Gå til innhold

Hva er din holdning til piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir det ikke det samme som å stjele en idè? Er jo ikke som vedkommende som man stjeler ideen av mister den.

Ikke helt. Når man laster ned f.eks en Metallica-låt, så forsøker man ikke å sette sitt navn på låta som om man selv hadde laget musikken. :)

Men det ligner kanskje litt fordi musikk er noe abstrakt som artisten ofte vil inngå en byttehandel med kunden for at de skal få en legal kopi.

Lenke til kommentar
De fleste kommersielle artister selger vel musikken sin? :)

 

Jo, men skulle folk betalt for alt de laster ned, så hadde de nok ikke hatt penger igjen til mat.

 

Underholdninsbudsjettet til folk flest blir nok brukt opp uavhengig av hvor mye de laster ned.

Lenke til kommentar

Men forskjellen på nettbasert salg og den gamlemåten å selge musikk i form av fysiske kopier er jo at det teoretisk vil bli langt billigere å selge over nett. Man kan kutte ut mange mellomledd, og logistikk og fysisk distribusjon blir jo irrelevant. I tillegg kan man jo anta at musikken blir mer tilgjengelig for et større publikum, og man får en større potensiell kundebase som igjen kan øke salget og dermed fordele utgiftene ved kjøp blant flere kunder. Dette forutsetter jo at artistene eller distributøren ikke bare tenker størt mulig fortjenelse.

Lenke til kommentar
De fleste kommersielle artister selger vel musikken sin? :)

 

Det var ikke det som var poenget mitt. Det var kanskje noe upresist formulert fra din part, men jeg skulle bare poengtere at man ikke kan sette likehetstegn mellom en ulovlig nedlasting og et potensiell salg tapt.

 

Den beste løsningen jeg kan se på dette problemet er en abonomengstype, hvor man i abonomengsperioden kunne laste ned og se så mye man ville, men så fort man sier opp abonomantet har man ikke noe rett til materialet lengre. Å finne en måte å fordele denne potten på burde ikke være noe vesentlig problem.

Lenke til kommentar

Jeg er så gammeldags at jeg synes det er litt ålreit å ha orginalskiva. Men det er ikke alltid like lett. Prøv å finn Musta Lindu (2. skiva til Värttinä, 1989). Så der var jeg nødt til å ty til nedlasting (noe som var nesten like vanskelig. Ikke mange hadde den gitt). Av og til bare man laste ned.

Lenke til kommentar
Jo det er faktisk ganske uklare regler. Etter min tolkning av loven så har man lov å last ened men ikke laste opp. Så om man bruker BitTorrent og lignende så bryter man loven når man laster ned no som helst siden du samtidig laster opp av de "delene" du allerede har lastet ned. Men det er fortsatt ingen i Norge som er blitt straffet for dette og det vil nokk enda gå laaang tid før vi evt får se noen rettsaker. Hvis det i det hele tatt blir å skje. Men skal du være på den sikre siden må du bruke Usenet og lignende teknologier.

 

Åndsverksloven er ikke så lett å tolke på dette området, eller noen andre områder for den saks skyld, men det er min oppfatning at nedlasting er ulovlig utifra åvl. § 12 siste ledd:

 

http://lovdata.no/all/tl-19610512-002-005.html

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk,

c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller

d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk.

 

Funksjonshemmede kan uten hinder av denne bestemmelse la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av funksjonshemningen.

 

Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum.

 

§ 2 omhandler eneretten til fremstilling og tilgjengeligjøring, og det betyr altså at å fremstille et eksemplar på grunnlag av en fil på et fildelingsnettverk er ulovlig, dersom denne er fremstillt eller tilgjengeligjort på ulovlig vis.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele tråden. Piratkopiering er illegal for dem som betrakter det som illegalt, mennesker som hører på musikk, ser på diverse filmer osv benytter seg hovedsakelig av piratkopiering fordi det er enkel og grei og samtidig slipper man å måtte betale så mye penger som vi ellers ville ha gjort hvis vi hadde kjøpt musikk og film i butikken.

 

Produsentene av filmer, musikk og andre ting burde virkelig se etter andre holdbare og konkrete løsninger for å løse problemet raskt. Teknologien er i progresjon og dermed hjelper det ikke alltid å gjøre samme tingen. Man må finne på andre alternativer. Noen ganger så tjener man på det, andre ganger ikke. Slik er verden, og vi må bare akseptere det.

Lenke til kommentar
Jo det er faktisk ganske uklare regler. Etter min tolkning av loven så har man lov å last ened men ikke laste opp. Så om man bruker BitTorrent og lignende så bryter man loven når man laster ned no som helst siden du samtidig laster opp av de "delene" du allerede har lastet ned. Men det er fortsatt ingen i Norge som er blitt straffet for dette og det vil nokk enda gå laaang tid før vi evt får se noen rettsaker. Hvis det i det hele tatt blir å skje. Men skal du være på den sikre siden må du bruke Usenet og lignende teknologier.

 

Åndsverksloven er ikke så lett å tolke på dette området, eller noen andre områder for den saks skyld, men det er min oppfatning at nedlasting er ulovlig utifra åvl. § 12 siste ledd:

 

http://lovdata.no/all/tl-19610512-002-005.html

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk,

c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller

d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk.

 

Funksjonshemmede kan uten hinder av denne bestemmelse la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av funksjonshemningen.

 

Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum.

 

§ 2 omhandler eneretten til fremstilling og tilgjengeligjøring, og det betyr altså at å fremstille et eksemplar på grunnlag av en fil på et fildelingsnettverk er ulovlig, dersom denne er fremstillt eller tilgjengeligjort på ulovlig vis.

 

Hmm, intessant. Det som er morsomt her, er at om jeg kjenner en funksjonshemmet, kan jeg laste ned masse stasj til henne. Videre kan jeg kopiere dette fra henne etterpå fullt lovlig, siden kopien er lovlig.

 

Merk også at kopiering mellom venner er lovlig. Har man mange venner på nettet, så fins det alltids noen man kan ha kopiert ting fra.

 

Dette er bare smutthull man får benytte seg av, om man skulle komme i trøbbel.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

"Det saknas empiriskt stöd för tesen att immaterialrätten är samhällsnyttig."

Det skriver juridikprofessorerna Michele Boldrin och David K Levine i boken Against Intellectual Monopoly (Cambridge University Press, 298s)

 

"Och mer än så: de menar att upphovsrättens eventuella fördelar är mycket mindre än skadan den gör. Med en rad exempel på hur patent missbrukas, hur upphovsrätten hindrar spridning av kunskap och information och hur immaterialrätten förvandlas till ett verktyg för begränsning av medborgarnas rätt att ta del av information och kunskap, tecknar de en entydig bild av en immaterialrätt som de menar inte längre förtjänar att försvaras."

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...