Gå til innhold

TV2 byr 1 milliard for fotball-rettigheter


Simen1

Anbefalte innlegg

Det kan jeg si meg enig i. Jeg ville personlig valgt å ha omtrent bare fotball på TV, men jeg ser samfunnsnytten i at man eksponeres for andre idretter óg. Minoritetene må også med :)

Tenk deg at du hadde vært i noen annens situasjon. F.eks at TV-sport var 90% curling, når du er fotballinterresert og vil ha mest av det. Du hadde sikkert blitt forbanna over den ekstreme eksponeringen som curling får. Det beste for helheten mener jeg er en relativt lik fordeling av sportsunderholdningen. Da hadde ingen surmult over at noen andre hadde fått så mye mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt hadde vært mye bedre uten kommersialiseringen i et kapitalistisk samfunn :)

 

Før serien starter i 2006 skal TV 2 ha en egen sportskanal på lufta som det vil koste penger å abonnere på. Det kan også bli lansert egne visningskanaler for de forskjellige kampene på plattformen til Canal Digital.

 

- Vi har tenkt å tjene tonnevis med penger på dette, sier Kåre Valebrokk.

-VG ( http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=281098 )

 

Fotball for rikinger? Alt for fortjenesten?

Lenke til kommentar

Å Kjøre hele fotballsuppa inn på betalTV og la de som ønsker å se slikt skaffe seg denne kanalen, synes jeg er en glimrende idé. Hvis denne nye avtalen fører til generelt mindre forball på de vanlige kanalene, da synes jeg det er flott. Slik det er idag er det jo en vanvittig overflod av fotballen på de "generelle" kanalene.

Lenke til kommentar
Alt hadde vært mye bedre uten kommersialiseringen i et kapitalistisk samfunn :)

 

Fotball for rikinger? Alt for fortjenesten?

Nåja. Jeg kan huske statsfjernsynets barndom (som kom samtidig med min). Alt var ikke så mye bedre. NRK hadde monopol og bestemte hva vi skulle se: Film på mandag, (finsk) TV-teater på tirsdag, detektimen på fredag. Vår TV-hverdag var organisert ned til timen.

 

Sik var det med sporten også. Fotball på lørdag, enten norsk eller engelsk avhengig av årstiden. Likte du spansk eller italiensk eller tysk fotball kunne du bare glemme det. Skøyter og ski på søndagen, eller friidrett på sommeren. Og turn. "Smale" idretter var det ingen som dekket. Golf? Volleyball? Niks. Boksing og karate? Uff nei, grensen gikk ved klassisk bryting.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Vel nå varer jo en kamp minst 2 timer (med pauser, ekstratid) og når de skal diskutere spilloppsett på forhånd og diskutere resultatet i etterkant tar det jo litt tid. Tar ikke så mye mindre tid med f.eks en stor håndballkamp. Eller andre store sporter i andre land?

Jeg skjønner at det tar tid, men hvorfor må det legge beslag på 4 timer av den beste sendetida og være til plage for de som ikke liker fotball? Kampen vil gå på bekostning av andre gode programmer som kunne gått da, og de setter til og med ordinære serier og nyhetssendinger til andre tidspunkter. Jeg synes denne fotballen invaderer litt for mye av det andre programtilbudet.

 

For ikke å snakke om en vanlig søndag ettermiddag. Hvorfor må f.eks NRK sende det det samme fotballforgrammet på både NRK1 og NRK2 samtidig? Blir ikke det både unødig sløsing med sendefrekvenser og samtidig til utrolig irritasjon av de som ikke liker fotball? Det gjør ikke saken bedre av at TV2 sender akkurat det samme, bare med en annen kommentator og en annen layout på skjermen til nøyaktig samme tidspunkt. Dvs. alle de tre landsdekkende kanalene okkuperer TV-apparatene til samtlige seere i time etter time, også for de som ikke vil se sportsunderholdning.

 

Ellers så synes jeg det er gode argumenter om at fotball får alt for mye oppmerksomhet i forhold til annen sportsunderholdning. Hvis de tre kanalene hadde sendt 3 forskjellige ting på formiddagen i stedet for det samme så hadde de i hvertfall samlet tilfredstillt flere TV-interreserte enn nå.

Det pleier sjeldent å være noe bra tv-serier. Noen som er enig med meg? Fotball og andre idretter er med på å gjøre kanalen mer spennende.

 

Ny undersøkelse viser at norske TV-seere er blant de mest fotballgale i Europa.

 

Dette er et spørsmål om hva som trekker til seg flest seere til kanalen, det handler om penger. Norge er en fotballnasjon, den aktiviteten flest unge deltar i er fotball.

 

Grunnen til at 2 kanaler sender samme fotballkamp er for å tjene penger. De vet at fotball selger, og istedet for å sende en bra tv-serie som de vet de kommer til å tape seere for pga. de ser på fotballkampen istedet, så sender de samme kamp for å trekke til seg flere seere. Så sender de kvalitets-tvserrien etterpå for å få kapre enda flere timer av tvtitterne.

 

TV-kanalene er ikke interessert i mindretallets meninger. De vil bare finne en metode for å tjene mer penger.

 

Jeg tror tv2 kommer til å tape mye penger på å innføre fotball-betal-tv, for mange av de som ser på fotball er unge mennesker. Og det er ikke alle som får kjøpt kanalen av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar

Hva om det i fremtiden (f.eks om 10-20 år) blir Pay-Per-View på alt man ser på og distribusjon av TV-programmer via nettet f.eks med autogiro-betaling en gang per måned? Ville ikke det løst problemene med at enkelte grupper føler at de subsidierer sendinger de ikke vil være med på å se.

 

Gitt at TV-selskapenes inntekter forblir de samme så vil vel det føre til en mer rettferdig fordeling av betaling mellom de som ser mye og de som ser lite og hvor kostbart innholdet er å produsere. Det kan også prises etter om man vil betale for å slippe reklame eller ikke. Med distribusjon via nettet vil man vel også få se programmene akkurat når man vil. Det vil selvfølgelig kreve raske linjer og høy utbyggingsgrad. En slik distribusjonsmodell kan vel også føre til bedre konkurranse mellom kanaler.

Lenke til kommentar
Hva om det i fremtiden (f.eks om 10-20 år) blir Pay-Per-View på alt man ser på og distribusjon av TV-programmer via nettet f.eks med autogiro-betaling en gang per måned? Ville ikke det løst problemene med at enkelte grupper føler at de subsidierer sendinger de ikke vil være med på å se.

 

Gitt at TV-selskapenes inntekter forblir de samme så vil vel det føre til en mer rettferdig fordeling av betaling mellom de som ser mye og de som ser lite og hvor kostbart innholdet er å produsere. Det kan også prises etter om man vil betale for å slippe reklame eller ikke. Med distribusjon via nettet vil man vel også få se programmene akkurat når man vil. Det vil selvfølgelig kreve raske linjer og høy utbyggingsgrad. En slik distribusjonsmodell kan vel også føre til bedre konkurranse mellom kanaler.

Høres kjedelig for oss hverdagslige tv-seere..og ikke mist dyrt hvis man skal betale dette itillegg til nrk-lisensen.

Lenke til kommentar
Ny undersøkelse viser at norske TV-seere er blant de mest fotballgale i Europa.

 

Dette er et spørsmål om hva som trekker til seg flest seere til kanalen, det handler om penger. Norge er en fotballnasjon, den aktiviteten flest unge deltar i er fotball.

Og mye av grunnen til at nordmenn er så fotballgale er at det promoteres så utrolig mye mer enn annen sport. En ond sirkel som NRK som statssubsidiert i hvertfall burde være pliktig til å bryte. Men NRK er like dårlige som resten.

Lenke til kommentar
Hva om det i fremtiden (f.eks om 10-20 år) blir Pay-Per-View på alt man ser på og distribusjon av TV-programmer via nettet f.eks med autogiro-betaling en gang per måned? Ville ikke det løst problemene med at enkelte grupper føler at de subsidierer sendinger de ikke vil være med på å se.

 

Gitt at TV-selskapenes inntekter forblir de samme så vil vel det føre til en mer rettferdig fordeling av betaling mellom de som ser mye og de som ser lite og hvor kostbart innholdet er å produsere. Det kan også prises etter om man vil betale for å slippe reklame eller ikke. Med distribusjon via nettet vil man vel også få se programmene akkurat når man vil. Det vil selvfølgelig kreve raske linjer og høy utbyggingsgrad. En slik distribusjonsmodell kan vel også føre til bedre konkurranse mellom kanaler.

Høres kjedelig for oss hverdagslige tv-seere..og ikke mist dyrt hvis man skal betale dette itillegg til nrk-lisensen.

Da tror jeg du missforsto forslaget. Les det uthevede en gang til.

 

Jeg mener altså PPV i stedet for dagens betalingsordninger (direkte via lisens eller indirekte via økte priser på produkter det reklameres for).

Lenke til kommentar
Hva om det i fremtiden (f.eks om 10-20 år) blir Pay-Per-View på alt man ser på og distribusjon av TV-programmer via nettet f.eks med autogiro-betaling en gang per måned? Ville ikke det løst problemene med at enkelte grupper føler at de subsidierer sendinger de ikke vil være med på å se.

 

Gitt at TV-selskapenes inntekter forblir de samme så vil vel det føre til en mer rettferdig fordeling av betaling mellom de som ser mye og de som ser lite og hvor kostbart innholdet er å produsere. Det kan også prises etter om man vil betale for å slippe reklame eller ikke. Med distribusjon via nettet vil man vel også få se programmene akkurat når man vil. Det vil selvfølgelig kreve raske linjer og høy utbyggingsgrad. En slik distribusjonsmodell kan vel også føre til bedre konkurranse mellom kanaler.

Høres kjedelig for oss hverdagslige tv-seere..og ikke mist dyrt hvis man skal betale dette itillegg til nrk-lisensen.

Da tror jeg du missforsto forslaget. Les det uthevede en gang til.

 

Jeg mener altså PPV i stedet for dagens betalingsordninger (direkte via lisens eller indirekte via økte priser på produkter det reklameres for).

NRK er de eneste som får inntekt gjennom lisens. De andre får inntekt gjennom reklame. Tror nok tvselskapene kommer til å tape penger, for da kommer folk heller til å benytte seg av gratistjenester eller laste ned tvserien.

Lenke til kommentar

Får bare håpe at de ikke begynner å avbryte programmene midt inni for å sende en 4 min reklamepause.

 

TV2 kan vel bare ta mer betalt for reklamene; de blir vel mer verdt hvis flere ser på. Så populært som fotball er, blir det garantert flere som ser på.

Lenke til kommentar
NRK er de eneste som får inntekt gjennom lisens. De andre får inntekt gjennom reklame. Tror nok tvselskapene kommer til å tape penger, for da kommer folk heller til å benytte seg av gratistjenester eller laste ned tvserien.

Det står de nok i fare for uansett. Allerede i dag finnes det ørten TV-serier, programmer osv. på nett. Nettet er en fantastisk database over de episodene eller programmene man gikk glipp av. Hadde TV-selskapene levert denne tjenesten selv, i form av en betaltjeneste ville nok folk benyttet seg av den også.

 

Dette med stadig flere programmer på nett er en trend jeg ikke tror kommer til å snu noen gang. Altså irreversibel. Dermed er det bare for TV-selskapene å rette seg inn etter det. Uansett om det i det lange løp skulle bety lavere inntekter.

 

Det at TV-selskapene må konkurrere med illegalt distribuerte programmer er nok også et irriversibelt faktum. Dette kan være med på å presse prisene på programmer nedover. Uheldig mener sikkert mange, men så lenge det er irriversibelt så er det ikke noe man kan gjøre med det heller enn å tilpasse prisene og programmene sånn at folk synes det er verd prisen å betale for de.

 

Får bare håpe at de ikke begynner å avbryte programmene midt inni for å sende en 4 min reklamepause.

 

TV2 kan vel bare ta mer betalt for reklamene; de blir vel mer verdt hvis flere ser på. Så populært som fotball er, blir det garantert flere som ser på.

Jeg tror reklamen kommer til å reduseres på grunn av konkurranse med illegalt distribuerte Tv-programmer uten reklame. Da tror jeg heller at vi, dessverre får mer skjult reklame bakt inn i selve programmene. (Skuespillere har T-skjorter med logoer, drikker en bestemt type kaffe, spiser en bestemt sjokolade, bruker tannpasta av et bestemt merke, og kanskje sier "mmm, denne smaker godt" osv.) Dette er reklame som i praksis ikke kan fjernes av folk som ripper programmene.

 

TV2 kan ikke bare ta mer betalt for reklamene. Prisene er ganske faste og beregnes per seer og per minutt. TV-reklame har funnet sitt eget prisnivå i konkurranse med andre reklamekanaler så det er ikke bare for TV2 å øke prisen med f.eks 20% per seer. Da priser de seg ut av markedet. Den eneste løsningen er å selger mer reklame. F.eks øke hver reklamepause fra f.eks 5 minutter til 6 minutter.

Lenke til kommentar

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tippeli...ticle408719.ece

 

Tv2 Nettavisen forteller i dag at Tv2 stakk unda med Rettighetene til og sende fotballen i 4 år fremover, sa da slipper alle som gruet seg til og betale mer i Nrk lisensen fordi nrk ville ha rettighetene, slipper det.

 

- Med dette får vi inn fotball på alle kanaler, både eksisterende og ikke-eksisterende. Med dette legges grunnlag for en helt ny TV 2 sportskanal

Dette hørest ut som et fornuftig valg og ta og en fin ting og gjøre, da kan vi som det har blitt sagt, fa se på det som passer oss best om det er sport eller vanlig tv.

Endret av Omy
Lenke til kommentar

Venn: NRK-lisensen er bestemt av stortinget. Vil de at NRK skal legge om til PPV så må de bare infinne seg i det. Hvis folket krever det, argumentene er gode og det drives litt holdningsendrende lobbyisme på stortinget og i media så kan det godt hente at stortinget bestemmer at det skal bli sånn.

 

Omy: Jeg håper den milliarden var betaling for rettighetene i hele fireårsperioden og ikke bare det årlige avdraget for rettighetene.

 

Edit: Ja det ser heldigvis sånn ut:

Totalt betaler TV 2 og Telenor ca en milliard kroner for rettighetene.

 

Dette fordeler seg som følgende:

200 millioner per år i tre år for Tippeligaen

70 millioner per år i fire år for landslag kvinner og menn

30 millioner per år i fire år for cupen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...