Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Det jeg mener er vel mer at trommesettet som instrument er veldig forskjellig fra andre instrumenter, i det at det er pisse kjedelig å høre på alene. Trommene er til for å støtte opp om musikken i større grad enn andre instrumenter er det. Altså, alle har godt av å spille i band, da samspillkompetanse er utrolig viktig uansett hva du spiller, men det er viktigere for en trommis enn for en gitarist.

 

Uansett, bor du såpass langt utpå bygda at du ikke har et rockeverksted eller lignende i området? Du trenger ikke spille med folk du kjenner, man blir fort nok kjent om man jammer litt sammen ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har fått en fæl sprekk i 16" Sabian AAX Crash, noe som egentlig gjør den ubrukelig å spille på. Vurderer dermed å kutte den ned til en splash/bell lignende sak. Har googlet litt rundt og det virker som det er en del teknikker på det, men har noe her prøvd det før?

Lenke til kommentar

Å kutte ned går fint, bare gjør godt forarbeid og ta deg godt tid under selve kuttinga.

 

Ellers har jeg også hatt stor suksess med å bore opp sprekker: Hvis du lager et hull med drill på sprekkens ytterste punkter og filer mellom, er det mulig å beholde cymbalen som 16" med tilnærmet samme lyd. :) - Hvis det ikke funker kan du kutte den ned etterpå ;)

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som bruker Ahead trommestikker? Har et spørsmål til de, nemlig:

 

Kan man bruke hvilken som helst tupp på hvilken som helst taper på hvilket som helst "håndtak"?

 

Edit: Tror jeg egentlig fant ut hovedforskjellen på tapers - det er diameter og ikke lengde?

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Er Ahead de karbonfiber stikkene? Er ikke de veldig vonde mot cymbaler og sånt?

 

Hva slags stikker bruker folket forresten? Er selv blitt veldig glad i Vic Firth Extreme 5b (tror det er American Classic, bare atte en tomme eller noe lengre). Men leter etter noen enda lengre stikker. Brukt ca 10 par på 10 måneder så det kommer seg! Kjøpte en 10 pakning med billigstikker fra en eller annen nettbutikk og de knakk nesten hver øving, triste saker.

 

 

Lenke til kommentar

Bruker Vic Firth X5A selv på grunn av den ekstra tommen i lengde.

 

Ahead skal ikke slite mer enn normalt etter hva jeg kan lese, selv om de er av karbonfiber. Greia er vel at de er trekt med noe gummi, og man kan bytte ut mellomdelen (altså "taperen" etterhvert som gummien blir slitt).

 

Litt av poenget mitt er som deg at jeg knekker stikker ganske ofte. Har harva gjennom en blokk (12 par) på et halvt år... Bestiller disse fra stikker.no til kr 990,- (for 12 par), så altfor dyrt er det ikke. Har faktisk ikke sett noen lengre stikker på markedet selv.

Lenke til kommentar

Bruker steve gadd signature av gammel vane. Det ser ganske kult ut med sorte stikker, og jeg liker tuppen når de er nye, men de varer faenmeg så kort. Har klart å knekke en av dem noensinne, men tuppen flises av etter et par timers spilling maks, og jeg merker fort forskjell både i cymbalping og sprett. Må nok bytte type snart.

Lenke til kommentar

Det med tuppene til Vic Firth er vel et gjennomgående problem? Det samme skjer hos meg, nemlig. En øving, så er stikkeparet ubrukelig fordi tuppen er fliset vekk. Knekker relativt sjelden, men når de knekker så sprekker de fra hode til logo ca, ikke bare brudd rett av. Neppe et godt tegn det heller.

Lenke til kommentar

Forskjellen på 5B og 5A er jo at B-tuppen er sykt mye større, så kan være noe der. Prøve 5B-stikker neste gang, da :p Skal bare gjøre ferdig neste blokk først.

5B Er generelt større enn 5A, ikke bare tuppen :)

 

Bruker selv 5A (Mest i metall), da 7A er for lite og 5B er litt over the top. Ellers er Bolero helt konge! De er litt lettere, men tjukkere og har en veldig kul respons.

 

Har personlig aldri hatt store problemer med stikker og knekking, knekker kanskje ett til to par i året. Mitt problem er heller at tuppene slites vekk.

 

Nylontupper gir en helt annen lyd enn treverk, for min del er den for spiss og for mye diskant/Definisjon. Derfor tåler jeg bruk av treverk i stedet.

 

Kan anbefale Wincent-stikker, disse er fremstilt på en annen måte og har en tettere lakkering slik at de teoretisk sett tåler mer juling. Du kan kjenne på dem at de er jevnere i overflaten, og splintrer ikke like fort. Ironisk at jeg bruker Vic...

 

Når det gjelder Ahead eller Carbosticks kan jeg ikke annet enn å oppfordre til å holde seg unna. Ahead dreper - enten du vil eller ikke - trommeutstyr. Slitasjen på skinn og cymbaler er mye større, uansett hvor mye plastikk det er, tar den harde kjernen knekken på det meste...

 

Brukte carbosticks mye før, men fikk problemer med underarmene. Fant senere ut at det var pga stivheten i stikkene. De er såpass stive at all belastningen fra slag går ut i hendene, dette er mye av grunnen til at mange butikker ikke selger dem lenger.

 

Det her ble langt :p

Lenke til kommentar

Bruker selv Vic Firth 7AN, altså med nylontupp. Spilte uten nylon i flere år, men fant ut etterhvert at stikkene ble temmelig ubrukelige ettersom tuppene fliset bort. Enkelte skal ha det til at det blir annerledes lyd med nylon enn uten, men det er nok ganske minimale forskjeller kan jeg tenke meg.

 

Fun story: Har også smått brukt et billigmerke som heter Sound Percussion. Jeg brukte et par flunkende nye stikker på øving en gang, og en av stikkene knakk tvers av. Ikke skrått engang, var helt clean cut. Aldri opplevd det før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...