Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Var i oslo forleden og stakk innom 4sound. Var i hovedsak på utkikk etter en ride, men de hadde bare sånne fancypancy håndlagde fra en gnu i uganda cymbaler til 5-6000 så det ble litt for drøyt. Men fikk med meg et Sabian B8 kit til 2,000 (nedsatt fra 5 eller noe) samt et ufattelig solid stativ til 500,-.. 4Sound er ganske konge på rabatter og sånt, det skal de ha.

 

 

 

 

Angående symbalene er det litt blandede følelser, riden føles for lys og tynn og hele cymbalsettet er mongohøyt. Men utenom det så er jeg egentlig ganske fornøyd med det. Blir nok så jeg kjøper en større mørkere ride senere og pensjonerer b8'en til en stor crash istedet.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har en B8 21" Rock ride som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Skal bare skrape sammen penger til å oppgradere til AAX etterhvert.

 

(Jeg har et B8 Rock-sett på 4 cymbaler som jeg ga 3750,- for fra stikker.no).

 

Men jeg har lyst på en sånn Mega Cup Chime, som Dave Lombardo har.

 

Sånn:

 

94976585-260x260-0-0_Paiste+Paiste+Signature+Mega+Cup+Chime+Cymbal+13.jpg

 

(den er 13", så får dere litt ideen)

 

Blir så fine mørke pling av den.

 

Edit: Sjekk lyden her (nede til venstre)

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Neinei, forventa jo ikke at det var et fantastisk sett. http://4sound.no/ite...56&artno=229391 < der er settet, men fikk det enda billigere.

 

Har enda ikke fått testa det sammen med settet, så usikker på hvordan det kommer til å bli i helheten.

 

Men jeg har et lite spørsmål, er det bare byggekvaliteten som er den store forskjellen i de forskjellige prisklassene på trommesett? Har et halvgreit Mapex sett som jeg gjerne skulle pussa litt opp (bytte skinn og skruer, i hovedsak) og regner egentlig med at det skal fikse det meste av den småshabby lyden, men er det så stor forskjell på enkelte sett at bør koste 5-25.000 ekstra? Bare et teit spørsmål rett før jeg legger meg, men om jeg skal dra den helt ut og oppgradere hele settet så vil jeg liksom ha grunn til det.

Lenke til kommentar

Byggekvalitet ja, og selvfølgelig tresort og hvor mange lag det er av treslagene. Tykke trommer låter annerledes enn tynne trommer, osv. Dessuten også om det er tom-mount med hull i tom'en eller om det er sargmontert. Det samme gjelder basstrommen. En basstromme med vertical tommount låter forskjellig fra en "hel" basstromme.

 

Du kommer imidlertid svært langt med riktige skinn som er stemt slik du vil.

 

Og jeg vil fortsatt ha et Silverstar Custom i TRB. 9,750 SEK fra slagverkskompaniet. Et par lapper til i frakt og toll. :(

 

*spare penger*

 

Det blir Silverstar før nye cymbaler, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Hm, ja, trommisen i et band jeg spilte inn demo med, hadde brukt over 60k på settet sitt tilsammen. Studioteknikeren som mikka opp trommene sa at vanligvis må han bruke litt effekter for å "freshe opp" trommelyden til de som kommer, men hans sett var så bra at det trengtes ingenting ekstra.

 

Hvordan kan de vite det sånn?

Lenke til kommentar

...Og det samme gjelder cymbaler. De tidligere nevnte cymbalene på 4Sound fra Uganda, banket ut av en gnu, koster mye fordi de er gode cymbaler. Dere som synes bruk av mer enn 1500-2000 kr pr cymbal kommer til å få dere en fin wow-opplevelse.

 

Av B8 synes jeg hi-haten er det eneste dugelige, og da til en veldig spisset grad - Kun metall. Ellers synes jeg heller folk skal kjøpe én cymbal av gangen, man trenger ikke fleske til med masse cymbaler utover standard oppsett.

 

Kan varmt anbefale Istanbul (Agop) X-ist serien, gode cymbaler til god pris. XS-20 kan ikke måle seg med disse. Ellers er Sabian sin 16" APX O-zone helt konge.

 

Sjekk også ut Diril cymbals, tyrkiske håndhamrede cymbaler til ekstremt gode priser. - Nesten like billig som B8 - men så er dette høykvalitets gode cymbaler, har brukt de selv på flere innspillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...