Gå til innhold

Hva er din holdning til piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her kan jeg jo arrestere deg på en faktafeil som er helt klar. Etter norsk lov er det 100% lovlig å gi bort kopierte/brente cd'er til familie og venner, dersom kopien er laget av et lovlig kjøpt eksemplar. Ehm, 1:sjekke 2:tenke 3:poste?

 

Siden vi her snakker om piratkopiering så er du vel her litt på sidelinjen,det er vel ikke piratkopiering å lovlig kopiere sin kjøpte programmvare.

Det jeg snakker om er om du kjøper en cd/dvd og bruker denne til å lagre feks et stjålet OS.

6944833[/snapback]

 

Du nevnte at det var ulovlig å brenne en kopi av en cd, så jeg tenkte jeg skule opplyse om at så ikke er tilfelle.

Hvis jeg bruker en cd-r til å lagre en kopi av en winXPpro-cd jeg har lånt av en venn har du altså ingen problemer med det? Kun hvis jeg har stjålet OS-cd'en på Elkjøp, og etterpå kopiert den? Eller hvis jeg har stjålet brenne-cd'en? Hvis begge er kjøpt, kan jeg da kopiere i vildens sky etter din mening, slik den kommer frem nå, men har en mistanke om at det ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Her kan jeg jo arrestere deg på en faktafeil som er helt klar. Etter norsk lov er det 100% lovlig å gi bort kopierte/brente cd'er til familie og venner, dersom kopien er laget av et lovlig kjøpt eksemplar. Ehm, 1:sjekke 2:tenke 3:poste?

 

Siden vi her snakker om piratkopiering så er du vel her litt på sidelinjen,det er vel ikke piratkopiering å lovlig kopiere sin kjøpte programmvare.

Det jeg snakker om er om du kjøper en cd/dvd og bruker denne til å lagre feks et stjålet OS.

6944833[/snapback]

 

Du nevnte at det var ulovlig å brenne en kopi av en cd, så jeg tenkte jeg skule opplyse om at så ikke er tilfelle.

Hvis jeg bruker en cd-r til å lagre en kopi av en winXPpro-cd jeg har lånt av en venn har du altså ingen problemer med det? Kun hvis jeg har stjålet OS-cd'en på Elkjøp, og etterpå kopiert den? Eller hvis jeg har stjålet brenne-cd'en? Hvis begge er kjøpt, kan jeg da kopiere i vildens sky etter din mening, slik den kommer frem nå, men har en mistanke om at det ikke stemmer?

6950322[/snapback]

 

Har vel svart på dette før,men kort fortalt så har ikke du lov å kopiere din venns os og ta dette i bruk på din maskin, ei heller har du lov å laste ned en piratkopi av oset å brenne dette for bruk på din maskin.

Og jo du har lov å ta en kopi av din egen cd om denne er kjøpt på lovlig vis og du selv skal bruke den.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Og jo du har lov å ta en kopi av din egen cd om denne er kjøpt på lovlig vis og du selv skal bruke den.

6950381[/snapback]

 

Loven sier vel at vi har lov til å kopiere til eget forbruk og til venner og familie?

 

Edit:

 

Ellers er det vel forsåvidt rett at en ikke har lov til å spre kjøpte produkt vidre, men dette har ikke noe med norsk lovgivning å gjøre, annet enn kontraktbrudd mellom kjøper og selger. Det er heller ikke alle selgere som har slike kontrakter.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Og jo du har lov å ta en kopi av din egen cd om denne er kjøpt på lovlig vis og du selv skal bruke den.

6950381[/snapback]

 

Loven sier vel at vi har lov til å kopiere til eget forbruk og til venner og familie?

6950400[/snapback]

 

Ikke et OS.det har du ikke lov å bruke på to maskiner engang selv om begge er dine.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

ikke akkuratt at utviklerene som lager slike gode produkter/musikk produsenter hadde penger nok fra før av :S

 

Ser det på den referdige siden av det... Burde man egentlig få dårlig sammvittighet der man da egentlig tar noe som ikke tilhører en selv før man blar ut lappene for produktene

Lenke til kommentar
Loven sier vel at vi har lov til å kopiere til eget forbruk og til venner og familie?

6950400[/snapback]

 

Du har låv og laste ned musikk... Brenne den ut... Men du har overhode ikke lov til og hørre på den...

Du kan kjøpe en cd, og du kan brenne kopier av den men bare til deg selv og til ditt hjemmebruk... ikke til venner eller famillie....

Endret av minTern
Lenke til kommentar
Loven sier vel at vi har lov til å kopiere til eget forbruk og til venner og familie?

6950400[/snapback]

 

Du har låv og laste ned musikk... Brenne den ut... Men du har overhode ikke lov til og hørre på den...

Du kan kjøpe en cd, og du kan brenne kopier av den men bare til deg selv og til ditt hjemmebruk... ikke til venner eller famillie....

6950749[/snapback]

 

Jeg forstår det slik at loven skiller mellom komersielt og ikke-komersielt bruk. Og at du derfor har lov til å brenne en cd til dine venner o.l.

Lenke til kommentar

Hvor stor del av befolkningen regner man med laster ned musikk dem vil høre på`? hva med tv-serier og filmer? må være godt over 90%.

 

når filmer i god kvalitet kan lastes ned på under en time syns jeg ikke det er noe rart at folk gjør det.

ville vært som å legge godteri langs veiene og fortelle folk at ifølge regelverket har dem egentlig ikke lov å plukke dem opp og spise dem.

 

selv fatters på snart 50 har fått øynene opp for at man kan laste ned filmer og musikk og gjør det i stor stil om dagen. ser ikke ut til at han har store kvaler med det.

 

poenget mitt er:

når så mye bra ligger så lett tilgjengelig er det vanskelig å klandre folk for å benytte seg av det.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange som bedriver dette,men jeg vet omfanget er stort desverre.

En kompis av meg har piratkopi av stort sett alt av programmvare fra MS, fullvrsion av adope photoshop (også stjålet på nett) det meste som finnes av spill,enorme mengder film og musikk.

Ja vi snakker om verdier i 100 000 kroners klassen her, og som kjent er dette omfattende virksomhet.

Samtidig som de som driver med dette unnskylder seg med "hadde det vært billigere så hadde jeg kjøpt det" dette er en "falsk" unnskyldning for å rettferdiggjøre det de driver med for jeg er overbevist at selv om prisene hadde sunket med både 50 og 60 prosent hadde de aller fleste fortsatt å laste ned,dette fordi det fortsatt var noen kroner å spare :nei:

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange som bedriver dette,men jeg vet omfanget er stort desverre.

En kompis av meg har piratkopi av stort sett alt av programmvare fra MS, fullvrsion av adope photoshop (også stjålet på nett) det meste som finnes av spill,enorme mengder film og musikk.

Ja vi snakker om verdier i 100 000 kroners klassen her, og som kjent er dette omfattende virksomhet.

 

6951373[/snapback]

Og likevel anser du han som en kompis?

Pass deg så han ikke stikker av med bilen din eller raner deg!

 

Samtidig som de som driver med dette unnskylder seg med "hadde det vært billigere så hadde jeg kjøpt det" dette er en "falsk" unnskyldning for å rettferdiggjøre det de driver med for jeg er overbevist at selv om prisene hadde sunket med både 50 og 60 prosent hadde de aller fleste fortsatt å laste ned,dette fordi det fortsatt var noen kroner å spare  :nei:

 

Som en baker må gjøre brødene sine såpass attraktive at folk ikke baker selv, synes jeg at programvarebransjen burde gjøre sine produkter såpass attraktive at folk ikke kopierer dem selv.

Lenke til kommentar
Og likevel anser du han som en kompis?

Pass deg så han ikke stikker av med bilen din eller raner deg!

 

Ja hvorfor skulle jeg ikke det?

Fyren er grei han,det som er problemet er at han er indoktrinert med samme holdningen som mange her er, "det er ikke så farlig de har penger nok"

 

Som en baker må gjøre brødene sine såpass attraktive at folk ikke baker selv, synes jeg at programvarebransjen burde gjøre sine produkter såpass attraktive at folk ikke kopierer dem selv.

 

forskjellen er bare at skal du bake dine brød selv må du ut og kjøpe råvarene og i tillegg lage brødene selv, slik fungerer det iallefall når jeg baker brød :hmm:

 

Som sagt tidligere , selv om prisene ble red med både 50 og 60% ville det hjulpet lite, all den tid det er penger å spare uansett,det er folks lave moral og manglende holdninger til hva som er mitt og ditt som er problemet .

Lenke til kommentar
[...]

Samtidig som de som driver med dette unnskylder seg med "hadde det vært billigere så hadde jeg kjøpt det" dette er en "falsk" unnskyldning for å rettferdiggjøre det de driver med for jeg er overbevist at selv om prisene hadde sunket med både 50 og 60 prosent hadde de aller fleste fortsatt å laste ned,dette fordi det fortsatt var noen kroner å spare  :nei:

6951373[/snapback]

 

Det er bare meget oppvakte og etisk korrekte mennesker som driver med piratkopiering. Det er fordi de har innsett at det er unaturlig og umoralsk at en skal kunne eie en ide. De har forstått at eneste måte å bli kvitt denne uloven samt overgrepene den medfører, er å bryte den til myndighetene også klarer å innse dette.

Lenke til kommentar
[...]

Samtidig som de som driver med dette unnskylder seg med "hadde det vært billigere så hadde jeg kjøpt det" dette er en "falsk" unnskyldning for å rettferdiggjøre det de driver med for jeg er overbevist at selv om prisene hadde sunket med både 50 og 60 prosent hadde de aller fleste fortsatt å laste ned,dette fordi det fortsatt var noen kroner å spare  :nei:

6951373[/snapback]

 

Det er bare meget oppvakte og etisk korrekte mennesker som driver med piratkopiering. Det er fordi de har innsett at det er unaturlig og umoralsk at en skal kunne eie en ide. De har forstått at eneste måte å bli kvitt denne uloven samt overgrepene den medfører, er å bryte den til myndighetene også klarer å innse dette.

6951613[/snapback]

Det er vel en blanding av folk vil jeg tro.

 

Jeg er, som tidligere argumentert for, av den oppfatning av at man etisk sett ikke kan spre sin 'idé' for offentligheten og samtidig tvinge folk til å la vær å bruke sin egen frihet til å bruke idé'en slik folk føler naturlig.

 

Man trenger ikke stjele idé'en først. Den har produsentene/artistene selv massekopiert og distribuert, så den er tilgjengelig for en billig penge.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange som bedriver dette,men jeg vet omfanget er stort desverre. En kompis av meg har piratkopi av stort sett alt av programmvare fra MS, fullvrsion av adope photoshop (også stjålet på nett) det meste som finnes av spill,enorme mengder film og musikk. Ja vi snakker om verdier i 100 000 kroners klassen her, og som kjent er dette omfattende virksomhet. Samtidig som de som driver med dette unnskylder seg med "hadde det vært billigere så hadde jeg kjøpt det" dette er en "falsk" unnskyldning for å rettferdiggjøre det de driver med for jeg er overbevist at selv om prisene hadde sunket med både 50 og 60 prosent hadde de aller fleste fortsatt å laste ned,dette fordi det fortsatt var noen kroner å spare  :nei:

6951373[/snapback]

Tror du han hadde kjøpt og betalt 100.000 kr for dette om han var i mot piratkopiering eller ville valgt billigere alternativer, evt latt være å anskaffe sånn programvare i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Og likevel anser du han som en kompis?

Pass deg så han ikke stikker av med bilen din eller raner deg!

 

Ja hvorfor skulle jeg ikke det?

Fyren er grei han,det som er problemet er at han er indoktrinert med samme holdningen som mange her er, "det er ikke så farlig de har penger nok"

 

Poenget mitt er at du absolutt skal kalle det tyveri, men ville du ansett han som en kompis om han faktisk for rundt og nasket i platebutikker og stjal bananer på rema for hundretunsener av kroner?

 

Som en baker må gjøre brødene sine såpass attraktive at folk ikke baker selv, synes jeg at programvarebransjen burde gjøre sine produkter såpass attraktive at folk ikke kopierer dem selv.

 

forskjellen er bare at skal du bake dine brød selv må du ut og kjøpe råvarene og i tillegg lage brødene selv, slik fungerer det iallefall når jeg baker brød :hmm:

 

Som sagt tidligere , selv om prisene ble red med både 50 og 60% ville det hjulpet lite, all den tid det er penger å spare uansett,det er folks lave moral og manglende holdninger til hva som er mitt og ditt som er problemet .

6951547[/snapback]

 

Råvarer må man ha om man skal brenne en cd. Man må også ta seg bryet med å kopiere den. Artistene spiller ikke inn sangene på nytt for hver cd de selger, mens en baker må som jeg og du lage brødene selv. dermed blir det ingen stor forskjell rent prinsippielt.

Lenke til kommentar
Det er bare meget oppvakte og etisk korrekte mennesker som driver med piratkopiering. Det er fordi de har innsett at det er unaturlig og umoralsk at en skal kunne eie en ide. De har forstått at eneste måte å bli kvitt denne uloven samt overgrepene den medfører, er å bryte den til myndighetene også klarer å innse dette.

6951613[/snapback]

Det var en drøy påstand! Jeg siterer meg selv fra forrige side:

 

Jeg er overbevist om at begge deler er sant. Akkurat som på alle andre livets områder. Noen stjeler fordi de er fattige, noen hete David Toska og vil berike seg på andres bekosning. At "offeret" er rike banker adler ikke gjerningsmannen. Det går også klart fram i denne og andre tråder om emnet her på forumet. Noen sier som du, at det er en motreaksjon, andre sier åpent at "jeg tenker bare på meg selv og driter i om artisten sulter." Edit: De fleste er nok litt av begge deler. Jeg tror at moralske begreper kommer med alderen, og de fleste som begynner med kopiering er ennå unge...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange som bedriver dette,men jeg vet omfanget er stort desverre. En kompis av meg har piratkopi av stort sett alt av programmvare fra MS, fullvrsion av adope photoshop (også stjålet på nett) det meste som finnes av spill,enorme mengder film og musikk. Ja vi snakker om verdier i 100 000 kroners klassen her, og som kjent er dette omfattende virksomhet. Samtidig som de som driver med dette unnskylder seg med "hadde det vært billigere så hadde jeg kjøpt det" dette er en "falsk" unnskyldning for å rettferdiggjøre det de driver med for jeg er overbevist at selv om prisene hadde sunket med både 50 og 60 prosent hadde de aller fleste fortsatt å laste ned,dette fordi det fortsatt var noen kroner å spare  :nei:

6951373[/snapback]

Tror du han hadde kjøpt og betalt 100.000 kr for dette om han var i mot piratkopiering eller ville valgt billigere alternativer, evt latt være å anskaffe sånn programvare i det hele tatt?

6951756[/snapback]

 

Nei han hadde nok ikke kjøpt alt dette,men om han var imot kopiering ville han vel ikke kopiert,tror du det?

Om han var imot kopiering så måtte han ta noen valg og sortere ut hva han virkelig hadde bohov for og så handle utifra sin økonomi, med dette ville han da lære flere ting som bla, at ting koster, at det kreves en innsats for å tjene penger,at en da må vurdere produktet opp mot den innsats man har brukt for å tjene disse pengene,at en skal respektere andres eiendom/verdier. lært seg å prioritere.

Eller kort sagt , han ville styrket sin moral/moralfølelse og sin respekt for andre og deres eiendom .

Ser ut som det er en del her som kunne trengt det samme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...