Gå til innhold

TV2 byr 1 milliard for fotball-rettigheter


Simen1

Anbefalte innlegg

NRK har bydd ca 7-800 millioner for rettigheter til å vise fotball på TV. På radioen (kanal24) ryktes det at TV2 kommer til å by ca 1 milliard.

  • 1. Og hvem får regninga? TV-seerne selvfølgelig.
    • A. Hvis NRK må ut med 800 mill så kan vi lett regne oss frem til at de ca 1,5 millioner lisensbetalerene må betale ca 530 kroner hver for denne rettigheten. Jeg vet ikke hvor stor andel av publikum som ser på fotball, men synes dere det er en grei pris å betale for dette? Og at det skal være riktig at NRK presser samtlige lisensbetalere, også de som ikke er fotballinterresserte til å betale for gildet?
       
    • B. Hvis TV2 må ut med 1 milliard, da slipper vi å betale direkte, men TV2 må derimot selge reklame for 1 milliard for å betale dette. (I tillegg til utgiftene de allerede har med TV-produksjonen, som også dekkes av reklame.) De som reklamerer vil selvfølgelig ha igjen pengene sine ved at folk betaler den milliarden for produktene de selger. (altså en milliard mer enn allerede eksisterende produksjoneutgifter). Til sammen kan vi si at vi ca 3,5 millioner voksne kjøpekraftige TV-seere må betale ca 300 kroner mer hvert år for diverse produkter for at de fotballinterreserte i andre enden skal få se fotball på TV2. Synes dere at det er riktig at folk skal påtvinges ulempen med tidkrevende TV-reklame og generellt høyere prisnivå på varer for å betale gildet?

     

    [*]2. Hvordan kan egentlig fotballforbundet påberope seg eneretten til å selge fotballunderholdning til kanalene? Er det staten som har gitt dem ansvaret for å selge dette? Og i så fall: Da går vel pengene til staten i form av en slags ekstrabeskattning av befolkningen? Hvis foballforbundet ikke har en slik enerett, hvorfor kan ikke hvem som helst bare dukke opp med kameraer på stadion og sende opptakene på sine enge kanaler?

     

     

    [*]3. Vil ikke så høye priser/ulemper for seerene raskere presse frem mer privat filming fra stadionene og live streaming over internett? Eller om det bare blir sendt på kanaler med veldig høye lisenspriser, mye reklame eller høye månedspriser, at det blir rippet og steamet live over nettet. Evt. med "time shift" så reklameninnslagene kan redigeres bort før videresending. Spørsmålet er om ikke de høye prisene/ulempene er med på å presse frem slike løsninger?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvem får regninga? TV-seerne selvfølgelig.

Hvem skulle ellers få den?

Den dagen fotball på TV defineres som et velferdsgode og betales av staten... :roll:

 

Edit: Sorry, men klarer egentlig ikke å engasjere meg... kan man ikke bare innføre en egen betal-TV fotballkanal, så kan resten av oss få slippe maset. :tease:

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

slik som dette har det vert i alle år, så det blir ikke akkurat mer reklame enn det her vært tidligere.

 

hvis både NRK og TV2 ikke byr noen ting så blir det tabbe for norsk fotball forbund.

 

 

eksempen: de som har rettighetene no på dette tidspunkt betalte en slik sum for ca 3 år siden, hvis det er TV2 som har rettighetene no, så blir det ikke mer reklame i framtiden om de får ha lisensen i 3 år til. men hvis NRK får lisensen no, og TV2 har hatt den disse 3 årene, blir det mindre reklame på TV2 siden då har TV2 mindre utgifter.

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg håper noen spesialkanaler - som seerne betaler direkte for - overtar all fotballen. Tenk så mange andre kvalitetsprogrammer NRK/TV2 kunne kjøpt inn for 1 mrd.? Fotball (og sport generelt) opptar alt for mye sendetid. Dessverre er vi for få som mener dette.

Lenke til kommentar

La Fotballforbundet prise seg ut av markedet og til slutt grave sin egen grav. Ved å begynne med fotball på sære betalkanaler, vil også oppslutningen om fotballen reduseres, som på sikt fører til mindre interesse for hele sporten.

 

Sporten blir slett ikke noe bedre av alle pengene.

 

Orienteringsløp for teh win :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
slik som dette har det vert i alle år, så det blir ikke akkurat mer reklame enn det her vært tidligere.

 

hvis både NRK og TV2 ikke byr noen ting så blir det tabbe for norsk fotball forbund.

 

eksempen: de som har rettighetene no på dette tidspunkt betalte en slik sum for ca 3 år siden, hvis det er TV2 som har rettighetene no, så blir det ikke mer reklame i framtiden om de får ha lisensen i 3 år til. men hvis NRK får lisensen no, og TV2 har hatt den disse 3 årene, blir det mindre reklame på TV2 siden då har TV2 mindre utgifter.

Det har vært høye priser i mange år ja, men i år er det rekordhøye summer, så vi snakker uansett om en økning av lisenspenger/reklame og/eller på bekostning av andre programmer.

 

Men man kan jo stille spørsmål om det ikke har vært for høyt i mange år allerede. (Og at vi dermed allerede har måttet betale for fotballen.

 

PS. NRK har lobbyister på tinget som drar i buksebeina til politikerene og maser om å få lov til å ta høyere lisens. (Jeg vet ikke om det ble vedtatt eller bare er i planene om at lisensen skal gå opp fra dagens ca 1850kr til 2050kr pr år.)

Lenke til kommentar
Orienteringsløp for teh win :thumbup:

Hehe, plutselig skjønte jeg nicket ditt.

 

Gode orienteringsløpere er nesten uten unntak lange tynne rekler.

 

Ellers er jeg helt enig. Deroms fotball er så viktig, så er det et marked. Skyv det over på betalingskanalen og la oss andre få se noe interessant i stedet, slik som o-løp. Eller dans. :lol: (seriøst)

Lenke til kommentar
Det virkelig triste er at det kommer til å gå hardt utover programmeringen til TV2. De vil sansyneligvis måtte sende flere dårlige produksjoner, repriser, og som du sier mer reklame...

 

Samme F... for meg... laster heller bare ned de TV2 seriene jeg vil se.

Er jo ikke sikkert det da, ettersom TV2 satte opp TV2 Extra som brukes til sport.

Tror ikke du går glipp av Home and Away for det.

Endret av xanth0s
Lenke til kommentar
La Fotballforbundet prise seg ut av markedet og til slutt grave sin egen grav. Ved å begynne med fotball på sære betalkanaler, vil også oppslutningen om fotballen reduseres, som på sikt fører til mindre interesse for hele sporten.

Vel, nå er det opp til kanalene å vurdere å by på vegne av seerene. Dvs, vi har direkte påvirkning, og får ikke velge selv hva vi mener fotballkampene på TV er verd. Kanalene handler på vegne av oss og tvinger alle til å spleise på gildet, direkte eller indirekte, uavhengig av hvem som synes faktisk tar del i gildet og synes det er verd prisen.

 

Men hva skal egentlig fotballforbundet med så mye penger? Tja, rent bortsett fra at de utnytter markedskreftene om at de tar det de kan ta. Hvilken "rett" har de til å kreve inn penger på vår bekostning?

 

Sporten blir slett ikke noe bedre av alle pengene.

Vel, nå vil jeg ikke kalle TV-fotball for sport, for det har lite med mosjon og sportslig interresse å folk å gjøre. TV-fotball vil jeg heller kalle ren TV-underholdning som faktisk er med på å hindre sportslig aktivitet ved at folk lenker seg til sofaene sine hele søndagen i stedet for å komme seg ut å gjøre sportslige aktiviteter. Det er mulig staten bevilger penger til "sport" og legger til rette for at folk rett og slett holder seg hjemme i sofaen til de får hjerteinfarkt. I storbritannia drikker folk seg fulle, kler seg ut, og oppfører seg som de er på utdrikningslag, i påskudd av å være "sportsinterreserte". Er det en slik "sportsinterresse" vi ønsker i norge også?

Lenke til kommentar
Hvilken "rett" har de til å kreve inn penger på vår bekostning?

Den rett alle har til å handle fritt så lenge det ikke skader andre, dets eiendom osv.

 

Og hva mener du egentlig med 'på vår bekostning'?

 

Tror du du har noen rett til å få servert fotballkamper???

 

Det finnes en grunnleggende rett til frihet. Det finnes ingen grunnleggende rett til å se gratis fotballkamper på TV.

Lenke til kommentar

'på vår bekostning' = At det skal gå ut over øvrig TV-tilbud, økt tvungen lisens, eller mer reklame.

 

Nope, ingen bør vel ha rett til å få servert fotballkamper, tvert i mot, man bør vel heller beholde retten til å selv kunne velge bort fotballkamper og de ulemper det måtte medføre for oss (økt tvungen lisens, økt reklamepågang osv)

 

Ja til PPV fremfor tvungen pågåenhet fra TV-selskapene.

Lenke til kommentar
Ja til PPV fremfor tvungen pågåenhet fra TV-selskapene.

Det er jo i og for seg rettferdig at fotballinteresserte betaler regninga, men slike pay-per-view kan fort bli veldig dyre. Og da blir det en liten gruppe hardcore fans som betaler skyhøye priser selv om langt flere gjerne også skulle likt å sett på, uten at de er villig til å gå med slike betingelser. Det er også teknologiske barrierer til stede. Husker dere boksekampene med Tyson&co på Viasat Ticket. Kostet vel et par hundre for å se én match på TV. Ganske sprøtt spør du meg!

 

:devil: i meg håper nesten at det skal bli utbredt med piratsendinger av sport over internett, slik at sportsklubber og forbund får litt press på seg, ala film- og musikkbransjen. Da hadde de kanskje til slutt kommet krypende til NRK og TV2 og bedt dem pent om å begynne å sende igjen, for en mer fornuftig pris.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
A. Hvis NRK må ut med 800 mill så kan vi lett regne oss frem til at de ca 1,5 millioner lisensbetalerene må betale ca 530 kroner hver for denne rettigheten. Jeg vet ikke hvor stor andel av publikum som ser på fotball, men synes dere det er en grei pris å betale for dette? Og at det skal være riktig at NRK presser samtlige lisensbetalere, også de som ikke er fotballinterresserte til å

 

Dette mener jeg er helt på jordet, Hvorfor skal vi lisensbetalere, betale for at NRK skal ha rettighetene for og sende Fotball? Dette er noe de selv vil og som min far sa: "jeg akter ikke og betale en linsens, bare for at NRK skal vise fotball"

Eller hva mener dere?

 

Også syns jeg det er helt feil av NRK og opptre på denne måten, jeg ser det som pressing av oss stakkars kunder, men kan vel ikke gjøre så mye med det..

Lenke til kommentar

Langbein, det blir ekstreme priser om 1 milliard skal deles på de som er villige til å spleise på den summen. Men synes du det er rett at hver av disse høyt betalende skal avlastes ved at f.eks hver av dem får finansiert sin andel av X personer som er uinterreserte eller synes det er for dyrt? Tror du disse personene synes det er rettferdig å bli tvunget til å være med på et spleiselag de selv ikke ønsker å være med på?

Lenke til kommentar
Norsk fotball på TV2

Premier League på C+

Arne Scheie -> TV2

 

Det er i allefall sånn jeg vil ha det. :)

Greit, men synes du "prisen" du må betale er rettferdig?

 

(Med prisen mener jeg økt prisnivå på varer det reklameres for (tilsvarende noen hundre kroner per år, økte lisenspenger også tilsvarende noen hundre kroner per år, økt reklamepågang og at det går på bekostning av resten av TV-tilbudet?)

 

Synes du at alle skal tvinges til å være med på spleiselaget selv om de ikke ønsker det? Hvis ikke, ville du syntes at den nye prisen (ca en tusenlapp per år per fotballinterreserte) ville være rettferdig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...