Gå til innhold

Bygger Linux PC


Anbefalte innlegg

Husker alt tullet det var med nForce2 i 2.4-kjernas siste dager. Glad det er slutt på det!

Hva da? Har ikke hatt noen problemer med nForce2 og 2.4. Hvilken kernel var det snakk om?

 

BTW: Hva mener du med "2.4-kjernas siste dager"?

Endret av olear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for innspill.

 

Del fikk meg til å tenke på integrerte lydkort.

MSI har et SLI HK med integrert Creative Live!24bit. MSI K8N Diamond

Hvordan er linux støtte på denne brikka?

Noen som vet, fordi det hadde vært arti å hatt bra lyd uten å svi av noen Munch på et PCI kort.

Jeg så ikke posten din før nå, håper det ikke er for sent... Det er akkurat det hovedkortet jeg har! Lydbiten er synonymt med trøbbel, det var akkurat slike løsninger jeg ønsket å advare deg imot. Jeg har fått lyden til å funke, men det er buggy som bare det, ikke støttet av noen. Hvis det likevel er for sent, og du har kjøpt kortet, kan du gå inn på Diamondclub, jeg la ut en liten oppskrift (bare søk etter linux i tittel) for lyden der. Bare kom tilbake her for ytterligere hjelp.

 

@kyrsjo: Støtter Olear, jeg installerte linux på nforce2 kort etter at det kom på markedet, ingen issues der. Den integrerte lydbiten soundstorm var derimot en helt annen historie... 2.4 kjerna er da også i beste velgående, standard kjerne i RH EL ennå vettu.

Endret av Del
Lenke til kommentar

kortet er kjøpt, gikk for Asus kortet, det så bedre ut (16x PCI exrpress) og litt billigere, sikkert fordi det er uten intregret skjermkort. Problemet du nevner blir vel løst hvis man kjøper et eget lydkort?

 

hvilken distro bruker du? Har Medion nå og tror de bruker MSI sine hovedkort og jeg har hatt lydproblemer i så og si alle distroene jeg har prøvd :mad:

Endret av blablabla21
Lenke til kommentar
Jeg så ikke posten din før nå, håper det ikke er for sent... Det er akkurat det hovedkortet jeg har! Lydbiten er synonymt med trøbbel, det var akkurat slike løsninger jeg ønsket å advare deg imot.

Ikke for sent. Har ikke kjøpt noe hw ennå, er fortsatt i tenkeboksen.

Takk for advarsel, jeg har funnet lite på nett om Diamond og linux, kanskje ikke så mange som har HK'et ennå(?), og er glad for alle personlige erfaringer.

 

Jeg har fått lyden til å funke, men det er buggy som bare det, ikke støttet av noen.

Ikke for å tvile på deg, men ALSA sier at SB Live!24, som sitter på Diamond, er fullt støttet. Kanskje det blir problemer fordi SB-brikka er integrert på HK?

Med din erfaring: Ville det være bedre med buggy SB lyd enn råtten Realtek lyd?

 

Jeg er egentlig ikke så hypp på en SLI løsning, selv om det hadde vært kjekt med tanke på fremtiden, så valget står mellom et nForce4 Ultra HK og MSI K8N Diamond pga SB Live!24. Så det spørs nå på hvor knotete det (eventuelt) er å fikse lyden i linux. (I ain't no n00b, but I sure ain't a Guru)

 

EDIT: Del, har du en direkte link til oppskriften din?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
@kyrsjo: Støtter Olear, jeg installerte linux på nforce2 kort etter at det kom på markedet, ingen issues der. Den integrerte lydbiten soundstorm var derimot en helt annen historie... 2.4 kjerna er da også i beste velgående, standard kjerne i RH EL ennå vettu.

RHEL 4 har da vel 2.6.9 som standard kjerne?

Lenke til kommentar
@kyrsjo: Støtter Olear, jeg installerte linux på nforce2 kort etter at det kom på markedet, ingen issues der. Den integrerte lydbiten soundstorm var derimot en helt annen historie... 2.4 kjerna er da også i beste velgående, standard kjerne i RH EL ennå vettu.

RHEL 4 har da vel 2.6.9 som standard kjerne?

Joda, men RHEL 3 og eldre lever i beste vellgående - er noe sånt som 7 års support på de dyrene...

 

Mulig jeg husker feil, mener å huske det var masse tull med nforce2 her på forumet rett før alle bytta til 2.6 kjerna, og at det da løste seg. Mulig jeg husker feil...

Lenke til kommentar
Mulig jeg husker feil, mener å huske det var masse tull med nforce2 her på forumet rett før alle bytta til 2.6 kjerna, og at det da løste seg. Mulig jeg husker feil...

Jeg har kjørt nForce2 siden den kom og jeg har aldri hatt noen problemer (vanilla kernel) og kjører 2.4-serien enda.

Lenke til kommentar

Det var problemer med enkelte nForce2-baserte hovedkort på slutten av 2.4 (og også helt i starten av 2.6 / slutten av 2.5). Hadde man APIC og ACPI påslått, deadlocket maskinen i tide og utide. Som en eier av et av de "hardest rammede" hovedkortene, kan jeg skrive under på at det var svært lite gøy!

Lenke til kommentar
Det var problemer med enkelte nForce2-baserte hovedkort på slutten av 2.4 (og også helt i starten av 2.6 / slutten av 2.5). Hadde man APIC og ACPI påslått, deadlocket maskinen i tide og utide. Som en eier av et av de "hardest rammede" hovedkortene, kan jeg skrive under på at det var svært lite gøy!

Vet det, men ikke på vanilla kernelene.

 

EDIT:

 

Hadde flere slike kort på jobb, men problemet løste seg fint når man gikk over til en vanilla kernel.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Nope, jeg kjørte vanilla - no go. Abit NF7-S 2.0 her.

Rart, har en maskin her og den har akkurat det samme hovedkortet, der løste jeg alle problemene med å installere en vanlila kernel.

Det høres litt bakvendt ut iom at fiksen for nforce2-feilen var med i en del patchsets før den kom med i vanilla (både 2.4 og 2.6 hadde problemet). Dersom du lot være å aktiverte enten APIC eller ACPI i kernel-configen, unngikk du trolig problemet. Jeg ser det som litt usannsynlig at en solid distro inkluderte en patch i et "stable-patchset" som gjorde problemet verre enn i vanilla-versjonen den bygde på.

Lenke til kommentar
Det høres litt bakvendt ut iom at fiksen for nforce2-feilen var med i en del patchsets før den kom med i vanilla (både 2.4 og 2.6 hadde problemet). Dersom du lot være å aktiverte enten APIC eller ACPI i kernel-configen, unngikk du trolig problemet. Jeg ser det som litt usannsynlig at en solid distro inkluderte en patch i et "stable-patchset" som gjorde problemet verre enn i vanilla-versjonen den bygde på.

Mulig, men jeg kjører bare vanilla versjoner av kernelen (2.4/2.6) og har alltid brukt ACPI. Jeg er den eneste som bruker vanilla kerneler på jobb og jeg var den eneste uten problemer relater til nForce. De andre måtte fint skifte kernel. Prøvde selv de distroene med de kernelene og da fikk jeg også de samme problemene, så feilene må ha stammet fra en eller annen patch i de kernelene.

Lenke til kommentar

Nå må vi slutte å tjatre om gamle kjerner, det er folk her som vil ha hjelp!

 

Hvilken distro dere velger skal i utgangspunktet ikke ha noen betydning, nå er det likevel noen distroer som har lagt en del arbeid i automatisk konfigurering av hardware, og hvilken kjerne man bruker har som dere sikkert har forstått stor betydning. Jeg bruker Debian og Ubuntu hjemme, men oppfordrer dere til å bruke det som måtte passe smaken/behovet, hjelpen dere får her er nok like god uansett.

 

Heller råtten realtek enn buggy Creative vil jeg si (har prøvd begge deler). Det er nok biten om at den er integrert som er hovedpoenget her ja. Forumet jeg nevnte tror jeg bare er for innehavere av kortet, men oppskriften var da ikke noen stor sak, så hvis noen av dere har kjøpt det hovedkortet, og får problemer, er det bare å si ifra.

 

Gratulerer med nytt ASUS kort! Sikkert et glimrende valg.

Lenke til kommentar
Dere diskuterer problemer som ikke eksisterer lengre, uten håndfaste argumenter, bare personlige erfaringer. Hva er poenget?

Diskuter heller hva som er støttet .

Greit, skal ikke diskutere dette mer, men jeg ville bare få fram at jeg og andre jeg kjenner/jobber sammen med har ikke hatt noen problemer med nForce og vanilla kerneler. Men som sagt fortid er fortid :)

 

Uansett nForce er et glimrende valg som brikkesett til Linux og jeg anbefaler dette til alle :)

 

Ang. Det innebygde Creativekortet så så jeg på ALSA sidene at dette ikke bruker samme drivere som de andre kortene som er basert på samme brikke, har sikkert noe med det å gjøre (?).

Lenke til kommentar

Jaja, problemet ble i hvert fall fikset tidligst i vanilla 2.6.6. Dersom du ikke hadde problemet i tidligere versjoner, var APIC med all sannsynlighet deaktivert i kernel-configen eller BIOS.

;

 

Dersom det integrerte lydkortet er et vanlig emu10k1-kort burde det teoretisk sett ikke være noe problem iom at denne lydbrikken er en av de best støttede i ALSA. Dersom det ikke fungerer skikkelig anbefaler jeg å kjøpe et vanlig Soundblaster Live, eller Audigy (selv om Creative er noen svin).

Lenke til kommentar

Jaja, kanskje var det jeg som endte opp med å få hjelp. I såfall ikke første gang. Jeg får prøve å rote meg til en ny runde med lydkortet, men det blir ikke i dag... Til orientering bruker jeg nå ca0106 modulen til ALSA. Jeg får ikke lyd inn, ingen surround. Hvis jeg prøver å spille med kaffeine krasjer kaffeine etter kort tid, med xmms går det på et vis, selv om det skjer merkelig ting der også. Hverken i xine eller xmms har jeg vært i stand til å få volumkontrollene til å virke (men k-mix evt. alsa-mixer volumet funker, så det burde jo gå på et vis). Har installert crossover office for å få shockwave, men ingen lyd der heller (ikke i flashplayer heller for den slaks skyld), men det er sikkert en eller annen config fil jeg kan fikse det i. Det er bare at alt det der tar fryktelig mye tid. Ingen av spillerne (amarok, xmms, xine, kaffeine, mplayer) finner lyden out-of-the-box, men som "master of the universe" i xine får man jo skrudd på litt av hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...