Gå til innhold

Bygger Linux PC


Anbefalte innlegg

At alle ikke ønsker å utgi frie drivere er nok noe man bare må akseptere. Hvis du vil at alt skal ha frie drivere er jeg redd du må begynne å lage hardwaren sjøl. Å gi ut alle specs slik at hvem som helst skal kunne lage drivere for ditt produkt, har jeg full forståelse for at ikke alle ønsker. Men jeg forlanger nesten av de som lager hardware, at de også lager like gode drivere for både MS, Mac og GNU/Linux, UNIX med fler..

 

Å anbefale slike drivere for nye brukere ser jeg ikke på som noe problem. Og at Nvidia skal være vanskelig å installere kommer litt ann på hvilken distribusjon du velger. I UBUNTU er dette like enkelt som i windows xp, iallefall nesten. Og det er godt nok for meg. Jeg føler at Nvidia faktisk ønkser å levere for Linux. Foreløpig er i allefall jeg fornøyd.

 

Foresten; noen som har fått til å forstørre en mpeg film over to skjermer i Windows? Ikke det? Ikke jeg heller. I linux derimot er det intet problem. Mener driveren ikke er så værst alikevel.

Endret av sturla72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korfor e det kun på grafikkkortmarkedet dei ikkje KLARE å lage frie drivera? Hadde driverane vert frie så hadde du sluppe å vente på at nvidia skulle lage ein ny versjon kvar gong dei sluttar å fungere med ei nyare kjerne. Vi hadde hatt 3d i linux i det øyeblikk du installerte ein distro. Uten makking på gamle Windows måten (laste ned drivera, klikke på install, klikk-klikk-klikk-klikk. endre oppsett osv

Lenke til kommentar
Jepp. Nvidia funker generelt bra i Linux.

Nvidia funker generelt meget dårlig i Linux. Man må faktisk manuelt installere noen ufrie drivere som man aldri vet om vil fungere med sin kjerneversjon eller arkitektur. Å knote med kjernemoduler er ikke det vi helst ønsker at førsteinntrykket til nye brukere skal være, og å bruke ufrie drivere er så tvemoralsk at det gir en dårlig smak i munnen å se et samlet Linux-forum anbefale dem med største selvfølgelighet.

ja....

 

Hva med å ikke være en radikalist, og se på de faktiske behovene til den hverdagslige linuxbruker. For en vanlig bruker, spiller det liten rolle om de er frie, så lenge de funker.

Det er faktisk en del av oss som bruker linux fordi vi liker det, og ikke fordi vi er anti-kapitalister...

Lenke til kommentar
Hva med å ikke være en radikalist, og se på de faktiske behovene til den hverdagslige linuxbruker. For en vanlig bruker, spiller det liten rolle om de er frie, så lenge de funker.

Det er faktisk en del av oss som bruker linux fordi vi liker det, og ikke fordi vi er anti-kapitalister...

Helt enig i det utsagnet der :thumbup: .

Lenke til kommentar
Det er faktisk en del av oss som bruker linux fordi vi liker det, og ikke fordi vi er anti-kapitalister

smule ensidig kanskje?

 

For all del, jeg vil ikke starte noen FSF/GNU vs. OpenSource flamefest, men å implisere at en som ønsker frie drivere til linux er antikapitalist er nesten like teit som å si at nVidia suger fordi driverene er ufrie.

 

Og til alle som klager over propritiære (er det riktig stavet?) drivere;

gjør noe med det sjøl, ikke bitch om det til alle som ikke er veldig interesserte i å høre om det :)

 

Seriøst, denne debatten er evig til Dovre faller.

Lenke til kommentar
Hva med å ikke være en radikalist, og se på de faktiske behovene til den hverdagslige linuxbruker. For en vanlig bruker, spiller det liten rolle om de er frie, så lenge de funker.

En del av grunnen til at de burde være frie er at de ofte ikke funker. Hvis driverne var frie kunne man inkludere driveren i standard Linux-distribusjoner og alt hadde fungert out-of-the-box - uten å kjøre noe shellscript eller installere pakker. Dette hadde uten tvil gitt Windows-brukere som hadde villet prøvd Linux et bedre førsteinntrykk enn de får nå. Installasjon av skjermkortdrivere er ofte en av de mest problemfylte delene av konfigureringen av en Linux-installasjon - man må endre X-konfigurasjonen manuelt, som ikke er så lett for nye brukere.

 

Dessuten går noe ofte galt: et Google-søk på "fglrx driver problem" resulterer i 16 800 treff og et søk på "problem with ati linux driver" resulterer i over 500 000 treff.

Lenke til kommentar
Jepp. Nvidia funker generelt bra i Linux.

Nvidia funker generelt meget dårlig i Linux. Man må faktisk manuelt installere noen ufrie drivere som man aldri vet om vil fungere med sin kjerneversjon eller arkitektur. Å knote med kjernemoduler er ikke det vi helst ønsker at førsteinntrykket til nye brukere skal være, og å bruke ufrie drivere er så tvemoralsk at det gir en dårlig smak i munnen å se et samlet Linux-forum anbefale dem med største selvfølgelighet.

ja....

 

Hva med å ikke være en radikalist, og se på de faktiske behovene til den hverdagslige linuxbruker. For en vanlig bruker, spiller det liten rolle om de er frie, så lenge de funker.

Det er faktisk en del av oss som bruker linux fordi vi liker det, og ikke fordi vi er anti-kapitalister...

<OT>

Personlig begynnte jeg å bruke Linux først fordi det var enklere og greiere, for så å begynne å plassere meg selv stadig lenger ut på vestresida. Om de to hendelsene er uavhengige eller ei, vet jeg ikke.

</OT>

 

Forøvrig er X11 en genial oppfinnelse. Ufattelig digg å kunne SSH'e inn i en maskin og hente et program tilbake... :love::love::love::love::love::love:

Lenke til kommentar
Installasjon av skjermkortdrivere er ofte en av de mest problemfylte delene av konfigureringen av en Linux-installasjon - man må endre X-konfigurasjonen manuelt, som ikke er så lett for nye brukere.

Det trenger du ikke i Debian eller Ubuntu, men poenget ditt er like godt likevel. Eneste distro jeg har sett som har inkludert nvidia og ati drivere er overklockix. Synd at ikke flere gjør det, også for oss som vet hvordan vi skal gjøre det, hadde det vært greit å sluppet den ekstra runden.

 

Jeg har hatt ganske mye erfaring med ny hardware under linux, og har etterhvert holdt meg til nvidia over hele linja. Nforce brikkesett, og nvidia skjermkort er sikkerstikk. Jeg er likevel fryktelig skuffet over at nvidia sin NIC måtte ha reverse engineering i form av forcedeth modulen for å funke, men den funker selv på de nyeste GBit nvidia NIC'ene. Når det gjelder lyd, er integrert lyd ofte synonymt med problemer (skjønt standard Realtek chip er nå godt støttet). Gå for eksternt lydkort med dokumentert støtte.

Lenke til kommentar

Ang. forcedeth så støtter nvidia nå den med patcher etc.

 

Alan Cox sa noe med at "grunnen til at nVidia ikke slipper driveren sin gpl er at de har brutt noen patenter, kildekoden vil vise det - grunnene de gir er direkte løgn" på fedora-devel. Virker som om han viste mer men ikke kunne si det... Var et par andre @redhat.com som hintet om det samme

Lenke til kommentar

Nei, det ble foreslått bedre PSU (power supply unit), 300Watt er litt lite i dag, f.eks. hvis du skal ha et kraftig skjermkort, ekstra HD osv., da er det godt å hå litt å gå på. Du kan jo sjekke ut Northq, de har noen hyggelig prisede PSU'er

Lenke til kommentar

Som blablabla21 skal jeg bygge meg en AMD64 linux PC, men det er en sak jeg lurer på i forbindelse med valg av hovedkort.

 

Hvilket brikkesett?

 

I skrivende stund er det ihvert fall fire produsenter av brikkesett for AMD64; nVidia, SiS, Via og Ati.

Hvilke produsenter har best linux støtte?

Jeg har hørt at Via skal være bra, selv om det er noen på nettet som mener at linux brukere bør holde seg langt unna Via. SiS er vel heller tvilsome...? Mens nVidia og Ati har sluppet lukka chipsett drivere i stil med GPU driverene sine.

 

Er det noen som har noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at nForce er veldig godt støttet. Jeg bruker bare nForce grunnet gode og frie drivere og ikke minst at det er stabilt (kan kanskje variere mellom produsenter, jeg bruker bare MSI).

 

Jeg har ingen erfaring med nForce4, men tror nok den skal være like godt støttet som nForce2/3.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at nForce er veldig godt støttet. Jeg bruker bare nForce grunnet gode og frie drivere og ikke minst at det er stabilt (kan kanskje variere mellom produsenter, jeg bruker bare MSI).

 

Jeg har ingen erfaring med nForce4, men tror nok den skal være like godt støttet som nForce2/3.

Nforce4 funker som bare det, det er det jeg har. Støtter anbefalingen om nforce, det har vært mye tull med linux og andre brikke-produsenter opp igjennom. Via som ble nevnt hadde trøbbel bl.a. med at brikke-settet ikke likte å holde styr på flere I/O i slengen, f.eks. at du ønsker å skrive til HD samtidig som du leser fra CD (på en annen IDE kabel), og kanskje surfer litt samtidig. Siste Via jeg hadde var KT333 (eller hva det hette) for en Athlon XP1600+, men det er et par år siden nå, og der var det problemer. Siden har jeg hatt nforce2 og 4 uten noe tull.

 

Kom til å tenke på, når jeg skrev eksternt lydkort i posten ovenfor, mente jeg i grunnen bare ikke integrert på HK, f.eks kjøp et PCI-kort (koster litt mer, men god lyd er en fin ting), eller gå for et med en vanlig Realtek chip (men det er skikkelig råtten lyd).

 

Har for tiden også MSI kort (som funker fint), men har også gode erfaringer tidligere fra ASUS, ABIT, Epox og Gigabyte. Tror ikke du skal bekymre deg for mye over produsent, komponentene de har puttet på kortet betyr mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...