Gå til innhold

HardDiskoppheng med O-ringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med en bunke O-ringer på skrivebordet nå. Betalte 12kr stykket hos Oswald Jørs AS på Laksevåg Senter i Bergen. Blir bra dette her. Nå leiter rundt i skuffer og skap etter nok strips..

 

Edit:

Ferdig montert, og veldig fornøyd med resultatet så langt. :love:

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Så jo riktig så fint ut dette Petteram!

Men er det noen som har gjort seg noen temperatur erfaringer med fritt hengende disk, uten noe vifter foran? I mine kabinett er det ikke helt enkelt og ha noen vifte der. Har akkurat nå en Raptor som er skrudd godt fast i kabinettet, og en vanlig WD Caviar som ligger løst (ikke i kontakt med metallet). Caviaren er ca 8-10 grader varmere, og jeg har lurt på om det kan ha en sammenheng. Nå skal det sies at Raptor faktisk har et litt lavere oppgitt strømforbruk, til tross for sin høyere hastighet, så jeg utelukker ikke at noe av svaret ligger i det. Men jeg kjenner jo at kabinettet blir ganske varmt der disken sitter festet, så vil tro en god del varme avledes den veien..?

 

Noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar

Disk temperaturene i Stackeren er helt greie.

Nå ligger de på rundt 27-29 grader.

Men dette fikk meg til å måle tempen på diskene i det andre kabinettet.

Her har jeg to 120Gb barracudaer i o-ring oppheng, men med helt

tette frontdeksler. Her lå tempen på 51grader på begge.

Etter å ha fjernet dekslene sank tempen til 30 grader.

Tenker jeg får lage noe netting greier her ja....

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet dette "trikset" med O-ringer i mitt Lian-Li PC7.

Støymessig ble det jo veldig bra,men tempen på diskene synes jeg ble faretruende høy.

Speedfan viser 58 grader på den ene disken og 51 på den andre (idletemp).

Jeg prøvde også med DTemp,med samme resultat.

 

Edit:Jeg prøvde å kjenne på diskene,de er uhyggelig varme. Nesten så man brenner fingrene!

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 30/08/2005 : 03:00

  QUOTE (NorthGarden @ 29/08/2005 : 22:38)

Men Morten, de ble vel sannsynligvis ikke varmere etter at du

festet de med O-ringer?

 

Prøv å feste en vifte fremfor diskene? 

 

 

Jo de ble varme etter at jeg flyttet de. De er plassert på en helt annen plass nå.

Det er heller ikke noe plass til vifte. 

Ja, det er jo i grunn helt innlysende at de vil bli noe varmere av å henge fritt, kontra og være fastmontert hvis luften rundt ikke er i god bevegelse. Kabinettet fungerer i praksis som et kjøleelement, så lenge det da ikke er plastikk...

Men Morten K, hvor mye varmere ble de ifht før?

De fleste disker jeg har sjekket har forresten en max drifts- temperatur på ca 55 grader, så vil tro at noe særlig over 50 grader vedvarende, øker sjangsen for problemer.

Lenke til kommentar
Men Morten K, hvor mye varmere ble de ifht før?

De fleste disker jeg har sjekket har forresten en max drifts- temperatur på ca 55 grader, så vil tro at noe særlig over 50 grader vedvarende, øker sjangsen for problemer.

Det er faktisk snakk om over 20 graders forskjell.

Når diskene var montert i det orginale opphenget ble de kjølt ned av den 120mm viften i forkant. Nå står diskene montert sammen med dvd-brenneren. Det virker som at luften står helt stille og at det er derfor de får for lite kjøling.Tempen er i skrivende stund 59 og 54 grader på diskene.

pc7ascand_side.jpg

 

Edit:Jeg har bestilt 2 stk Zalman ZM2HC2. Får håpe disse løser tempraturproblemet.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Er det noen som har prøvd dette i et chieftech dragin kabinet?

Og har noen forslag(bilder) på hvordan det best kan gjøres?

 

Har foreløpig hengt disken i strips, men dette er litt tungvint da jeg må ta ut disken hver gang jeg flytter masjinene og det gjør det også vanskelig å få plass til en ny disk som jeg planlegger å kjøåe inn.

 

BOF

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...