Gå til innhold

HardDiskoppheng med O-ringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, nå er vi vel litt hysterisk alle når det gjelder både støy og temeratur.

Jeg synes tempene dine virker bra, men hvilken romtemperatur du har

når du måler er også viktig.

Jeg har en ganske stabil stuetemperatur på rundt 20 grader og føler at

en disktemperatur på rundt 30 grader må være bra.

Ser at de kjøligste diskene jeg har er Samsung spinpoint.

Seagate Barracuda ligger 2-3 grader høyere og de gamle WD diskene

ligger et par grader over dette igjen. Er det flere her som har registrert dette?

Lenke til kommentar

Genial patent! Skal helt klart teste ut dette her.. Nok et bevis på at det enkle er ofte det beste!

Men sliter med plass... Mitt gamle Chieftec inneholder 6 disker og det er kun 3 ledige 5.25" brønner...

 

Hva skal jeg gjøre med de 3 andre disken? Går det an å bygge på 5.25" brønner på chieftec-kabinett på et enkelt vis?

Blir litt vanskelig med O-ringene i 3,5" brønner...

 

Det bråker så evig mye av alle diskene

må gjerne kvitte meg med de eldste diskene, og heller kjøre Oring konseptet på resten.

Lenke til kommentar

Har nå installert O-ringene! Testa lydforskjellen, kun med en disk, men jeg vil kunne påståd at rundt 80-90% av støyen fra harddisken forsvinner, om ikke mer... Nærmest all resonans er vekk.

 

Varme er et lite problem hos meg. hadde 3 ledige brøner i mitt chieftec og trøkket inn det som gikk

 

post-65677-1129416874_thumb.jpg

O-ringen jeg kjøpte virker en god del tykkere enn de du bruker Petteram, og når jeg bruker den plassen som er, blir det ganske tett og harddisken ligger på rundt 50 grader C og for ingen særlig god kjøling.

 

post-65677-1129418011_thumb.jpg

 

Kan jeg ha fått feil ringer?

når jeg måler dem selv kan det virke som de er 70mm og selve gummien har en diameter på 12mm.

Kjøpte dem hos en Varme&Bad foretning, det stod følgene på ringene:

GA-SET RING -AK- DN70 PA-I 2311 DIN4060 MPA NW 4 A1990

 

 

Uansett tror jeg kanskje tiden er inne for ett nytt, bedre, mer romslig kabinett, og som er mer solid.

Lenke til kommentar

Er det noen her som vet en butikk i Oslo som garantert har de inne?

Jeg var nede i skippergata i en rørleggerbutikk i sommer og de bare så dumt på meg når jeg spurte om så store O-ringer. De hadde på opptil omtrent 4-5 cm diameter men ikke større.

 

Selv bruker jeg strips for tiden, men om jeg en gang har lyst til å flytte kabinettet så vil disse være mye bedre, og jeg kjøpte nylig en ny disk som enda ikke har blitt støydempet.

Lenke til kommentar

Alle rørleggerbutikker i Norge bruker de samme grossistene.

Enten det er Ahlsell, Brødrene Dahl eller Heidenreich skal disse

O-ringene kunne bestilles på dette NRF nummeret: 2224424

Alt som en Rørlegger bestiller fra sin grossist går nemlig på NRF nummer.

O-ringene tilhører ABS avløpsrør som ikke er i bruk lenger, men

pakningene må lagerføres hos grossist for å kunne utføre vedlikehold.

Lenke til kommentar

Har selv brukt vanlig tykk strikk, men skal bytte til slike Oringer. Har også liggende noe pakkniger som vi bruker på jobb i ventilasjones rør/kanaler.

 

Men det jeg lurte på; testet det harddisk temp prg. som det var link til her. Men får bare opp tempen på 2 av diskene mine. Noen som vet grunen til dette?

Lenke til kommentar

Blacki: Ikke alle disker har støtte for temperaturlesning via S.M.A.R.T, det vil si ikke støtte for SMART i det hele tatt, og dermed vil man ikke få opp noen temperaturer.

 

Dessuten er det ikke akkurat et veldig offisielt program, så noen bugs fra eller til må vel tolereres, dersom du ikke får opp disktemp på en disk som støtter SMART.

 

Jeg har nå allerede solgt en Seagate 200GB IDE, og skal selge min Seagate 200GB S-ATA, for å slippe høye temperaturer fra disse, samt høy knatrelyd.

Planlagt disk-line-up blir da WD Raptor 74GB, og 2 x Samsung 250GB S-ATA("2")300

500GB lagringsplass skulle holde for meg i første rekke. Eneste grunn til at jeg har mer enn 200GB lagringsplass er at jeg ikke gidder å brenne ut DVDer med backup.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Gjennom det jeg har lest i mange andre tråder om samme tema fjerner faktisk metallkassene, som harddiskene vanligvis sitter i, ganske mye varme. Derfor er det ofte nødvendig med direkte kjøling med en vifte på lav hastighet eller å lede luftstrømmen direkte til diskene slik Petteram har gjort.

 

Det er også ganske utbredt å henge opp diskene med elastiske bånd som man kan få kjøpt i de fleste sy-butikker (samme type elastiske bånd som brukes i en del klær). Da kan man enten hente opp diskene, eller også henge opp hele diskkassen i elastiske bånd for dermed å fortsatt dra nytte av deres kjøling.

 

Er i det hele tatt et utall ulike muligheter, men denne så for så vidt veldig enkel ut :)

 

(er veldig mange forskjellige løsninger på silentpcreview.com sine forumer også, kjekt sted å få inspirasjon eller for å spørre om råd)

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt O-ringer en stund nå, og tettet igjen alt unntatt bunnen, foran diskene og selvfølgelig bak i kabinettet der viftene blåser ut, har jeg følgende temperaturer:

 

40-49-41-45

 

Dette er da:

Samsung-Seagate-Western Digital-Seagate

 

Det er ca 5cm luft mellom hver disk.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe Seagate igjen..

4964049[/snapback]

 

Mine seagate er veldig kjølige. Jeg har en 120gb i pcen min, og en 200gb i xboxen min, begge seagate. I xboxen min er den helt klemt sammen(hvis du vet hvordan en xbox er inni, så skjønner du ;) ), og jeg har et qtek kabinett ( :thumbdown: ). I pcen blir den sjeldent mye over 30c, og nå er den på 26c. Xboxen husker jeg ikke helt, men den blir ikke _veldig_ varm. 49c var veldig voldsomt :hmm:

 

EDIT: Herja litt med xboxen for moro skyld, flytte noen gb filer rundt og spilte litt. Da ligger den på 31c. Mulig den stiger noen grader hvis jeg holder på litt lenger.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Fikk tak i 10 stk O-ringer av den rette sorten nu... Funker som fjell,

men anbefaler å ha vifte som sirkulerer luft omkring diskene.

 

Har tre disker me slikt oppheng... først uten noe kjøling, da lå de på rundt 40 grader.

Syns dette ble litt i varmeste laget, så jeg monterte ei papst 80x80 vifte 12db forran diskene, selvfølgelig den også me O-ringoppheng :thumbup:

 

Dette fungerer veldig bra, diskene ligger på en temperatur rundt 27-30 grader i 20grader romtemp. og vifta er svært beskjeden av seg, selv om det ikke ser særlig pent ut for øyeblikket...

Lenke til kommentar

Heisann. Har drevet og lest gjennom sidene i tråden og ser at dere sliter med varmeutvikling. Vel, det er forståelig at dere tror varmen blir ledet vekk ved hjelp av luft, men denne løsningen, hjelper såvidt.

Da deres harddisker var festet til rammen i kabinettet ble varmet så ledet i rammen og kjølt ned. Ergo, større overflate, jo mer kjøling (lavere temperaturer). Deres situasjon kan sammenlignes slik: Sett en kobberblokk (uten finner) oppå en prosessor og sett en vifte over. Tror dere denne løsningen holder? Med den logiske sansen dere (forhåpentligvis) har, håper jeg svaret ble det samme som mitt.

Det jeg tror dere burde gjøre er å feste kjøleribber på siden av harddisken. Da vil det bli lettere for viften å føre varmen vekk. Dette tror jeg skal løse saken :) .

 

Lykke til :D

 

Om dere syns jeg tok meg litt høytidlig, beklager ;).

Lenke til kommentar

støysvak pc er viktigere for de fleste en noen grader opp i temp. Dette blir greit utlignet med en slik papst vifte som støyer lik null!

 

Tror også det er minimalt med varme som vil bli ledet vekk fra hder. Kansjke med en gang du skrur på pc'n og kabinette er litt kaldere, men dette vil nok uannsett utgjøre svinede lite i praksis. Hd'er tåler da også lett både 40 og 50 grader. Men kjøleribber på hardisken er ellers en fin ide. Har selv noen ribber fra eldere cpu'er som jeg har brukt på mine disker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker så mye for tipset! Nå er all vibrasjon fra harddisker borte. Før var det så ikke at jeg kunne kjenne vibrasjonene på sidedøren av kabinettet, som naturligvis laget jævlig mye støy.

 

Nå gjenstår det bare å finne på en måte å kjøle de ned på. Om jeg på en måte skulle finne en fin måte å avlede varmen på, nøler jeg ikke med å slenge ut en guide. Men vi får se :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...