spill. Hvis folk flest visste at når du kjøper en DVD, er det store odds for at godt over 60% av disken er fylt med søppel, for eksempel. Siden innholdet er kryptert - ville de da være like fornøyde? Siden de plutselig får en forklaring på hvorfor spillet tar en halvtime å installere? Hva om distribusjonen hadde brukt bedre kvalitet på disken, slik at en kan være sikker på at den ikke går i stykker etter et par måneder med "sett inn disken før du starter spillet"? Jeg tror folk er villige til å betale for akkurat det. Og det viser seg at titler som ikke benytter kopibeskyttelse på disken (Phantasy Star: Universe, for eksempel), ikke blir den ufattelige floppen det stadig erklæres at alt som ikke forsvares mot den store stygge ulven må bli.

 

Ellers er det et faktum at cd- teknologi er avleggs - det har vært mulig å produsere digitale musikk- spor med høyere kvalitet enn redbook veldig lenge. Og det er ikke lenger noen praktisk grunn til å beholde formatet. Men å tviholde på en standard gir selskapene kontroll på distribusjon. Som igjen setter restriksjoner på format for produksjon, osv., som ikke er hverken nødvendig eller hensiktsmessig lenger (for annet enn PR). Ikke heller for små artister - det er null problem for en uavhengig artist å pushe musikken sin til radio, eller andre steder - så hvorfor beholde det? Gir rett og slett ikke mening. Så jeg har ikke mye til overs for artister som føler seg snytt etter å ha solgt sjela til BGM.

 

Ellers.. ta for eksempel på hd-dvd mot blu-ray - hvorfor ville omtrent alle de store selskapene ha hd-dvd? Fordi formatet har ett spesiellt oppsett, og gjør distribusjon avhengig av en serie spesielle standarder og lisenser. Så der har vi markedets kraft i en variant jeg ikke vil ha - der forbrukere ikke vet hva de kjøper, så de blir de utnyttet, og får et dårligere produkt enn de kan få, til en høyere pris enn det egentlig koster - noe som igjen artister eller musikk ikke får en dritt tilbake fra. Som igjen uunngåelig fører til dårligere varisjon for folk som liker musikk, istedenfor Britney Spears.

 

Masse artister som er møkk lei av det samme, Neil Young, NiN:

http://www.nin.com/

(Her ligger forøvrig de to siste platene - den forrige er tilgjengelig i diverse utgaver og format, i fysiske og digitale distribusjoner. Forhåpentligvis dukker det opp studioer som kan leie bort ekspertise og det utstyret som trengs, slik at flere artister kan benytte seg av produksjon på den måten.)

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Så da er det også helt greit å naske litt? Siden de fleste uansett betaler?

 

Piratkopiering er et nødvendig onde, men det gjør det ikke helt greit. Slik jeg ser det prøver innholdsleverandørene å tråkke på forbrukerenes rettigheter på alle måter de kan. Da har ikke jeg noe stort ønske om å ta hensyn til deres rettigheter.

Lenke til kommentar

Før lasta eg ned spel, musikk, programmer og filmar. I dag lastar eg kun ned musikk for å prøvelytte. Er det noko å satse på kjøper eg albumet og ripper det i FLAC, er det ikkje noko eg er interessert i sletter eg filene. Film har eg ikkje lasta ned på 3-4 år, kjøper alt. Spel lastar eg av og til ned, men det er svært sjeldan, for tida spelar eg stort sett på Xbox, då er det uaktuelt å piratkopiere. Programmer er vel det eg syndar mest på, ikkje at eg lastar ned Photoshop og sånt, men småprogrammer som er kjekke å ha. Er ikkje like kjapt ute med kredittkortet på all slags nettstader.

Lenke til kommentar
Piratkopiering er heilt greitt. Dei som gjev ut musikk/film/spel/programvare tener meir enn nok pengar likevel. Det kjem til å vere mange nok som kjøper produkta likevel ser det ut til.

 

Selv om jeg har mine skjelett i skapet når det gjelder piratkopiering selv så er det her helt feil tankegang og ha. Dersom alle dem "som kjøper produkta likevel" hadde gått over til piratkopiering hadde til slutt ingen kjøpt musikk, artistene ville ikke tjent penger og heller derfor ikke produsert fler plater.

 

Litt hyklersk innlegg av meg der siden jeg laster ned en god del musikk. Filmer kjøper jeg dog, selv om det ikke rettferdiggjør noe som helst.

Lenke til kommentar
Det blir vel på samme måte som folk som kjøper smuglervarer da kanskje.. Men likevel føler jeg at jeg er sleip når jeg laster ned gratis.. Man er jo med på å stjele, og da er man "medskyldig"

Med mindre du gjør opp for deg på andre måter, som f.eks. ved å kjøpe CD'er, gå på konserter osv. Flere undersøkelser viser at pirater kjøper mer musikk enn andre.

Endret av phear00
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt en cd på mange år, og bare vært på fåtall av konserter.. jeg er ikke så opptatt av å ha orginal-CD-en eller orginal-coveret til bandet. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe meg en cd, ikke så lenge jeg har muligheten til å få musikken gratis.. Men det er frekt gjort av meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...